Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door madrike
#2118528
Na een antibioticakuur is mijn 10 jaar oude collie steeds meer gal gaan spugen.
Gevolg .......... ze ging steeds minder eten steeds meer gal en uiteindelijk ook voedsel braken.
Bloedonderzoek gaf iets verhoogde leverwaarden.
Op advies van de dierenarts begonnen met gekookte kip/cottage cheese en rijst.
Vanaf dat moment werd het gal spugen minder.
De dierenarts adviseerde daarom over te schakelen op KVV.
Natuurlijk zijn we begonnen met een KVV met kip om daarna over te schakelen naar andere diersoorten.
En daar begon het probleem...............................
Wat we ook proberen alle andere soorten KVV leveren problemen op :(
Niet willen eten en/of weer meer gal spugen.
Kennelijk kan/wil ze op dit moment alleen maar iets eten met kip of cottage cheese.
Ik durf haar ook niet te dwingen tot iets anders door haar gewoon een dagje te laten vasten omdat ze al te mager is.

Kan het kwaad om haar alleen maar KVV kip te laten eten? (i.v.m. vitamines etc)
Als ik het BARF dieet bij leverproblemen bekijk bestaat dit ook uit kip/eieren/cottage cheese en vis (heb ik nog niet geprobeerd :-[)
Hoe los ik dit op?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2118543
Als het niet anders is, dan moet het maar, maar dan zou ik wel een kip-kvv willen die opgeleukt is met en vit/min. premix. Enkel een gemalen kip in een zakje zou wel erg karig worden.
Door madrike
#2118592
Heb je een advies??
In welk KVV zit al een premix met voldoende vitamine e.d.
Of is er een goede premix om zelf toe te voegen (o.a. aan de gekookte kip/cottage cheese)
Op dit moment heb ik Tinlo voor haar, maar daar wil ik liever niet mee door gaan.
Ik kan gelukkig experimenteren want haar kleine "zus" van 7 lust alles en heeft een
betonnen maag  :).
Door Martine-Tom
#2118600
carnibest kip/rijst?
Kip/Rijst Deze voeding is zeer geschikt als afwisseling op Natuurvoer maar is tevens geschikt als complete maaltijd. Het bevat echter geen pens.

Bevat: Vers kippenvlees, rijst, verse fijngemalen groenten, koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen.

Eiwit  12%  Vocht 62%
Vet 14%  Calcium 0,48%
As 3%  Fosfor 0,44%
Celstof 1%   
Ik denk dat ik alle soorten kip zou geven door elkaar, iig elke variant die ze verdraagd...
En anders langzaam over op Barfen en van daaruit langzaam experimenteren is dat een optie?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2118608
Mixen die toegevoegde vitamine's bevatten, alleen kip bevatten en redelijk ok zijn:
- Carnibest Kip/Rijst
- Lupa Kip Compleet
- Natudog Kip Compleet

Afwisselen tussen deze merken kan geen kwaad en is alleen maar goed.
Door nienk
#2118627
precies wat de anderen al zeggen, alles aan kip kvv wat je kan vinden, en dan lekker afwisselen. zou wel soort voor soort proberen, mocht ze dan op een soort toch reageren, dan kan je die weg laten.

als het dan een tijd, zeg een maand, goed gaat op alleen kip kvv, zou ik heel rustig aan wat dingen proberen toe te voegen. dat je voorbeeld bij een maaltijd kip kvv, een heel klein beetje iets anders geeft. wellicht kan je dan zo uit gaan bouwen naar andere dingen toe. als het echt niet anders kan, dan lijkt me alleen maar kip een noodzaak, maar ik zou er in eerste instantie wel naar streven om naar een volwaardiger menu toe te werken.
Door madrike
#2120783
Bedankt voor de adviezen.
Carnibest hebben we al uitgeprobeerd, maar dat was geen succes.
Bij Tinlo (ja ik weet dat het niet volwaardig is, maar ze moest toch wat eten  :-[) eet ze
alleen als we er cottage cheese bij voegen. Vaak laat ze dan een groot deel van het vlees staan.
Ik ga nu op zoek naar lupa en natudog.
De dierenarts heeft opnieuw bloedonderzoek gedaan i.v.m. de verhoogde leverwaarden.
Grappig is wel dat ik hier op Barfplaats in het dossier medisch een dieet (uit 2007) terug vond voor honden met een leverprobleem.
Dat dieet bestaat vooral uit licht verteerbare eiwitten zoals in cottage cheese/eieren/witte vis of kip,
aangevuld met graan en groenten. Liever geen rood vlees/orgaanvlees omdat dat het meeste ammoniak produceert
Zou mijn hond dan toch zelf aangeven wat voor haar het beste is?

@Meike    Fantastisch die voerwijzer. Wat een werk zul je daaraan hebben.
     
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2120885
Dankje Madrike, inderdaad veel werk, maar dan heb je er ook wat aan :)

Ik heb weinig verstand van voeding en leverafwijkingen, maar als je hond zelf aan zou geven wat goed is, dan zou ander gevogelte toch ook moeten lukken... Welke diersoorten heb je al geprobeerd? Zoals je ziet op het overzicht van de mixen, zijn er veel diersoorten waar je uit kunt kiezen.

Lijkt me een goed plan om rekening te houden met de afwijkende leverwaardes. Misschien met behulp van een DA die verstand heeft van vers? Anders zijn er op dit forum vast genoeg mensen die je er ook bij kunnen helpen.
Door madrike
#2120913
Intussen hebben we het geprobeerd met rundvlees/kalkoen/konijn en kip.
Alleen de kip eet ze (aangevuld met cottage cheese)
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze dat gewoon het lekkerst vind.
Ze heeft de afgelopen 10 jaar eigenlijk alleen maar brokjes gegeten  :-[ en moest heel erg wennen aan vers vlees.
Liefst heeft ze gekookte kip met rijst (vist ze de kip er wel tussenuit en laat ze een deel van de rijst staan)
Ik vind het prima om voor haar te koken maar het lijkt me toch een beetje te eenzijdig (vitamines/mineralen?).
Ik ga het morgen in ieder geval nog met eend proberen.
Door Martine-Tom
#2120928
Je kan wel beginnen met koken en het steeds rauwer geven zodat ze langzaam went, maar dan kom je eigenlijk op Barf uit en niet op KVV.
KVV overgieten met warm water wil ook wel eens helpen.
Door madrike
#2120937
KVV of Barf (wel kleingesneden in haar bak) maakt me niet zoveel uit.
Ik ga het allebei in ieder geval uitproberen.
Door Martine-Tom
#2120969
Als je Barf niet bezwaarlijk vind kan je idd langzaam van gekookt vlees en orgaan naar rauw gaan (nooit de botten koken, maar dat weet je wel denk ik  ;)) je kan de botten dan stukslaan of snijden/knippen en overgieten met warm water en daar het gekookte vlees bij doen zodat je een complete hap hebt.
En dan langzaam van doorkookt naar rauw afbouwen  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door