Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemiek
#2115230
hey allemaal,

ik haal binnekort mijn eerste barfbestelling op, mijn honden zitten momenteel op kvv.

ik krijg o.a. eendennek, kippennek en eendkarkas, en de vraag is nu: kan ik ook gewoon beginnen met eendennek, of moeten ze echt eerst een paar weken kippennek eten? en wanneer kan ik eendkarkas geven?

nu moet ik zeggen dat mijn honden een vrij sterk gestel hebben. ze hebben weleens van die kippenvleugeltjes van de supermarkt op, (uiteraard snapten ze het kauwen niet echt, was binnen 1 sec. weg........) ze hebben ook weleens een zalmkop gehad, in 2en of 4en gesneden, en dat ging allemaal prima.

zijn aussies van rond de 3 jaar.

ook vroeg ik me af, als we bijv. een weekend weg gaan, kan ik ze dan voor dat weekend gewoon ff terug zetten op brok? (was van plan om volledig te barfen/kvv, maar nu hebben we laatst met agilitywedstrijd 20 kilo brok gewonnen, vind het ook zonde om dat weg te gooien.)
Door IraPablo
#2115255
Zou ik nooit doen; ff terug zetten op brok. De buitenkant van jouw honden herkennen de brok en gaan ze eten, terwijl de binnenkant van je hond het ineens niet meer herkent. Kan goed uitdraaien op diarree en overgeven. Dan is het voordeel voor jezelf ook gelijk weg tov die 20 kilo, want jij kunt gaan opruimen en poetsen.
Die brokken weggooien is inderdaad zonde.
Ga gewoon naar het eerste beste asiel en geef het daar af; zij zullen er blij mee zijn.
Door Anne in Zweden
#2115260
Nee, ik zou er ook niet voor kiezen m'n honden voor een weekendje of zo terug te zetten op brok. Brok wordt heel anders verteerd dan vers voer (als gevolg van de grote hoeveelheid granen die de meeste brokkenmerken bevatten); ik denk niet dat dat lekker valt. Bovendien, hoe langer je barft, des te groter is de afkeer die je ontwikkelt jegens brokken  :biggrin2:. Voor een weekendje weg kun je denken aan een koelbox met wat kvv en een aantal bevroren koelelementen, en als dat lastig is, kun je altijd op de plaats van bestemming even naar de supermarkt rennen voor een pond gehakt of een paar kippenpoten. Als het maar voor een paar dagen is, is dat geen ramp.

Die brokken, daar zou ik inderdaad een asiel blij mee maken! En die zijn er blij mee, geloof me!

Wat de eendennekken betreft: dat is denk ik wel te doen voor een volwassen aussie, maar de ellende is dat die van jou zo te lezen zo'n nek niet kraken maar 'm in zijn geheel naar binnen zuigen. Dat hoeft niet gevaarlijk te zijn als je honden al een tijdje vers krijgen (dan is het maagzuur namelijk al behoorlijk zuur, en wordt zo'n nek wel verteerd), maar ik zou er met zulke schrokkerds waarschijnlijk voor kiezen om de nekken eerst even plat te slaan met een flinke hamer. Daarmee vermijd je alle risico.
Door Annemiek
#2116392
bedankt voor jullie antwoorden.

die eendennekken zullen wel wat groter zijn dan die kippenvleugels, want die waren echt heel klein, maar we zullen ze eerst maar ff platslaan, en dan zie ik wel wat ze ermee doen.

brok vind ik dan inderdaad wel een ander plekje voor.
Door Miranda 1
#2116612
Je hebt ook kvv'v die je niet in de koelkast hoeft te bewaren o.a. van Rinkse. Ik heb het nooit gebruikt en geen idee of het goed is hoor, maar het bestaat wel.
Zijn er mensen hier die er verstand van hebben. Het leek mij ook wel handig voor een weekend weg.
Door Mevroi Kruim
#2116668
mirjansen schreef: Je hebt ook kvv'v die je niet in de koelkast hoeft te bewaren o.a. van Rinkse. Ik heb het nooit gebruikt en geen idee of het goed is hoor, maar het bestaat wel.
Zijn er mensen hier die er verstand van hebben. Het leek mij ook wel handig voor een weekend weg.
Renske is geen kvv, het is niet vers maar verhit. Dus een vorm van blikvoer eigenlijk.
Annemiek schreef: bedankt voor jullie antwoorden.

die eendennekken zullen wel wat groter zijn dan die kippenvleugels, want die waren echt heel klein, maar we zullen ze eerst maar ff platslaan, en dan zie ik wel wat ze ermee doen.

brok vind ik dan inderdaad wel een ander plekje voor.
Ik vind kippenvleugels harder dan eendennekken, qua bot. En er zit meer vlees aan de nekken.
Misschien had jij vleugeltips, die zijn idd heel klein.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door