Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2113863
Hai,

Sinds een tijd is onze Philip over op KVV+Barf, want meneer weigerd pertinent om yoghurt, ei en bot te eten. (op wat voor manier dan ook)

Nu lees ik ook verschillende percentages qua spiervlees... en ik ben er niet uit of ik Hart nou orgaan of spiervlees kan noemen. Want het is een spier... Wie kan me uit de brand helpen.

Nu krijgen wij komende donderdag een kitten, Lotte, ze is 8 weken oud, en eet nu nog brokjes met een rodi "hamburger", dus vlees gaat er wel in... Ik wil haar zsm omzetten zodat ze hetzelfde gaat eten als onze Phil. En het liefst wel met een eitje, kippennekje, en yoghurtje...en misschien zelfs wel een beetje groente, worteltje, boontje, zoiets.

Heeft iemand tips voor me haar zo snel mogelijk over te zetten??

Dankjewel!
#2113895
Ook hai  ;)

Hart is orgaan. Het functioneert soort van als een spier maar de samenstelling is anders dan van de zgn skeletspieren, dus de spieren die het skelet bij elkaar houden en in beweging kunnen zetten. Ander soort spierweefsel. Ik reken het dus onder orgaan maar je ziet, er zijn van die grijzige gebieden waar je wat kunt sjoemelen. Mits niet te heftig natuurlijk, het moet allemaal wel in verhouding blijven.

Kitten Lotte kan gewoon over op barf die ze kan verwerken, dus bv eendagskuikens, kwarteltjes, platgemepte en geknipte kippennekken, konijnenribben in stukjes, spiervlees en orgaan in stukjes, eitje ... yoghurt krijgen ze hier niet, zie ik het nut niet zo van in. Groente is alleen lekker wanneer van bord gejat en dus gekookt, rauw spul eten de mensen zelf maar.
Qua overzetten van ukken ben ik van de cold turkey, gewoon brok weg en vers erin, gaat eigenlijk altijd goed. Tis trouwens nog wel een heel erg jong ukkie met 8 weken, uit het asiel?
#2114263
Ja ze komt uit het asiel. Ze is 19 juli geboren met haar broertjes en zusje. Donderdag a.s. Halen we haar op, gechipt en 1x gevaccineerd..

Met 12 weken nog een keer laten enten en dan met 6mdn steriliseren. Had haar liever meteen laten helpen (wordt steeds vaker gedaan) maar dat wil de dierenarts hier niet doen helaas.

enten jullie jaarlijks overigens?? Onze katten komen niet buiten, zelfs niet op balkon.

thanks dames! (ik heb geen ervaring met kittens, heb altijd herplaatsers gehad, dat is Phil ook)
#2114277
Mijn da´s zijn helaas ook niet zo voor vroegcastratie (ook met 6 mnd) ik heb met pekke een kleine mnd gesmokkeld en hem gewoon afgeleverd.

Hier komen ze ook alleen maar op het balkon, obi-wan (4) heeft 2 guppen-entingen gehad en met een jaar n booster, pekke (2) alleen maar 2 guppen-entingen (en sindsdien regelmatig snotoog dus durf ik hem niet goed te laten boosteren, wil evt nog een keer laten titeren) de 2 "oudjes" (10 en 17½) hebben in het verleden genoeg entingen gehad dat ze wel genoeg antistoffen hebben verwacht ik, die ent ik al een paar jaar niet meer.
Mocht er wat via vrienden of het asiel waar ik werk toch wat binnenkomen, na ja: dan boosteren ze zichzelf wel daarmee. Verder gezonde katten kunnen wel wat hebben.

En qua hart ga ik met mevr. kruim mee: wordt als orgaan gevoerd.
#2114666
Als je uitgaat van kaal bot kom je idd op 50-70% spiervlees ja.
Denk dat de meesten hier berekenen op bevleest bot (zoals nekken e.d. das ± 50% bot - 50% vlees), als ik eens erg kale karkassen heb reken ik die wel tot bijna kaal bot en pas de % spiervlees er op aan.
Je moet ook gewoon naar de kat kijken op welke % botten hij/zij het goed doen (hier staan er 2 op ruim 30% omdat ze anders niet meer kunnen poepen, de andere 2 staan op 40-45% vleesbot en poepen prima)
#2114825
thanks!! ik maakte me al zorgen!

Meneer heeft heel veel moeite met bot, als ik kippenvleugels helemaal vermaal, dan nog vist hij de minuscule botjes eruit (etterbak)...
Heb ook geen idee hoe ik dat verander... dus ik hoop dat de uk het beter doet wat dat betreft, "ziet eten doet eten" niet waar...  :)
Daarom krijgt Phil ook kvv... omdat ik te bang ben voor tekorten...
#2114853
Maalde je de vleugels al zelf of was het stukhameren en knippen?

Hier moesten de volwassen katten ook wennen aan t eten van vleugels en nekken, pekke was gelukkig een natuurtalent en de grote zagen hem knagen en gingen het daardoor ook doen..
Kittens zijn daar wel makkelijker in, is het lekker - dan willen ze er ook wel moeite voor doen qua kauwen.
#2115133
De eerste keer met een vleugel heb ik geknipt (bot), en toen keek ie me aan van 'wat moet ik hiermee, geef eens wat normaals', de keer erna heb ik het eerst geknipt en toen in de keukenmachine fijn gemalen... En na 3 mini hapjes, had ie een botje ofzo in zn bek, hij spuugde het botje uit (kopje van gewrichtje) en ging zielig zitten kijken...
Toen heb ik hem maar (in plaats van) carnibest vleesmix gegeven, want dat lust ie wel, de andere smaken met hazetanden of niet...

Lastige jongens soms... En het is al geen vette kat, ik zette ook wel door, ook met mengen van tonijn erdoor etc. (dat vind ie wel lekker) maar helaas...
#2119397
WOW, ons kitten kan er wat van! De eerste dag dat ze hier in de keuken ronddartelde jatte ze al een stuk rundvlees van Phil (had ik per ongeluk laten staan)... en ik stond echt perplex, ze deed het echt super goed!
De volgende dag heb ik kip (met bot) gemalen, en dat ging er ook in als koek. Ze heeft dus vanaf dag 2 geen brokje meer gehad... en is al helemaal over op barf... terwijl Phil nog echt niet alles eet...

Nu nog ergens een paar kippennekjes zien te regelen, want ik wil niet direct een flink aantal afnemen, omdat ik er niet mee wil  blijven zitten... (stel dat ze het niet moet) Iemand tips??
De slager (en poelier) keken me beiden aan alsof ik te min voor ze was toen ik erom vroeg (ik woon in Heerenveen).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door