Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door petrap
#2112869
Vorige week zaterdag (10 september) vroeg ik bij de visboer om zalmkoppen. Die had hij niet liggen, maar nog wel de restanten van tarbot. Alegra hoefde het niet en uiteindelijk heeft Viento allebei de vissen aan het eind van de middag opgegeten, samen met wat spiervlees. De volgende ochtend moest Viento verscheidene keren braken en kwamen er restanten vis en spiervlees uit. Ik schrok van de scherpe stukjes in het braaksel, ik vermoed onderdeel van de kieuwen. Ik ging ervan uit dat de vis slecht gevallen was en beschouwde het als een incident. Ik werd echter ongerust, toen Viento vrijdagochtend weer moest overgeven en de groentemix (wortel, Chinese kool en spitskool) van de vorige avond eruitkwam. Aangezien ik zijn ontlasting ook al enkele dagen erg donker vond, vroeg ik me af of het met de metacam te maken kon hebben. Ik wilde sowieso de nierwaardes eens laten controleren, omdat Viento sinds mei permanent op de metacam staat i.v.m. de longtumor die bij hem verwijderd is.

Ik ben afgelopen vrijdag naar de d.a. gegaan. Volgens de d.a. kwamen klachten over metacam meestal voor op een lege maag en niet zozeer dat er eten werd opgebraakt. Toch adviseerde hij om voor de zekerheid een paar dagen te stoppen met de metacam en Viento voorlopig kleine porties verdeeld over de dag te voeren. Verder heeft hij Viento een injectie tegen de misselijkheid gegeven en tabletjes voor een betere maaglediging. Gezien Viento's medische voorgeschiedenis (longtumor) opperde hij om eventueel in een later stadium nog een foto c.q. endoscopie te doen. Hij vond het vreemd dat De Korte Akkeren geen bloedonderzoek had gedaan voorafgaande aan de operatie. Er is dus geen vergelijking mogelijk hoe de waardes toen waren. Ik heb de uitslagen niet bij de hand, zal ze later nog vermelden. Het eiwitgehalte was wat aan de lage kant, urueumgehalte viel binnen de normale waardes.

Vannacht om een uur of 4 werd ik wakker omdat Viento wat smakgeluiden aan het maken was en ja hoor, even later, blup, kotste hij weer. Hij had gistermiddag nog wat spiervlees en een half bevleesd hazenkarkas gekregen. Het was nu eigenlijk meer wat vocht/gal wat eruitkwam, maar ik vond dus weer 2 scherpe witte stukjes (zo dun als een naald) van ongeveer 2 cm lang. Het zag er precies zo uit als die stukjes die hij een week geleden had opgebraakt na het eten van de tarbot. Ik kon me niet voorstellen dat dit een splinter van het hazenkarkas was. Zou het mogelijk kunnen zijn dat er nog iets van kieuwen zijn achtergebleven in zijn maag en die er een week later nog uitkomen. Kan het zijn maag/darmkanaal erdoor beschadigd is? Is zoiets op een foto te zien of kan ik beter een endoscopie laten doen? Al die d.a.'s hebben geen verstand van barfen en dat vind ik wel heel lastig.
#2112962
Bij "zo dun als een naald" zou ik denken aan graten die hem dwarszitten en die hij probeert eruit te wuppen. Gezien alle overige medische complicaties durf ik verder geen uitspraken te doen hierover. Hopelijk is de ellende snel voorbij!
#2112976
Oei! Dit klinkt inderdaad als graat. Haaskarkas kan ook pittig hard zijn hoor, maar dat ziet er niet uit als witte dunne naalden, dat blijft vrij donker, dat bot. Maar wel raar, we zijn nu 9 dagen verder...?! Kan hij toevallig een visje uit de slootkant ergens gesoupeerd hebben?

Ik zou hem sowieso de komende dagen echt geen vleesbot geven. En alleen pens geven. Pens is een goede inpakker. En als ie niet in orde blijft, moet je zeker naar de DA. En ja, graat en bot kun je op rontgenfoto's zien. Eventueel naar een pro-BARF DA gaan!

Maar, is ie verder sloom, niet lekker, andere dingen waarvan je denkt "mmm, ik vertrouw het niet helemaal"?
#2113493
Zojuist heeft Viento weer gekotst  :( . Ik had nog gisteravond een stukje pens gegeven, dat was nog niet verteerd. Ik kon ook de stukjes ei en kip determineren die Frank eerder die dag had gegeven. Ik kon geen graten meer ontdekken. Volgens Frank zaten er gistermiddag wel stekeltjes in Viento's ontlasting. Daarom denk ik nog steeds aan die tarbot.

Wie is er in de regio Den Haag een goede pro-barf d.a.? Ik zie in de bieb kliniek Westhage staan. Ik kocht daar lang geleden Bibi. Heeft iemand ervaring met deze d.a. (John Woudstra).

Overdag is Viento wel normaal.
#2113533
petrap schreef: Zojuist heeft Viento weer gekotst  :( . Ik had nog gisteravond een stukje pens gegeven, dat was nog niet verteerd. Ik kon ook de stukjes ei en kip determineren die Frank eerder die dag had gegeven. Ik kon geen graten meer ontdekken. Volgens Frank zaten er gistermiddag wel stekeltjes in Viento's ontlasting. Daarom denk ik nog steeds aan die tarbot.

Wie is er in de regio Den Haag een goede pro-barf d.a.? Ik zie in de bieb kliniek Westhage staan. Ik kocht daar lang geleden Bibi. Heeft iemand ervaring met deze d.a. (John Woudstra).

Overdag is Viento wel normaal.
John Woudstra is pro-KVV. Nou zat er in Nootdorp een DA praktijk waar ze KVV verkochten volgens Henneke.... Ik kan die kliniek alleen zo gauw niet vinden en Henneke kan ik niet bereiken... Ik vrees dat je misschien verder moet dan regio ZH voor een pro vers DA.... Je zou naar Dorothea kunnen gaan, zij werkt bij Any Animal, da's NH, Heiloo.
#2113636
Ik zou zo wie zo geen kool in je mix doen. niet alle honden kunnen hier tegen. ik ben indertijd gestopt met deze mixjes omdat mijn Podenco's er naar van werden.
Jouw hond komt uit roemenie? Ik zou voor de zekerheid even laten testen op leishmania.
#2113701
@ Aquillo, Viento komt uit Spanje. Hij is al 10 jaar bij ons. Ik dacht dat leishmaniose een incubatietijd tot 8 jaar kan hebben. Van die kool wist ik niet dat sommige honden er niet tegen kunnen. Ik geef kool omdat het mogelijk een anticarcinogene werking heeft.

@ Lizzy, ik heb even gezocht en ik kom deze dierenkliniek tegen, die Carnibest verkoopt:

http://www.dierenklinieknootdorp.nl/Voeding.aspx

Ik denk dat ik De Korte Akkeren ga vragen de controleafspraak die ik voor volgende week heb te vervroegen. Dan kan er naast een foto van Viento's longen gelijk een foto van zijn maag worden genomen.
#2114219
petrap schreef: @ Aquillo, Viento komt uit Spanje. Hij is al 10 jaar bij ons. Ik dacht dat leishmaniose een incubatietijd tot 8 jaar kan hebben. Van die kool wist ik niet dat sommige honden er niet tegen kunnen. Ik geef kool omdat het mogelijk een anticarcinogene werking heeft.

@ Lizzy, ik heb even gezocht en ik kom deze dierenkliniek tegen, die Carnibest verkoopt:

http://www.dierenklinieknootdorp.nl/Voeding.aspx

Ik denk dat ik De Korte Akkeren ga vragen de controleafspraak die ik voor volgende week heb te vervroegen. Dan kan er naast een foto van Viento's longen gelijk een foto van zijn maag worden genomen.
Yep, die is het!

Ik vind het een strak plan, om je afspraak te vervroegen en een maagfoto te laten maken!
#2114969
petrap schreef: Morgen kan ik bij de Korte Akkeren terecht. Vannacht heeft Viento niet overgegeven. Hij krijgt nu alleen pens verdeeld in 3 porties.
OK. Ik hoop dat het graten probleem zich inmiddels heeft opgelost! Succes morgen :-*
#2115224
Helaas, ik kwam vanavond thuis en Frank zei dat Viento weer 4x gekotst had  :( :( :( . Ik heb De Korte Akkeren nog gebeld of ik vanavond kon komen. De assistente vroeg of ik Viento wilde temperaturen. Hij had 38,1 en dat was normaal. De afspraak hebben we daarom gehandhaafd voor morgen.

Wat is nou eigenlijk goed bij dit soort klachten? De maag/darmen een dag rust gunnen of juist niet? Ik lees in een boek over honden natuurlijk genezen dat 1 à 2 dagen vasten goed zou zijn, terwijl de d.a. beweert dat dat achterhaald is en je gewoon hele kleine porties verspreid over de dag moet geven  :-\.
Laatst gewijzigd door petrap op wo 21 sep 2011, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#2115384
petrap schreef: Helaas, ik kwam vanavond thuis en Frank zei dat Viento weer 4x gekotst had  :( :( :( . Ik heb De Korte Akkeren nog gebeld of ik vanavond kon komen. De assistente vroeg of ik Viento wilde temperaturen. Hij had 38,1 en dat was normaal. De afspraak hebben we daarom gehandhaafd voor morgen.

Wat is nou eigenlijk goed bij dit soort klachten? De maag/darmen een dag rust gunnen of juist niet? Ik lees in een boek over honden natuurlijk genezen dat 1 à 2 dagen vasten goed zou zijn, terwijl de d.a. beweert dat dat achterhaald is en je gewoon hele kleine porties verspreid over de dag moet geven  :-\.
Nou, in geval van Viento vind ik het niet verstandig om niks te eten te geven. Omdat er duidelijk iets in de weg lijkt te zitten in de maag.... Op zich, als er andere dingen aan de hand zijn de vermoedelijke graten, dan kan het soms verstandig zijn te vasten, maar ik zou dat in Viento's geval niet doen.

Sterkte vandaag! Ik hoop dat het meevalt.... Maar zo te horen zit er echt iets dwars bij hem en zullen ze mogelijk met een endoscoop graten uit de maag moeten halen :-\
#2116186
petrap schreef: Helaas, ik kwam vanavond thuis en Frank zei dat Viento weer 4x gekotst had  :( :( :( . Ik heb De Korte Akkeren nog gebeld of ik vanavond kon komen. De assistente vroeg of ik Viento wilde temperaturen. Hij had 38,1 en dat was normaal. De afspraak hebben we daarom gehandhaafd voor morgen.

Wat is nou eigenlijk goed bij dit soort klachten? De maag/darmen een dag rust gunnen of juist niet? Ik lees in een boek over honden natuurlijk genezen dat 1 à 2 dagen vasten goed zou zijn, terwijl de d.a. beweert dat dat achterhaald is en je gewoon hele kleine porties verspreid over de dag moet geven  :-\.
Hoe is het gegaan?
#2117675
Lizzy schreef: Yep, die is het!

Ik vind het een strak plan, om je afspraak te vervroegen en een maagfoto te laten maken!
petrap schreef: @ Aquillo, Viento komt uit Spanje. Hij is al 10 jaar bij ons. Ik dacht dat leishmaniose een incubatietijd tot 8 jaar kan hebben. Van die kool wist ik niet dat sommige honden er niet tegen kunnen. Ik geef kool omdat het mogelijk een anticarcinogene werking heeft.
Nee dan kan het idd geen leish meer zijn. gelukkig. maar goed het moest dus de visgraat zijn. en je bent nu naar de da geweest.
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat met hem.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door