Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2120102
Zoë eet over het algemeen vrij moeilijk, dat loopt in periodes, nou zei een corgifokker dat het bij Zoë waarschijnlijk gaat om een hormonaal probleem. Omdat het zo schommelt, de laatste paar weken erg extreem is en het nu 11 weken geleden is dat ze loops werd. Ik vind het een beetje extreem om haar te laten steriliseren omdat ze mutst met haar eten. Ze heeft geen last van schijnzwangerschappen ofzo en is tijdens haar loopsheid ook niet zwaar ellendig. Ze vloeit niet zo veel en houdt het keurig bij.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Door sella
#2120104
Ik weet dat het bij slecht etende reuen wel helpt. Diego at zo slecht en wisselvallig door de loopse teven in de buurt.
Toen hij gecastreerd werd om een zeer vergrote teelbal, was het normaal gaan eten een welkom neven effect.
#2120441
Hoe oud is ze nu? Alba was al pup een hele makkelijke eter, vrat alles wat we haar voorschotelden. Daarna moeilijk-moeilijk-moeilijk, vooral tijdens de loopsheid. Inmiddels is ze de 2 voorbij en is ze niet meer een zet-maar-neer-ik-vreet-wel eter maar wel zodanig dat we ons geen zorgen meer maken en bijna elke avond haar bakje leeg is.
Geduld kan dus ook een antwoord zijn, al is dat niet wat je wil horen waarschijnlijk. Ik ken de ellende hoor en snap dat je er mee zit!
#2120692
Als ik het zo lees, zou ik dat ook niet doen want voor welke reden? Blijkbaar redt ze zich prima, het is voor jou lastig dat ze zo slecht eet. Ik ben bang dat het een gevalletje 'pech voor jou' is ;). Ik zou zelf niet gaan steriliseren.
#2120854
Ik ben begonnen met een eetdagboekje van haar om te kijken of er een patroon in zit. Ze is wel afgevallen de afgelopen weken, maar ze is niet mager. Ik zal haar regelmatig wegen om te kijken hoe het verloopt. Ze krijgt nu 1X per dag eten. Zelf eet ze de afgelopen weken 3 van de 7 dagen niet. Op dagen dat ze wel eet wil ze niet meer eten dan haar normale dagportie. Ze krijgt nu 250 gram bij een gewicht van 16.8 kg.
#2120999
Boomer eet ook nog weken na de loopsheid slecht!! Denk dat ze de 11 weken ook wel red  ;)
Echt afvallen doet ze niet maar Boomer is altijd redelijk stabiel in dr gewicht.
Op de dagen dat ze wel eet eet ze meestal niet meer dan de 400 gram wat haar dagportie is!
Zolang het makkelijk te eten is eet ze meer dan als het moeilijk is zoals ribben enzo.
Dus ik geef haar in die weken wat vaker kip en daarna weer wat meer ribben.
En vooral: eet je niet, morgen weer een kans!
Ik zou Boomer ondanks de schijnzwangerschappen en het moeilijk eten er niet voor laten helpen! 
#2121533
Twee loopsheden terug kwam ik er ook achter dat mijn dame slecht gaat eten na de loopsheid. Voorheen was dit ook niet het geval..Altijd makkelijke eter..De laatste loopsheid  het weer het geval. Ze is dan wat selectiever wat ze wel niet eet, maar ik maak er maar geen probleem van.
Ze heeft genoeg reserve dat ze best tijdje met wat minder kan. Voor mij in ieder geval geen rede om haar te steriliseren..
#2122559
Mij is niet bekend dat honden meer gaan eten na castratie/sterilisatie. Wel kan hun stofwisseling langzamer worden waardoor ze dikker worden.

Even over dat Zoë niet veel last zou hebben van de loopsheid: je had de Treibball les toch afgemeld omdat ze er niet lekker door aan was? Ik weet niet of dat éénmalig was of altijd zo is, het is gewoon een vraag.

Aan de andere kant: als haar gezondheid goed is en ze is niet te mager zal ze wel gewoon minder nodig hebben?
Hoeveel wandelt Zoë per dag en wat hoeveel actieve activiteiten krijgt zij per week? Een Corgi is een werkhond en heeft veel nodig, vandaar vraag ik het.

PS: in het geval bij Sella dat castratie bij de reuen wel hielp: dat ligt niet direct maar indirect aan de hormonen. Dus door de loopse teefjes in plaats van dat de hormonen hem minder eetlust geven. Hij is zeg maar gewoon te druk om te eten.
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op za 01 okt 2011, 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2123014
[quote="_Sandra_"]
Mij is niet bekend dat honden meer gaan eten na castratie/sterilisatie. Wel kan hun stofwisseling langzamer worden waardoor ze dikker worden.

Even over dat Zoë niet veel last zou hebben van de loopsheid: je had de Treibball les toch afgemeld omdat ze er niet lekker door aan was? Ik weet niet of dat éénmalig was of altijd zo is, het is gewoon een vraag.

Aan de andere kant: als haar gezondheid goed is en ze is niet te mager zal ze wel gewoon minder nodig hebben?
Hoeveel wandelt Zoë per dag en wat hoeveel actieve activiteiten krijgt zij per week? Een Corgi is een werkhond en heeft veel nodig, vandaar vraag ik het.

PS: in het geval bij Sella dat castratie bij de reuen wel hielp: dat ligt niet direct maar indirect aan de hormonen. Dus door de loopse teefjes in plaats van dat de hormonen hem minder eetlust geven. Hij is zeg maar gewoon te druk om te eten.
[/quote]
Mijn overleden reu heeft toen gepresteerd om 23 dagen niet te eten en alleen te drinken. Dat is na de castratie niet meer voorgekomen, sindsdien elke dag gegeten nadat hij hersteld was van de castratie(een week of 3 daarna begon hij normaal te eten en heeft dat tot 2 dagen voor zijn dood volgehouden)
#2123551
[quote="_Sandra_"]
Mij is niet bekend dat honden meer gaan eten na castratie/sterilisatie. Wel kan hun stofwisseling langzamer worden waardoor ze dikker worden.

Even over dat Zoë niet veel last zou hebben van de loopsheid: je had de Treibball les toch afgemeld omdat ze er niet lekker door aan was? Ik weet niet of dat éénmalig was of altijd zo is, het is gewoon een vraag.

Aan de andere kant: als haar gezondheid goed is en ze is niet te mager zal ze wel gewoon minder nodig hebben?
Hoeveel wandelt Zoë per dag en wat hoeveel actieve activiteiten krijgt zij per week? Een Corgi is een werkhond en heeft veel nodig, vandaar vraag ik het.

PS: in het geval bij Sella dat castratie bij de reuen wel hielp: dat ligt niet direct maar indirect aan de hormonen. Dus door de loopse teefjes in plaats van dat de hormonen hem minder eetlust geven. Hij is zeg maar gewoon te druk om te eten.
[/quote]

Ze is de eerste dagen van de loopsheid wat hangerig en dan laat ik haar zo veel mogelijk met rust. Ze krijgt niet megaveel beweging, heel vroeg in de ochtend gaat ze mee naar het kanaal of de velden voor een kwartiertje. Tussen de middag gaat ze met de oppas mee voor een plasje, als ik thuis kom dan gaan we ongeveer een half uur lopen en voor het slapen gaan nog een plasje. Ik zorg voornamelijk voor geestelijke bezigheid ipv veel en ver lopen. We gaan iedere avond ergens anders lopen zodat ze veel kan snuffelen. In het weekend lopen we meer en gaat ze ook naar de hondenschool.
In huis en de tuin doen we veel zoekspelletjes en ze speelt veel met de katten.
Ik denk dat het best eens met de hormoontjes te maken heeft dat ze regelmatig slecht eet, maar ze ziet er niet slecht uit en het zou voor mij denk ik geen reden zijn om haar te laten steriliseren.
Onze Duister was ook een flauwe eter en dat is na haar sterilisatie ook niet verbeterd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door