Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#2125500
De laatste twee weken zie ik af en toe dat Sam wat stram loopt en opeens ook wat ouder oogt  :-\. Ik kan er niet helemaal een vinger op leggen: is het haar rug, zijn het haar poten? Wel heb ik haar ook een paar keer zien 'zwikken' met haar achterpoot. Alsof ze per ongeluk in een kuiltje stapt, zo ziet het eruit. Als dat gebeurt doet ze haar oren een beetje plat (pijn?) en gaat ze telgangen. Dat doet ze ze sowieo opeens meer. Verder is ze vrolijk en eet goed, rent nog lekker mee en speelt nog altijd de baas over haar zoon.

In mijn hoofd is ze nog een jonge godin, maar ze is natuurlijk al bijna twaalf. Ik wil op korte termijn met haar naar de ostheopaat, maar kan ik ook iets anders doen? Supplementen, foto's laten maken (ik zit niet te springen om een narcose eerlijk gezegd)? Of eerst het oordeel van Erwin afwachten?
Door Lizzy
#2125531
Klinkt mij als de rug in de oren (gezien de ervaring die ik heb met Brutus en Pinkel). Tja. Het kan van alles zijn.. :-\

En ik vind dat je het vrij vaak ziet hoor, bij ouder wordende Dalmaten, dat ze nog helemaal in orde zijn maar de rug vanaf de 10de/12de levensjaar minder wordt. En de ene keer is het spondylose (dat zonder narcose prima waar te nemen is op rontgenfoto's), de andere keer is het LSI/Cauda Equina. Wat minder goed waar te nemen is op rontgenfoto's. Maar vaak is het een van de twee. En vaak is het iets in de rug waardoor er beknellingen van zenuwen optreed, waardoor de achterpoten niet meer 100% doen wat ze moeten doen en dan is zo'n struikelend pasje (af en toe) ongeveer het eerste wat je ziet. En moeite met op de bank en in de auto springen.

Zoals je weet had Brutus al eerste symptomen op pak-m-beet 9 jarige leeftijd. En hij is er al met al toch fluitend 14 mee geworden. Maar, ik heb best wel veel supplementen gegeven/geprobeerd, dat zeg ik er eerlijk bij. Ik weet natuurlijk niet zeker of dat hem 'gered' heeft, we weten niet wat er zou zijn gebeurd zonder al die dingen....

Ik zou zelf visolie geven (als je dat nog niet geeft). En dan echt dagelijks. Van een degelijk merk. Doils of Solgar of Royal Green vind ik goed. Een Hemaatje of de Tuinen of een Etosje vind ik hier niet meer goed genoeg. En 2 keer in de week vette vis in het menu ook niet. Ik zou verder Puur Spondy of Puur Rug geven. Maar ik zou zelf eerst kiezen voor Puur Spondy, omdat ik eigenlijk denk dat er wel een spondylose zou kunnen zitten, gezien het struikelen wat ze doet en de stramheid/stijfheid en mogelijke pijn die ze heeft. Hoeft niet, kan wel. Maar, dat brengt me gelijk op het volgende: persoonlijk zou ik eerst een rontgenfoto laten maken om spondylose uit te sluiten. Ik weet niet of de osteopaat dat met mij eens is, maar ik ben helemaal niet dol op correcties uit te voeren zonder te weten wat er met de rug aan de hand is (wanneer er kans op spondylose is), maar dat komt misschien door mijn slechte ervaringen met spondylose in combinatie met correcties (bij Whoofer is er een brug afgebroken, resultaat: een verlamde hond). Dus nou ja, dit zou je dan even moeten overleggen.....

En verder is een glucosamine preparaat nooit verkeerd voor de wat ouder wordende hond.

Dikke kus voor Sam :-*
Door Mevroi Kruim
#2125533
Ik zou eerst het oordeel van Erwin afwachten. Dan kun je eventueel gericht gaan supplementeren en/of andere maatregelen nemen. En Erwin kan ook foto's maken en beoordelen, en als hij er niet uitkomt zal hij je zeker verwijzen naar bv een orthopeed.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#2125622
Thanx ladies  :-*. Ik ga morgen een afspraak maken bij Erwin, me vast wat oriënteren op de supplementen en verder gewoon van Sam genieten. Net liep ze overigens als een jong veulen door het bos te huppelen  ::). En ik ben gewoon iemand die al pijn in haar buik krijgt als er met de honden maar een fractie anders-dan-anders is  :-[. Ik weet ook dat ouderdom met gebreken komt, maar ik kan er gewoon nog niet aan wennen dat we misschien die fase zo langzamerhand ingaan. Voor mijn gevoel hebben we haar gisteren pas als pupje bij de fokker opgehaald  :-*.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2125640
Klinkt als de rug inderdaad. Indy loopt ook veel in telgang als hij last heeft van z'n rug, verder merk ik dat hij dan moeilijk in de auto springt. Gelukkig is af en toe een osteopathieonderhoudsbeurt voldoende. Hij loopt dan gelijk stukken vlotter.
Dat struikelen dat zie ik niet bij hem. Ik heb bij hem niet echt het idee dat supplementen iets doen, ik heb een tijdje puur rug gegeven maar dat werkte voor hem ook niet.
Bij Sita zag ik wel duidelijk dat ze vlotter liep op een glucosaminepil, maar goed Sita heeft echt spondylose, Indy (nog) niet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2127560
Ik herken het ook als rugproblemen. Onze Broer had dezelfde klachten met ook dat gestruikel erbij. Naast spondylose speelde er waarschijnlijk ook een CES mee, waardoor zijn zenuwen geen goede signalen meer gaven aan zijn spieren in zijn poten.
Telgangen is heel typerend bij rugklachten.

Sterkte met Sam :-*
Door Lizzy
#2127595
Angelique schreef: Ik herken het ook als rugproblemen. Onze Broer had dezelfde klachten met ook dat gestruikel erbij. Naast spondylose speelde er waarschijnlijk ook een CES mee, waardoor zijn zenuwen geen goede signalen meer gaven aan zijn spieren in zijn poten.
Telgangen is heel typerend bij rugklachten.

Sterkte met Sam :-*
Wel als ze normaal altijd in normale draf hebben gelopen en ineens gaan telgangen. Maar er zijn zat honden die veel telgangen en niks aan hun rug mankeren.

(http://wolfhond-lovers.clubs.nl/nieuws/ ... 83_telgang)
Door Lizzy
#2127776
Angelique schreef: Daar ging ik ook vanuit, anders werd het niet genoemd denk ik maar zo :)
Ja, dat dacht ik eigenlijk ook wel, dat jij daar vanuit ging :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2127811
Bij Indy was dat heel duidelijk, want die kende eigenlijk maar één gang en dat was draf. Zelfs aan de riem liep ie te draven.
Ik heb hem het eerste vijf jaar nog nooit in telgang zien lopen. In het begin dacht ik nog dat ik hem eindelijk netjes aan de riem had leren lopen zonder te trekken, maar dat kwam dus door pijn in z'n rug.  :-[
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#2130928
Zo, we zijn geweest!  :). Bruin heeft een 'onderhoudsbeurt' gehad en Sam is ook onder handen geweest uiteraard, want daar gingen we voor. Ze onderging het allemaal ontspannen  :). Ik zie nu al verschil met de afgelopen weken. Ze loopt weer voor me uit te draven in plaats van achter me aan te sjokken en oogt ook een stuk vrolijker en kwieker :). Dus als dit de truc is, dan knopen we er zeker nog een jaar of vijf aan vast  :-*.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door