Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door karenM
#2114101
Hallo, naast de labradors heb ik een erg actieve teckel, Jim, van bijna 14 jaar oud. Hij is 5 dagen per week bij ons, het weekend is hij bij mijn moeder. Oorspronkelijk is Jim van mijn moeder maar omdat zij slecht ter been is geworden, hebben we voor deze oplossing gekozen.
Vorige maand is na diverse onderzoeken diabetes insipidus geconstateerd. Hij krijgt nu Minrin, 2 x p/d 0,05 ml neusdruppels. De dosering is 0,1 mg/ml Minrin. Hij doet het prima op die hoeveelheid, het is echt een verademing om weer een normaal plas-patroon te hebben  :) .

De druppels moeten met een slangetje opgezogen worden uit een flesje voor de precieze dosering, en vervolgens in zijn neus of wangzak worden geblazen. Mij lukt dat prima, maar mijn moeder met haar reuma-handjes en 65-jarige ogen lukt het niet. Nu weet ik inmiddels dat er ook tabletjes Minrin bestaan, de minimale dosering daarvan is 0,1 mg. Volgens mijn berekening zou Jim daar dan 1/20ste deel per keer van moeten hebben :o... Dat gaat hem dus niet worden!

Vraag 1; zit ik nu zo verkeerd te rekenen? Of is het echt zo dat hij 1/20ste deel van 1 tabletje moet krijgen.
En vraag 2; als ik niet verkeerd zit te rekenen, is er nog een andere optie om de Minrin toe te dienen, zodat mijn moeder hem in het weekend ook gewoon zijn medicijn kan geven...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2114592
Ik weet eigenlijk niet of tabletten een optie zijn aangezien het een hormoon is. Geen idee of het bestand is tegen maagzuur. Zijn die tabletten voor mensen met diabetes insipidus? Kan zijn dat ze die op de tong moeten laten smelten ipv inslikken.
Als je minrin ook als tablet in kan geven dan kun je vragen of je dierenarts een suspensie kan maken. Dan wordt het tablet verdund met een oplosmiddel zodat je een grotere hoeveelheid kan geven die makkelijk te doseren is. Probleem is alleen dat dierenartsen dat niet meer mogen van de wet.  :-\ Wat wel mag, is dat je dierenarts een recept schrijft voor de humane apotheek, zij kunnen de tabletten dan vermengen met een poeder en er capsules van vullen met de gewenste dosis.
Door karenM
#2115213
*Dorothea* schreef: Ik weet eigenlijk niet of tabletten een optie zijn aangezien het een hormoon is. Geen idee of het bestand is tegen maagzuur. Zijn die tabletten voor mensen met diabetes insipidus? Kan zijn dat ze die op de tong moeten laten smelten ipv inslikken.
Als je minrin ook als tablet in kan geven dan kun je vragen of je dierenarts een suspensie kan maken. Dan wordt het tablet verdund met een oplosmiddel zodat je een grotere hoeveelheid kan geven die makkelijk te doseren is. Probleem is alleen dat dierenartsen dat niet meer mogen van de wet.  :-\ Wat wel mag, is dat je dierenarts een recept schrijft voor de humane apotheek, zij kunnen de tabletten dan vermengen met een poeder en er capsules van vullen met de gewenste dosis.
hier ga ik even mee verder  :)
Het is wel een lastig probleem, aangezien er niet zoveel hondjes zijn met diabetes insipidus. Mijn dierenarts heeft tot nu toe maar 1 hond in haar praktijk gehad, en dus ook niet veel ervaring er mee. Zij wilde inderdaad (ook al mag t niet :P) ook wel proberen die suspensie te maken, maar had wat vraagtekens bij de houdbaarheid daarvan.
De tabletten zijn inderdaad voor mensen, waardoor de dosering dus waarschijnlijk hoger is. Aan de andere kant, het schijnt ook voor baby's gebruikt te kunnen worden, en die moeten een nog lagere hoeveelheid dan ik voor Jim gebruik.
Ik heb vanmiddag bij de apotheek een nieuw flesje gehaald, met een heel dun injectiespuitje waarin 0,05 ml wat gemakkelijker op te zuigen is. Dat gaan we nu even proberen. Maar nu ik dit gelezen heb, ga ik in de loop van de week nog even overleggen in de apotheek. Ik zal laten weten wat er mogelijk is, dan heeft iemand anders er misschien ook nog wat aan  ;)

Wat ik overigens wel een bizar verschijnsel vind... als m'n dierenarts Minrin besteld kost het €42,50 voor een flesje van 2,5 ml. En dan verdient ze er geen enorme bergen op. Bij de apotheek kost een flesje van 5 ml 32,50. Dit is weliswaar neus-spray ipv druppels, maar de samenstelling is exact hetzelfde. Ben blij met mijn dierenarts die dan zegt, ik schrijf wel een recept, ga het maar zelf bij de apotheek halen  :)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2115883
Ik heb een hond gehad met diabetes insipidus.
Minrin werkt oraal bij honden niet. Ik heb begrepen dat normaal gesproken bij honden de neusdruppels als oogdruppels worden gebruikt. Dat heb ik in het begin ook gedaan.
Daarna heb ik heel veel informatie gekregen op een Amerikaanse Yahoo group waar ik lid van ben geworden. In de VS injecteren ze vaak de Minrin, dat ben ik na uitleg van hun kant ook gaan doen. (Jory had al heel veel oogproblemen, waaronder glaucoom, waardoor in het oog druppelen niet zo handig was)
Als je engels een beetje goed is zou ik even zoeken naar de yahoo groep voor honden met diabetes insipidus en lid worden, er zit daar heel veel kennis. Wellicht is er nog een andere optie om de Minrin toe te dienen. (ik zit bv te denken om de neusdruppels nauwkeurig te gaan (laten)verdunnen zodat je moeder met een pipet of spuitje een wat groter volume, maar dezelfde dosering Minrin in het mondslijmvlies kan geven.
Door karenM
#2116080
Hallo Marjolein, ik ga die yahoo groep opzoeken, handig! Dankjewel.
Ik weet inmiddels ook dat minrin niet werkt als het per tablet gegeven wordt, dus daar hoef ik niet verder op door te gaan. Apotheker vertelde mij vanmiddag inderdaad ook dat ze een verdunning kunnen maken waardoor mijn moeder wat meer vloeistof kan geven waar dan wel de goede dosering Minrin in zit. Dus als dit flesje op is, gaan we dat proberen.
Dat Minrin als oogdruppel wordt gebruikt bij honden vertelde mijn dierenarts ook. Echter is het een zure oplossing, en niet goed voor het oog. Dierenarts rade mij dat af. Liever in de neus, en als dat niet lukt op het mond-slijmvlies.
Injecteren is voor mijn moeder ook geen optie, al vind ik het wel handig om te weten dat dat kan! Teckelmans is niet de allergemakkelijkste, dus als het druppelen in de neus / wang niet meer gaat, kunnen we altijd nog gaan prikken.
Door karenM
#2139496
hallo, inmiddels zijn we door de druppels 'normale' Minrin heen.
Mijn dierenarts heeft nu een verdunning gemaakt die voor mijn moeder hanteerbaar is. Ze heeft een verdunning gemaakt van 3 delen van een verdunningsmiddel en 1 deel Minrin. Mijn moeder kan nu met een heel dun injectiespuitje (zonder naald uiteraard) 0,2 mililiter opzuigen en met dat spuitje in een neusgat van Jim druppelen. De Minrin doet op deze manier ook prima zijn werk.
We zijn heel blij met deze manier, en Jimpie kan weer lekker het weekend bij mijn moeder zijn  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door