Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2123058
Onze Nymphea is een herplaats kortharige pers met wel een heeeeeel kort (zeg maar afwezig) neusje. Nu wordt ze ieder jaar geënt middels de neusdruppels tegen niesziekte omdat dat volgens ons vaste dierenpension van de inspectie zou moeten. Maar Nymphea heeft zulke kleine neusgaten, dat het ieder jaar een grotere worsteling wordt  :( En omdat ze ook wat ouder wordt, wordt ze met zo'n stijd ook steeds gestresster en benauwder.
Als het enigszins kan wil ik haar deze ellende besparen.
Weet iemand hier:
- of die neusenting inderdaad verplicht is bij alle pensions? Zo niet dan gaan we op zoek naar een alternatief als ons huidige pension toch blijft vasthouden aan deze enting
- of er alternatieven (per injectie) zijn voor deze zelfde enting. Ze heeft geen enkel probleem met injecties of pilletjes, dus als het zo kan...
Alvast bedankt voor de info.
#2123205
Bij mijn weten is de neusenting niet beter dan een gewone vaccinatie middels injectie. Ik weet er het fijne niet van, ik denk dat je dat het beste bij je DA kunt vragen.
Er zijn overigens ook operatieve mogelijkheden om bij extreme perzen en exotics de neusgaten te vergroten.
#2125075
Bedankt voor de reactie. Ik heb gehoord dat er geen enting met injectie mogelijk was voor katten voor de niesziekte. Maar zal nog eens aan mijn da vragen.
Gelukkig heeft Nymphea normaal gesproken geen last van haar neus (een dochter van haar is wel geopereerd), ze krijgt genoeg lucht. Maar ja, als er druppels in dat toch al kleine neusje worden gegooid, dan is dat denk ik niet fijn ;)
#2125128
Wie heeft je verteld dat niesziekte vaccinatie middels injectie niet mogelijk zou zijn?
Bij mijn weten is neusenting ergens achterhaald en wordt het nog maar weinig toegepast. De vaccinatie tegen kattenziekte (parvo) is 3 jaar geldig en wordt dus niet altijd in cocktail (samen met nies) gegeven ieder jaar. Voor de vaccinatie die wel ieder jaar gebruikelijk is, is dit een niesziektevaccinatie.

http://www.kalverbos.nl/katvaccinatie.htm
Neusenting beschermt alleen tot op zekere hoogte tegen bordetella (is dat geen kennelhoest?).
#2125920
hamada schreef: De pensionhoudster had het er over dat er echt een neus-enting nodig was ???
Er moeten ergens statuten zijn waar pensions en asiels zich aan dienen te houden. Als het goed is, staan daar de wettelijke bepalingen.
Ik ben zelf eens voor die van mij gaan navragen, toen er mogelijk sprake van zou zijn dat ze voor de vakantieperiode ook op pension zouden gaan. Bij meerdere pensions toch echt niets over een neusenting gehoord, alleen gewone vaccinaties middels injecties.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door