Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Rogier
#2121493
Het is een Stafford pup van 8 maanden oud, hij weegt zo'n 17 kilo. Hij krijgt nu 500 gram per dag Lotgering dus ik ga over op 500 gram BARF. Gezien dat dit de eerste poging is is alle feedback welkom! er zullen vast wat ' beginnersfouten'  inzitten haha.

Afijn,

Ik ga hem dus 500 gram per dag geven.

50% rauwvleesbot
20% orgaanvlees
25% spiervlees
5% groentemix (de menigen verschillen over groentes, maar het zijn carnivoren dus ik geef dit minimaal)

Maandag:

250 gr. Kippenpoot
100 gr. Orgaanvlees (mix van pens, hart, nier)
150 gr. Rundvlees

Dinsdag:

250 gr. Lamskotelet
100 gr. Orgaanvlees (mix van lever, maag, nier)
150 gr. Lamsvlees

Woensdag:

250 gr. Geitenrib
100 gr. Orgaanvlees (mix van hart, pens, hersenen)
150 gr. Kippenvlees

extra: rauw ei met schil

Donderdag:

250 gr. Wild (konijn of haas)
100 gr. Orgaanvlees (mix van ?? ..)
150 gr. Rundvlees

extra: 25 gr. groente/fruit mix

Vrijdag:

250 gr. Kipkarkas
100 gr. Orgaanvlees (mix van..??)
150 gr. Kalkoenvlees

Zaterdag:

250 gr. Zalmkop en het overige gewicht voeg ik er kippenvleugeltjes o.i.d bij
100 gr. Orgaanvlees (mix van..??)
150 gr. Geitenvlees of Lamsvlees

extra: rauw ei met schil

Zondag:

250 gr. Hazenrug
100 gr. Orgaanvlees (mix van..??)
150 gr. Kalfskopvlees

Zoals je ziet weet ik wat ik met het orgaanvlees niet goed de hoeveelheden weet. Kan je bv elke dag hart geven of lever (geloof ik niet door de afvalstoffen) en van welk dier is het het best m.b.t de maagjes, hart(jes) en lever etc.?? Dus hier graag wat tips over.

Ik hoor graag wat tips!

Thanks
Door Jump
#2121504
Wat mij vooral opvalt in je menu is dat je bijna alleen maar vleesbot voor
gevorderde Barf-honden hebt zoals rib en haas.
Beginnersbotten zijn toch eerder kip,eend, konijn enzo,die zijn wat zachter.
En wat orgaan betreft,hart,lever en nier zijn een must,maagjes en hersenen zijn niet persé nodig.
En pens kan de helft van je orgaan percentage zijn en apart,niet in een mix.
Door Lizzy
#2121523
[quote="Rogier"]
Het is een Stafford pup van 8 maanden oud, hij weegt zo'n 17 kilo. Hij krijgt nu 500 gram per dag Lotgering dus ik ga over op 500 gram BARF. Gezien dat dit de eerste poging is is alle feedback welkom! er zullen vast wat ' beginnersfouten'  inzitten haha.

Afijn,

Ik ga hem dus 500 gram per dag geven.

50% rauwvleesbot
20% orgaanvlees
25% spiervlees
5% groentemix (de menigen verschillen over groentes, maar het zijn carnivoren dus ik geef dit minimaal)

Maandag:

250 gr. Kippenpoot
100 gr. Orgaanvlees (mix van pens, hart, nier)
150 gr. Rundvlees

Dinsdag:

250 gr. Lamskotelet
100 gr. Orgaanvlees (mix van lever, maag, nier)
150 gr. Lamsvlees

Woensdag:

250 gr. Geitenrib
100 gr. Orgaanvlees (mix van hart, pens, hersenen)
150 gr. Kippenvlees

extra: rauw ei met schil

Donderdag:

250 gr. Wild (konijn of haas)
100 gr. Orgaanvlees (mix van ?? ..)
150 gr. Rundvlees

extra: 25 gr. groente/fruit mix

Vrijdag:

250 gr. Kipkarkas
100 gr. Orgaanvlees (mix van..??)
150 gr. Kalkoenvlees

Zaterdag:

250 gr. Zalmkop en het overige gewicht voeg ik er kippenvleugeltjes o.i.d bij
100 gr. Orgaanvlees (mix van..??)
150 gr. Geitenvlees of Lamsvlees

extra: rauw ei met schil

Zondag:

250 gr. Hazenrug
100 gr. Orgaanvlees (mix van..??)
150 gr. Kalfskopvlees

Zoals je ziet weet ik wat ik met het orgaanvlees niet goed de hoeveelheden weet. Kan je bv elke dag hart geven of lever (geloof ik niet door de afvalstoffen) en van welk dier is het het best m.b.t de maagjes, hart(jes) en lever etc.?? Dus hier graag wat tips over.

Ik hoor graag wat tips!

Thanks
[/quote]

Prima percentages om mee te beginnen! (wolven eten trouwens ook groen, maar dat terzijde).

Ik vind eerlijk gezegd dat er vrij veel botten in je menu zitten die ongeschikt zijn voor honden die beginnen met het eten van zelf samengestelde voeding. Ik vind kippenpoot ongeschikt, ik vind lamskotelet meestal ongeschikt, ik vind geitenribben ongeschikt en hazenrug in eerste instantie ook ongeschikt. Dat zou ik de eerste weken vervangen door eendennek, kippennek, kipkarkas, parelhoenkarkas, etc. Zachte vleesbotten van kleine dieren dus.

Wat ik zelf doe is 3 dagen per week orgaanvlees in de maaltijd geven en 4 dagen in de week spiervlees in de maaltijd geven. Bij de orgaanmaaltijden geef ik zelf de voorkeur aan een combinatie van pens + hart en lever of pens + hart + lever + nier of pens + lever + tong, etc. Zo krap komt dat allemaal niet. Sommige mensen vinden het juist weer fijn om 2 keer in de week een combinatie van hart + lever + nier te geven en dan 1 maaltijd pens.

Kalfskopvlees zou ik vervangen voor runderkopvlees. Dat is rijker aan voedingsstoffen dan kalf.
Door Rogier
#2121679
Ok, beide bedankt! Met die groentes snap ik er niks meer van, ik heb juist ook op barfplats gelezen dat iemand een stuk in het engels had gecopieerd (een bioloog die wolven heeft bestudeerd) en die zei weer dat ze geen groentes eten. Lijkt mij zelf vrij onlogisch, afgezien van hier en daar een besje bij gebrek aan beter..afijn, de andere vleesproducten zijn meer noodzaak.

Moet ik hem elke dag pens/orgaan geven? Als ik pens geef, moet dat dan per keer 100 gr. zijn als ik het dagelijks geef?

Bedankt alvast
#2121823
Nee, je hoeft niet elke dag pens/orgaan te geven.
Ik geef 1 keer per week pens; een lap van 500 gr (niet iedere hond kan hier tegen, maar dat is een kwestie van proberen)
en 2 keer per week andere organen; lever de ene keer, hart+nier de andere keer. Die 3 zijn vast per week en daarbij krijgen ze de ene keer tong erbij, de andere keer testikels, de keer erop hersenen enzenz
#2122925
Het gaat erom dat je per drie weken totaal voert. Dat zeg ik toch goed, per 3 weken?
Ik ben net begonnen met Barfen en ik vind het prettig om te starten met elke dag compleet te voeren. Zodat ik voor mezelf een beter overzicht heb. Nadeel is wel dat je gewoon veel kleine porties moet maken. Dus dit gaat veranderen in de toekomst, maar voor nu vind ik het prettig. Ik vind het ook prettig om te kijken of ze overal goed op reageren. Ik lees ook veel dat honden spiervlees bij hun bot moeten eten omdat ze anders te harde ontlasting krijgen.

Ik ben begonnen met konijnkarkas, kippenrug en eendennek. Ik heb dan wel een Golden, maar dat gaat goed. Het bot is echt goed te eten.
#2123696
[quote="Rogier"]
Hij krijgt 2 keer per dag te eten, dus ik kan bv de eerste keer v.d dag al zn spiervlees geven en het 2e gedeelte alleen botvlees? Hoeft niet persee gemengd als ik het goed begrijp?
[/quote]

Dat verschilt per hond.
Bij de ene hond gaat dit prima en heeft geen last van harde ontlasting, bij de andere is dit wel het geval en moet je elke maaltijd van beide wat geven.
Dus dat is even kijken hoe je hond het er op doet.
Hier krijgen ze elke maaltijd beide, dat werkt voor hun het beste.
Ik geef ze hier trouwens twee keer per week hun orgaan. 1 dag pens en 1 dag hart, nier en lever enz. Op de hart, nier, lever dag krijgen ze dan wel haaskarkas bijv. daar hebben ze hier zo wie zo wat hardere ontlasting van, dus in combi met het orgaan gaat dit prima. Maar ja, haas zou ik in jouw geval nog even mee wachten.

Succes met deze nieuwe verslaving  :D
Door MJoze
#2124019
In mei heb ik 4 honden overgezet op rauw. Volgens mij is het wel handig om in het begin iedere dag compleet te voeren. Op die manier wordt de ontlasting wat constanter. Als je hond goed gewend is aan het rauwe voer kun je het voerschema aanpassen.
Succes, MJ
#2124094
O, ja je moet even bekijken of 500 Barf niet te weinig is. Lotgering is namelijk best vet, dus over het algemeen heb je daar minder procent van het lichaamsgewicht van nodig. Ik gaf mijn Berner iets minder dan 2% lotgering. Ik geef hem nu 2% Barf sinds 1 week, alleen wel konijn vanwege een eliminatiedieet. Maar goed, hij is dus wel afgevallen in 1 week tijd, dan is konijn ook wel heel mager.

Dus je kan van te voren bedenken wat je wil of het even afwachten en heb je het idee dat het niet voldoende is, dan weet je waar het van komt.
#2124234
Op zich ziet je menu er prima uit! Genoeg variatie.
Maar de vleesbotten zou ik ook vervangen door beginnersbotten.

Compleet voeren per dag kan en mag, meer mensen vinden dat prettig.
Je kunt ook per week of per 2 weken compleet voeren.
Ik voer per week compleet, want ik vind compleet per dag teveel werk  ;)
Door Rogier
#2124633
Ok wederom bedankt allemaal. Ik ga even de Lotgering opmaken in de vriezer, en dan ga ik eens een bezoekje plegen aan de locale Turk. Die verkopen namelijk ook zo'n beetje alles en is best goedkoop! Als je dus orgaanvlees geeft op een dag geef je dus pens en de andere keer als je orgaanvlees geeft de overige organen zoals hart, nier, lever etc? Wat voor hart kan je het best voeren trouwens? een heleboel kleine kippenhartjes of een groot runderhart of lamshart o.i.d?

Groetjes

P.S Hoe plaats je een foto? Kan dat alleen via een website?
Door MJoze
#2124746
Ik geef per dag 1 soort orgaan. 1 keer per week lever, 1 keer per 2 weken niertjes en de rest (runder)hart. Ook geef ik 1 keer een complete maaltijd pens, maar ik geloof dat dat niet helemaal volgens de leer van deze site is. Mijn honden vinden runderhart lekkerder dan kippehartjes.
Groetjes, MJ
Door Martine-Tom
#2124777
Ik voer orgaan als mix omdat mijn smurf maar zo weinig eet (20gr per dag) dus hij eet elke dag alle organen op de pens na die krijgt hij 1 keer per week als dagmenu.
Het maakt niet uit welk hart je voert, wissel lekker af zou ik zeggen, nóg beter  :)
Persoonlijk ben ik geen fan van rund en kiporgaan dus die voer ik zelf niet, ik voer geit en lam in de hoofdzaak maar ook kalkoenhart bijvoorbeeld.
Door Rogier
#2124854
Als ik hem dus pens geef (1 keer per week geloof ik dus) dan moet ik in 1 keer 100 gram geven en dat was dan voor die dag zijn orgaanvlees he?! Sommige zeiden ook dat je niet elke dag orgaan hoeft te geven, maar dan valt er van de 500 gram ineens 100 gram weg. Dit zal ik uiteraard moeten vervangen, maar voor wat? Word dat rauwvleesbot of spiervlees of beiden?

Als ik nu zou beginnen, en ik maak wat foutjes met de percentages, is het dan nog wel beter dan Lotgering of verpest je het dan? Ik snap wel dat dat afhangt van de percentages, maar ik begin het te begrijpen dus het zullen kleine foutjes zijn (denk ik..haha)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door