Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2112654
Ze is 2 jaar, heel actief, verbruikt dus wat energie.
Ze weegt ongeveer 45kg en staat nu op 3.5%
Dit komt op een dagportie van +/- 1575gr
Ik voer geen groenten in het menu. Ze krijgen af en toe tussendoor wel eens wat groentjes in haar kong, maar als ik ze gewoon in hun kom doe eet ze ze niet op.
Vleesbot: 40% = 2x per week
Orgaan: 15% exclusief pens = 3x per week
Spiervlees: 45% =  3x per week
Pens =  1x per week
Vis/prooi = 1x per week
Zij vast niet tot nadat de pupjes naar hun nieuwe baasjes gaan.


Eendenruggen
Hert en orgaanmix de orgaanmix bestaat uit hertenhart en nieren.
Geitenribben            
Kalfskopvlees Konijnhart/long  
Pens + Kwartel (heel)
Zalmkop met bevleesde graat en staart
Konijnspiervlees Runderlever/Konijnhartjes  Kippennek
Runderlip Runderhart
Schapenribben
Paardenvlees Konijnniertjes
Zalmkop met graat
Pens + sardiene (heel)

Vanaf 6 weken zal het percentage vleesbot naar 30% gaan en krijgt ze de overige 10% zuivel/eitjes

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Laatst gewijzigd door orinake op vr 14 okt 2011, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#2113487
weet niet meer prcies ( maar dat zal wel iemand aanvullen :biggrin2:) maar was het de laatste weken van de dracht  geen/minder lever/nier geven?

en het menu , daar zou menig barfhondje jaloers op zijn  ;) , enne wat die dame op 1 dag eet gaat er bij mijn doggie er nog niet in een week doorheen  :biggrin2:
#2114354
Uit de Barfplaats bieb:

De eerste 2 weken van de dracht moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Wees in de eerste 2 weken van de dracht dus ook matig met lever (en voer het niet meer dan 2% a 3% van het totaal aan voeding). Maar, aan het eind van de dracht en na de bevalling moet je vooral wel lever en vette vis en eieren en zuivel voeren. Doe je dat niet, vergroot je de kans op eclampsie. Lust je hond geen lever en vette vis en eieren en zuivel: voer dan levertraanolie.

De laatste weken van de dracht ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals vlees, eieren, lever, niertjes, hersenen, lijnzaadolie, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 30% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer. Geef ook minder groente en fruit.

Tegen het eind van de dracht heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 15% a 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, bruin brood, pompoen, etc). Noot Lizzy: ik vind 20% echt erg veel. Ik zou zelf eerder 10% koolhydraat-rijke voeding geven. De koolhydraat is overigens nodig om het glucose-peil op peil te houden.

Aan het eind van de dracht kun je ongeveer de volgende percentages voeren: 30% a 40% vleesbot, 10% groentemix, 20% orgaanvlees, 10% a 20% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de rest spiervlees (dat is ergens tussen de 5% en 20%, afhankelijk welke percentages je van de andere dingen voert).

Waarschuwing: geef de drachtige teef geen extra calcium! In het wild eten drachtige honden tegen het eind van de dracht ook minder botten. Extra calcium gedurende de dracht veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Koolhydraten (in de vorm van granen) heeft ze nu meestal niet meer nodig. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig.

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% a 20% spiervlees (de hoeveelheid is afhankelijk van de hoeveelheid vleesbot die je voert) en voor de rest lekkere extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, vette vis zoals sardien, etc.

Volgens Ian Billinghurst heeft een zogende teef elke dag levertraanolie nodig. En de dosering is: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

Een teef is zeer gebaad bij extra vocht. Rauwe geitenmelk met rauwe honing is een goede manier om de teef te voorzien van wat extra vocht en extra energie.

Vuistregel voor de hoeveelheid voer die je moet voeren: in de eerste weken blijf je dezelfde hoeveelheid voer geven. Pas vanaf een week of 6 a 7 ga je meer voeren. Afhankelijk van de behoefte van de teef en of zij een groot of klein nest gaat krijgen zul je ongeveer 20% a 30% meer voer moeten gaan geven. Na de bevalling gaat de hoeveelheid voer pas echt fors omhoog. Een te dikke teef tijdens de bevalling bevalt minder makkelijk dan een teef die niet te dik is. Te dun is niet goed maar te dik ook beslist niet. Na de dracht mag zij zo vaak en zoveel eten als ze wil, zeker wanneer ze een groot nest heeft. Het mooiste is om de bevallen teef weer snel op haar gewicht (of ietsjes meer) te krijgen dan voor de dracht.
#2117466
Ok thx ;) dan zit ik wel goed denk ik...
De laatste 2 - 3 weken van de dracht gaat ze terug naar gemakkelijkere botsoorten (kip - eend - parelhoen) ipv de grote stukken die ze nu krijgt (schapen en geitenribben)
Wat zuivel en eitjes betreft: die geef ik dan wel als exta ;)
Alleen nog rijst in huis halen dan dat ik dat kan bijvoeren. Bruin brood heb ik zowiso, de vraag is alleen, dat is van dat roggevolkoren is dat goed voor hen? (ze eten hier geen brood anders dus weet het niet)
En op zoek gaan naar rauwe geitenmelk da zal ik ff moeten opzoeken waar ik dat kan halen.

Ben eens benieuwd :)

[quote="lauraV"]
weet niet meer prcies ( maar dat zal wel iemand aanvullen :biggrin2:) maar was het de laatste weken van de dracht  geen/minder lever/nier geven?

en het menu , daar zou menig barfhondje jaloers op zijn  ;) , enne wat die dame op 1 dag eet gaat er bij mijn doggie er nog niet in een week doorheen  :biggrin2:
[/quote]

Dit is nochthans maar een standaard menuutje hier :s
Der zitten nog geen exoten bij ;)
#2117478
[quote="Lizzy"]
Ik vind brood niet ideaal. Daar zitten broodverbeteraars in, niet echt gezond. Ik zou kiezen voor pompoen en bataat door de groentenmix.
[/quote]

Ik geef normaal ook geen brood aan de honden.
En aangezien het toch pompoenseizoen is ;)
Door Martine-Tom
#2118436
Vraag me zomaar iets af, die extra koolhydraten eten wolven dat ook en zo ja waar halen ze dat dan uit?
Ik geloof het wel  hoor maar heb nog nooit een zwangere teef gehad, laat staan 1 op Barf dus vroeg het me gewoon af :)
#2118694
ah leuk Tamara! ik hoop dat ze zwanger is voor je!

Ik heb me ook aan het artikel wat Lizzy geplaatst heeft gehouden. En dat ging prima. Je merkt ook al snel aan de ontlasting of ze minder vleesbot nodig hebben. Ik gaf Likozi wel frambozenblad erbij. Maar ik moet zeggen dat ik dat bij Nanyanika niet deed en ik eigelijk geen verschil of verbetering op gemerkt heb.

Verder had ik een bus Farmfood geitenmelk poeder in huis voor de pups. Maar dit heb ik ook voor de moederhond gebruikt. Tijdens de bevalling al. lekker papje geitenmelk. Eitje erdoor. Beetje druivensuiker. En we hadden geen gekots. Bij Likozi haar eerste nest had ik haar KVV gegeven tijdens de bevalling. Daar ging ze mooi van over haar nek. Bleh. dat wil je ook niet hebben.

Omdat de pups alleen maar moedermelk hebben gedronken en geen bijvoeding nodig hadden heb ik de eerste 3 weken de moederhond ook de poedermelk door haar voer gedaan. Vond het zonde om weg te gooien. En moeders had toch meer calcium nodig.

succes!
#2129959
Ze vreet me momenteel de oren van men kop ;)
Ze is nu goed 4 weken gedekt.
Maandag bel ik naar de DA voor een afspraak te maken voor een Echo.
En dan hoop ik dat er heel wat pupjes in zitten ;)

Ze begint allesinds al wat bij te komen, aangezien haar sportfiguurtje al weg is ;)
Maar wegen durf ik niet meer. Normaal wegen we onze honden door er samen mee op de weegschaal te gaan staan; maar als ze effectief zwanger is...

En aangezien ze dan toch deze week voor een echo gaat weeg ik ze daar dan wel :)
Startgewicht = 45kg dus we zullen wel zien wat dat geeft met de echo he ;)
#2130323
[quote="orinake"]
Ik hoop alvast op positief nieuws!
Normaal kwam er hier in november een pupje bij van bij de co owner van ons Illa en dat was helaas pech :(

[/quote]
Heel veel succes ik hoop voor je dat je veel puppies zult zien.
#2130635
[quote="Esther11"]
Heel veel succes ik hoop voor je dat je veel puppies zult zien.
[/quote]

Als ik voort ga op de dromen die ik de laatste week heb dan gaan we nog lachen :p 15 pups ( 14 dames 1 mannetje) zie je het al voor je???
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door