Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2116734
Tom is al een paar dagen niet helemaal lekker, urine onderzoek wees uit dat het soortelijk gewicht te laag was (1.015), bloedonderzoek laten doen, niks bijzonders alleen het ureum gehalte die was 12.3 en mocht maximaal 10.5 zijn.
Het hield in elk geval in dat er teveel eiwitten in zijn nieren zaten.

Ik ben van Barf naar Darf overgegaan en die wissel ik onderling af met de kat, natuur en actief.
Kan het daaraan liggen?

Op Barf had hij nergens last van, op brok wel, toen vertoonde hij hetzelfde beeld als nu.
Vandaag is hij ingestort, hij heeft 40.0 graden koorts, kotste zijn eten uit, dunne poep en heeft al 2 dagen niet gegeten, wel snoepjes aan genomen.

Wat is wijsheid?

Ik heb iig voor nu de Darf ge boycot, hij heeft vandaag pens gekregen (maar niet gegeten) en ik heb voor nog een paar dagen K9, ik heb ook nog wat Barf materiaal achter de hand dus dat ga ik dan maar opmaken, maar waar moet ik nou op letten?

Mijn da zegt "minder vlees, minder eiwitten" maar hij is niet pro-vers dus weet niet hoeveel waarde ik daaraan moet hechten...
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op ma 03 okt 2011, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2116927
40 graden koorts is dermate hoog dat ik mag hopen dat jouw DA je met een goed plan naar huis heeft gestuurd? Beter dan "gut, ga minder vlees/eiwitten voeren"?

Een UREA gehalte van 12.3 is iets verhoogd. Niet dermate hoog om minder eiwitten te voeren. Dat kun je in de barfplaats bieb vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html. Zeker pagina 2 is de moeite van het doornemen waard.

Is het bloedonderzoek op nuchtere maag gedaan? Zo niet: dan is het de moeite waard om dat over een paar weken opnieuw te laten controleren, nu wel op nuchtere maag.

SG van de urine is inderdaad laag. Was dit ochtend urine?

Hoe dan ook, 40 graden koorts, lage SG van urine en een ziekte hond: dat vraagt om een plan van de DA. Heeft je DA een plan?

En zelf samenstellen past misschien beter bij je hond. Als ie op Barf nergens last van had zou ik zeggen: ga dan ook eerst weer terug op zelf samenstellen.
Door Martine-Tom
#2116964
Hij heeft een injectie gehad tegen de koorts en een kuurtje van clavubactin voor 10 dagen, maandag moet hij eigenlijk beter zijn en zo niet dan moet hij terug. Dat was eigenlijk het plan voor de korte termijn.
Op de lange termijn kwam hij alleen met "stop met vlees en minder de eiwitten" hij mekkerde nog wat na over I/D van Hills maar dat was een zinloze discussie  ;)

Inmiddels trekt hij wat bij is weer wat alerter en komt me weer achterna als ik naar boven of buiten loop.

Bloedonderzoek is niet op een echte nuchtere maag gedaan, hij had niet zijn maaltijd gegeten maar wel zijn beloningen tijdens het lopen.

Het nierdieet stuk had ik al gelezen, maar dat was voor hij zo acuut ziek werd dus toen ging ik aan mezelf twijfelen.
De nierfunctie was verder niks mis mee, sterker alles was binnen de normale waardes met uitzondering van de urine en de urea waarde.
De urine was geen ochtendurine, we hadden om 6 uur een afspraak, om 4 uur hebben we gewandeld en om half 7 heb ik het opgevangen.
Hij drinkt idd wel meer dus kloppen zal het wel, op Barf dronk hij eigenlijk nagenoeg niet en nu dronk hij meerdere malen per dag en als hij aan het spelen was in het park dan dook hij ook de slootkant op om daar te drinken hij had dus echt meer dorst.

Slijmvliezen, lymfeklieren en de buik waren verder in orde, de oren waren ook schoon, tandvlees gewoon roze en de ogen ook gewoon zoals het hoort, hij vroeg nog of Tom hoestte, ik heb geen idee waar hij aan dacht maar hoesten doet Tom niet in elk geval.

Het rare (nouja raar) is dat het bloed en urine onderzoek gister gedaan zijn en toen was Tom op het oog gewoon gezond, en nu vandaag ineens niet meer, echt ineens want om half 5 vond ik hem wat hangerig en om 6 uur stond hij kotsend in de tuin en lag hij trillend in mijn armen :o
Door Martine-Tom
#2116985
Oh en wat mss ook belangrijk is, sinds hij Darf krijgt werd er ook met regelmaat ( 2 tot 3 keer per week) op mijn kleed in de woonkamer geplast snachts.
Ik stak dat eigenlijk op de kat omdat het naar amoniak stonk, tot ik dus gister zag dat het weer gebeurd was toen ik weg was en ik er eigenlijk zeker van was dat de kat niet beneden was geweest.
Toen ging ik twijfelen.
Beide dieren dus meegesleept naar de da, de kat bleek compleet gezond te zijn (op suiker in de urine na, maar hij is diabeet dus in zijn geval is dat normaal ;)) geen enkele reden om hem te verdenken van het plassen in huis.

Dus ga ik er vanuit dat het Tom was en in dat geval heeft hij dus urine die naar amoniak stinkt, heel erg zelfs...


De da is hiervan op de hoogte maar deed er verder niks mee omdat het in de urine die ik opving niet naar voren kwam dat het naar ammoniak stonk.
Het kan een reactie met de verf van het kleed zijn ofzo maar mss is het toch belangrijk te weten.
Door Lizzy
#2117007
martine-tom schreef: Hij heeft een injectie gehad tegen de koorts en een kuurtje van clavubactin voor 10 dagen, maandag moet hij eigenlijk beter zijn en zo niet dan moet hij terug. Dat was eigenlijk het plan voor de korte termijn.
Op de lange termijn kwam hij alleen met "stop met vlees en minder de eiwitten" hij mekkerde nog wat na over I/D van Hills maar dat was een zinloze discussie  ;)

Inmiddels trekt hij wat bij is weer wat alerter en komt me weer achterna als ik naar boven of buiten loop.

Bloedonderzoek is niet op een echte nuchtere maag gedaan, hij had niet zijn maaltijd gegeten maar wel zijn beloningen tijdens het lopen.

Het nierdieet stuk had ik al gelezen, maar dat was voor hij zo acuut ziek werd dus toen ging ik aan mezelf twijfelen.
De nierfunctie was verder niks mis mee, sterker alles was binnen de normale waardes met uitzondering van de urine en de urea waarde.
De urine was geen ochtendurine, we hadden om 6 uur een afspraak, om 4 uur hebben we gewandeld en om half 7 heb ik het opgevangen.
Hij drinkt idd wel meer dus kloppen zal het wel, op Barf dronk hij eigenlijk nagenoeg niet en nu dronk hij meerdere malen per dag en als hij aan het spelen was in het park dan dook hij ook de slootkant op om daar te drinken hij had dus echt meer dorst.

Slijmvliezen, lymfeklieren en de buik waren verder in orde, de oren waren ook schoon, tandvlees gewoon roze en de ogen ook gewoon zoals het hoort, hij vroeg nog of Tom hoestte, ik heb geen idee waar hij aan dacht maar hoesten doet Tom niet in elk geval.

Het rare (nouja raar) is dat het bloed en urine onderzoek gister gedaan zijn en toen was Tom op het oog gewoon gezond, en nu vandaag ineens niet meer, echt ineens want om half 5 vond ik hem wat hangerig en om 6 uur stond hij kotsend in de tuin en lag hij trillend in mijn armen :o
Ik zou bijna gaan denken dat je die SG van urine + urea apart moet gaan zien van dat hij nu niet lekker is... :g:

Op zich geen verkeerde aanpak, een injectie tegen de koorts. En zelfs die AB kan ik wel begrijpen.

Ik zou 'm verder wat probiotica en Okugest geven, misschien dat hij een fors virus heeft opgelopen. Er heerst echt van alles en nog wat op het moment (als het een virus is, gaat AB natuurlijk niet helpen). En misschien wat All Sept van Phytonics om de weerstand op te krikken.

Maar nou even terug te komen op de SG. Lees dit even : http://www.devrolijkeviervoeters.org/urine.htm

Een (urine) monster is geen monster.

En de DARF maar even schenken aan de hond van de buren ofzo. De ammoniakgeur kan samenhangen met de voeding, vermoed ik.
Door Martine-Tom
#2117106
Lizzy schreef: Heeft de DA nog een urine-strip-onderzoek gedaan?
Yep, geen bijzonderheden.
Ik was bang voor diabetes ivm het vele drinken maar dat is het ook niet.

Hij voelt zich overgens weer beter nu, hij is wel hangerig maar niet meer zo gloeiend heet en hij bedelde net weer voor een stukje koek, het loopje ging ook goed dus de prik is iig aangeslagen nu.

Als de dierenarts het s.g. bepaalt, doet hij dat niet in 1 urinemonster, maar in minstens 3. De monsters moeten op verschillende momenten van de dag, of op verschillende dagen zijn opgevangen of afgenomen. Er zit namelijk nog wel eens wat variatie in het s.g. Een bepaling in meerdere monsters maakt de kans op foutieve conclusies kleiner.
Het was maar 1 monster, en de 1.015 is de onderwaarde van de normaalwaardes, feitelijk zegt het dus eigenlijk niks als ik het zo begrijp...Om er echt een conclusie aan te verbinden zouden er meer onderzoeken gedaan moeten worden (was ik toch al van plan, over een week ofzo als hij weer wat opgeknapt is en niet meer zoveel drinkt wilde ik nog een keer het SG laten vaststellen, geen gekke gedachte dus) het enige wat echt overeind blijft is zijn acute ziekzijn van vandaag en de verhoogde urea.

Voor morgen weer maar wat lamspens uit de vriezer gehaald, gevoelsmatig is dat even het lekkerst voor zijn beroerde lijfje.

Hij is eerder net zo ziek geweest, toen hij nog een mini was, dat bleek een dikkedarm ontsteking te zijn maar volgens de da hoort daar geen hoge koorts bij, kan me niet meer herinneren of hij dat de vorige keer had.
Door Martine-Tom
#2117108
Oh en probiotica zal ik gaan geven idd, heeft dat wel nut tegelijk met de antibiotica?
Ik heb ook nog prebiotica in huis, voegt dat nog wat toe?
Door Martine-Tom
#2117370
Zou het aan de kip kunnen liggen?
Ikzelf voerde eigenlijk nooit kip toen ik Barfte maar in KVV en zo ook in Darf is het vaak een groot deel van de samenstelling, en kip heeft geloof ik een vrij hoog eiwit gehalte.

Weet iemand toevallig een lijstje ergens met hoeveel eiwit de diverse dieren bevatten?
Door M@rina
#2118023
Toevallig de laatste dagen veel gelezen over nierfalen i.v.m een zieke berner Sennenhond ( te hoog fosfor in het bloed) en het 's nachts plassen, veel drinken, stinken naar amoniak verhoogd ureum.... klinken allemaal als nierfalen... ben geen arts maar dit komt bij me op als ik je verhaal lees.
Door Martine-Tom
#2118028
M@rina schreef: Toevallig de laatste dagen veel gelezen over nierfalen i.v.m een zieke berner Sennenhond ( te hoog fosfor in het bloed) en het 's nachts plassen, veel drinken, stinken naar amoniak verhoogd ureum.... klinken allemaal als nierfalen... ben geen arts maar dit komt bij me op als ik je verhaal lees.
Nope dat is het niet, de nierfunctie is verder prima.
Ikzelf en ook mijn da dachten daar ook aan maar dat is het gelukkig!! niet.
Fosfor ed waren ook allemaal prima, het enige probleem was het SG van de urine en een verhoogd ureum in het bloed.
Door Martine-Tom
#2118591
Yes!!
Ik heb een pro-verse da gevonden, haar net (15 min!) aan de foon gehad en als Tom klaar is met zijn ab kuur ga ik bij haar op controle om te zien hoe het nu met Tom gaat en of er iets aangepast moet worden en zo ja wat.
Ik heb in het kort verteld wat er aan de hand is en haar idee was ik goed zat met mijn denkwijze en ze wil graag helpen om Tom weer in het gareel te krijgen.
Het was bemoedigend dat alleen de ureum verhoogd was en niet de creatinine en het kon idd zo snel gaan (2 weken Darf) haar advies was Tom weer terug op Barf te zetten en dan gewoon wat ik altijd al deed en dan over 1,5 week te zien of zijn ureum weer omlaag is.

Verder goed in de gaten houden en bij vermoeden van koorts opmeten, boven de 39 aan de bel trekken en bij een algehele zieke indruk ook (zou ik toch wel doen maar fijn dat ze het zelf zegt  :biggrin2:)

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen, ze is vooral bekend met KVV's Barf kent ze wel maar niet zo heel goed dus of ik zijn percentage;s en vlees/diersoorten wil noteren, en dat wil ik best.
Mss neem ik wel een bakje mee, kan ze het gewoon zien, ook qua inschatten van het vetpercentage enzo is dat mss wel makkelijk, ik snij er best aardig wat vanaf namelijk, niet alles maar wel veel omdat hij zo snel aan de dunne gaat.

"Wat mij betreft zelfs liever geen brok" waren haar woorden en daar sluit ik me graag bij aan  :)
Door Martine-Tom
#2119140
Hmm ik heb een kopie van de uitslagen en er zijn toch meer dingen die niet normaal zijn...

Leukocyten 17.1 +  (ref 6-12)
MCHC 37 + (ref 31-34)
Eosinofielen 9 + (ref 0-6)
Eosinifielen  (abs) 1570 ++ (ref 0-600)
Segmented neutrophils (abs) 10321 ++ (ref 3000-10000)
Lymphocytes (abs) 4726 ++ (ref 1000-4000)

LDH 172 ++ (ref <159)

Frucosamine iets aan de hoge kant maar binnen de normaal waardes 359 mag mag tot 377 zijn.

En dan dus de Urea (BUN)  12.9 ++ (ref 3.2-10.3 mmol/l)
#2119193
Wat goed dat je iemand gevonden hebt die wel lekker mee denkt! komt het vast gauw weer  goed met Tom.

welke DA is dat trouwens? je woont op walcheren toch? aangezien ik daar best vaak ben met Reus is het wel handig om daar ook iemand te weten. mag ook in PB hoor.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door