Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door PrimaDonna
#2119454
Goedemiddag!

Ik vroeg me af of hier iemand is die ons kan helpen! Mijn vriend en ik hebben een hollandse herder, een teefje, uit een werklijn. Op dit moment is zij 22 weken. Mijn vriend traint 2x in de week met Donna bij een politiehondenvereniging.
Wij hebben haar vanaf het begin royal canin gegeven. Omdat de samenstelling niet bijzonder goed is, maar je toch een hoop betaald wilden we overstappen. Mijn vriend kwam thuis met Prins(geperst). Hierin zitten veel granen en suiker, wat niet goed schijnt te zijn. (Sommige mannen snappen er ook niks van  ) Na veel speurwerk op internet ben ik er nog steeds niet uit wat nou het beste is. Ik weet dat het hondgebonden is, maar wat past nou bij zo'n actief leventje als dat van Donna? Omdat er stevig met haar getraind wordt en ze daarbuiten ook hyper actief is, heeft ze een voeding nog die bij haar past.

Heeft iemand een idee qua voeding wat aansluit bij zo'n actieve hond als Donna?
Sta zeker open om evt. over te stappen naar vers oid.

Ik hoop dat iemand hier zijn kennis met ons wil delen!

Vr. Gr,

ook van Donna!
Door nienk
#2119466
we hebben een BEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!! we hebben een AAAAAAAAAAAAAAA! we hebben een ERRRRRRR! we hebben een EFFFFFFFFF!

B.A.R.F dus.

zelf samengestelde, op jou hond afgestemde, rauwe voeding in een mooi compleet menu. niets meer (hond heeft geen graan nodig), niets minder(hond heeft bot,spiervlees en orgaan wel nodig). dat is het beste.
Door Mevroi Kruim
#2119514
Hoef je niet aan te passen. Gewoon kijken hoeveel ze nodig heeft, dat zal meer zijn dan de gemiddelde bankaardappel  :D en welke verhoudingen voor haar het beste zijn. Gemiddeld zit je prima met de standaard-percentages.

Wolven zijn ook hele actieve jongens en echt niet dat de samenstelling van hun prooi daarvoor anders wordt dan als ze de hele dag zouden liggen niksen  ;)

Het hele idee dat je voor elk ras, elke leeftijd, elk activiteitenniveau een andere voeding nodig zou hebben is een marketingtruuk van de brokkenboeren. Het gaat helemaal nergens over.
Door nienk
#2119524
PrimaDonna schreef: Haha, zo'n reactie had ik kunnen verwachten.
Maar enig idee hoe je dat kan aanpassen aan een jonge werkhond?
haha ja, daarom dacht ik, ik breng het even leuker dan 'Barf, natuurlijk, wat denk je zelf?'. ;)

het maakt geen snars uit wat voor een hond je hebt en wat hij of zij doet in het dagelijks leven. Althans, je stelt volledig zelf samen en wat je in welke percentage's voert laat je volledig afhangen van hoe je hond het er op doet. Begin met de standaardpercentage's, en pas dat aan naar behoefte. Jou harde jonge werker zal inderdaad wat meer nodig  hebben, maar dat merk je snel genoeg.

Beginnen met barfen is in eerste instantie een beetje leeswerk, wat rekenen, uitzoeken, etc. in de tussentijd kan je alvast beginnen met kvv voeren, dan kan je hond en zijn vertering vast wennen aan het eten van rauw vlees.
Door Kemi
#2119543
Zeker weten BARF!
Het is een kwestie van je goed inlezen in de 'bibliotheek' hier op BP en vooral veel vragen stellen als je iets niet helemaal snapt. We helpen hier graag!
Ik zag in het begin door de bomen het bos niet meer, maar heus, als je ziet wat een goedgebouwde, energieke hond je ervoor terugkrijgt die geniet van zijn eten, is dat het puzzelen in het begin echt waard!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2119583
Een actieve hond heeft veel energie nodig en een hond haalt zijn energie het gemakkelijkst (en gezondst voor zijn lichaam!) uit eiwitten en vetten. Dierlijke eiwitten en vetten wel te verstaan!! (in de brok is de helft plantaardig, kijk maar eens na, en dat is belastend voor het lichaam).
Een hond die moet groeien heeft bouwstoffen nodig. Wederom eiwitten dus.

Barf (of KVV) bevat voornamelijk eiwitten en vetten en geen koolhydraten zoals brok, wat toch maar dikmakers zijn waar een hondenlichaam maar slecht blijf mee weet.  Zeker bij honden, die niet gemaakt zijn om op koolhydraten te teren, worden deze heel erg snel opgeslagen en wordt de bloedsuikerspiegel, die omhoog schiet door de KH'n, snel naar beneden getrokken. Dat geeft dan een hongergevoel doordat de hond energie tekort heeft.  
Krijgt hij dan niets, en moet hij hard werken, dan krijg je kans op flauwtes (al heb je dat bij een hond niet snel dat je het merkt, zeker niet als hij in goede conditie is) doordat hij minder gemakkelijk aan zijn energiereserves kan. Dat zal je op een menu van vers vlees, arm aan koolhydraten niet hebben.  Het lichaam is dan gewend te teren op de reserves die het meedraagt en de bloedsuikerspiegel blijft constant.  Zo kan de hond steeds naar behoren beschikken over zijn energiereserves wanneer hij het nodig heeft.  
Ik weet niet of het zo duidelijk is, het is natuurlijk een heel ingewikkeld proces in een lichaam, maar zo werkt het wel.

Bovendien zit in rauw vlees alles wat de hond nodig heeft aan vitaminen en mineralen en afzonderlijke bouwstenen.  In gekookt vlees zoals in brok of blik, gaan deze zaken verloren en worden ze daarna weer als vitaminenpreparaat toegevoegd.  
Deze toevoegingen zijn natuurlijk nooit zo goed als het origineel (zo is een pil vit C ook niet hetzelfde als een sinaasappel).

En om al deze redenen samen, is barf het ideale menu voor een hond, en zeker voor een actieve, jonge hond als de jouwe!  :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 27 sep 2011, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2119818
Er zitten hier een hoop mensen met zeer actieve en werkende herders dus kijk maar bij de menuutjes die mensen hier posten.
Door malimaniac
#2120757
Mijn Mechelse herder, waar ik IPO mee train, heb ik met 10 maanden overgezet van brok (barca) naar barf.
Ze doet het er super op!

Ik zou haar alvast op kvv zetten en jezelf gaan inlezen hier op het forum. Er is ook een handige rekenhulp die je kunt gebruiken om een menu te maken.
Dit menu kan je dan plaatsen, zodat andere mensen kunnen kijken of het klopt en eventueel nog tips kunnen geven.

En pas op hoor barfen werkt verslavend  ;D.
Door Lil
#2121094
Vroegah had ik een snelle, vliegende hond die deed 1 maal per week ipo, 1 maal per week flyball en 2 maal per week behendigheid en eenmaal per twee weken behendigheidswedstrijd en elke dag 2 tot 3 uur wandelen.
Graat mager, niet echt gezond en toen...

leerde ik barf kennen. Nou, meneer werd veel sneller, veel beter (rustiger wat betreft gedrag, maar wel sneller, beter springen, betere bespiering).
Barf is voor sporthonden veel beter dan brok. Ze hebben betere bespiering, zijn gezonder, beter uithoudingsvermogen.

Nu is hij 10,5 jaar en vraagt iedereen wat ik hem voer. Hij ziet nog goed uit en is voor zijn leeftijd heel erg actief (ok, wandel nog maar 1.5 uur tot 2 uur per dag en doe maar 2 of 3 keer per maand behendigheid en 1 maal per week GG, maar dan nog presteert hij beter dan sommige brokgevoerde honden van 3 jaar oud!).

ofwel. lekker overzetten (ok je zult meer dan standaard 2% moeten voeren) en dan zul je verstelt staan van je hond. Duurt eventjes, want meestal gaan ze ontgiften (joh royal canin stikt van slechte conserveringsmiddelen en granen; is prins heilig bij en dat is inderdaad al slecht).
Gebruikersavatar
Door Hope
#2121248
Onze labrador kreeg eerst brok (barca) en nu barf.
Hij hoeft dan wel niets anders te doen dan gewoon gezellig zijn, maar hij heeft toch echt meer energie gekregen!
Omdat je het zo goed kan aanpassen aan de behoeften van de hond vind ik het ideaal.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2121352
Onze ervaring met Barf is super. Onze jachthond doet het er super op. Het eerste jaar heeft hij wel brokken gehad, maar was allergisch, waarschijnlijk voor graan. Dus overgestapt naar Barf.
Ik ben begonnen met de normale percentages te voeren, maar zag al snel dat hij meer nodig had. Maar ja dat is ook niet zo gek met zijn bewegings-ritme. Baiko is een actieve hond die door de weeks GG loopt, km´s naast de fiets conditie traint. De nodige wandelingen, trainingen tussendoor en uiteraard nog de wekelijkse jachtdagen vanaf half oktober tot eind januari.
In de zomer heeft hij wel een rustigere periode, dan pas ik zijn voerschema ook weer aan. Daarna in de aanloop naar de herfst wordt er weer aan de conditie gewerkt en uithoudingsvermogen om de jachtdagen goed door te kunnen komen. Dus in die periode krijgt hij langzaamaan weer meer. Ik voer dan echt op het zicht en heel af en toe weeg ik hem ter controle. In het begin woog ik hem wel vaker voor de zekerheid, maar dat leer je snel genoeg.

Baiko is nooit dik geweest, maar hij is nu wel mooi voller dan voorheen. En voller in de spieren bedoel ik dan. Vet is ver te zoeken  ;)

Nu hebben sinds drie weken een tweede labrador teefje, die sinds zondag echt van ons is. Zij gaat ook Barf gevoerd krijgen, vandaag de tweede dag.
Ze krijgt nu nog relatief weinig bot en meer vlees om eraan te wennen om het te verteren. Maar ook bij ons opvanghondje, die nu elf weken bij ons is, ging de overstap heel makkelijk. Hij is ook wat afgevallen, maar dat is niet erg, want hij was te vet. Nu zit hij ook goed in de spieren, geen vet teveel meer.

EN!! Ze vinden het super lekker!!! Pas maar op voor je vingers als de het eerste stukje vlees met je handen geeft. Charlie de nieuwe labrador vrat echt bijna mijn vingers erbij mee op.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2121920
Onze mechelaar is ook een actief type. We doen behendigheid, G&G, fietsen en lopen veel en hij houdt zichzelf ook niet bepaalt rustig. Hij is niet moe te krijgen en ik verbaas me over hoe enorm gespierd hij is, als je hem aait voel je de kabels lopen.
Toen we hem kregen kreeg hij kvv. We zijn in de loop der tijd gaan barfen en dat vind ik zelf leuker. Voor zijn gebit is het ook beter, maar verder merk ik daar weinig verschil van. Hij eet best veel en met smaak. Zijn we actiever geef ik meer, hebben we minder op de planning voer ik hem minder. Hij wisselt vrij snel van gewicht, dus ik voer echt op het oog.
Door **Jolanda**
#2122675
Barf kun je niet speciaal samenstellen voor een sporthond of een huishond. De verhoudingen zijn allemaal hetzelfde. (oke, je past de richtlijn uiteindelijk aan naar jouw hond, maar het blijft ongeveer hetzelfde) Alleen voer je een hond die veel sport meer in gewicht dan een hond die op de bank ligt.

Lees je goed in. Er is hier heeeeeel veel info te vinden, maar als je het eenmaal snapt, is het heel eenvoudig. Ik snapte er eerst niks van, onzeker toch maar begonnen, maar door het gewoon te doen, snapte ik het samenstellen beter ;) :D Door het echt in handen te hebben en te zien wat ik deed. Na een poosje was het een eitje en wist ik van 3 honden hoeveel ze ieder van wat kregen.

Je hond laat je wel zien dat je met barf/kvv op het goede pad bent. Je zult kleine veranderingen merken, maar misschien ook wat grotere. Meer energie, betere en minder ontlasting, behoud een mooi gebit, mooiere/betere bespiering ect. Nou ja, al die voordelen zijn al heel vaak op barfplaats voorbij gekomen, die kom je vast ook wel tegen als je gaat lezen.
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2122710
Hier een oude mechelaar van bijna 11. Zit sinds een jaar op barf en heeft sindsdien geen ouderdomsverschijnselen meer.
Vorig jaar nog na een actieve wandeling kon ze de volgende dag nauwelijks overeind.
Nu heeft ze hoe fanatiek ze ook is geweest geen opstart verschijnselen meer.
Mijn Duitse herder is nu 13 maanden, doet het IPO programma en is beter gespierd dan menig hond op de club.
Hij zier eruit als een glimmende net geborstelde hond met spierwitte tanden.
Echt gaaf als je hem ziet naast de andere honden van zijn leeftijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door