Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Mariska en Ruby
#2116369
Hallo allemaal,

Al een tijdje geef ik mijn hond KVV en dit gaat hartstikke goed. Ik geef DUCK en dan alle complete varianten. Verder krijgt ze af en toe een kippenvleugel en een haring. Verder dan dat barf ik nog steeds niet... :-[ ik vind het best wel eng. Ik heb al een keer een menu opgesteld maar ik ben bang dat ik haar te weinig voedingsstoffen mee geef. Maar goed daar gaat dit topic eigenlijk niet over.

Mijn moeder heeft 5 hondjes, 2 Cesky Terriers en 3 Yorkshires.  Nu heb ik haar weten over te halen om KVV te gaan geven in plaats van brokken. Dit omdat haar honden elke keer oorontsteking hadden. Ze geeft dit nu al een hele maand! Ze heeft al meer dan 20 jaar honden en ze gaf altijd brokken want vlees vindt ze zoooo vies. Maar toen ik een keertje vlees (lees pens van Farm Food) aan haar honden gaf zag ze hoe gek ze erop zijn en dus geeft ze nu vlees. Alleen nu wilt ze terug naar brokken omdat sommige moeilijk kunnen poepen en de Cesky's af en toe overgeven. Ik vind dat zo raar want mijn Cesky doet het erg goed op Duck. Ook heb ik tijdelijk een Lhasa Apso in huis en ook deze doet het erg goed op KVV, duck.

Ik wil echt niet dat ze terug gaat op brokken maar ja ik moet haar wel gerust kunnen stellen dat vlees echt het beste is. De Dierenarts heeft namelijk gezegd dat omdat haar honden veel in huis zitten en niet heel actief zijn ze het vlees niet goed kunnen verwerken dus dat ze beter terug kan gaan op brokken :boo: :wall:

Ik ben er wel achter dat ze het heel af en toe heeft opgewarmd in de magnentron als er nog ijs in zat... Misschien is dat slecht? Ook las ik op internet dat je het op kamertemperatuur moet geven? Ik geef het zelf eigenlijk ook direct vanuit de koelkast....

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om mijn moeder te overtuigen om KVV te blijven geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2116385
Een iets vettere KVV proberen? Zodat ze beter kunnen gaan poepen.

Ofwel een grote stap maken, een vleesmolen kopen, en zelf gaan malen zowel voor jezelf als voor haar.  Het is wel veel werk dan (weet ik) maar dan kan je zelf het botpercentage aanpassen aan de hond in kwestie.  En dan ben je vast zo over op gewoon de stukken in zijn geheel aan je honden geven en volledig barfen.  ;)
Of je zou ook je kunnen helpen met mixen van vb Kiezebrink. Er zijn blijkbaar wel wat mensen die dat doen (een aantal topics daarover).  Die mixen hebben een vrij hoog botpercentage en dan kies je zelf hoeveel gemalen spiervlees en eventueel orgaan je moet toevoegen om aan een voor de hond ideaal botpercentage te komen.
Als je genoeg afwisselt in diersoorten, vette vis toevoegd en de percentage's respecteert, kan er niet veel fout gaan in voedingstoffen. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent en je aan de voorschriften houden. 
Door nienk
#2116419
misschien een ander merk proberen? ene hond doet het nou eenmaal beter op het ene merk en de ander op een ander merk.

Dat ik nog maar net kvv gaf heb ik het ook wel eens te koud gegeven, Reus moest daar dan soms inderdaad van spugen, of kreeg er buikpijn van.

mocht het nog te bevroren zijn denk ik dat je moeder er beter even wat warm water over kan gieten, even laten staan, en dan geven, dan opwarmen in de magnetron. magnetron doet rare dingen met vlees, heb ik het idee. dit kan ik mis hebben.

het ontdooit trouwens het snelste als je het in een zakje in koud water legt.

direct uit de koelkast voeren kan wel hoor, maar iets minder koud voeren is wel lekkerder voor de buik van je hond. krijgen ze na dat jij hebt gegeten te eten? ik zet zelf altijd als ik zelf aan het koken ben, Reus zijn eten ook uit de koelkast. dan krijgt hij het dus een halfuurtje later, dan is het niet zo koud meer.
Door Mariska en Ruby
#2116479
een vlees molen kopen is echt geen optie voor mijn moeder. Ik vind het al heel wat dat ze nu KVV geeft ipv brok...

Maar als jou Reus idd ook buikpijn krijgt van het te koude vlees gana we dat gewoon even proberen!
Door nienk
#2116480
[quote="Mariska en Ruby"]
een vlees molen kopen is echt geen optie voor mijn moeder. Ik vind het al heel wat dat ze nu KVV geeft ipv brok...

Maar als jou Reus idd ook buikpijn krijgt van het te koude vlees gana we dat gewoon even proberen!
[/quote]

jup. gewoon laten ontdooien in de koelkast, en dan een  halfuurtje ofzo voor voeren er uit halen. wie weet helpt dat al genoeg!
Door Mariska en Ruby
#2116617
nou dan gaan we dat voorlopig proberen :)

Volgende stap is uitzoeken welk KVV zonder graan is.... want de hondjes hebben af en toe nog steeds stinkoortjes :( en ik kwam hier er dus achter dat er graan in Duck zit :(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2116655
[quote="Mariska en Ruby"]
een vlees molen kopen is echt geen optie voor mijn moeder. Ik vind het al heel wat dat ze nu KVV geeft ipv brok...

Maar als jou Reus idd ook buikpijn krijgt van het te koude vlees gana we dat gewoon even proberen!
[/quote]

Ik bedoelde ook jij een vleesmolen kopen  ;)  En dan voor de honden van je moeder ook samenstellen en malen.
Maar ik begrijp wel dat dat te veel werk is hoor.  :D Ik was misschien een beetje aan het doordraven.
Door Limpy
#2116662
Je zou ook eens haaksbarf of tinlo kunnen proberen, deze zijn graanloos.
Alhoewel je met kip of eend malen altijd risico loopt dat er wat graan in de nekken achterblijft, van beiden kun je iig de konijn en paard variant proberen, tinlo heeft ook nog hert (en beiden een vissmaakje)
Door hamada
#2116731
Hier hebben de honden problemen met ontlasting bij de Carnivoer eend versie. Als ze toch eend krijgen, geven we ze door de dag heen wat extra (gedroogde) pens en dat helpt. De andere versies is geen enkel probleem. Ook bij de Carnibest hadden we nooit dat soort problemen. Dus het is zeker de moeite waard om eens af te wisselen met soorten en/of smaken.
Succes.
Door Mariska en Ruby
#2116824
Is Duck de enige KVV die zo mooi in plakken is gevroren?

MMhhh een vlees molen? Nou ik vind het nog steeds een beetje eng om volledig te gaan Barfen dus vandaar nog steeds KVV. Maar ik geef ook af en toe pens van farmfood. Denk dat ik ook maar weer is carnibest ga halen. Dat heb ik in het begin gegeven. Is carnibest beter dan Duck?
Door inni
#2117336
't zou best kunnen dat de hondjes gaan braken omdat ze gulzig eten van 't kvv ;)

Ik hang Berre's schaaltje met vlees en al even in een kom warm water tot de ergste koude eraf is.

Dat moeilijk poepen kan ook opgelost worden door spiervlees bij de kvv te voegen.
Tinlo is zonder granen maar er zitten wel grotere stukjes bot in wat hier problemen geeft en voor hondjes die op brokken stonden misschien niet vlotjes verteerd.
Door Parelridder
#2117342
Ik meen dat Duck net als Rodi in plakken van een ons is gevroren? DARF is in plakken van ca. 250 gram. Hier tref je een afbeelding er van, om je een indruk te geven.

Ik zou geen spiervlees aan kvv toe voegen als dit dagelijkse kost is, omdat je dan de verhoudingen wijzigt. Tav het bot is dat natuurlijk prima als je hond daar te harde ontlasting van krijgt. Maar je wijzigt óók de verhouding orgaanvlees en als die gewoon in orde is (en daar moet je bij een kvv maar vanuit gaan, indien de producent het niet vermeld) wil je die niet uit balans brengen..
Dan zou ik eerder kiezen voor het toevoegen van een groentenprutje, maar ja.. dan verlies je wel een deel van het gemak van kvv :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door