Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hulp bij samenstellen aub

hulp
1
50%
hulp
1
50%
Door Rogier
#2118133
Ik heb een Engelse Stafford pup van 8 maanden oud. Hij krijgt nu Lotgering, en heb hem zo nu en dan vers vlees en vis(senkoppen) gegeven als extra. Nu ben ik van plan als de Lotgering op is om hem helemaal Barf te gaan voeren.

Nu wil ik weten wat dat ongeveer kost. Hij wordt als het goed is zo'n kilo of 25 a 27. Ik weet dat de vragen al heel vaak gesteld zijn, maar ik persoonlijk advies vind ik ook wel fijn. Ik geef hem 2 keer per dag eten. Hij beweegt tussen de 1.5 uur per dag tot 3 en soms 4 uur per dag. Van rennen, spelen, wandelen tot stukjes naast de fiets.

Ik zou het fijn vinden om concreet advies te krijgen om een zo'n goed mogelijk begin te maken voor mijn hond van zowel het vlees, als de vis, groentes en eieren etc. En ook wat jullie zo'n beetje kwijt zijn per maand voor een hond van 25 kilo (dat is hij nog niet maar wil weten wat het uiteindelijk kost).

Alvast bedankt
Door Martine-Tom
#2118143
Kijk eens in de bibliotheek naar de info over het zelf samen stellen, ook de rekenhulp is handig, brei er een menu van en vraag dan of het goed is.
Niet alleen het menu is belangrijk, het is nog belangrijker dat je snapt wat je doet ;)
Dus zelf een begin maken en dan vragen of je op de goede weg bent :)
#2118163
snap dat je graag concrete antwoorden hebt, maar het beste persoonlijk advies wat ik je kan geven is toch echt wat Martine-tom ook zegt. lees eens hier wat rond op het forum en de website, dan kom je vanzelf voorbeeld menuutjes en dergelijk tegen.

over de kosten, dat hangt er denk ik heel erg vanaf wat je wilt gaan voeren. je kan het zo duur maken als je zelf wilt, met sjieke vlees soorten, bio dingen en het scheelt ook enorm of je in het (heel) groot in kan kopen. Reus krijgt vrij veel dure diersoorten (door zijn eliminatiedieet) en ik heb maar een kleine vriezer, ik zit (denk ik) op gemiddeld rond de 2,50 per kilo vlees, kvv dagen meegerekend.

succes!
#2118260
De kosten zijn mede afhankelijk van wat en waar je besteld en natuurlijk ook of je er meer vriesruimte voor gaat gebruiken dan je nu doet voor de Lotgering.
Als je met anderen kunt mee bestellen in je directe omgeving (zie 'Verzamelplaats'), daar dus weinig of geen reiskosten aan kwijt bent, kun je het voordeligst inkopen.
Verder is van invloed welke kwaliteit jij aanvaardbaar vindt. Er zijn giga goedkope kipkarkassen te verkrijgen van 50 ct. per kilo, maar die zijn natuurlijk wel uit de bioindustrie en hartstikke kaal (geen 50/50 vlees/bot). Voor beter bevleesde kipkarkassen zit je toch aan pakweg een euro per kilo (beetje meer of minder, maar prijs naar kwaliteit).
Konijnkarkas is duurder, eendenrug weer wat goedkoper, maar vaak komen daar wel reiskosten bij.. Al met al denk ik dat je met een gemiddelde van 1,10 per kilo redelijk in de buurt zit voor een redelijk/goed bevleesde kwaliteit.
Spiervlees zit tussen de 2 en 3 euro (en duurder kan altijd). En ook daar voor geldt in het algemeen dat de prijs je iets vertelt over de kwaliteit. Zeer bijzondere aanbiedingen van leden in de verzamelplaats daar gelaten, maar daar zitten dan vaak nog reiskosten bij, tenzij dat natuurlijk toevallig in je buurt is ;)
De prijs van orgaanvlees is voordelig bij Slagerij west (zie Verzamelplaats) en zal dus gemiddeld(!!!) op zo'n 2,25 per kilo komen.
Mbv de rekenhulp kun je nu de kosten van bovenstaande inschatten.
Een doos Sardientjes a (volgens mij) 10 kilo kost bij Lupa 30 euro. Ze eten hier 2 sardienes per hond per week, dat is ongeveer een pond. Dus reken maar uit..
Voor groentenmix ben ik zelf voor 2 sportieve honden van pakweg 26,5 kilo zo'n 25 euro p.mnd. kwijt.
En 2 eitjes per week is ook mooi.
#2118271
Ik heb een barfmenu gemaakt voor mijn hond om te kijken wat ik per maand of week moet hebben. Deze voldoet aan alle eisen. Ik heb nu bij 1 leverancier besteld, omdat ik voor mijn andere hond een eliminatiedieet ben gestart en zij hebben alles wat ik voor hem nodig heb. Ik ben ook voor mezelf een prijslijst aan het maken. Aan het kijken wat ik geef en wat ik voor welke prijs waar kan halen. Maar dan moet dat idd gunstig uitkomen met de bezorgkosten. Als ik te weinig bestel en ik moet dan bijvoorbeel 5 tot 15 euro bezorgkosten betalen, dan is dat zonde en soms de moeite waard om het bij eentje te bestellen, snap je?
Ik ben dit nu voor mezelf aan het uitzoeken en alleen aan het kijken wat ik nu geef en dit neem ik als basisi. Dan ga ik straks kijken of ik misschien wat dingen kan vervangen voor iets goedkoper.

Het kost je een paar avonden, maar het loont echt wel.
Door Martine-Tom
#2118273
Ik bestel bij versvoer.nl en gemiddeld genomen kom ik op 2,50 de kilo uit, en daar zitten dan ook de vleesjes bij die ik droog voor snoepjes enzo.
Op de prijs let ik niet alteveel aangezien smurf net een kilo per week eet is daar dus niet zoveel winst te behalen :biggrin2:
#2118456
Hee Rogier! Leuk dat je ook op Barfplaats bent gekomen, welkom :)

Beginnersinformatie vind je hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
De handige Barf Rekenhulp hier: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp

Ik denk dat je gemiddeld 2 euro per kg wel kunt rekenen, maar zoals Parelridder al zegt, het is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je haalt en waar je het haalt en in welke hoeveelheden. Ik denk dat hij ongeveer 500 a 600 gram per dag zal eten als hij volwassen is. Dus dat zal ongeveer 1 a 1,2 euro per dag zijn.
#2118472
Mijn maatjes wegen 26,5 kilo, leven en sportief leven en eten gemiddeld (alles over de week opgeteld en dan gedeeld door 7, exclusie beloningsmateriaal) 860 gram p.d. Met de aktiviteit die ik lees van deze Stafford, zou ik dus rekening houden met toch wel 750 gr. p.d. voor een volwassen hond.
Door Martine-Tom
#2118593
Rogier schreef: Bedankt voor alle reacties. Ik ga me er even in verdiepen! Het is ook best leuk om te doen allemaal. Is het veel beter dan Lotgering?
Daar zullen de meningen over verschillen, in de mijne....ja.
Alles wat je zelf samenstelt, waarvan je met je eigen ogen ziet wat erin gaat is beter dan iets wat kant en klaar is.
Als ik kant en klaar vlees al vele malen beter dan welke brok dan ook!

Kijk je wel uit...het is nogal verslavend  :biggrin2:
#2118596
p.s; als ik de rekenhulp toepas en ik zet het ras neer (Staffordshire Bullterrier) staat er dat ze tussen de 12,5 en 17,5 kilo worden als ze volwassen zijn. Dit klopt niet, een reu kan met gemak 25 kilo worden. Van mij is nu al ik denk 18 kilo en bijna 8 maanden oud. Klopt de rekensom dan wel als ze een fout hebben gemaakt?
Door Martine-Tom
#2118606
Hoe zwaar is hij nu?
*zucht 18 kilo dus...beter lezen ;)*

Ik zou denk ik beginnen met 4 of 5% van zijn huidige gewicht en eerst even kijken wat hij daarmee doet.
Hoeveel Lotgering voer je?
#2118615
Hij krijgt nu een half kilo Lotgering per dag, gedeeld over 2 grotere en 1 kleiner portie. Over een week of 2 is hij 8 maanden en dan ga ik hem 2 maal per dag voeren. Volgens de rekenmachine moet ik hem 450 gr. per dag voeren terwijl ik nu aan de 500 gr. zit.

Ik moet iig volgens de rekenmachine (gebaseerd op de 450 gr)

225 gr rauwvleesbot
45 gr rauwe/gepureerde groentes
68 gr Orgaanvlees
113 gr Spiervlees

voeren. Ik denk dat ik alles iets meer ga geven zodat ik alsnog op de 500 gram kom per dag. Hij is nog flink in de groei dus wil nu niet gaan minderen met hoeveelheid voer.
Ik moet nog even uitvogelen wat al die 'rauwvleesbot, orgaanvlees en spiervlees'  dingen precies inhouden en wat wel en wat niet mag, maar het klinkt leuk, krijg er zelf honger van! Misschien toch 50 gram minder voor Bas??  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door