Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#2120048
Hoi,

Ik stel hier een vraag voor mijn collega die het momenteel allemaal niet meer zo ziet zitten.

Zij heeft een Duitse Dog van ruim 7 jaar. Hij eet sinds jaren carnibest en de laatste tijd tinlo. Uit een test is gebleken dat hij o.a overgevoelig is voor granen en verschillende grassen.

Ongeveer een klein jaar geleden begon hij problemen te krijgen met plassen, blaasontsteking etc. Driekwart jaar geleden had hij echt moeite met plassen en begon ook hevig bloed te plassen. Na verschillende onderzoeken bleek hij cystinestenen te hebben, de blaas is gespoeld, verschillende keren geloof ik.
Zij heeft toen ook contact gehad met iemand van barfplaats over de voeding en met haar besloten om de hoeveelheid kvv iets te verlagen en daar groentes, rijst en schapenvet aan toe te voegen.
Vier weken geleden is de dog geopereerd nadat hij weer vast was gelopen. Na een castratie hebben ze van het scrotum een nieuwe uitgang gemaakt, hij plast dus niet meer via zijn piemel.
Gisteren zat hij weer volledig verstopt. Nadat er via laparoscopie in de blaas is gekeken zat die weer of nog steeds vol met steentje van verschillend formaat, de blaaswand leek wel een stucmuur :-\

Wetenschappelijk gezien is de enige optie weer een operatie, ditmaal zou het dan een penisamputatie worden en ombouwen tot teefje waardoor de uitgang nog ruimer wordt.
Hier is ze toch een beetje huiverig voor omdat de eerste operatie al de oplossing had moeten zijn. Weer een zware en kostbare operatie voor een dog die al behoorlijk op leeftijd is.

Ik heb inmiddels de oude topic's (2008, 2009) over cystinestenen ook gelezen en daaruit bleek dat een dieet (vers) ook nog niet erg succesvol was.
Misschien is er inmiddels meer bekend over voeding in relatie tot cystinestenen.

Iemand tips voor een dieet?
Gebruikersavatar
Door Cherry
#2121108
Enkele jaren geleden is de hond van mijn vriendin ook met spoed geopeerd,
cystinestenen, het heeft geen haar gescheeld of ze was hem kwijt geweest  :(
Hier werd ook aangeraden om meer groenten te geven maar Nemo vertikte het
om die te eten, ze is daarom overgeschakeld op een speciale dieetbrok, niet haar keus
want sindsdien stinkt ie, heeft ie jeuk  en nog meer brokkenkwaaltjes maar Nemo
is er ondertussen nog steeds, met alles erop en eraan  :)
Alani heette ze toen hier op het forum  ;)
Ze heeft er toen alles aan gedaan om hem op vers te houden maar dat lukte niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door