Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Flyball-Junkies
#2118315
Hoe vaak doen jullie je barfmenu veranderen.Zelf doe ik momentueel 1 week per menu (bv week 1 kippennek/eendennek week 2 kippenrug/eendenrug als vleesbot enz en als spiervlees bv week 1 geit en paard week 2 bv schaap en konijn enz)maar kan je bv ook twee weken of meer hetzelfde menu geven.IK heb nu het gevoel dat ik het mezelf heel moeilijk maakt als ik 1 week per menu doe is dat zo?
Laatst gewijzigd door Flyball-Junkies op ma 26 sep 2011, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2118322
Ik heb al jaren het zelfde menu. Volledig aangepast aan de behoeftes van mijn honden, dus echt uitgewerkt tot waar zij het het allerbeste op doen (qua percentages en qua combinaties). Wat ik wel doe is vleesbot afwisselen. Als ik bijv. een tijdje haaskarkas kan scoren, dan geef ik bijv. haaskarkas in plaats van konijnkarkas of kipkarkas. En ik geef bijv. in plaats van runderlever geiten of lamslever. En ik wissel vanzelfsprekend af in de groentenmix. En de ene keer krijgen ze als extra een sardien en de keer erop een makreel of een stuk zalmstaart. Dus ik verander binnen de groepen (vleesbot, spiervlees, orgaanvlees, vis, extra's, etc) zelf maar verder is het menu hier gelijk, week in week uit. Het bevat in de regel zo'n 7 diersoorten (rund, eend, kip, parelhoen, lam, geit, haas en als extra wat vette vis en ei en soms gemalen rauwe noten).
Door Parelridder
#2118332
Ik verander mijn menu eigenlijk nooit.. Of misschien begrijp ik je niet goed?
Ze krijgen elke dag zelf samengestelde orgaanmix (lever, hart en nier), spiervlees, vleesbot en groentenmix.
2 Maal per week daarbij vette vis. 2 Maal per week een eitje er bij. 2 Maal per week zeewier er door. En eens per week een lap pens er bij.
De diersoorten (vleesbot, spiervlees, organen) varieren al naar gelang ik in huis heb. Wat vleesbot betreft krijgen ze tenminste 2 verschillende soorten per week en wat spiervlees betreft minstens 4 diersoorten. Orgaanmix is uit lam, geit, rund en konijn en dat kan best weken dezelfde mix zijn voor ik door hete ene heen ben en een nieuwe mix vanzelf van andere diersoorten wordt. In de groentenmix komen sommige groenten toch wel eehl vaak terug, maar bij een mix uit pakweg 8-9 soorten (bijv. paprika, courgette, bleekselderij, broccoli, knolselder, witlof, sperziebonen, pompoen..) vind ik dat geen enkel bezwaar, want m.i. hoe dan ook voldoende variatie.
#2118339
Parelridder schreef: Ik verander mijn menu eigenlijk nooit.. Of misschien begrijp ik je niet goed?Wat ik bedoel kan je bv kippennekken/Eendennekken als vleesbot een paar weken geven en bv paard en geit als spiervlees ook een paar weken enz.Ik weet niet of jij dit ook zo bedoeld.
Ze krijgen elke dag zelf samengestelde orgaanmix (lever, hart en nier), spiervlees, vleesbot en groentenmix.
2 Maal per week daarbij vette vis. 2 Maal per week een eitje er bij. 2 Maal per week zeewier er door. En eens per week een lap pens er bij.
De diersoorten (vleesbot, spiervlees, organen) varieren al naar gelang ik in huis heb. Wat vleesbot betreft krijgen ze tenminste 2 verschillende soorten per week en wat spiervlees betreft minstens 4 diersoorten. Orgaanmix is uit lam, geit, rund en konijn en dat kan best weken dezelfde mix zijn voor ik door hete ene heen ben en een nieuwe mix vanzelf van andere diersoorten wordt. In de groentenmix komen sommige groenten toch wel eehl vaak terug, maar bij een mix uit pakweg 8-9 soorten (bijv. paprika, courgette, bleekselderij, broccoli, knolselder, witlof, sperziebonen, pompoen..) vind ik dat geen enkel bezwaar, want m.i. hoe dan ook voldoende variatie.
Door Parelridder
#2118367
Ze eten hier heel lang hetzelfde spiervlees, want het is makkelijker en vaak ook wat goedkoper om het wat groter in te kopen. Paard, schaap, geit, rund en hert staan toch wel zo ongeveer wekelijks op het menu. Maand in, maand uit. Soms krijgen ze een variant enkele dagen per week, bijv. omdat ik het op wil maken. Of soms een paar weken niet, bijv. omdat ik iets anders aan het opmaken ben of omdat ik even alleen DARF geef (bijv. wegens vakantie).
Maar als je bedoelt dat ze weken achtereen niet anders dan paard en geit als spiervlees eten, met eenden - en kippennekken, dat vind ik zelf wat karig. Je voldoet aan de '4 diersoorten', maar ik zou zelf liever meer variatie geven. Vooropgesteld dat als ze dit een paar weken eten, ze echt geen tekort op lopen. Maar meer met het oog op de toekomst, zou ik dan wat meer variatie aanbrengen in de aankopen.
Door Martine-Tom
#2118430
Mijn percentages veranderen niet, het vlees wel, zowel bot als spier en orgaan varieert en is aangepast op elkaar, als hij geitenvlees krijgt wat vetter is dan krijgt hij niet ook nog eens eendenrug maar een magerder botsoort, parelhoenkk ofzoiets.

Qua diersoorten heb ik nog nooit een vast menu gehad maar alleen de percentage's en verder vul ik het in naar wat ik kan krijgen en dat gaat prima :)
Door Minhie
#2118432
Ik verander het menu bijna wekelijks al zijn de veranderingen wel erg klein. Ten eerste omdat kaiyou nog jong is en ten tweede omdat ik bepaalde soorten niet altijd in de vriezer heb.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2118474
Wat heet veranderen? De percentages blijven wel zo hetzelfde altijd.
Soms heb ik een extra diersoortje en soms zijn sommige diersoorten weer even niet voorradig. En afhankelijk van trainingsdagen wil het menu wel eens veranderen qua hoeveelheid.
Ook is Kaio af en toe een jojo qua gewicht, is ieder jaar weer raak, geen idee waarom maar dan krijgt hij wel eens een tijdje weer minder.
Door sella
#2123772
Ik verander nooit mijn menu, doe wel varieeren met diersoorten.
En als ik hele ganzen, konijnen en hazen kan voeren dan heeft dat mijn voorkeur, omdat hij dat heerlijk vindt en zo heerlijk bevredigd is als hij dat eet.
Dan ligt hij tevreden uit te buiken.
Gebruikersavatar
Door pike
#2124067
Het menu dat hier in de keuken hangt bestaat alleen uit getalletjes. Of misschien kan ik beter zeggen: percentages. En die veranderen niet meer, ze hebben bewezen goed te zijn. Ze eten hier "compleet". Alleen de invulling van die getalletjes wisselt, en is afhankelijk van wat er aan soorten in de vriezer ligt. Die worden gewoon afgewisseld. Wat wel vast staat is 1x in de week vis, en het orgaan waarvan ze 1x in de week lever, 1x in de week nier en minimaal 2x inde week hart krijgen.
Dus, qua verhoudingen verandert het menu niet, qua hoeveelheid schommelt het een beetje, en qua soorten is het een ratjetoe  :biggrin2: (ze krijgen hier" mixed grill" zegt mijnheer Pike altijd).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door