Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Vito
#2122764
Hallo, ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Eliza, 31 jaar oud en woon samen met mijn man, 2 honden, 2 katten en 4 kippen in Apeldoorn.
In dit geval gaat het om de honden, dus zal hen ook even voorstellen!

Vito, een langharige Duitse Herderreu van nu 10 maanden. Een heerlijk beest! Hij begint nu eindelijk een echte vent te worden. Tilt sinds een maandje volledig zijn poot op, begint wat breder te worden, ...

Afbeelding

Afbeelding

Luna, een kruising (middelmaat) uit Roemenië van nu ongeveer 6 maanden. We hebben haar eind juli opgehaald op Schiphol en het gaat super met haar! In het begin was ze heel bang, nu is ze erg zelfverzekerd. Een lekkere stuiterbal die ons soms wel eens gek maakt! Hahaha!!

Afbeelding

Afbeelding

Waarom ik mij op dit forum heb aangemeld is vanwege het volgende.
Toen wij Vito kregen (hij was toen bijna 8 weken) kreeg hij Royal Canin voor Duitse Herder-pups. Daarna Royal Canin voor Duitse Herder-junioren.
Zijn ontlasting was toen al mwah ...
Toen we wisten dat Luna bij ons kwam, werd ons aangeraden om licht verteerbaar voer aan te schaffen voor haar, omdat merken als Royal Canin te zwaar zou vallen voor hondjes als Luna.
We zijn toen overgestapt naar Caracroq Kip en Rijst.
Ook meteen voor Vito, omdat hij snel aan de diarree is. Dit ging in het begin eigenlijk prima. Zijn ontlasting was goed, stevig.
Maar op een gegeven moment werd het toch weer mwah ...

Her en der hoorde ik wel eens dat het misschien een idee is om hem ook vers vlees te geven.

Ik ben uiteindelijk eens gaan kijken op internet. Maar jeetje! Er zijn zoveel verschillende soorten (Duck, FarmFood, Carnibest, ...) dat ik echt niet weet wat goed is.
Het is niet de bedoeling dat we volledig overstappen op vlees. Zowel Luna als Vito behouden hun brokken, maar ik zit er dus wel aan te denken om ze ook 2 - 3 dagen per week vlees (of brokken) te geven.
In eerste instantie wilde ik 's morgens brokken geven en 's avonds vlees, maar toen hoorde en las ik weer dat dat niet goed is omdat beide voedingssoorten een andere verwerking hebben.

Het liefst wil ik goed vlees (kant en klaar) wat ik kan geven aan een hond met een gevoelige maag (zover ik weet heeft hij in ieder geval geen allergie), maar wat ook vriendelijk voor de portemonnee is.
Wat betreft de brokken stappen we binnenkort wel over op Lam en Rijst omdat ik heb begrepen dat dit nog beter is voor een gevoelige hond.

Wat raden jullie mij aan? Ik wil het goed doen voor Vito (en Luna), maar ik weet eigenlijk niet waar ik beginnen moet. Al die bestandsdelen zeggen mij helemaal niks ....
Door bloemetje
#2122800
Ik zou het je eigenlijk niet durven zeggen. Ik vrees dat het een kwestie van proberen is. Je moet even zien wat je in de buurt goed kan krijgen. Het beste is wel dat je compleet voer geeft en liefst met gemalen bot ipv een calciumsupplement. Dan blijft het ook de vraag of ze het goed doen op een gemend dieet. Je kunt in dit gedeelte een hele uitleg vinden hoe je een hond met een gevoelige maag het best over kan zetten!
Door Vito
#2122804
Dank je wel voor je reactie.
Op zich is het overzetten geen probleem, ik denk dat ik daar wel uitkom (al zal ik het nog wel even lezen).
Het gaat me er meer om dat ik qua vlees een goede keuze maak voor Vito.
Ik zag dat ze bij Carnibest ook Lam en Rijst hebben ... Omdat er zoveel gesproken wordt over Carnibest, nijg ik daar wel naar toe.
Maar ik wil niet het risico lopen dat dit helemaal niet kan i.c.m. de brokken!
Ik vind het zo moeilijk! Je wil het goed doen, maar er is gewoon teveel keus ...
Door Martine-Tom
#2122809
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je beter of brok of vlees aan een gevoelige hond kan geven, omdat het een wereld van verschil is in verteren lijkt mij de afwisseling niet echt lekker, zéker niet voor gevoelige honden.
Lees je eerst nog eens wat beter in over kvv/barf en het hoe en waarom je vers zou moeten gaan voeren en kijk dan nog eens wat je wil.

Zelf ben ik ooit begonnen door de brok te laten staan en met smuldier te beginnen en zelfs dat gaf al zoveel verschil in mijn hondje...
En dan is smuldier nog niet eens (verre van) een goede kvv, en als ik dan al keek hoeveel beter mijn hond het op smuldier deed dan op brok.
Fatsoenlijke ontlasting, geen scheten meer laten  :biggrin2: geen jeuk meer, geen gal spugen, niks van dat al.

Mijn hond heeft gevoelige darmen en eigenlijk heb ik hem gedachteloos over gezet, de 1e week nog wat diarree en daarna niet meer...
Door Martine-Tom
#2122810
Waarom wil je ook brok blijven geven?
En carnibest is ensich een goede keus maar portemonnee vriendelijk vind ik ze niet :biggrin2:
Door Miranda 1
#2122831
Ik zal mijn verhaal even kort vertellen, ik heb 2 honden een Golden, geen probleem en een Berner van pup af aan al gedoe met diarree. En hij blijkt ook een voedselallergie te hebben.
Mijn Berner heb ik eerst brokken gegeven die hij bij de fokker kreeg, snap over van pup op volwassen. Met volwassenbrok jeuk en vaak diarree. Dus over gegaan op Farmfood brokken, las ik goede dingen over. Hij heeft ook nog Giardia gehad en ze raden aan om hem eerst kvv van Framfood te geven en daarna de brokken. Dit gedaan, de kvv ging super geen jeuk en mooie harde ontlasting. Over op brokken toch weer dunne ontlasting na een paar maanden.

Op zoek gegaan naar een betaalbare kvv. Hij eet van Farmfood 1600 gram per dag, niet te betalen dus. Door het zoeken naar een kvv ben ik erachter gekomen dat hij een voedselallergie heeft.

Ik heb mijn Berner een paar keer rijst bij zijn brokken gegeven en gelijk hele dunne ontlasting. Nu denk ik ook dat hij allergisch is voor rijst. Maar ik heb volgens mij wel meer gehoord dat honden daar diarree van krijgen. Dus vraag ik me af of het handig is om het lam en rijst te geven. Maar ik hoorde ook weer dat carnibest lam en rijst het goed doet bij honden met een voedselallergie.

Hier op het forum heb je een link om alle soorten kvv's te bekijken. Als je gaat zoeken kom je die vast tegen, is erg handig.

O,ja dit wilde ik nog zeggen. Ik denk dat als je merkt hoe goed je honden het gaan doen op kvv, dat je dan de brokken vanzelf achter wegen gaat laten. Dat had ik wel, wilde echt brokken geven, zo makkelijk. Inmiddels, paar maanden later komen ze er bij mij niet meer in. En dat lees ik hier toch wel veel. Dat mensen helemaal om gaan omdat honden het er gewoon goed op doen.

Succes met zoeken.
Door fransbulletje
#2122832
Onze Pierre heeft ook een gevoelige spijsvertering maar sinds hij kvv krijgt nergens last van.
De bullen krijgen hier de Carnibest biol. natuur afgewisseld met verschillende smaken Darf.
Darf is wat prijsvriendelijker en een goede complete kvv. '
En brokken .....hier nooit meer:-)
Door Vito
#2122879
Waarom wil ik brokken blijven geven? Geen idee! Dat is denk ik iets wat tussen de oren zit. Heeft 'ie in ieder geval nog IETS te kauwen! Ofzo ... Hahaha! Nee, ik heb werkelijk geen idee waarom ik dat wil. Mijn vorige hond kreeg ook altijd brokken en ik denk dat het misschien ook wel een financieel dingetje is. Wat ik zo zie op internet, zijn brokken toch wel goedkoper! Maar goed, da's niet de hoofdreden. Vooral dat ze iets te kauwen hebben ofzo. Dat ik ze hoor kauwen. Snap je? Da's denk ik de reden voor mij dat ik ze ook brokken wil geven.

Waar moet je überhaupt op letten als je kvv wil geven?
Er zit nl. zoveel % eiwit in, zoveel % van dit en zoveel % van dat.
Waar moet bijvoorbeeld veel in zitten en van wat juist weinig?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2122909
Waarom geef je dan geen barf?
Dat echt kauwen ipv een brok laten knappen...  Brokken zijn als koekjes voor mensen, niet als iets dat echt gekauwd wordt...
Enfin, denk er maar eens over na. ;)

En kijk eens naar de samenstelling van je brok!  :P
Door Mevroi Kruim
#2122972
[quote="Vito"]
Waarom wil ik brokken blijven geven? Geen idee! Dat is denk ik iets wat tussen de oren zit. Heeft 'ie in ieder geval nog IETS te kauwen! Ofzo ... Hahaha! Nee, ik heb werkelijk geen idee waarom ik dat wil. Mijn vorige hond kreeg ook altijd brokken en ik denk dat het misschien ook wel een financieel dingetje is. Wat ik zo zie op internet, zijn brokken toch wel goedkoper! Maar goed, da's niet de hoofdreden. Vooral dat ze iets te kauwen hebben ofzo. Dat ik ze hoor kauwen. Snap je? Da's denk ik de reden voor mij dat ik ze ook brokken wil geven.

Waar moet je überhaupt op letten als je kvv wil geven?
Er zit nl. zoveel % eiwit in, zoveel % van dit en zoveel % van dat.
Waar moet bijvoorbeeld veel in zitten en van wat juist weinig?
[/quote]

Een kvv is een Compleet Vers Voer, en dus op dezelfde manier 'compleet' als een brok. Dus qua samenstelling in de zin van % eiwit of vet of weetikveel kun je je daar net zo druk over maken als bij je brokken. Of niet  ::)
Waar je wel naar kunt kijken is hoeveel granen er in zitten (ik zou zeker gaan voor geen graan) en of er gemalen bot in zit of een zgn premix, oftewel synthetische mineralen uit een potje. Bot is beter.
Verder is het zeker aan te bevelen om niet altijd 1 soort te voeren maar te variëren. Hoe meer variatie in diersoorten en samenstelling, hoe zekerder je kunt zijn dat er echt alles in zit wat nodig is.

En idd, wil je dat je honden hun eten moeten kauwen en knippen en er voor moeten werken, zoals voorvader wolf en de wilde hond, dan is er maar 1 optie: barf. Heel veel mensen die als basis kvv voeren voegen voor het kauwen ook bv lappen pens of spiervlees of geschikte vleesbotten toe. En als je daar eenmaal mee begint is de weg naar helemaal barfen niet zo lang en hobbelig als je denkt  :D
Door Miranda 1
#2122991
Ik ben het met je eens dat goede kvv duur is, helemaal als je grote honden hebt. En zoals wij een grote hond in de groei, die hebben helemaal veel nodig. Dat is voor mij dus ook de reden om over te gaan op Barf. Het scheelt echt in prijs met kvv.

Ik wilde eerst ook brokken blijven geven, wat je zegt je bent het altijd zo gewend. Ik ben nu sinds een week bezig met Barf en het is heerlijk om te zien hoe ze bezig zijn met hun eten. Dat ze echt aan het werk zijn om die botten op te krijgen. En ze genieten er zo van. Het is bijna niet te vergelijken met brokken. Brokken is hap, kauw. slik weg. Met bot is het hap, kauw kauw kauw kauw, stukje eraf, kauwen en slikken. Volgende stuk. Het lijkt een beetje op kluiven, daar zijn ze ook lang mee bezig.
Door Vito
#2123054
Maar barf is toch zelf samen stellen? Ik schaam me een klein beetje, maar dat zie ik mezelf echt niet doen. Ik geloof absoluut dat honden het heerlijk vinden! Maar ik ken mezelf en ga hier niet trouw in zijn ... Dat heeft waarschijnlijk ook met tijd te maken. En met kvv zit in principe alles in de voeding wat ze nodig hebben. Met barf moet ik teveel gaan nadenken!! Hahaha!! Erg hè? Maar het is wel zo. Is niet voor mij weggelegd, heel sneu voor Vito en Luna! Misschien in de toekomst, maar nu nog niet ... Stap voor stap! :-D

Dus er moet zowiezo gemalen bot in zitten en vooral geen graan. Oké.
Ik las hier en daar ook dat honden allergie kunnen hebben voor rundvlees.
Ik weet dat Vito snel aan de diarree is na een varkensoor, maar niet na een runderoor. Ik mag er dan neem ik aan vanuit gaan dat hij geen last heeft van rund toch?

Ik werd net trouwens gebeld door mijn moeder. Van de week heeft er schijnbaar in de krant gestaan dat paardenvlees goed is voor honden / dieren met gevoelige darmen. Weten jullie daar iets van? Ik ga zo wel even op Google zoeken of ik er iets over kan vinden, maar misschien klinkt dit bij jullie bekend in de oren?
Door Martine-Tom
#2123100
Hihi ja die denkwijze ken ik nog wel van mezelf (ze MOETEN brok want goed voor de tandjes, iets om te knagen enz) blijf maar lekker lezen dan kom je daar vanzelf van terug  :)
Je moet gewoon niks doen waar je niet achter staat, en idd een goede KVV is duur, al vind ik Darf ook wel een goede en niet bizar duur...

Ik wilde ook niet Barfen, al die bloederige vleesstukken, en dat bot hakken, blech niks voor mij, oh en die pens...moest er niet aan denken!
En nu ben ik nog geen jaar verder en draai mijn hand er niet meer voor om  ;D
Ik had laatst runderstrot gekocht die ik niet geknipt kreeg, in een dun zakje en lopend  2 straten verderop gebracht naar een buur rottie, en ik snapte maar niet waarom al die mensen zo raar keken...op de terugweg zag ik dat er een heel bloedspoor lag  :-[ :biggrin2:

Voor mij was dé reden omdat ik goede kvv idd duur vind, ik wilde naar Lotgering en zetten een oproep voor meebestellers, toen kreeg ik antwoord dat ik wel mee kon bestellen met Barfers "probeer het gewoon eens" en dat doe ik nu nog steeds.
Ik wilde even een uitstap maken naar KVV Darf maar het beviel me niet, het hakken van botten is best zwaar maar liever dat ik precies weet wat erin zit zeg maar  :)

Zo zie je, het kan raar lopen.
Ik adviseer je gewoon rustig te lezen over alle voors en tegens van alle voeren en dan te besluiten wat het best bij jullie past, maar ik blijf er wel bij dat ik voor een gevoelige hond zo standvastig mogelijk zou blijven.
En anders voor je knaagidee, 1 keer per dag een kvv maal en 1 keer een lekker vleesbot, kipkarkassen/konijnkarkas en wat later lamsribben...zo eng zien die er nog niet uit  :)

Over paard, geen idee heb er nog niet van gehoord :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2123314
[quote="Vito"]
Maar barf is toch zelf samen stellen? Ik schaam me een klein beetje, maar dat zie ik mezelf echt niet doen. Ik geloof absoluut dat honden het heerlijk vinden! Maar ik ken mezelf en ga hier niet trouw in zijn ... Dat heeft waarschijnlijk ook met tijd te maken. En met kvv zit in principe alles in de voeding wat ze nodig hebben. Met barf moet ik teveel gaan nadenken!! Hahaha!! Erg hè? Maar het is wel zo. Is niet voor mij weggelegd, heel sneu voor Vito en Luna! Misschien in de toekomst, maar nu nog niet ... Stap voor stap! :-D
[/quote]

Begin dan met kvv en doe op een paar dagen in de week dat je wel tijd heb er een vleesbot bij. Dan loop je voor jezelf niet te hard van stapel, maar geef je je hond toch wat hij nodig heeft.
Als je minstens 4 dagen in de week een compleet kvv menu hebt, dan kun je gerust de overige 3 dagen bijvoorbeeld half kvv/half barf geven. Omdat in de meeste kvv's al ruim orgaan zit, is het geen enkel probleem om dat halve deel barf dan uit vleesbot (met eventueel ook spiervlees) te laten bestaan.
Als je daar 1 keer wat tijd in stopt om te bedenken welke vleesbotten goed zouden passen bij je merk en smaken kvv, dan heb je er verder geen omkijken meer naar.

Bij vleesbot hebben ze echt iets te kauwen. Veel beter voor de tanden, vleesbot maakt schoon, brok geeft tandplak. Wij zeggen hier altijd maar zo: ze smaken zoals ze kraken! De eerste keer griezelde ik er van, nu vind ik het doodnormaal en mijn vegetarische vriend ook.

Succes met je zoektocht, hartstikke goed dat je info zoekt en nadenkt. Geef jezelf er ook even de tijd in. Ik riep ook keihard dat ik niet ging barfen. Is nog geen 5 maanden geleden en ik ben nu al helemaal over!
Door Vito
#2123322
Nou, dus zo raar is het gelukkig niet hoe ik denk! Hahaha!!
Heel erg bedankt voor alle reacties.
Ik ga me nog meer inlezen en ook eens even kijken wat dat Darf precies is.
Want dat merk was ik eigenlijk nog niet tegen gekomen op internet.
Mocht ik weer vragen hebben, meld ik me uiteraard!
Voor nu in ieder geval nog meer lezen en informatie in winnen!
Thanks!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door