Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door BbvDoerak
#2121022
Ter geestelijke stimulatie van mijn hond heb ik ooit een kong gekocht...deed hij er niks mee :-\
Nu hij zwaar pubert en weer wat meer uitdaging nodig heeft wil ik hem opnieuw aanbieden maar wat doe ik er in?
Ik voor 100% kvv en zijn snacks bestaan uit botten en andere natuurlijke kauwdingen.
Het enige waar ik soms bij zondig is bij het trainen, dan krijgt hij wel eens een frolicje of een stukje worst.
Nu wil ik de kong zo natuurlijk/gezond mogen vullen maar wat kan ik zoal erin doen?
Kvv kan begreep ik maar ik wil ook wel wat variatie aanbrengen.
Nu heb ik al gegoogeld en kom vooral pindakaas tegen, is dat verantwoord?
Zag ook al leuke variaties met fruit en groenten maar verder....
Wat stoppen jullie in de kong?
Door Lil
#2121042
voor gevorderden: kaas erin en dan laten smelten in de magnetron of een rauw ei en dat laten stollen in de magnetron (kong eerst goed laten afkoelen voordat je hem geeft!)

Er zijn ook mensen die er yoghurt in doen en dat laten bevriezen. Ik doe dat niet, want hier krijgen ze diarree van bevroren eten.

Verder doe ik er gewoon saai hun kvv in.

smeerleverworst vinden ze trouwens ook lekker.
Door nienk
#2121071
-kvv met een gedroogd snackje er klem boven op (iets wat dus net door het grote gat past). dan is het lekker moeilijk frutten en sabbelen. (psst, Reus zijn tip: er heel hard mee gaan smijten in je bench! dat maakt een heleboel leuk geluid en uiteindelijk komt het koekie er dan wel uit)

-een stuk winterwortel/komkommer/appel/etc. waar je een kegel van snijd. dus zegmaar de vorm van de binnenkant van de kong. ook weer zodat het maar net door het grote gat past.

-de kong verstoppen/klem zetten/ophangen/ergens in doen (een sok, bijvoorbeeld).

-misschien krijg je in een grotere kong ook wel een heel ei met schil. dan de kong dichtmaken met een snackje of stukje van het een of ander. levert waarschijnlijk wel enorme bende op.
Door lolpugz
#2121335
kheb ook wel eens ergens gelezen een pensstaafje erin dat laten weken en dan geven. ei heb ik eens geprobeerd zet de kong dan wel in een bakje want tja dat ei kwam er bij mij uit gelukkig zaten ze in een bakje.

verder stop ik er meestal kvv in. en al doe ik dat elke dag vind Iggy niet vervelend hoor  ;)
Door Lil
#2121388
Voor ei of iets vloeibaars erin kleine gaatje dichtsmeren met pindakaas en aan binnenkant iets groots klem erin via groot gat. Om in magnetron te kunnen kong altijd op de. Kop in een kopje of glas of zo zetten.
Door BbvDoerak
#2121510
Leuk om al allerlei reacties te lezen.
Bij gebrek aan beters heb ik de kong gisteren gevuld met pindakaas (is dat nu slecht of niet?), muesli, een druppel honing en wat kleine stukjes hondekoekjes.
Hij vond het super, is er wel een tijdje mee bezig geweest en was daarna goed moe ;).
Zal ei en kaas ook eens proberen en fruit en groenten natuurlijk (fruit vindt hij sowieso superlekker).
Hoe vaak kan ik de kong aanbieden per week?
De gedragstherapeut gaf aan dat het verstandig zou zijn om hem naast het fietsen, wandelen, zwemmen en spelen zeker drie keer per week een "geestelijke stimulatie" aan te bieden in de vorm van een voerbal, kong, handdoek met snoepjes (kauwt gewoon de handdoek kapot) en goed kauwwerk in de vorm van botten.
Wat kan ik hem nog meer aanbieden ter geestelijke stimulatie (hij moet er moe van worden)?
Hij krijgt vaker bullepees, paardestaart (doet íe iets langer mee), kalfspoot en runderborstbeen.
Door nienk
#2121535
misschien zijn van die nina ottoson achtige spellen leuk voor hem? voertjes/brokjes/stukjes vlees/etc. door het hele huis verstoppen is hier ook altijd een groot succes en garantie op lekker moe worden. dingen met de neus zijn sowieso goed. ik heb voor Reus een grote doos met allemaal karton rommel er in (wc rolletjes, stuk gescheurde dozen van muesli enzo), en daar laat ik hem in graven. dus wat brokjes in de doos, Reus in de doos, succes. Hij vindt het erg leuk, en ik denk dat het hem helpt om zich te focussen, ipv als een dolle dwaas zijn neus achter na te rennen en niet te kunnen kiezen waar hij eerst moet zoeken. dit kan ook met een afwasteil of (nog leuker) een kinderbadje/speciekuip/zandbak vol met ballenbak ballen.

doe voor Reus ook wel dingen in een doek, handdoek kauwt hij inderdaad ook kapot, dus nu gebruik ik een stoffen placemat van hele dikke stof. hij is daar behoorlijk goed in geworden, dus ik knoop er nu 2 veters stevig om heen en dan is hij er wel even zoet mee.

ik denk dat het niet uitmaakt hoe vaak je de kong geeft. ze worden er wel steeds beter in, maar als je gewoon lekker afwisselt met wat je er in stopt, dan zie ik er geen kwaad in. zolang de beloning voor het spelen met de kong  maar steeds voldoende prikkel is, zal een hond er denk ik niet snel op uit gekeken raken.

of de pindakaas slecht is? nouja, het is geen hondenvoeding, dus ik zou er zeker geen gewoonte van maken. muesli ook niet. honing kan niet zoveel kwaad, denk trouwens als je met een kwastje ofzo de binnenkant van de kong insmeert met honing, dan even in de koelkast zet(zodat de honing goed dik wordt en moeilijk op te likken is), dat dat ook best iets heel lekkers is waar hij lang zoet mee zal zijn.
Door Lil
#2121624
Ik persoonlijk vind pindakaas minder slecht dan muesli en koekjes. Maar hier is er granenallergiee ;) goed zal pindakaas niet zijn, maar echt slecht denk ik ook niet. Het is maar een heel klein beetje.
Door Miranda 1
#2122674
Wat je ook kan doen is kleine beloningsdingen verstoppen in bijvoorbeeld de tuin. En balletje balletje, maar dan voor honden. Drie bloempotten of bekers ofzo onder 1 een koekje en draaien maar. De hond moet dan aangeven waar het koekje zit door het aan te raken met zijn neus of poot.
Door BbvDoerak
#2122848
Ik verstop zo wel eens koekjes in huis, met die doos moet ik nog uitproberen.
Balletje, balletje proberen de kinderen nog wel eens maar we moeten hem nog leren om alleen het goede bekertje aan te wijzen en ze niet gewoon alledrie lomp om te gooien :)
Nina Ottoson moet ik nog eens opzoeken.
Bedankt voor alle ideetjes, meer ideetjes zijn welkom!
Door nienk
#2123174
[quote="BbvDoerak"]
Ik verstop zo wel eens koekjes in huis, met die doos moet ik nog uitproberen.
Balletje, balletje proberen de kinderen nog wel eens maar we moeten hem nog leren om alleen het goede bekertje aan te wijzen en ze niet gewoon alledrie lomp om te gooien :)
Nina Ottoson moet ik nog eens opzoeken.
Bedankt voor alle ideetjes, meer ideetjes zijn welkom!
[/quote]

met 1 bekertje beginnen! gewoon 1 bekertje over 1 brokje zetten, en eventueel met de clicker, als hij die kent. stug bekertje vast houden totdat hij doet wat je wilt dat ie doet (poot of snuit), click, bekertje op tillen. verder niets zeggen. net zolang totdat hij het beheersd kan doen. als hij er te wilt van wordt kan je het met iets doen wat hij wel lekker vindt, maar waar ie niet helemaal van uit zijn vol gaat. ik doe dat met de activity ball, als ik daar hele lekkere brokjes in doe, dan breekt Reus het huis af. dus nu gaat er iets minder aantrekkelijks in en dan kan er rustig mee gespeeld.

dan 2 bekertjes zonder wisselen, 2 bekertjes met alleen 1 keer om draaien, dan 2 keer omdraaien. als hij dat feilloos doorheeft pas 3 bekertjes. dan eerst 3 bekertjes zonder wisselen, en dan steeds meer gaan draaien.

Reus vindt het de laatste tijd erg leuk om zijn speelgoed op te ruimen. dus ipv apporteren (speeltje bij de baas brengen) zijn speeltje in een doos leggen. begonnen met de doos te zetten onder mijn hand, toen de doos steeds heel rustig aan (echt met centimeters per keer oefenen) iets verder weg. nu kan hij zijn speeltjes 1 voor 1 van dicht bij mij, naar de doos brengen en er in leggen als de doos aan de andere kant van de kamer staat. (dit ook doen met speeltjes die niet heel aantrekkelijk zijn om wild mee te gaan doen). vergt heel wat denk vermogen, zeker in het begin! rustig opbouwen is het aller belangrijkste, gaat het niet goed? 2 stappen terug. volgende keer oefenen altijd op een minder moeilikj niveau beginnen als je de laatste keer gestopt bent.
Door BbvDoerak
#2123311
[quote="nienk"]
met 1 bekertje beginnen! gewoon 1 bekertje over 1 brokje zetten, en eventueel met de clicker, als hij die kent. stug bekertje vast houden totdat hij doet wat je wilt dat ie doet (poot of snuit), click, bekertje op tillen. verder niets zeggen. net zolang totdat hij het beheersd kan doen. als hij er te wilt van wordt kan je het met iets doen wat hij wel lekker vindt, maar waar ie niet helemaal van uit zijn vol gaat. ik doe dat met de activity ball, als ik daar hele lekkere brokjes in doe, dan breekt Reus het huis af. dus nu gaat er iets minder aantrekkelijks in en dan kan er rustig mee gespeeld.

dan 2 bekertjes zonder wisselen, 2 bekertjes met alleen 1 keer om draaien, dan 2 keer omdraaien. als hij dat feilloos doorheeft pas 3 bekertjes. dan eerst 3 bekertjes zonder wisselen, en dan steeds meer gaan draaien.

Reus vindt het de laatste tijd erg leuk om zijn speelgoed op te ruimen. dus ipv apporteren (speeltje bij de baas brengen) zijn speeltje in een doos leggen. begonnen met de doos te zetten onder mijn hand, toen de doos steeds heel rustig aan (echt met centimeters per keer oefenen) iets verder weg. nu kan hij zijn speeltjes 1 voor 1 van dicht bij mij, naar de doos brengen en er in leggen als de doos aan de andere kant van de kamer staat. (dit ook doen met speeltjes die niet heel aantrekkelijk zijn om wild mee te gaan doen). vergt heel wat denk vermogen, zeker in het begin! rustig opbouwen is het aller belangrijkste, gaat het niet goed? 2 stappen terug. volgende keer oefenen altijd op een minder moeilikj niveau beginnen als je de laatste keer gestopt bent.
[/quote]

Oh dat speelgoed leren opruimen wil ik hem ook nog leren!
Laten mijn kinderen al niet van alles slingeren, doet mijn hond het :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door