Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door @nouk
#2119255
Ik heb voor Yoshi (Boerenfox 6,5 mnd) zijn eerste zalmkop besteld... vind het best wel spannend.
Is er nog iets waar ik op moet letten?
Kan ik hem dat hele ding zo geven? De visboer zei dat hij zo'n 600 gram zou zijn, dat is best veel. Is dat dan een hele dag maaltijd? Hij eet normaal zo'n 250 gram Carnibest en dan nog aardig wat tussendoor ivm training, kong ed.
Of zal ik hem in stukken zagen/snijden en dat verdelen over een paar dagen? Ben misschien een beetje bang voor dunne ontlasting, zoveel vis ineens?
Door TMG1961
#2119303
600 gram zalmkop is een beetje erg veel voor een foxje van 6,5 maand. Ik zou de kop in 4 stukken knippen en dan per week 1/4 stuk geven. Is ie wel vette vis gewend?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2119412
Doe dat laatste maar. De eerste keer iets geven en dan meteen 2,5 keer zoveel als wat hij normaal eet is vragen om moeilijkheden. Ik zou  beginnen met  een paar stukjes.
Door nienk
#2119425
zou beginnen met wat stukjes zalm, kijken hoe hij er op reageert.  een zalmkop gaat met behulp met snoeischaar en scherp mes redelijk makkelijk in 2en. onder en bovenkaak doorknippen, en dan verder werken naar achteren. dan zou je dus een keer een halve onderkaak kunnen geven. mocht het dan goed gaat, kan je steeds een beetje meer geven. ik zou zelf (heb me laten vertellen door mensen hier) niet meer geven dan 2 keer zijn dagportie. al weet ik niet of dat voor pups anders is.
Door @nouk
#2119493
Bedankt voor de antwoorden zover.
Echt gewend aan vette vis is hij niet, hij heeft vandeweek wel al stukjes zalm gehad en dat lustte hij graag en ging verder ook gewoon goed.
Ik denk inderdaad dat ik het dan maar in 4en ga -proberen te- verdelen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe zo'n ding eruit ziet, zitten daar tanden in (of is dit een erg gekke vraag?  :-[) De visboer zei dat hij ook kabeljauw-koppen had. Is dat ook wat?
Door @nouk
#2119501
[quote="TMG1961"]
600 gram zalmkop is een beetje erg veel voor een foxje van 6,5 maand. Ik zou de kop in 4 stukken knippen en dan per week 1/4 stuk geven. Is ie wel vette vis gewend?
[/quote]

Ja, dat dacht ik ook al, maar ik weet niet of alles eetbaar is en hoe zwaar dus het eventueel niet eetbare gedeelte zou zijn, vandaar.
Ik ben blij dat ik het toch even gevraagd heb hier!  :biggrin2:
Door nienk
#2119529
Heeft hij al wel eens eerder barf dingetjes, vleesbotten gehad?

dat verdelen is echt niet zo moeilijk hoor. mijn advies, laat hem niet helemaal ontdooien, dan is ie wat minder flubberig en beter vast te houden.

als je aan zalm of kabeljauw kan komen, zou ik zalm geven. is voedzamer en bevat meer waardevolle dingen dan kabeljauw.

in de bek zitten inderdaad wat tandachtige dingen, maar niet heel scherp.
Door @nouk
#2119698
[quote="nienk"]
Heeft hij al wel eens eerder barf dingetjes, vleesbotten gehad?

dat verdelen is echt niet zo moeilijk hoor. mijn advies, laat hem niet helemaal ontdooien, dan is ie wat minder flubberig en beter vast te houden.

als je aan zalm of kabeljauw kan komen, zou ik zalm geven. is voedzamer en bevat meer waardevolle dingen dan kabeljauw.

in de bek zitten inderdaad wat tandachtige dingen, maar niet heel scherp.
[/quote]

Hij krijgt regelmatig kippennekken, maar verder dan dat kom ik niet, om de simpele reden dat dat hier in de buurt niet (betaalbaar) te krijgen is, althans, niet voorzover ik weet. Die kippennekken koop ik bij de slager, 3 euro de kilo, dus dan weet je het wel... :-\

Ik heb wel gedacht aan een hele kip, maar ja, omdat hij nog maar zo klein is, moet ik dat ook in 8ten delen ofzo...

Oh, is die kop glibberig? (Hij zal overigens, denk ik, niet bevroren zijn als ik hem koop.) Ja, dat klinkt wel logisch... en die tanden zijn wel eetbaar? Hmm... begin een klein beetje spijt te krijgen, eigenlijk.  ???
Door nienk
#2119702
hele kop is eetbaar! ja nouja, glibberig, het werkt makkelijker als ie een beetje bevroren is, is mijn ervaring. joh, nu lijkt het een hoop gedoe, wacht maar tot hij hem straks op heeft gegeten, zal je zien dat het het dubbel en dwars waard is!
Door @nouk
#2125367
Nou ja, zeg... nou was de visboer mijn kop vergeten!  >:(

Nou heb ik een Schar meegenomen. Natuurlijk absoluut niet hetzelfde, dat snap ik wel, maar is dit ook in zijn geheel te geven?

Edit: ik heb het al gevonden, dat mag ook...  :) Maar nu lees ik dat ik het beter eerst kan invriezen? En dat dat met die zalmkop ook beter had gemoeten? Is een Topic uit 2009... is dit inmiddels verouderd, of moet je nog steeds alle vis eerst invriezen?
Laatst gewijzigd door @nouk op di 04 okt 2011, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door