Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nynke
#2125692
Ieke-Meike schreef: Even off-topic wat betreft het drogen van vlees voor de doggies; hoe lang drogen jullie fruit en kruiden?

En nog een on-topic vraag: hoe lang moet kalfsvlees (snijlingen) drogen?
Kruiden zijn in 2-4 uur kurkdroog, fruit hangt ervan af hoed ik je het snijdt. Daarnaast vind ik het altijd taai worden :-\ :-\

Vlees van een halve centimeter dik droog ik al snel zo'n 14-18 uur, omdat ik het niet in de vriezer bewaar :)
#2127741
Wij drogen het nu ook iets langer dan we deden... Willen een wintervoorraadje aanleggen omdat we in de winter wat minder makkelijk kunnen drogen.

We bewaren alles gewoon in de voorraadkast. Hopen maar dat het goed blijft...
#2138433
Ik heb een vraagje over drogen. Ik heb konijnenvoorpoten dus vleesbot. Kan ik dit ook drogen. Het is aardig zacht bot en goed bevleesd. Ik hoop dan eigenlijk dat hij er wat langer mee doet doordat het wat harder wordt, een soort kluifje.
O,ja hij mag alleen konijn ivm een eliminatiedieet.
#2138473
Het lijkt mij erg dik maar misschien zijn die van mij dikker bevleesd...  :-\ Misschien anders gewoon eens eentje proberen? Zal wel lang duren, denk ik. Ik weet dat er mensen ook wel eens de vleugeltips van kip drogen (ik weet dat dit niet kan maar het is een voorbeeld) denk dat dit ong. hetzelfde is als het pootje.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2138499
mirjansen schreef: Ik heb een vraagje over drogen. Ik heb konijnenvoorpoten dus vleesbot. Kan ik dit ook drogen. Het is aardig zacht bot en goed bevleesd. Ik hoop dan eigenlijk dat hij er wat langer mee doet doordat het wat harder wordt, een soort kluifje.
O,ja hij mag alleen konijn ivm een eliminatiedieet.
Ik denk dat je ze dan in de vriezer moet bewaren anders gaat het schimmelen. Je zou ook karkas van het konijn kunnen drogen totdat ze krokant worden. Ik zou dan wel een deel van het vlees wegsnijden om het drogen te vergemakkelijken. En ook minimaal 36 uur drogen.
#2138567
Oke bedankt. Het hoeft ook niet door en door droog te zijn hoor. Maar het is wel makkelijk als hij op iets kan kluiven wanneer er visite komt. En om hem nou een half konijn te geven als er mensen langs komen, vind ik ook niet zo.
Helaas heb ik geen konijnkarkassen meer.

Ik kan de poten natuurlijk ook in tweeen drogen. Idd het vlees eraf snijden, dan wordt het wat kleiner.

Bedankt.
#2138636
Bot drogen?? Wordt dat dan niet te hard waardoor een risico op botsplinters niet vergroot?  Ik zou het in elk geval niet doen.  Ik weet dat het moeilijk is in deze situatie om ze iets te geven waar ze aan kunnen knagen, heb het zelf ook meegemaakt.  Zou je dan niet beter knoijnenoortjes drogen?  Dat gaat hier wel supersnel maar...ik denk dat het veiliger is dan gedroogd bot. Ik gaf Nena tussendoor ook eens een grote rauwe wortel.  Had ze niets aan wat voeding betreft maar ze kon tenminste ook eens haar tanden in iets zetten...voor 5 minuten  :D
#2138894
Ik heb een Berner Sennen en een konijnenoor is hap slik weg. Daar doet hij echt nog geen minuut over.

De reden waarom ik het vraag is ook idd of het kan met bot. Ik heb al een keer reepjes konijnenvlees gedroogd, dus dat is geen probleem. Voordeel is wel dat konijnenvoorpoten echt zacht bot is. Dus dat het harder wordt is op zich geen probleem. Maar botsplinters wil je natuurlijk niet.
#2138941
Ikd enkd at zo een voorpootje dan ook wel op is op 5 minuten...is een kong geen mogelijkheid met daarin gedroogde stukjes vlees of eens gewoon een deel van de voeding?  Is niet echt knagen maar misschien heeft hij zo ook wat bezigheid als je het er echt in kan proppen? En dan op het einde misschien een groter stuk dat je echt klem zet. Of misschien gewoon wat rauw vlees en dat al een klein beetje laten invriezen zodat het ook niet zo makkelijk geleegd wordt?
#2139099
Veerle-scrappyToo schreef: Ikd enkd at zo een voorpootje dan ook wel op is op 5 minuten...is een kong geen mogelijkheid met daarin gedroogde stukjes vlees of eens gewoon een deel van de voeding? Is niet echt knagen maar misschien heeft hij zo ook wat bezigheid als je het er echt in kan proppen? En dan op het einde misschien een groter stuk dat je echt klem zet. Of misschien gewoon wat rauw vlees en dat al een klein beetje laten invriezen zodat het ook niet zo makkelijk geleegd wordt?
Aan die kong zat ik ook al te denken. Een gedroogd oor (of 2) erin zodat het goed vast zit maar er nog wel uit kan, met wat gedroogd orgaan of rauw konijnenvlees... Succes ermee!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2139153
Hoe zit het met eendenvoetjes? Drogen jullie die wel eens?
De droogtijd valt me overigens wel tegen joh, het moet allemaal zo lang dat ik me afvraag of het niet goedkoper is om gewoon snacks te kopen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door