Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door zzz-dodo-zzz
#2122863
Hallo,

Wij hebben een hondje die we graag willen overzetten op vers vlees (voorheen zat hij op Duck kvv+brokken, maar dat beviel niet goed)
Alleen hebben we nog wel wat vragen :D

Ons hondje weegt 7,5 kilo, volgens onze berekeningen mag hij dan rond de 170/180 gram per dag.
Omdat het nog een vrij jong hondje is (net 1) die erg veel beweegt willen we in het begin graag iets meer dan gemiddeld voeren,
Dan kunnen we even kijken hoe dat gaat, en dan zouden we eventueel altijd nog wat kunnen minderen.

Onze voorkeur gaat uit om uiteindelijk 4 dagen Haaksbarf te geven, 1/2 dagen Barf en 1 dag brokken (>dat wil mijn moeder, i.v.m. met vakantie's),

Nou hebben we al wat informatie gevraagt bij onze dierenwinkel, en die zei dat we het beste met Haaksbarf konden beginnen,
En als dat goed gaat af en toe eens wat Barf er tussendoor.

Toen hebben wij 500 gram Paard gekocht om het uit te proberen en dat beviel erg goed (zowel bij ons als bij de hond),
Nu dat op is hebben we vanmiddag nog wat gekocht, nl: 500 gram zalm, 500 gram rund, 500 gram kip en 500 gram paard.

We zaten er aan te denken om dit om en om te voeren, dus: maandag kip, dinsdag rund, woensdag paard, donderdag kip, enz. (komen op ten duur nog meer smaken bij, minimaal 6 per 3 week),
Omdat we hadden begrepen dat de zalm erg veel vet bevat willen wij die de ene 'ronde' wel geven en de andere 'ronde' niet.

Doen we het tot zover goed?


Als die dan helemaal gewend is willen we langszaam wat dingen bijvoeren,
Bv. af en toe 's ochtends een groente/fruit mix, wat joghurt/kwark, een rauw eitje, rauw visje, etc,
En op het eind willen we hem af en toe Barf geven i.p.v. Haaksbarf (ong. 1/2 keer per week)

Wanneer zouden we die laatste dingen kunnen toevoegen, en waar kunnen we dan het beste mee beginnen?
(Een rauw eitje is die opzich alwel gewent...)

Alvast bedankt!


EDIT:
Sorrie, ik zie nu dat ik hem in de verkeerde rubriek heb geplaatst, hij had denk ik onder kvv gemoeten...
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op za 01 okt 2011, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miranda 1
#2122917
Even wat vraagjes hoor.

Heb je alleen vlees gekocht of ook botten?

En wat wil je hem gaan geven op de dagen dat je Barf geeft? Als het alleen vlees is dan is het niet compleet.

En waarom ga je de Barf dagen niet compleet voeren, dus groente erbij.

En ik weet niet waar je of vakantie gaat, maar je kunt in heel Nederland bij elke supermarkt kvv of Barf producten kopen. En in het buitenland kun je ook Barf producten kopen. Info daarover heb ik ook een keer hier op het forum gezien. Ik ben net begonnen hoor en heb nog geen buitenland vakantie ervaring. Maar wel in Nederland en ik heb gewoon smuldier gehaald in de supermarkt, ging super.  ;)
Door zzz-dodo-zzz
#2122962
We hebben gewoon Haaksbarf, dus dat is compleet....(als het goed is)

De dagen dat dat die BARF krijgt gaan we gewoon compleet voeren,
Dus botten, spiervlees, orgaanvlees, groente, etc...

We gaan binnenkort niet meer echt op vakantie, maar we gaan nog wel eens weekendjes weg, dus dan zijn brokken gewoon makkelijker (volgens mijn moeder)
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op za 01 okt 2011, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miranda 1
#2122984
Maar dan begrijp ik je vraag niet zo goed, wanneer je dan groente kan bij voegen. Als je compleet voert dan voer je dus ook groente op de dagen dat je Barf geeft. Of zie ik dat verkeerd. Ik ben zelf ook net begonnen hoor.

En mijn vraag blijft staan, heb je nu alleen vlees gekocht of ook botten? Want van rund en paard kun je geen botten geven.
Oh wacht even, die 500 gram is dat kvv? Zit je vragen even opnieuw te lezen.  ;)

Als je kvv geeft dan kun je eigenlijk gelijk al dingen toevoegen. Ik vind het dan alleen een nadeel dat ze dan van sommige dingen teveel krijgen, maar als dat af en toe is is dat volgens mij niet heel erg. Als je compleet voert, kvv lijkt groente toevoegen mij overbodig. Je kunt wel een vleesbotje geven om hem te laten wennen. Botten van kleine diersoorten zijn beginners botten, dus kippenrug, eendennekken, konijnkarkas. Botten van grote diersoorten zijn voor gevorderden zoals lamsribben, geitennekken en haas is ook vrij hard.
Dat zijn dus dingen waar je mee kunt beginnen.

Je kunt ook altijd wat spiervlees erbij geven of pens.
Door zzz-dodo-zzz
#2122989
Haaksbarf is KVV ;)

Ik bedoel wanneer kunnen we hem langszaam aan laten wennen aan de dingen van BARF,
Dus aan groente, eendennekjes/kippennekjes, kipkarkas, etc...
En of we het verder goed doen, met de diersoorten enzo...

(Sorry, ik had het er een beetje onduidelijk neergezet)
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op zo 02 okt 2011, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miranda 1
#2123834
Ja, klopt, maar de verwarring is bij mij ontstaan omdat je 500 gram had geschreven. Ik heb nooit haaksbarf gegeven, dus bedacht niet dat die hoeveelheden de haaksbarf zijn. Ik zat te denken aan alleen vlees.

Maar goed, je zei zelf al 6 diersoorten per 3 weken, daar moet je echt naar toe. Hoe het zit met de vet van zalm en hoevaak geven weet ik niet.

Je kan gelijk beginnen met het voeren van extra dingen. Ik heb begrepen dat wanneer een hond brokken eet het maagzuur gehalte anders is. En kvv is eigenlijk gemalen Barf en hierdoor is de maagzuur gehalte, ik dacht hoger. Hierdoor worden de botten beter verteerd. Als hij dan een bot in 1 keer doorslikt, dan kan de maag dat zelf verteren. Met honden die brokken eten gaat dat niet. Dus ik zou zeggen koop lekker wat beginners bot en ga het geven. Enne groente niet zo geven he, of eerst kort koken of in de blender. Maar dat heb je vast al gelezen.  ;)
Door zzz-dodo-zzz
#2123843
Oke, hij heeft net wat groente gehad,
6 groentes door elkaar in de blender en daarna nog wat stukjes gesneden (gokookte) sperziebonen erdoor,
Dat is toch goed?

Voor het vlees willen we sowieso 6 soorten in de 3 week, en 4 soorten per week (minimaal),
Hij heeft nu Haaksbarf paard, zalm en kip gehad, morgen krijgt die rund...
Laatst gewijzigd door zzz-dodo-zzz op zo 02 okt 2011, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door