Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Karin&Philip
#2125352
Hai,

Lotte doet het geweldig, gemalen kippenvleugel (incl. bot) gaat er ook prima in, maar Phil weigerd alle soorten, maten etc. bot pertinent...
Nu las ik over eierschaalpoeder. Nu eten wij zelf geen eieren en ook de "kids" niet, maar weet iemand waar ik het kan kopen??

bedankt!!
Door Mevroi Kruim
#2125388
Bij mijn weten is eierschaalpoeder nergens te koop. Dat wordt dus schalen bij de buren inzamelen, drogen en in de koffiemolen  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2126258
Vijzelen?
:D

Tja, als je geen eieren eet (helemaal geen? :o) dan zal je inderdaad wat moeten rondvragen... Het wordt gelukkig niet slecht, zo'n eischaal...
Door Mevroi Kruim
#2126318
Lusten ze bij jou wel cake? Daar kun je aardig wat eieren in kwijt  ;) en zelfgemaakte vanillevla, en lemoncurd  :D

Het beste gaat malen in een elektriek koffiemolentje. Ik heb er ooit een bij de kringloop gekocht voor 2,50, die doet het nog steeds prima. Ik voer bot dus ik maal geen eierschaal maar wel specerijen sinds ik 'm niet meer voor de koffie gebruik.
Vijzelen kan ook, als je een goeie redelijk gladde vijzel hebt en flink wat armspieren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2126847
PoP, veganisten gebruiken totaal geen producten van dierlijke origine, dus ook geen ei. Nu weet ik niet of de familie Karin vegan is, maar die kans is zeker aanwezig.
In dat geval zou ik dus een rondje door de straat maken met het verzoek tot rauwe (dus niet van gekookte eieren) eierschalen. Even wel erbij uitleggen dat het is voor een onderdeel van een speciaal dieet van de kat en dat je ze dus zelf dan uit principiele overtuigingen niet eet.
Om ze te malen ben ik ook groot voorstander van de elektrische koffiemolen. Die van mij was een tientje bij Blokker en ik maal er meestal specerijen mee (ik voer vleesbot). Ik heb wel eens geprobeerd om eierschaalpoeder in de vijzel te malen, maar dat bleven kleine snippertjes ipv poeder en die snippertjes bleven ook nog eens vervelend in de vijzel en stamper hangen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2126935
Ja, dat is gladder materiaal. Ik heb er 1 van gietijzer en 1 van graniet, beiden poreus. Ik denk dat een goede gladde vijzel wel meer kost dan 10 euro, dus ik zou dan eerder investeren in een elektrische koffiemolen. Spierballen kweken kan ik wel leukere manieren voor bedenken, deeg kneden ofzo.
Door Mevroi Kruim
#2127124
koekje schreef: Ja, dat is gladder materiaal. Ik heb er 1 van gietijzer en 1 van graniet, beiden poreus. Ik denk dat een goede gladde vijzel wel meer kost dan 10 euro, dus ik zou dan eerder investeren in een elektrische koffiemolen. Spierballen kweken kan ik wel leukere manieren voor bedenken, deeg kneden ofzo.
Ooit, langlang geleden, 2,50 gulden bij het Kruidvat ;) soms heb je mazzel ::) maar een koffiemolentje is idd wel zo praktisch.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2127180
Mevroi Kruim schreef: Ooit, langlang geleden, 2,50 gulden bij het Kruidvat ;) soms heb je mazzel ::) maar een koffiemolentje is idd wel zo praktisch.
Ja, dat was voor de oorlog :P
Door Karin&Philip
#2128371
;D

Ik ben niet veganistisch, mijn man wel vegetarisch, ik heb voor m'n eigen dieet vlees nodig, en zuivel vind ik ook gewoon lekker.
Maar idd, een taart maken of cakes daar kom je wel een eind mee...

Denk dat ik maar een treetje eitjes ga halen komende week bij de Lidl, alle eieren even splitsen (wel handig als je alleen eiwitten nodig hebt), en dan met de koffie molen (ik heb er nog 1 van de tijd dat ik voor m'n gasten verse koffie maakte... nu krijgen ze oplos, want ik heb geen koffiezetapparaat meer (toendertijd een espresso machine), wij drinken namelijk geen koffie :) (adhd is al meer dan koffie genoeg  8))

kan ik dat poeder dan gewoon door het vlees mengen? moet dat dan dagelijks of 1x per week?

Thanks dames!!
ps; we wachten op Richards diervoeding... die komt om 21u de vriezer vullen voor de "kids" ::)
Ja, de planning was wat uitgelopen door alle files zei Henk... *zucht* (geloof dat het de eerste keer Friesland leveren was ofzo)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door