Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door madrike
#2120895
Laat ik me eerst even voorstellen.
Ik ben het "baasje"  ;) van 2 trotse,hele lieve en soms o zo eigenwijze colliedames.
De oudste van de twee is intussen al weer 10 jaar (de jongste 7).

Eind juni is de oudste flink in haar poot gebeten.
Gevolg daarvan: een flink aantal hechtingen aan 2 kanten van haar poot en een antibioticakuur.
Helaas zijn de hechtingen aan een kant opengescheurd  :'(  en werd de kuur verlengd tot 3/4 weken.
Na deze kuur ging ze steeds slechter eten en misschien daardoor? steeds meer gal spugen.
Bloedonderzoek half augustus toonde verhoogde leverwaarden aan.
(ook de nierwaarden waren iets verhoogd, maar volgens de D.A. was dat gezien haar leeftijd niet verontrustend.
Van hem kregen we medicijnen voor haar maag mee en dieetvoer.

Eind augustus weer naar de D.A. (nu een andere. We kunnen kiezen uit 7 dierenartsen in een groepspraktijk)
Het galspugen was alleen maar erger geworden.Niet alleen 's morgens maar ook tussen de maaltijden door en soms met restanten van de maaltijd.
Van haar kregen we het advies om tijdelijk over te schakelen op gekookte kip en rijst en daarna over te stappen op KVV!!!!! (Na 10 jaar brokjes  :-[)

Natuurlijk hebben we dat geprobeerd, maar ze weigert rund/konijn/kalkoen.
Alleen KVV kip eet ze, aangevuld met cottage cheese.Vaak laat ze dan een deel van de kip liggen.
Intussen weegt ze nog maar 14 kg  :( maar spuugt ze gelukkig al veel minder.

Bij mijn zoektocht op Barfplaats kwam ik een dieet bij leverziekten tegen.
Advies.... gemiddelde hoeveelheden eiwit voeren van hoge kwaliteit zoals cottage cheese/eieren/witte vis en eventueel kip.
aangevuld met groenten en granen  Liefst geen rood vlees/orgaanvlees  i.v.m. de ammoniakproductie.
(Voelen honden dan echt zelf aan welk eten goed voor ze is?)

Wat nu?
Hoe zorg ik voor een volwaardige voeding voor deze hond? Die ze ook lekker vind?
Liefst met de cottage cheese omdat dat (volgens de D.A. ) al een natuurlijk probioticum is en ik zeker weet dat ze dat in ieder geval eet.
Als ik zelf ga samenstellen:-kip/ei/vis koken of juist niet?
                                          -hoeveel kip/ei/cottagecheese en in welke verhouding?               
                                          -Welke granen en hoe moet je die bereiden?
                                          -welke groenten? rauw of gekookt?
In de meeste KVV zit maar weinig graan en meestal zo'n 15 tot 20%orgaanvlees.

Een lang verhaal, maar geleidelijk aan zijn we ten einde raad.
Wie kan ons helpen?

                               
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2121343
madrike schreef: Laat ik me eerst even voorstellen.
Ik ben het "baasje"  ;) van 2 trotse,hele lieve en soms o zo eigenwijze colliedames.
De oudste van de twee is intussen al weer 10 jaar (de jongste 7).

Eind juni is de oudste flink in haar poot gebeten.
Gevolg daarvan: een flink aantal hechtingen aan 2 kanten van haar poot en een antibioticakuur.
Helaas zijn de hechtingen aan een kant opengescheurd  :'(  en werd de kuur verlengd tot 3/4 weken.
Na deze kuur ging ze steeds slechter eten en misschien daardoor? steeds meer gal spugen.
Bloedonderzoek half augustus toonde verhoogde leverwaarden aan.
(ook de nierwaarden waren iets verhoogd, maar volgens de D.A. was dat gezien haar leeftijd niet verontrustend.
Van hem kregen we medicijnen voor haar maag mee en dieetvoer.

Eind augustus weer naar de D.A. (nu een andere. We kunnen kiezen uit 7 dierenartsen in een groepspraktijk)
Het galspugen was alleen maar erger geworden.Niet alleen 's morgens maar ook tussen de maaltijden door en soms met restanten van de maaltijd.
Van haar kregen we het advies om tijdelijk over te schakelen op gekookte kip en rijst en daarna over te stappen op KVV!!!!! (Na 10 jaar brokjes  :-[)

Natuurlijk hebben we dat geprobeerd, maar ze weigert rund/konijn/kalkoen.
Alleen KVV kip eet ze, aangevuld met cottage cheese.Vaak laat ze dan een deel van de kip liggen.
Intussen weegt ze nog maar 14 kg  :( maar spuugt ze gelukkig al veel minder.

Bij mijn zoektocht op Barfplaats kwam ik een dieet bij leverziekten tegen.
Advies.... gemiddelde hoeveelheden eiwit voeren van hoge kwaliteit zoals cottage cheese/eieren/witte vis en eventueel kip.
aangevuld met groenten en granen  Liefst geen rood vlees/orgaanvlees  i.v.m. de ammoniakproductie.
(Voelen honden dan echt zelf aan welk eten goed voor ze is?)

Wat nu?
Hoe zorg ik voor een volwaardige voeding voor deze hond? Die ze ook lekker vind?
Liefst met de cottage cheese omdat dat (volgens de D.A. ) al een natuurlijk probioticum is en ik zeker weet dat ze dat in ieder geval eet.
Als ik zelf ga samenstellen:-kip/ei/vis koken of juist niet?
                                           -hoeveel kip/ei/cottagecheese en in welke verhouding?                 
                                           -Welke granen en hoe moet je die bereiden?
                                           -welke groenten? rauw of gekookt?
In de meeste KVV zit maar weinig graan en meestal zo'n 15 tot 20%orgaanvlees.

Een lang verhaal, maar geleidelijk aan zijn we ten einde raad.
Wie kan ons helpen?

                                 




Nee hoor, houdt ze maar eens een dodelijk stuk chocola of gebakken spons voor...glijdt zo naar binnen. :-X

Wanneer de lever overbelast raakt wordt de hond misselijk en op een "goed" moment gaat de hond het eten van bepaalde dingen wel associëren met daarna misselijk worden, dus daar worden ze minder happig op.

In het stuk over leverdieet  (http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 610.0.html) staat onderaan wat te voeren en in welke percentages.

Verder geven we hier alles rauw. Alleen als je hond de rauwe groenten niet wilt eten en licht gekookt wel, dan doen we een concessie.

Hoe hoog waren die leverwaarden? Spuugt ze nu nog steeds? 
Door madrike
#2122320
Ik heb net telefonisch de uitslag van het nieuwe bloedonderzoek gekregen.
De leverwaarden zijn gestegen!! Gecombineerd met het minder eten (misselijk zijn)
het vaker plassen betekent dit dat ze waarschijnlijk chronische hepatitis heeft  :'(.
Om dit definitief vast te stellen moet er eigenlijk een leverbiopt genomen worden.
Omdat dit best een belastend onderzoek is (ze moet onder narcose en dat voor een toch al verzwakte collie)
heb ik er in overleg met de D.A.voor gekozen haar voorlopig prednison te geven.
Dalen de leverwaarden dan "weten" we dat we de goede behandeling hebben gekozen.
Werkt het niet, dan moet er alsnog een biopt genomen worden.
Natuurlijk gaan we ook over op het barfdieet bij leverziekten.
Alle kleine beetjes helpen toch?  ;).
En sinds ze geen brokken meer eet is het galspugen steeds minder geworden
Alleen die 30% graan............... Wat kan ik daarvoor gebruiken?
Havermout?  en moet dat dan ongekookt?

Oh ja .........Ik heb het al eens uitgeprobeerd............natuurlijk eerst met nepchocolade (voor honden)
Onze dame weigert dus echt  chocolade of gebakken materiaal te eten zelf ijs neemt ze niet.
Kan haar kleine "zus" nog wat van leren
Door Lizzy
#2122378
madrike schreef: Ik heb net telefonisch de uitslag van het nieuwe bloedonderzoek gekregen.
De leverwaarden zijn gestegen!! Gecombineerd met het minder eten (misselijk zijn)
het vaker plassen betekent dit dat ze waarschijnlijk chronische hepatitis heeft  :'(.
Om dit definitief vast te stellen moet er eigenlijk een leverbiopt genomen worden.
Omdat dit best een belastend onderzoek is (ze moet onder narcose en dat voor een toch al verzwakte collie)
heb ik er in overleg met de D.A.voor gekozen haar voorlopig prednison te geven.
Dalen de leverwaarden dan "weten" we dat we de goede behandeling hebben gekozen.
Werkt het niet, dan moet er alsnog een biopt genomen worden.
Natuurlijk gaan we ook over op het barfdieet bij leverziekten.
Alle kleine beetjes helpen toch?  ;).
En sinds ze geen brokken meer eet is het galspugen steeds minder geworden
Alleen die 30% graan............... Wat kan ik daarvoor gebruiken?
Havermout?  en moet dat dan ongekookt?

Oh ja .........Ik heb het al eens uitgeprobeerd............natuurlijk eerst met nepchocolade (voor honden)
Onze dame weigert dus echt  chocolade of gebakken materiaal te eten zelf ijs neemt ze niet.
Kan haar kleine "zus" nog wat van leren


Oh, balen zeg, dat de waardes gestegen zijn :-\

Havermout mag je niet rauw geven en moet je dus inderdaad koken.

Overigens vond ik het nemen van een leverbiopt niet eens zo belastend :-\

Ik hoop dat de prednison z'n werk gaat doen. Sterkte in ieder geval!
Door Soekie
#2122902
Ik ben net nieuw op dit forum omdat ik een 5-jarige havanezer -Luna- heb met dezelfde problemen. Bij haar heb ik wel een biopt laten nemen (inderdaad niet heel belastend) en ze blijkt een levercirrose te hebben.
Omdat ze haar dieetvoer niet wil en alleen maar gekookte kipfilet wil eten ben ik geinteresseerd in alternatieven.
Ze is dol opvers vlees, dus kwam ik bij dit forum uit.
Waar kan ik een beginners recept vinden voor haar?
Ze weegt (inclusief buikvocht) 5 kg.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2123144
madrike schreef: Laat ik me eerst even voorstellen.
Ik ben het "baasje"  ;) van 2 trotse,hele lieve en soms o zo eigenwijze colliedames.
De oudste van de twee is intussen al weer 10 jaar (de jongste 7).

Eind juni is de oudste flink in haar poot gebeten.
Gevolg daarvan: een flink aantal hechtingen aan 2 kanten van haar poot en een antibioticakuur.
Helaas zijn de hechtingen aan een kant opengescheurd  :'(  en werd de kuur verlengd tot 3/4 weken.
Na deze kuur ging ze steeds slechter eten en misschien daardoor? steeds meer gal spugen.
Bloedonderzoek half augustus toonde verhoogde leverwaarden aan.
(ook de nierwaarden waren iets verhoogd, maar volgens de D.A. was dat gezien haar leeftijd niet verontrustend.
Van hem kregen we medicijnen voor haar maag mee en dieetvoer.

Eind augustus weer naar de D.A. (nu een andere. We kunnen kiezen uit 7 dierenartsen in een groepspraktijk)
Het galspugen was alleen maar erger geworden.Niet alleen 's morgens maar ook tussen de maaltijden door en soms met restanten van de maaltijd.
Van haar kregen we het advies om tijdelijk over te schakelen op gekookte kip en rijst en daarna over te stappen op KVV!!!!! (Na 10 jaar brokjes  :-[)

Natuurlijk hebben we dat geprobeerd, maar ze weigert rund/konijn/kalkoen.
Alleen KVV kip eet ze, aangevuld met cottage cheese.Vaak laat ze dan een deel van de kip liggen.
Intussen weegt ze nog maar 14 kg  :( maar spuugt ze gelukkig al veel minder.

Bij mijn zoektocht op Barfplaats kwam ik een dieet bij leverziekten tegen.
Advies.... gemiddelde hoeveelheden eiwit voeren van hoge kwaliteit zoals cottage cheese/eieren/witte vis en eventueel kip.
aangevuld met groenten en granen  Liefst geen rood vlees/orgaanvlees  i.v.m. de ammoniakproductie.
(Voelen honden dan echt zelf aan welk eten goed voor ze is?)

Wat nu?
Hoe zorg ik voor een volwaardige voeding voor deze hond? Die ze ook lekker vind?
Liefst met de cottage cheese omdat dat (volgens de D.A. ) al een natuurlijk probioticum is en ik zeker weet dat ze dat in ieder geval eet.
Als ik zelf ga samenstellen:-kip/ei/vis koken of juist niet?
                                           -hoeveel kip/ei/cottagecheese en in welke verhouding?                 
                                           -Welke granen en hoe moet je die bereiden?
                                           -welke groenten? rauw of gekookt?
In de meeste KVV zit maar weinig graan en meestal zo'n 15 tot 20%orgaanvlees.

Een lang verhaal, maar geleidelijk aan zijn we ten einde raad.
Wie kan ons helpen?

                               
Hou er rekening mee dat wanneer ze misselijk zijn ivm iets met de lever, het lang duurt voordat ze weer aan het eten gaan.
Dit is een topic van mijn Bordercollie die 2 1/2 jaar geleden acute leverontsteking kreeg, wat niet in het bloedbeeld te zien was.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 588.0.html

Dit was mijn menu wat ik toendertijd voerde, al heb ik de havermout al snel vervangen voor granenpap, omdat ze de havermout erg slecht at.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 696.0.html
Nu eet ze KVV kip of rund, af en toe Barf konijn, 2x per week nog een bak met pap.
Wanneer ik merk dat ze wat minder goed in haar vel komt te zitten, dan houden we weer even een week strikt het menu aan, maar dat is maar zeer zelden nodig. Wel krijgt ze ondersteunend Mariadistel en laat ik nog steeds ongeveer elke 3 maanden haar leverwaarden controleren.
De laatste controle in juli waren de waarden super goed, ze waren nog nooit zo mooi geweest.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2123231
Ook hier ervaringen met een hond met een leverprobleem.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,75859.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,82352.0.html

Mijn menu:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,76105.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,78229.0.html


Mijn hond was een week doodziek, de leverwaardes waren pas verhoogd na de 3e keer bloedprikken (na een week).
Ze heeft toen een korte kuur prednison gehad, hier knapte ze heel snel van op.
Ook ben ik gelijkertijd begonnen met het leverdieet van hier. Ze had een week lang bijna niet gegeten, maar dit vrat ze.
Ik denk dat ook dat honden soms ook zeker kunnen aanvoelen wat goed voor ze is.
Met mijn hond Kaya ben ik na 2 maanden weer terug gegaan naar een gewoon barf-dieet. Binnen een week was ze weer ziek en wilde ze niet meer eten.
Toen gelijk de havermout weer uit de kast getrokken en ja hoor dit at ze met veel smaak.

Nu zit ze een jaar op het leversparend-dieet. Ze is weer helemaal de oude.
Haar bloedwaardes hebben we niet meer laten checken achteraf. Maar ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat dit goed is.

Ik zou dus echt een het leverdieet van hier gaan geven en geen kvv of brokken, als ik zie hoeveel het met mijn hond gedaan heeft ben ik echt voor.
En ook mariadistel ter ondersteuning.

Ik hoop dat je hondje snel opknapt! Sterkte!
Door madrike
#2378539
Ik ben een poosje niet meer op dit forum aanwezig geweest.
(kon het niet, sorry daarvoor)
Mijn lief oud dametje is er intussen niet meer.
Wat wij ook probeerden ze ging steeds meer gal spugen en steeds minder eten.
Uiteindelijk at ze alleen nog maar cottagecheese en vla of yoghurt.
Omdat er uit geen enkel onderzoek een duidelijk beeld kwam hebben wij haar ten einde raad laten opereren om te zien wat er nu echt aan de hand was.
Zij bleek een tumor aan (of in) de buitenwand van de maag te hebben.
Door deze tumor werd de maag steeds verder dichtgedrukt.
Logisch dat zij niets meer kon eten.
Haar verhoogde leverwaarden waren alleen maar een reactie hierop.
Het enige wat wij nog voor haar konden doen was haar laten inslapen om haar zo verder lijden te besparen.
Een hele verdrietige periode.........Ze is maar 10 jaar oud geworden.
Van mij mag deze topic dan ook op slot....
Door Lizzy
#2378619
Ach, wat vreselijk :'( :'( :'(
Ik wens jullie heel veel sterkte met dit grote verlies. En ik zal het topic op slot zetten, zoals je hebt gevraagd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door