Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2129062
Sammy is vorig weekend enorm ziek geweest, flinke koorts, spugen en niet willen eten.
Inmiddels gaat het weer goed met haar, koorts is weg en ze eet weer goed.
Wel is ze nog erg stram en behoorlijk afgevallen  :-X
Als ik haar tuig om doe (en ik heb deze niet versteld) kan ik er, bij haar zijkant een vuist tussen stoppen  :o
En haar achterhand en achterpoten zijn bijna alleen bot ipv spieren en vlees.
Tevens is heel haar ruggengraat te voelen.

Ik weet dat het langzaam gaat en ik wil het ook zeker de tijd geven, maar zijn er supplementen/vitamines die ik haar kan geven om haar conditioneel en qua spieren wat te ondersteunen.
En mag ik haar ook al wat meer gaan voeren of is dat nu nog niet verstandig omdat ze net weer eet??
Door nienk
#2129166
ik zou ook beginnen met kleine maaltijden, kijken hoe dat gaat. en probiotica geven? dat zou kunnen helpen er voor  te zorgen dat ze alle voedingsstoffen uit haar eten weer goed op gaat nemen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2129174
Over meer eten geven : hoe gaat het er nu in? Heeft ze moeite met eten of als ze klaar is wil ze dan meer? Ik zou maar in kleine beetjes verhogen. Ik weet niet of ze barft maar gedeeltelijk makkelijker materiaal aanbieden wil ook wel helpen.
#2129179
Ik zou voor nu probiotica geven, en verder voorlopig even niets. Als ze weer goed eet, komen die kilootjes er vanzelf wel weer bij vermoed ik. Mijn gevoel zegt dat je een oudere hond op zijn/haar eigen tempo moet laten herstellen zonder te veel "kunstmatige" (al is het dan op natuurlijke basis) ingrepen.
#2129213
[quote="Kaio"]
Over meer eten geven : hoe gaat het er nu in? Heeft ze moeite met eten of als ze klaar is wil ze dan meer? Ik zou maar in kleine beetjes verhogen. Ik weet niet of ze barft maar gedeeltelijk makkelijker materiaal aanbieden wil ook wel helpen.

[/quote]

Het gaat er nu goed in en ze likt haar bak helemaal uit.
Ze loopt ook af en toe terug om te kijken of ze niet wat vergeten is  :biggrin2:
Haar eetlust is dus goed terug  ;D ;D

Ik ga haar dan meerdere keren per dag eten geven en dan iets verhogen.
Probiotica krijgt ze inderdaad al.

Cindy, de spier support heb ik inderdaad al maar daar wilde ik pas mee beginnen als ze conditioneel weer wat op orde is.

Natasja, ik ben het inderdaad met je eens dat het op haar tempo moet maar ik dacht misschien kunnen bepaalde vitamines/mineralen wat ondersteunen  ;)

Ik zit namelijk best in over haar rug, ze heeft natuurlijk LSI en daarbij is een goed bespierde achterhand wel ´handig´. Op dit moment is haar achterhand echt slecht, je ziet de botten op sommige plekken gewoon zitten  :-X :-[
Ze loopt dus ook echt weer dramatisch.
#2129295
[quote="Cindy de Wolf"]
Als je spiersupport in huis hebt zou ik daar zeker niet mee wachten om te geven. Het is juist bedoelt om de spieren aan te laten sterken. Wordt ook veel geadviseerd na operaties.
[/quote]

Oke, dan heb ik het verkeerd begrepen  ;D ;D
Ga ik daar mee beginnen!!
#2129327
Ik ben met Nox een paar keer bij de fysio geweest en heb daar massage oefeningen geleerd die de doorbloeding bevorderen. Ze vindt het heerlijk en het bevorderd dus ook de aanmaak van spieren en ook de afvoer van afvalstoffen. Het lijkt me voor jullie ook wel wat.
Verder kan je een paar keer hydrotherapie doen om een goede rechte basis te leggen ivm met de LSI, dan kan je daarna zelf oppakken met wandelen en fietsen enz. Veel rechtlijnige beweging dus.
Balans oefeningen zijn ook heel goed om voorzichtig op te pakken (deesje weet daar ook veel over) en in de TTouch methode zit ook veel wat spieren bevorderd.
Tot ze weer goed in de spieren zit geen ballen gooien of ander ongecontroleerd werk laten doen, dat lijkt met met LSI geen goed plan.

Kortom: mogelijkheden genoeg :)
#2129505
[quote="pallas"]
Ik ben met Nox een paar keer bij de fysio geweest en heb daar massage oefeningen geleerd die de doorbloeding bevorderen. Ze vindt het heerlijk en het bevorderd dus ook de aanmaak van spieren en ook de afvoer van afvalstoffen. Het lijkt me voor jullie ook wel wat.
Verder kan je een paar keer hydrotherapie doen om een goede rechte basis te leggen ivm met de LSI, dan kan je daarna zelf oppakken met wandelen en fietsen enz. Veel rechtlijnige beweging dus.
Balans oefeningen zijn ook heel goed om voorzichtig op te pakken (deesje weet daar ook veel over) en in de TTouch methode zit ook veel wat spieren bevorderd.
Tot ze weer goed in de spieren zit geen ballen gooien of ander ongecontroleerd werk laten doen, dat lijkt met met LSI geen goed plan.

Kortom: mogelijkheden genoeg :)
[/quote]

TTouch en massage doe ik inderdaad ook, vindt ze echt heel erg lekker  :biggrin2:

Er worden hier sowieso geen ballen enzo gegooidt omdat ze dan inderdaad ongecontroleerd dingen doet.
Hydro therapie is zeker een optie!!
#2129831
even voor zo erbij.. bij gezonde honden gaat opbouw en herstel vrij vlot.. je kunt wat doen om te ondersteunen maar overal zie je dat een hond die ziek is geweest en nu weer gezond is (dus niet chronisch ziek of geblesseerd) eigenlijk heel vlot weer op het oude niveau terug komt.. temeer daar met ziekte ze ook veel vocht verliezen, je kunt dan wel iets meer voeren maar ik zou het zeker niet over meer maaltijden verdelen simpelweg omdat je de spijsvertering dan meer werk en minder rust geeft.. het een is er nog niet uit of het spijsverteringsstelsel moet alweer aan het werk.. het autonome zenuwstelsel dat normaal 'verdeeld' tussen rust en herstel enerzijds en activiteit aan de andere kant staat dus constant op standje rust en herstel (dat is je verteringsstand) en dat is eigenlijk zonde want daardoor is er minder 'ruimte' voor activiteit... daarnaast vind ik het niet 'handig' om een carnivorenspijsvertering die net volgens vol-leeg funktioneert steeds 'vol' te hebben..

wat betreft haar lsi zou ik zeker kiezen voor hydro en goede coordinatie&balanstraining evt in combinatie met een bezoekje aan de osteopaat.. als ze ziek is geweest en nu een disbalans qua spiermassa heeft (meer dan ze misschien voorheen had door verkrampte houding enz) zou de osteopaat haar kunnen helpen om wat betere omstandigheden te creeren voor je training..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door