Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Natasha
#2115371
Ik heb hier al eerder een post geplaatst over mijn allergische hond.
Ze heeft echt een voedingsovergevoeligheid, en heeft de 6 weken paard/rijst met glans doorstaan (letterlijk! Die vacht!!!)
Omdat ik geen problemen heb om brokken te voeren, ben ik gaan zoeken naar voeding, helaas heeft dit voor haar niet mogen baten.
Dus nu wil ik over naar KVV. Barf nog niet, want dat vind ik voor nu echt te ingewikkeld, en zou echt niet weten hoe ik dat moet geven, juist omdat ze zo allergisch is.
Ik weet dus dat ze tegen paard kan, maar is het verstandig om haar levenslang alleen op paard te houden? Of zeggen jullie; probeer ook eens een variant met konijn, of kalkoen oid.
Stel dat ze daar dan niet tegen kan, mag paard levenslang, of komt ze tekort dan?
En hebben jullie advies in het merk KVV wat ik kan geven? En mag ik gewoon botten geven (denk aan konijn of eend) ondanks KVV of mag dat alleen met barf??
Alvast bedankt voor het antwoord. En misschien dat ik met de tijd wel over ga op barf. Toch eens in gaan verdiepen, alles voor het beestje natuurlijk!!

Zie trouwens net dat het in de verkeerde subgroep staat..sorry!
Laatst gewijzigd door Natasha op do 22 sep 2011, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2115424
hoi!

hartstikke goed dat het nu zo goed gaat met je hond!

wat ik zou doen:

- de rijst weg laten. rijst is geen hondenvoer, ze hebben het echt niet nodig.

- langzaam aan diersoorten toe gaan voegen. een hond heeft afwisseling nodig. en ook zeker bot. want dat voer je nu niet, denk ik? ik zou nu een diersoort toevoegen, en dan een paar weken kijken hoe het gaat, blijft het zo goed gaan? dan kan er weer iets bij. gaat het mis? dan ga je weer terug naar alleen paard voor een paar weken, totdat ze weer helemaal opgeknapt is, dan een andere diersoort toevoegen. er zijn verscheidene merken KVV die varianten hebben waar 100% alleen maar die diersoort in zit. ik heb zelf in het eliminatiedieet met mijn hond Reus, goede ervaringen met Tinlo Barfmenu. die hebben onder andere een konijn en eend variant, waar alles in zit van die dieren, en niks meer. dus stel je gaat nu eend KVV toevoegen, dan  geef je bijvoorbeeld half paard, en half eend. gaat het goed? over een paar weken 1/3 paard, 1/3 eend en 1/3 konijn. (dat mag je doen zoals jij wilt, gemixt in een maaltijd over verspreid over een week). nog steeds goed? dan naar 1/4 paard, 1/4 eend, 1/4 konijn en bijvoorbeeld 1/4 hert. ik zou beginnen met diersoorten die ze niet of nauwelijks gegeten heeft, aangezien de kans dat ze er op reageert dan het kleinst is. de vaakst voorkomende eiwit(diersoort)allergieën bij honden zijn rund en kip. ik zou die dus als laatste, of misschien wel gewoon helemaal niet, toevoegen aan het menu van je hond.

- als je hond de kvv met gemalen bot er in (want nu geef je geen bot denk ik?) goed verteerd, kan je ook best botjes gaan geven, maar natuurlijk wel binnen de diersoorten die ze krijgt op dat moment. dus stel je voegt nu konijn KVV toe, dan kan je daar prima af en toe een konijnenpootje of rug stuk bij geven. misschien in het begin even plat meppen.
Door Natasha
#2117181
Bedankt voor jullie tips!

Inmiddels is er een doos Tinlo voeding binnengekomen, met verschillende varianten, waaronder ook paard. Zag alleen net op de rol dat hier ook eend in zit verwerkt, dus ik hoop dat dat goed gaat.

Ik houd jullie op de hoogte!
Door Natasha
#2119999
Nou hier de eerste update:

de eerste keer dat Rumur het kreeg zat ze er echt naar te kijken van 'moet ik dit echt eten?'
Na paar minuten begon ze er toch maar aan, en bleek het toch wel lekker te zijn!
Ze heeft nu verschillende smaken gehad (vriend keek niet goed naar smaken en heeft elke 2 dagen een andere smaak gegeven) en totaal geen reactie!! We moeten nu alleen de lam, eend en vissmaak nog, en dan weet ik bijna zeker dat ze overal tegen kan, want anders kreeg ze direct al een reactie.
Enige nadeel is, is dat ze nu echt veel meer naar eten aan het zoeken is, dus ze zal denk ik wat meer moeten krijgen.
Moet alleen bedenken hoe ik dit met het verdelen van het voer doe als ik 1kg rollen heb haha
Door nienk
#2120075
het kan langer duren hoor, voordat je een reactie ziet. het is niet voor niks dat een eliminatie dieet zo lang duurt en langzaam opgebouwd wordt.

welke diersoorten heeft ze nu allemaal gegeten?
Door Natasha
#2120959
Bij Rumur zie je direct wanneer ze een allergische reactie krijgt, lees: wat verkeerds heeft gegeten ;)
Direct rode vlekken, jeuk, kluiven op de poten. En dat kan dezelfde avond nog zijn.
Ook tijdens het eliminatiedieet zag je direct wanneer ze wat anders had gehad.
Op vakantie uit noodzaak een zak z/d gehaald, direct diarree, winden en kluiven op de poten.
In NL bij de DA verschillende brokken gehad, ook vrijwel binnen een dag reactie.
Durf dus ook geen brokken meer te geven nu het zo goed gaat op KVV!
Maar juig ook nog niet te vroeg hoor haha.

Ze heeft nu paard/eend gehad, konijn en nu met vis bezig. Alleen de vis krijgt ze niet meer denk ik, wordt ze toch erg winderig van. En wat stinkt die vissmaak zeg haha!!
Per 2 dagen krijgt ze een smaak.
Morgen en overmorgen staat eend op het menu, en dan zondag en maandag lam.
Vervolgens beginnen we weer opnieuw, maar dan wat langer 1 smaak.

Rumur weegt 17.5kg, en krijgt 500gr per dag. Ze is 1.5jaar, gesteriliseerd.
Door nienk
#2120968
dan hebben wij een structureel verschil van inzicht, als jij denkt dat dit het beste werkt voor jou hond, dan zal dat zo zijn.

wat bedoel je met 'tijdens het eliminatiedieet'? wat je nu aan het doen bent is namelijk geen eliminatiedieet in de zin van het woord zoals het hier op barfplaats gebruikt wordt.
Door Natasha
#2120974
begrijp me niet verkeerd, ik weet dat ze alsnog reactie kan krijgen op langer termijn ;) En juich ook nog echt niet te vroeg!
Daarom, wil ik als we alle smaken hebben gehad, en ze geen reactie heeft gehad, langer op 1 bepaalde smaak staan om echt zeker te weten of ze er tegen kan, en dan voorzichtig aan een andere smaak erbij te doen, zoals jij ook al eerder had beschreven.
Omdat mijn vriend niet goed naar de labels had gekeken, heeft ze nu dus al verschillende smaken gehad 2 dagen lang. Ik heb nl alle rollen al in stukken verdeeld, en op het zakje gezet welke smaak het was. Maar mijn vriend heeft niet goed gekeken, of niet goed begrepen dat ze eerst langere tijd op 1 smaak moet en voorzichtig een andere smaak erbij moet geven.

Ik weet dat ik nu niet met een eliminatiedieet bezig ben. Die periode heb ik nl. al gehad. Ze heeft al 6 weken op paardenvlees en rijst gestaan op advies UKG. Deze periode ging hartstikke goed en absoluut geen jeuk, maar als ze tijdens die periode per ongeluk een hapje brokken van mijn ouders hond te pakken had, diezelfde avond jeuk. Stukje brood, die door mijn zoontje werd gegeven, diezelfde avond jeuk etc.
Door Martine-Tom
#2120980
Een eliminatie dieet duurt langer dan 6 weken hoor ;)
De 1e 6 weken 1 diersoort en dan LANGZAAM andere dieren toevoegen, 1 per keer dus niet wat je nu doet alles ineens geven als er dan een reactie volgt weet je nooit waar het van is en is je hele dieet eigenlijk nutteloos...
Door nienk
#2120983
ook die 6 weken paard/rijst zijn geen eliminatiedieet! echt elimineren gaan als volgt:

- 6 weken (minimaal) 1 diersoort die de hond nog nooit gegeten  heeft.
- als de hond tussendoor perongeluk toch iets verkeerds eet, tel er dan nog maar een paar weken bij op. ik zou zelf zeggen volledig klachten vrij + 2 weken.
- dan ga je 1 voor 1 diersoorten toevoegen per paar weken. stel je bent begonnnen op konijn. dan voer je dus eerst minstens 6 weken alleen konijn, en dan een week of 2 a 3 konijn en eend. geen reactie? aantal weken konijn, eend, hert (ik noem maar wat). etc. wel een reactie? dan ga je helemaal terug naar de diersoorten van voor de reactie. dus stel er was een reactie na hert, dan ga je een paar weken terug naar konijn en eend. weer klachten vrij plus een paar weken, dan pas weer opnieuw iets anders toevoegen.

dit nog even ter verduidelijking, niet zo zeer voor jou, meer voor andere mensen met een hond die moet gaan elimineren. niet dat zij dan jou manier lezen en denken 'ooh, zo kan het ook'. mijns inziens is het namelijk niet de juiste manier, en hoewel het best zou kunnen werken, lijkt die kan me heel veel kleiner dan bij een eliminatie dieet zoals ik hierboven heb beschreven.

jij hebt dus alleen de eerste stap gevolgd.
Door Natasha
#2121056
Ik snap jullie visie volledig. Echter in overleg met ukg zijn we op 6 weken gestopt met paardenvlees en rijst omdat rumur er zo goed op reageerde lees:helemaal klachtenvrij tenzij ze iets anders at. Oftewel de reden waarom je zo'n eliminatiedieet doet was al bewezen:voedingsovergevoeligheid. Dan kun je het nog 2 weken doen omdat ze 1 dag heil heeft gehad omdat ze wat anders heeft gehad, maar ga dan liever opzoekt naar iets waar ze ook tegen kan omdat paard/rijst niet geweldig is natuurlijk. Ook in mijn andere topic is dat door leden vermeld. En zoals ik al uitleg heeft mijn vriend het verkeerd begrepen wat betreft nu. Het was de bedoeling dat ze voorlopig alleen op de smaak paard/eend kwam te staan. En dan voorzichtig iets erbij.  Hij heeft gewoon lukraak iets gepakt waardoor ik niet wist waar ze op zou reageren, als ze zou reageren. Omdat ze normaliter ontzettend snel reageert op iets, is het voor mij al een winst dat ze s avonds niet meer onwijs op d'r poten zit te kluiven en mij machteloos aankijkt.
Ik ben na het weekend met zwangerschapsverlof, dan gaat ze echt strikt op alleen paard/eend.
Vraag ik me wel af of ik haar genoeg voer met 500gr per dag
Door nienk
#2121065
ok, daar moeten we dan maar niet nodeloos verder over discussieren.

of die 500 gram genoeg is merk je vanzelf. wordt ze te mager? meer voeren. wordt ze te dik? minder.
Door Martine-Tom
#2121123
In principe volgens de richtlijnen voer je genoeg, maar net wat Nienk zegt, je voert op het oog dus als ze te dik word minder en te slank meer.
Je kan iig niet afgaan op wat ze willen want dat is vrijwel altijd meer  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door