Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2117745
Ik ben vandaag begonnen met mijn Berner op een eliminatiedieet te zetten en heb gekozen voor konijn. Doordat lupa moeilijk het konijnvlees kan leveren, door de leverancier daarvan heb ik gekozen voor halve konijnen. Hierin zitten ook organen, dus is gelijk compleet. Hij mag er 2 per dag, dus 's ochtends en 's avonds.

Vanmorgen de eerste gegeven. Hij heeft wat stukjes van de poten afgehaald en het kopje beurs gemaakt, maar niet gegeten. Na 1 uur klooien ging hij even naar buiten om te plassen en heeft het konijn in een hoekjes van de huiskamer 'begraven'. Dus ik hem gepakt en kleine stukjes eraf gehaald. Heb deze stukjes gegeven. Tot overmaat van ramp kotste hij 1 klein stukje uit.

Daarna neemt hij de stukjes wel in zijn mond, maar doet er niks mee en spuugd ze er weer uit.

De kleine stukjes liggen er nu nog en het grootste deel heb ik maar terug gelegd in de koelkast. Het allemaal laten liggen werkt niet want dan eet mijn andere hond het op. Mijn andere hond moet nu 'verplicht' in het voorgedeelte van de huiskamer blijven.

Wat moet ik hiermee? En hebben jullie tips? Als hij dit niet gaat eten heb ik best een probleem, want konijn is zoeen beetje het enigste waar ik mee kan beginnen. Dus graag geen ideeen voor een ander dier, maar tips om ervoor de zorgen dat hij konijn gaat eten.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op zo 25 sep 2011, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#2117780
Niet in paniek raken. Hij gaat echt niet direct van z'n graatje van de honger. De meeste honden hebben wel een tijdje nodig om aan zo heel konijn te wennen. Zeker als ze geen barf gewend zijn.

Hij neemt het al in de bek en slaapt er mee rond. Gewoon blijven geven en over een week eet hij vast met smaak zijn portie konijn op hoor :)

PS honden kunnen met gemak een dag of 3 helemaal zonder eten. En dan worden ze ook niet slap en flauw zoals wij mensen. Ze hebben een totaal ander energie systeem. Dus zielig is het niet.
#2117789
Wat hier leuk werkt als één van beiden iets nog bedenkelijk vindt van smaak en de ander het wel lust, is ze beiden voor me roepen en dan steeds een stukje geven aan de 'vreetzak' en daarna de ander wat aanbiedden. Neemt die niet vlot, dan gaat het met veel theater naar de smulpaap. Als de interesse iets toe neemt bij de twijfelaar, zorg ik natuurlijk wel dat ze kans krijgt het te nemen/proeven/ontdekken, maar steeds mete en grens. Als het gemust te veel toe neemt, net even te lang duurt, dan geef ik de ander alle ruimte het te pakken. De hebberigheid/concurrentie zet vaak aan tot zichzelf overwinnen en dus toch maar te gaan eten :biggrin2:
#2117800
ik zou het iets makkelijker maken. snij er wat stukjes en fliebertjes (half) van af, zodat hij er makkelijk hapjes kan nemen en kan proeven.

Bij Reus werkt het het beste om hem de eerste keer met iets nieuws een beetje te helpen, terwijl hij er mee bezig is stukjes er af trekken en hem voeren. hij moet dan gewoon even snappen dat het eten is.

ik zou bij een hond waarvan je nog niet weet hoe hij Barf eet, wat Parelridder beschrijft niet doen. straks zie je Berner ineens het licht en gaat enorm staan schrokken ofzo, dat moet je niet hebben.

Verder zo min mogelijk poespas van het eetmoment maken, en hij kan echt wel tegen een paar dagen niet of weinig eten!!
#2117826
Bedankt voor jullie opbeurende woorden. Mijn vriend zei ook al, als hij honger krijgt gaat hij het echt wel eten. Nadat ik het berichtje had geplaatst heeft hij een paar happen op. Ik heb idd 1 stukje aan mijn andere hond gegeven zodat hij het zag. Mijn hond lag ergens in de kamer, dus niet naast elkaar. Toen heeft hij wel een stukje gegeten.
Ik heb daarna van een stuk, want stukjes afgehaald, maar dat vind hij niet lekker. Het was trouwens de kop van het konijn, dus die heb ik aan mijn andere hond gegeven, maar hij moest daarvoor wel op zijn kussen liggen.
Het is namelijk zo dat mijn Berner, die het moet eten niet de baas is. Toen mijn Golden, de baas naar mijn Berner keek durfde hij het niet meer te pakken. Daardoor heb ik het wel aan mijn Golden gegeven, maar op een kleine afstand.

Ik ben er dus twee uur mee bezig geweest en merkte dat ik er een beetje geirriteerd van werd, dus heb de rest opgeruimd en het zo gelaten. Mijn Berner heeft daarna als een blok liggen slapen. Mijn Berner is ook onzeker, dus mijn negatieve energie en irritatie moet hij zeker niet ervaren. Dus vanavond met etenstijd proberen we de rest. Ik zal het dan stukken geven.

Hij heeft net wel een gedroogd konijnenoor op, dus dat is mooi. als ik mijn Golden even laat plassen dan krijgt hij normaal een pensstaafje of schapenlong. Nu dus konijnenoor en dat at hij wel op, dus dat is mooi.

Fijn om te weten dat hij dus echt wel even zonder eten kan. Ik vind dat idd al snel zielig, want zelf kan ik totaal niet zonder eten. Ik heb ook alles los gesteld, in kleine hoeveelheden, konijnenrug, vlees en organen. Dit om eigenlijk aan mijn andere hond te geven en te drogen. Ik kan er dus ook voor kiezen om het een paar dagen eventjes zelf samen te stellen, dan is de stap misschien minder groot. En dan na een paar dagen een half konijn proberen.
Dan haal ik voor mijn Golden wel iets anders ipv de konijnenrug.
#2117833
nienk schreef:(...) ik zou bij een hond waarvan je nog niet weet hoe hij Barf eet, wat Parelridder beschrijft niet doen. straks zie je Berner ineens het licht en gaat enorm staan schrokken ofzo, dat moet je niet hebben. (...)
Ik ben niet duidelijk genoeg geweest merk ik. Ik bedoel niet dat ik ze om beurten een konijn zou aan bieden, maar een stukje vlees, een niertje, een levertje, een hartje.. (afhankelijk van wat het meeste in trek is). Gewoon kleine dingetjes die ze zonder veel moeite kunnen eten. Door met kleine, makkelijke, relatief aantrekkelijke dingetjes te beginnen, kun je om en om (dat doe ik niet al te strikt, de gretigheid neemt toe door eens een beurt over te laten slaan of in het enthousiasme mee te gaan en 2 keer achter elkaar te geven) wat geven en is de drempel om het op te eten minder hoog.
#2117834
Ik snapte wel wat je bedoelde. Het klopte idd dat toen ik mijn Golden een stukje gaf, van hem, dat mijn Berner dus een stukje is gaan eten. Ik gok ook dat hij de kop gewoon niet lekker vond, maar dat ik bij zoeen half konijn wel het makkelijkst eraf te halen.
Die stukken at hij dus ook echt niet. Een stuk rug heeft hij gegeten toen ik mijn Golden een stukje gaf.

Wat een verschil he, mijn Golden had dat halve konijn zo op, alsof het heel normaal is. En mijn andere hond snapt echt niet wat hij ermee moet.

Vanavond ga ik het stuk dat over is gewoon klein maken, kijken wat hij dan doet. dan kan ik altijd een stukje aan mijn Golden geven als voorbeeld. Maar ik ben daar wel wat voorzichtig mee, omdat mijn Golden wel duidelijk de baas is en mijn Berner het vanmorgen dus even niet durfde te pakken toen mijn Golden te dichtbij was.

Als jullie nog andere tips hebben dan hoor ik het graag.
#2117845
Hier eten ze (vraag me niet waarom..) ook makkelijker als we 'weg' zijn. Als ik in bijv. het bos iets te eten te voorschijn haal, dan gaat het hap-slik-weg.. ??? Misschien een optie om te proberen. Mocht het ook voor jouw Berner werken, dan is het misschien een manier om over de drempel geholpen te worden, het te leren eten.

Hoe dan ook, gun jullie wat tijd :) Hij heeft er van gegeten, hij heeft geproefd. Voor een eerste keer al een hele mooie stap. Sommigen doen meteen als aten ze nooit iets anders en anderen zijn wat bedachtzamer. Mijn jongste is een giga makkelijke eter en knabbelde idd ook zo karkassen weg als was ze niet anders gewend. Mijn oudste weet t.a.v. nieuwe dingen soms niet meteen wat ze er van vindt en heeft dan even tijd nodig om te wennen. Maak je er idd niet druk om, dat werkt alleen maar averechts. Ik zou geen 2 uur meer staan voeren: even de kans geven, al dan niet mbv een stimulans en daarna klaar. De volgende keer is gewoon 'pas' de volgende maaltijd, anders wordt je allebei alleen maar hartstikke gespannen dat eten ineens zo'n issue is. En een beetje toenemende trek is ook alleen maar motiverend ;)
#2117852
Oke bedankt. Normaal is hij een kliko, dus ja zolang bezig zijn met eten is niet handig. En ik vanmorgen was ik er ook druk mee dan mijn andere hond eraf bleef. Hij zou het namelijk zo van hem stelen. Met een klein stukje niet erg, maar 2 halve konijnen, achter elkaar voor een Golden zijn een beetje teveel van het goede, hihi.

Stukjes mee nemen naar buiten is idd ook een idee.

Ik heb even gekeken en met het eten wat ik in huis heb, kan ik het zoeen 6 dagen zelf samenstellen. Hij eet best veel, dus dan gaat het hard. Ik ben wel blij dat ik het ook los heb gekocht. Dat geeft wel wat rust dat is wat achter de hand heb.

Ik heb nog een vraagje. Stukken vlees maken jullie die klein of kun je dat ik lappen geven. Ik heb twee grote honden.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op zo 25 sep 2011, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#2117976
Jullie tips hebben geholpen. Het stuk konijn dat ik over had heb ik in kleine stukken gemaakt, maar ik heb hem er niet alles van gegeven. Ik zat nog te denken dat het leek alsof hij de stukken met bot raar vond. Ik heb er zoveel mogelijk afgehaald met kleine stukjes bot. De rest heb ik aan mijn andere hond gegeven.
De stukjes heb ik in zijn voerbak gedaan en hij heeft het opgegeten, ook de stukjes met bot.  ;D  En dan morgen de organen, vlees en bot los. Kijken hoe dat gaat. 
#2117982
mooi dat hij het toch een beetje begint te eten! Reus wist zich in het begin ook geen raad met bot hoor, wel met dingen die er uitzagen als 'gewoon' kluifmateriaal, maar moeilijkere dingen vond hij maar raar.

als ik lapjes spiervlees heb krijgt hij dat gewoon in 1 stuk, heb meestal gemalen (makkelijk voor Reus zijn 'medicijnen'). Ik heb geen idee of een hond zich misschien kan verslikken in grotere lappen spiervlees. kwestie van even kijken. zou het nu de eerste keer voor hem klein  maken, en dan steeds groter geven als hij er zich niet in dreigt te verslikken.
#2118279
Vanmorgen het eten zelf samengesteld gegeven. Het konijnenvlees vind hij erg lekker. De organen eet hij met lange tanden, maar hij heeft het wel op. Ik heb hem er wel een beetje bij geholpen, maar het voordeel is wel dat ik nu met mijn honden in zijn voerbak mag zitten. Dit vind hij normaal niet leuk. Hij kauwt netjes op het vlees en de organen. Daarna heb ik hem een stuk konijnenrug gegeven, maar dat ging weer moeilijk. Hij heeft de helft op en toen heb ik het weg gehaald. Hij was er weer een tijd mee bezig en ik dacht dan moet je het maar zo leren. Ik dacht ook anders moet mijn andere hond het maar afpakken, dan leert hij het ook wel eten, haha. Hij heeft wel het ruggenmerg gegeten, maar de ribben snapte hij niet helemaal. Het ruggenmerg is natuurlijk smal.

Maar goed, ik ben niet ontevreden en hij heeft wat gegeten. Het bot gaat vanzelf wel komen. Ik blijf het natuurlijk gewoon aanbieden tijdens de maaltijden.

Is het handig dat ik de konijnenrug ook nog in kleine stukken verdeel. Dus het ruggenmerg en de ribben appart gegeven? Aangezien hij het ruggenmerg op heeft en de ribben niet, volgens mij snapte hij dat niet.
#2118314
Zo heej, dat gaat goed!!!
Ik zou de karkassen in principe niet in stukken knippen, omdat hij het dan te vlot zou kunnen inslikken. Eventueel kapot slaan zodat hij het makkelijker kan afhappen spreekt me dan meer aan, dan moet hij toch een soort van knagen om zijn hap te bemachtigen, maar het beginnetje is gemaakt.
Wat doet hij als je het karkas voor hem vast houdt (of doe je dat al)? Moedigt dat aan om te kauwen?
Afhankelijk van hoe je Golden het eventueel af pakt en of je Berner daar heel erg van van slag zal zijn, zou ik het zeker in gedachten houden hem te leren dat als hij het niet eet, een ander het wel zal doen. Hier 'misbruik' ik Maartje door haar begerig te laten kijken als Merel staat te twijfelen, zonder Maartje toestemming te geven het te gaan pakken. Maar Merel wordt niet geimponeerd door Maartje, dus bij haar werkt dat alleen maar de hebzucht in de hand. En liever iets met gemengde gevoelens eten, dan het af te staan aan haar kameraad :biggrin2: (wat best bizar is, want kluifjes en speeltje delen ze zonder enige concurrentie, ze eten zelfs structureel aan één kluif, zodanig vaste prik dat ik ze niet eens meer 2 stuks geef..).
Zolang Merel echter nog geen penslap lustte, liet ik Maartje die wel pakken als Merel er al veel me stond te mutsen en zo te zien niet zou gaan eten. Ik denk dat dit nog sterker werkt dan het zelf weg pakken, ook omdat het dan voor hun neus met veel smaak wordt opgegeten. Maar bij mijn maatjes gaat dit wel heel erg vredig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door