Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2115358
Beste forummers,

Eindelijk een account aangemaakt na het forum volledig te hebben uitgeplozen.
Toch heb ik een vraag:

Sinds 4 weken staat mijn hond volledig op Carnibest.
Vandaag komt er DARF binnen, en ook wat haaksbarf ter probeersel, dus kunnen we voor mijn gevoel écht goed aan de slag.
(Ik wil zeker voor 80 % eko/bio vlees voeren).

Voordat we volledig op carnibest zijn overgestapt at hij al van kleins af aan 50/50 in de week wat dagen puppybrok en wat dagen kvv (smuldier en carnibest).

Sinds een week of 2 wilt hij de aarde uit de bloempotten hier in huis eten.
Onderweg wilt hij veel grasprietjes eten, maar écht grazen doet hij niet.
Sprietjes happen zeg maar.

Daar hij dat voorheen niet had vraag ik mij af of hij iets tekort komt.
Kan/moet ik dit met een groente/kruidenmengsel oplossen?
Ik heb ook een rol tinlo groentemenu besteld, zou dat wat zijn?
Of is de neiging om aarde en gras te eten normaal en niet ongewenst?

Ik was van mening dat een hond helemaal geen gras, groente en/of kruiden nodig heeft en volledig op vlees kan leven.
Maar bovenstaand gedrag vertoonde hij nog niet eerder, daar er in carnibest toch ook wat groente in zit.
Laatst gewijzigd door Janie2 op do 22 sep 2011, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#2115375
Gras happen is een heel normaal verschijnsel. De meeste honden op echte/natuurlijke (rauwe/verse) voeding: die doen dat. Aarde eten valt niet onder de noemer "dood normaal" maar je ziet het wel vaker, dat honden specifieke dingen eten zoals aarde (of zand of boombast of rietstengels, etc). Hoe het komt? Ik durf het niet te zeggen.

Tekorten denk ik niet erg gauw aan, eerder dat honden die natuurlijk eten soms een natuurlijke behoefte tot iets hebben en dat vervullen. Mijn honden eten bijv. grassprietjes maar in bepaalde tijden van het jaar eten ze rietstengels (en ze trekken die echt uit de sloten), bramen, hazelnoten, etc.

Ik laat ze.

Dat honden geen groenvoer nodig hebben: tja, dat vind ik al jaren een wijdverspreid misverstand. Maar ja goed, da's vechten tegen de bierkaai, ik ben daar mee opgehouden, die discussie in te gaan. Ik geef je een link naar een oud topic, mocht je in mijn mening geinteresseerd zijn, kun je daar lezen waarom ik pro groenten ben: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1470975
#2115388
Hoi,

Dat artikel van jou heb ik vorige week gelezen!
Heel leerzaam. Dat was ik nog niet tegengekomen (de wereld van barf en kvv is groot, nu na 3 maanden begin ik een beetje het licht te zien).
Dus ik leer steeds meer bij, vandaar nu "heeft hij iets anders nodig?"

Ik zou niet iets kunnen aanvullen zodat het aarde eten weg gaat?
Hij stond net weer te smikkelen van de bloempot.
(Ik kwam ergens op dit forum iemand tegen die een groentekruiden prutje in een ijsblokjesvorm doet)

Ik zal met alle liefde van die prutjes voor hem maken, of zijn menu aanpassen, ik heb daar alleen wat hulp nodig van personen die meer kennis hebben.

Trouwens, hopelijk gaat het met DARF en haaksbarf beter, volledig carnibest stond mij zoiezo niet echt aan vanwege de premix.
Laatst gewijzigd door Janie2 op do 22 sep 2011, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2115394
Ik zou zeker wat extra groentenmix geven. En misschien is een kuurtje Schindele's mineralen een goed idee! Verder weet ik niet in hoeverre hij inmiddels gewoon ook de lol in ziet van aarde eten? Misschien dat je tijdelijk alles even weg kunt halen zodat hij geen aarde kan eten.
#2115397
Hmm het lijkt niet op lol hebben, hij staat echt minieme hapjes te eten, zo 1 a 2 x een minuutje per dag (en de plant staat er 24/7).
En mijn ondeugd kennende zal lol hebben meer resulteren in graven of iets anders met meer impact!

Bedankt voor de tip, ik zal eens zoeken op die mineralen. (bedoel je de reinigingskuur met die meer dan 30 mineralen?)
Geen probleem neem ik aan voor een middelgrote/grote pup in de groei?

Wat voor een mix beveel jij aan?
Als die tinlo worst op is, staat mij die ijsblokjes/portie zakjes in de vriezer methode wel aan.
Ik heb een goede blender om alles flink klein te malen.
Laatst gewijzigd door Janie2 op do 22 sep 2011, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#2115408
Ik bedoel dit met Schindele's mineralen: http://www2.aquariusvitaliser.info/Schi ... neraal.pdf

En qua groentenmix zou ik gewoon zelf mix maken van diverse gepureerde groenten. Je kunt dan inderdaad voor meerdere dagen/weken maken maar voor meer dan 1 maand zou ik niet doen (de voedingswaarde loopt terug, hoe langer het in de vriezer ligt). In de barfplaatsbieb en op barfplaats-de-website staat een overzicht van welke groenten je allemaal kunt gebruiken. Ik zou stuk of 10 verschillende soorten nemen.
#2115419
Thnx!

Ga ik doen.
Kan ik als hij 500 gram p.d. kvv krijgt, 50 gram (eigen groentemix) per dag erbij geven?
Of is dat teveel van het goede, in darf zit 10% groente

Ik weet er staat heel veel op dit forum, super fijn, ik heb al 20 topics over groente gevonden.
Maar daar ik niet barf, vind ik het moeilijk te bepalen hoeveel % of gram hij naast kvv mag hebben.
#2116251
[quote="mysmoothcollies"]
Hat kan natuurlijk ook een  gewoonte worden omdat hij/zij er aandacht voor krijgt, zowel positief als negatief.
[/quote]

Geen aandacht hier voor zijn gedrag.
Enkel zonder geluid, zonder kijken de plant wegzetten.
Hij doet het ook mondjesmaat, maar eerst nooit, vandaar dat ik denk aan iets missen.
#2116252
[quote="Irene"]
Succes met de goede tips van Lizzy, ik hoop dat het bij jouw hond gaat helpen!
Hier ook een hond die veel zand/klei at en sinds ik een mineralenmix bij de KVV geef, is dat helemaal over!
[/quote]

Interessant!
Welke mineralen mix geef jij?

Ik ben ook benieuwd wat dit nieuwe menu voor hem gaat doen.

Die schindele's mineralen zijn voor baasje (ik) ook interessant, 2 vliegen in 1 klap ;)
Laatst gewijzigd door Janie2 op vr 23 sep 2011, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door