Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lonaa
#2117633
Mijn eerste topic in het medische gedeelte, helaas.

Mijn opvangkittens niezen nog steeds. Dat deden ze al voor ik ze in de opvang krijg. Inmiddels zitten ze 8 weken in de opvang.
Ze hebben 2 verschillende AB kuren gehad die niet afdoende hielpen. Ze zitten nu aan de 3e, helaas. Ze krijgen sinds een dag of wat van mij ook neusdruppels om wat meer lucht te krijgen.

Ze niezen en hebben een (gele) snotneus. Mijn andere katten hebben (gelukkig) nergens last van. De ogen zijn schoon, ze eten en drinken goed, spelen, hebben er zin in, kortom, behalve die neus zijn ze verder niet ziek.
Maar ik vind het zo sneu.

Zijn er manieren om de weerstand wat op te hogen, of om op een andere manier wat aan het niezen te doen?
Door yvette_van_alert
#2117677
Ik geef dus oogzalf caF/cavesan en imunno boost maar dat wist je al. Bij erge niesziekte Krijgen ze er ook AB bij Synulox http://nl.wikipedia.org/wiki/Synulox Dit doseer ik ruim en bij uitspugen doen we het gewoon nog een keertje. Dat kan bij synulox 'geen kwaad'. En gemalen vlees geen kauwwerk en harde dingen als ze nog rode bekjes hebben. Het kitten wat ik nu heb heeft en vuurrode bek.

Dan krijgen ze als ik geen KVV heb of als ze dat niet eten A/D  http://kattenvoeders.wordpress.com/2008/11/11/hills-ad/  of zakjes convalescence http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-convales.pdf en gehakt, KVV etc  maar dat ik niet altijd op voorraad 2 van die blikjes en  1 of 2 zakjes wel. Soms eten ze ook de carnibest hond wel. Ik heb vrijwel nooit gemalen spul op voorraad.  

Nu weet ik wel weer waarom ik naar Roos wilde vandaag terwijl ik 'voorraad' genoeg had. Stom zeg.. had KVV kat willen meenemen. Het kitten wat ik nu heb eet nog geen vlees mogelijk omdat haar rode bekkie gewoon zeer doet.

Edit Spelfout veranderd. Cat zalf in CaF zalf...
Laatst gewijzigd door yvette_van_alert op za 24 sep 2011, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yvette_van_alert
#2117682
Oja de synulox moet zeer smakelijk zijn maar ik ken geen een kitten die dat zo ervaarde. Ze schudden het als ze enigzins kunnen uit hun bekkie.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2117706
Hm, ik vind 8 weken nies wel heel erg lang. Te lang eigenlijk en ik hoop dat ze er geen chronische nies aan overhouden.
Is het een mogelijkheid om een kweek te laten maken? Ik neem aan dat er nu iedere keer een breed spectrum AB ingezet wordt, na kweekje kan er gerichte AB gegeven worden.

Ot heeft als kitten ook veel niesziekte gehad, zeker 3-4x voordat ze een half jaar was.
De eerste 2 keren weet ik niet waar ze mee behandeld is, want toen woonde ze nog in haar geboortehuis. Ik weet wel dat andere mensen en ik de mensenmoeder van het geboortehuis op een gegeven moment hebben moeten aansporen om met de kittens naar de dokter te gaan (2 kittentjes van 3 weken met vuurrode pusogen en kwakkelende uitgemergelde moederpoes).
Toen Ot met 10 weken net een dag bij mij was, wilde ze nog steeds niets eten en ze begon meer te niezen en haar ogen werden weer zo rood. Ze zat met Sien gelijk verplicht op een kamertje van nog geen 10 m2 en een etage lager een hele boze Poet. Ik zag dat al helemaal fout gaan en alle katten ziek worden en Ot iets chronisch ontwikkelen.
Otje heeft toen van de dokter een kuur Vibravet voor 2 weken gehad en Sien kreeg een injectie van het een of ander (vast ook AB), omdat die er verplicht zo dicht op zat in een vreemde omgeving en was ook nog jong met net een jaar. Ik heb Ot zienderogen zien opknappen van de Vibravet (vloeibaar fluorescerend geel spul) en met een week had ze eigenlijk al geen klachten meer.
De laatste keer nies kreeg ze na haar ontstokking. Sien kreeg overigens ook nies/oogontsteking na haar ontstokking. Bij de DA laten bekijken en tubetje Cavasan mee. Ots ogen werden daar nog roder van en volgens de dokter was ze er allergisch voor. Ik kreeg een tube Terramicyn (oid) mee en daar werd het wel beter van.

Ot heeft geen chronische nies ontwikkeld en is heel sterk en gezond. Toen ik tijd geleden (2 jaar?) kennelhoest in huis had, had Ot hele milde verschijnselen. Als Sien niet zo ziek was geweest, had ik dat van Ot misschien amper opgemerkt. Sien heeft toen een week AB en stevige dope gekregen, Ot alleen 203 dagen mildere pijnstillers om haar wat makkelijker te laten eten en te zorgen dat het door stress (logeerkater zat er toen nog) niet erger werd.
De situatie van Ot is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar wel meer dan met een willekeurige in de roze wol geboren raskat. Ot komt uit een voormalige zwerfpoes, die op jonge leeftijd moeder is geworden (gedekt net voor of na het moment van opvangen). Moederpoes was al geen dikke, maar mergelde helemaal uit met het nestje van 2 kittens. Ot is een slechte eter en was dit al als klein baby'tje.
Door Lonaa
#2118539
Gremlin is na een aantal dagen nieuwe AB en neusdruppels duidelijk aan de beterende hand. Minder benauwd, minder niezen, minder snot.
Spyro niet, hij is er nog net zo erg, misschien wel wat erger aan toe.
Niezen doet hij niet zo veel, maar z'n neusje zit zo vol. Hij maakt echt een boel kabaal bij het ademen. Hij zit zo vol dat z'n wangen meebewegen als ie ademt.  :'(

Woensdagochtend ga ik met ze naar een DA die ik wel vertrouw.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2118623
Kan je hem niet even in een douche met veel warme stoom zetten? Misschien lost dat het slijm een beetje op.
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2118904
Als een kitten erg benauwd is kook dan water, gooi het in een bakje, voeg eventueel wat olie(menthol) toe en een theedoek erover..
Neem het kitten tegen je wang en ga samen onder de theedoek, wordt het te warm voor jou, dan eronder uit.
Door samen onder de doek te gaan hou je in de gaten of het wel haalbaar is voor het kitten.
Dus ...stomen, ze komen er lekker los van en jijzelf stroomt ook leeg.
Als je morgen komt ik heb wel L-Lysine voor je. Eventueel ook denk ik wel luchtwegenpasta, ik ga op zoek.
Door Lonaa
#2118938
Dat zou fijn zijn Joan.

Inmiddels ben ik wel vanmiddag naar de DA gegaan. Ik had het idee dat Spyro met de minuut achteruit ging.
Behalve een hele volle neus en stikbenauwd, schijnt hij ook een ontzettend ontstoken keel te hebben. Daar schrok i kwel van, aangezien hij gewoon en goed eet.
Gremlin is er, zoals ik al dacht, wat beter aan toe. Ze zijn beide wel goed opgewicht en ogen verder "gezond" zeg maar.

Moet doorgaan met de AB die ik al heb, ze hebben AB neusdruppels (4x per dag) en ik heb zoutoplossing gekregen om gewoon de neus mee door te spoelen.
Spyro gaat met de minuut het gevecht met mij meer aan. Hij is bijna niet te houden met 2 man in een handdoek.  :'(
Door Lonaa
#2118943
koekje schreef: Op het moment dat hij niet meer tegenstribbelt, acuut naar de DA gaan.
Ja, dat sowieso. ;)

Maar ik vind het zo sneu. Hij is echt boos.
Gremlin niet, hij vindt het niet leuk, maar laat het wel gebeuren zeg maar.
Spyro vecht echt met alles wat hij heeft. Keer op keer. 6 x per dag.  :-X
Door lightning
#2118951
Je zal wel rhinigenta drops hebben gehad. Dat is ab voor in de neus. Dat pakt het op de plek zelf aan. Ik zou stomen en veel spoelen ondanks het tegen stribbelen/. Dat is een goed teken dat ze dat nog doen.

L-lisine zou ik ook geven. Ik gaf ook bisolvon dat maakt het ook los. Ja ook aan een kitten. ee kwart tabletje 2 keer per dag. Dat hielp hier prima.
Door Lonaa
#2118958
Stomen zal ik eens gaan proberen morgen.

Tegenstribbelen is ook goed, dan zit er nog energie in zeg maar. Maar ik vind het zo sneu. Ik zeg hem altijd, jochie, als je nou gewoon EVEN meewerkt, duurt het geen 10 minuten, ben je er vanaf.
Maar hij luistert nog steeds niet.  >:( :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2118960
yvette_van_alert schreef: Oja de synulox moet zeer smakelijk zijn maar ik ken geen een kitten die dat zo ervaarde. Ze schudden het als ze enigzins kunnen uit hun bekkie.
Schuimbekken hier.
Smakelijk?
Vies vinden ze het hier.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door