Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door El_Kato
#2126829
Sammy vanmiddag opgehaald uit het asiel en uiteraard wil ik kijken of hij vers wil gaan eten  :)

De honden hadden visjes met haaskarkas vanavond, heb voor Sammy één visje in stukjes gesneden en wat flubbertjes haasvlees apart gehouden. Wat een tijger zeg een kat die het helemaal snapt  ;D Kwam met het bakje boven en zette het voor hem neer en hij begon gelijk te vreten. Toen ik het over wilde gooien in zijn eigen bakje werd hij helemaal een beetje inhalig was bang dat ik het weg zou halen  :)

Heel veel belovend dus! Morgen ga ik paardenvlees, kippennekken en kippenhartjes halen dus dan ga ik dat ook proberen. En verders eigenlijk gewoon wat de honden eten en wat er bij hem ingaat. Beginnend met de makkelijke botjes uiteraard.

Sammy is in het asiel terecht gekomen omdat hij in huis plaste en dan niet op de bak. De oude eigenaar is er nooit mee naar een da geweest maar heeft hem gelijk eruit gebonjourd. In het asiel is zijn urine gechecked en daar zat te veel struviet in. Hij heeft een kuurtje gehad en staat nu op SD voer. Als ik de info op het forum goed begrepen heb is het belangrijk dat hij niet te veel bot binnen krijgt en geen grote dieren. Ik wil eigenlijk geen kleine prooidieren geven zoals muis, kuiken, cavia, rat etc. Moeten die echt op het menu staan of voldoet hetgeen de honden krijgen waar o.a ook haas, patrijs, eend, kip etc in zit? In oktober moet ik nog een keer urine inleveren om te kijken of het verbeterd is.

Qua percentages kom ik op het volgende uit:

Menu Sam
Gewicht 5 kilo 3% van lichaamsgewicht 150 gr

30% Vleesbot 45 gr
40% Spiervlees 60 gr
25% Orgaan 37,5 gr
5% Groentemix 7,5 gr

Het gewicht is een indicatie hij is hier net een paar uur en wil hem nog niet heel erg pesten met optillen op de weegschaal etc. Hij is wel echt aan de dikkige kant dus wil hem goed in de gaten houden en er voor zorgen dat hij wat afvalt.

De honden krijgen voldoende variatie dus afhankelijk van wat hij lust moet dat wel goed komen. In de groentemix wil ik dan olijfolie en ei voor hem toevoegen. De honden krijgen geen olijfolie en die krijgen ei in hun bak maar misschien dat dat wat veel in 1x is voor hem..... Er worden nog veel meer toevoegingen genoemd zijn die echt nodig?

Klopt het dan een beetje?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2126897
Oh maar ik heb ook katten  :P

Een kat hoeft niet persé prooidieren (muizen enzo) te eten.
Hier krijgen ze gewoon het spul wat ik voor de honden heb, alleen geen lam en geitenbot veel te hard. Haas en fazant kan soms ook te hard zijn voor katten.

Ik vraag me af waarom je 25% organen voert?
Katten eten geen pens (meestal) en dan is 15% aan hart, lever en nier voldoende.
Je kan dan beter die 10% aanvullen met spiervlees als je kat niet zoveel vleesbot mag.
Verder ziet het er prima uit!

Denk je eraan dat een kat geen knoflook mag in de groentemix  ;)
Als ie groentemix weet te waarderen dan, want niet alle katten vinden dat eetbaar.
Door El_Kato
#2127033
Stom he heb bij de barf menu's voor katten zitten kijken en ben overgestapt naar de menu's bij honden om te plaatsen  ::)

Maar goed percentages zijn eigenlijk overgenomen van de honden en heb het percentage vleesbot wat aangepast vandaar denk ik dat het orgaan aan de hoge kant is. Pas het aan naar 15% en het spiervlees met 10% verhogen. Geen knoflook in de groentemix is een goede die stond voor de aankomende groentemix wel in de planning maar dan houd ik een beetje apart voor Sam.

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2127051
Groentemix is idd voor katten geen 'vereiste'. De meeste katten moeten het niet eens en ik weet niet of ze er überhaupt iets mee doen als ze het wel lusten.

Waarom minder bot? Volgens mij is dat alleen bij een nierdieet. Struviet is een blaasprobleem, niet gelijk een teken van nierfalen. Dus ik zou iets meer bot geven (40-45% ofzo). Orgaan mag zo tussen de 15 en 20% hoor. Hij hoeft idd niet perse muizen en andere kleine dieren te eten, spiervlees en (bio)orgaan van grote dieren mag ook. Kleine dieren zijn wel meer species appropiate voor een kat.
Thuis kan je iig zelf de ph-waarde van de urine weten, dan kan je ook al het eea zeggen over de conditie van de urine.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2127067
Ik dacht toch ook dat het was zoals Koekje zegt.
Lager bot en weinig grote grazers bij nierdieet. Struviet zou gewoon door het vers voeren al moeten voorkomen worden.
Er staat een heel artikel over de link tussen vers voeren en blaasgruis in de bib. Heel interessant! ;)

Ik denk dat je kat zowat alles mag eten wat je honden ook eten, ook vlees van grazers, alleen het vleesbot wat aanpassen als de honden harde zaken krijgen. Verder gewoon lekker laten mee-eten. :)
Ik zou de groentenmix ook zeker niet meer dan dat geven. In den regel wordt het aan katten zelfs niet gegeven. En 7,5 gr, dat is wel ontzettend weinig... Zie je dat praktisch haalbaar?
Je kiest het natuurlijk zelf...
Maar ik zou dus ook het vleesbot iets opdrijven en orgaan en spier wat lager. Gewoon de percentages in de kattensectie aanhouden.

Fijn dat hij meteen op het vers vlees aanvalt. :biggrin2:
Dat is al een zorg minder, en dan zo leuk voor jou en hem! :D
Ik ga mijn katten ook vrijwel geen prooidieren geven (kuikens zijn wel leuk), omdat ik het zo duur vind. Kleintje is gek op muis, maar dat vind ik echt niet te betalen, sorry... :-[ :-\
Door El_Kato
#2127305
Heb idd dat van minder bot bij een topic over nierproblemen gelezen maar struviet is dus een blaasprobleem en geen nierprobleem. Dan ga ik de percentages wat aanpassen zodat hij idd wat meer bot krijgt. Tja groente die 7,5 gr. gaat hem idd niet worden nee hoewel ik straks voor de honden ga maken en verdelen. Voor Sam heb ik wat kipproducten gehaald en kan bij een paar een drupje mix bij doen  :)

Wel grappig met die katten... had een kg kipvleugeltjes, 3 kg kipnekken en kiphartjes gehaald maar geloof dat hij daar bijna een jaar van kan eten  ;D Ben de hoeveelheden van de honden gewend dat gaat per kilo per dag ipv per ons....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door