Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2117331
Tom had ik op Barf, vanwege "gemak dient de mens" over op Darf en dat heb ik geweten...
Meneer is er heel er ziek van geworden, waarom precies weet ik niet, het hele verhaal staat hier te lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 004.0.html
De Darf gaat de deur uit en ik ga weer Barfen.
De komende dagen (week?) hou ik hem op pens tot de boel weer tot rust is en dan gaan we weer Barfen.

Hij weegt nu 6,8 kilo en is bijna 2 jaar oud.
Hij eet 150 gram Barf per dag.
Voorheen deed ik:
70 gram bot
50 gram spier
20 gram orgaan (lever, nier, hart)
10 gram groentemix

Vis eet hij niet, hij eet wel gedroogde vis als snackjes en 3 keer per week krijgt hij visolie, maar nu even niet ik heb er 1 met omega 3 én 6 en naar ik begrijp kan een nierhond (zoals ik hem nu maar even zie) beter geen omega 6 extra krijgen.
Pens krijgt hij 1 keer per week als dagmenu, 150 gram per keer.

En toen durfde ik ook nog wel eens wat makkelijk te zijn met de gewichten omdat het lastig is precies af te meten met die kleine hoeveelheden  ;)
Dat ga ik nu maar niet doen, ik heb de groentemix in bakjes van precies 10 gram in gevroren dus elke dag een blokje.
Hij krijgt nu:
Bot:
Eendenek, eendenrug
Geitenrib
Lamsrib
Parelhoen
Konijnenkarkas
Kwartelpootjes en vleugels

Spier:
Rund
Hert
Geit

Orgaan:
Kiezenbrink orgaanmix

En een groentemix met wat zaden (pompoen, zonnebloem, sesam), knoflook, peterselie, gember, wortel, appel, witlof, komkommer, zoete aardappel, boontjes (deze 2 gekookt en het vocht erbij gelaten).
En ik bedenk nu dat ik er ei bij had willen doen maar ben dat vergeten...mss maar goed ook ivm de eiwitten?

Kip voer ik eigenlijk nooit, ten eerste vind hij het niet zo lekker en ten 2e voelt het niet zo lekker om bioindustrie kip te voeren, bio zou ik wel doen denk ik maar ik heb diersoorten zat dus vond het niet nodig.

Ik moet dus eiwitten beperken, ik vermoed dat kip dus idd niet het beste is om te voeren, welke diersoorten zijn nog meer hoog in eiwit?
Door nienk
#2117351
Had het hele verhaal van Tom zijn ziek zijn even gemist!

kan je niet helpen met het eiwit verhaal, wil je wel even succes en sterkte wensen voor Tom!!
Door Martine-Tom
#2117828
Tom heeft woe, do en vr niks gegeten, gister een normale portie lamspens (150 gr) en vanmorgen had ik er weer een barf portie uit gehaald en dat ging er met smaak in.
Drinken heeft hij vandaag nog niet gedaan, sinds donderdag ook niet meer in huis geplast en vandaag voor het eerst tijdens de ochtendwandeling gewoon normale hoeveelheden plassen.
Ook had hij niet zo heel veel haast om te gaan lopen dus ik heb het idee dat we weer op de goede weg zijn.

Morgen ga ik weer porties maken met wat er nog ligt, heb alleen geen orgaan meer, er zit wel orgaan in zijn snoepmix dus dat moet maar even genoeg zijn, binnenkort zal ik wel weer bestellen.
Door Martine-Tom
#2132587
Kan Tom hertenribben eten?

Ik heb ze nog nooit besteld maar ter afwisseling lijkt het me wel lekker, geit en lamsribben gaan probleemloos, is het daarmee vergelijkbaar?
Door smulpaap
#2132693
[quote="martine-tom"]
Kan Tom hertenribben eten?

Ik heb ze nog nooit besteld maar ter afwisseling lijkt het me wel lekker, geit en lamsribben gaan probleemloos, is het daarmee vergelijkbaar?
[/quote]

Het gaat hier prima met de Russeltjes , ik heb laatst geitenribben gehad en later hertenribben , en ze vonden het heerlijk . Wel de zachte jonge ribben natuurlijk . Bij beide soorten kwam ik er met de snoeischaar heel makkelijk doorheen ( ik test vooraf altijd even voor de zekerheid ) Zelfs Milo van 14 kon ze nog gemakkelijk eten
Door Martine-Tom
#2133271
Dan ga ik ze maar gewoon bestellen  :) Hij is gek op hert-spier dus hopelijk ook op de ribben!
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2136367
[quote="martine-tom"]
Dan ga ik ze maar gewoon bestellen  :) Hij is gek op hert-spier dus hopelijk ook op de ribben!
[/quote]

Dan zal hij de ribben ook wel heerlijk vinden, hier zijn ze ook gek op hert. Maar let wel op dat je een jong hert hebt, anders zijn de ribben veel te hard voor hem.
Door Martine-Tom
#2136463
Oh dat weet ik niet, het zijn de ribben van versvoer...nouja ze zijn al besteld, als ze te hard zijn is het pech  ;)
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2136611
[quote="martine-tom"]
Oh dat weet ik niet, het zijn de ribben van versvoer...nouja ze zijn al besteld, als ze te hard zijn is het pech  ;)
[/quote]

Als ze echt te groot of te hard zijn heb ik hier nog wel twee bekkies die ze aankunnen  ;)
Door smulpaap
#2136686
[quote="martine-tom"]
Oh dat weet ik niet, het zijn de ribben van versvoer...nouja ze zijn al besteld, als ze te hard zijn is het pech  ;)
[/quote]

Die heb ik ook altijd . Zo heel af en toe vind ik er weleens een te harde tussen , Maar in al die tijd dat ik ze al heb is het denk ik drie keer gebeurt dat ik een te harde ribbenboog vond
Door Martine-Tom
#2155917
[quote="WillyP"]


Als ze echt te groot of te hard zijn heb ik hier nog wel twee bekkies die ze aankunnen  ;)
[/quote]
Hihi dit lees ik nu pas, best jammer want ik heb 1 kg lamsribben weggedaan omdat ze te hard waren  ::)
Ik onthou het voor de volgende keer haha.

Tom heeft ze nu een paar keer gehad en vind ze heerlijk maar vaak zit er toch een stukje tussen wat te hard is, het merg en het eerste stuk gaat meestal goed maar het laatste stukje rib lijkt vaak te hard en vind ik vaak totaal afgekloven terug :biggrin2:

Ik heb zijn menu een beetje aangepast maar ik ben een beetje onhandig met het omrekenen naar de percentages en zijn ontlasting is nét niet helemaal ok...

Hij krijgt nu per dag:
100 gr bot (50/50)
60 gr vlees
20 gr orgaan

En daarnaast per dag tussen de 50 en 75 gr gedroogde vleesjes (hart, long en spier) als beloning.
En daar loop ik een beetje op vast want die tel ik niet mee in het totaal maar eigenlijk zou dat denk ik moeten, maar hoe, als hoeveel gram reken ik het?
En hoeveel meer bot kan ik geven?
Het totaal gewicht wil ik wel hetzelfde houden, 180 gr op een dag + snacks.

130 gr bot
30 gr vlees
20 gr orgaan

Had ik bedacht maar geen idee of de percentage's dan nog een beetje kloppen...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door