Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Flips
#2114569
Hoi,

Mijn hondje heeft zijn hele leven al best gevoelige darmen.  Hij eet kvv (verschillend, want is zeer kieskeurig dus wil ik hem aan het eten krijgen dan moet ik afwisselen, maar meestal krijgt hij Duck), soms Renske, af en toe een pate kuipje en meer van dat soort dingen. Brokken heeft hij nooit gegeten. Nu wil ik eindelijk echt gaan barfen, maar zit nog met zoveel vragen.
Ik moet dus afwisselen anders eet hij niet. Maar met veel afwisseling krijgt hij ook weer sneller last van zachte ontlasting. Vaak zie ik ook een soort slijm in zijn ontlasting. Ik geef hem met enige regelmaat  Darmclear van De Groene Os. Ik heb niet het idee dat dit echt helpt. Wel als ik het geef, maar stop ik dan is het weer hetzelfde verhaal.

Mijn eerste vraag is: kan ik het beste voor een of max. twee soorten vlees kiezen bij het samenstellen van een menu? Dus als bot bijv. kippennekken en dan rode spiervlees (of geit, of schaap, of kalf etc). Dus niet te veel soorten door elkaar goooien?

Het tweede is dat hij een te traag werkende schildklier heeft, waarvoor hij 2x daags Forthyron krijgt. Zijn er dingen die ik abosluut niet mag geven?  Ik weet bijv. al dat ik de groente uit kruisbloemenfamilie beter niet kan geven. Zijn er ook andere dingen die niet goed voor hem zijn?
Bij de laatste bloedcheck is gebleken dat zijn ureum zeer licht verhoogd is, maar verder was alles ok. Moet ik me hier zorgen over maken? Ik dacht dat dit vaker het geval is bij honden die vlees eten?
Waarde van zijn rode bloedcellen zat op 39. De endocrinoloog vindt dat er sprake is van lichte bloedarmoede, maar mijn eigen dierenarts vindt de waarden tussen 35 en 55 heel normaal!? Weet echt niet wat ik hiervan moet denken. 

Alle tips zijn welkom!
Door Lizzy
#2114670
Flips schreef: Hoi,

Mijn hondje heeft zijn hele leven al best gevoelige darmen.  Hij eet kvv (verschillend, want is zeer kieskeurig dus wil ik hem aan het eten krijgen dan moet ik afwisselen, maar meestal krijgt hij Duck), soms Renske, af en toe een pate kuipje en meer van dat soort dingen. Brokken heeft hij nooit gegeten. Nu wil ik eindelijk echt gaan barfen, maar zit nog met zoveel vragen.
Renske is overigens geen KVV, het is duur gekookt blikvoer en KVV is altijd rauw.
Ik moet dus afwisselen anders eet hij niet. Maar met veel afwisseling krijgt hij ook weer sneller last van zachte ontlasting. Vaak zie ik ook een soort slijm in zijn ontlasting. Ik geef hem met enige regelmaat  Darmclear van De Groene Os. Ik heb niet het idee dat dit echt helpt. Wel als ik het geef, maar stop ik dan is het weer hetzelfde verhaal.
Ik ben bang dat hij inderdaad wat gevoelige darmen heeft. In de regel gaat dit met 100% BARF vanzelf over. Wat je wel kunt doen ter ondersteuning is alleen probiotica geven, zonder die vezel die in Darm Clear zit.
Mijn eerste vraag is: kan ik het beste voor een of max. twee soorten vlees kiezen bij het samenstellen van een menu? Dus als bot bijv. kippennekken en dan rode spiervlees (of geit, of schaap, of kalf etc). Dus niet te veel soorten door elkaar goooien?
Ik raad je dat af. Twee diersoorten is echt veel te weinig afwisseling. Je moet serieus minimaal 4 diersoorten voeren. Nogmaals, de kans dat hij snel van zijn gevoelige darmen af is wanneer ie 100% gezond te eten krijgt (kuipjes en Renske vallen niet onder de noemer gezond, nogmaals, beide zijn gekookt en niet goed genoeg). Je kunt wel beginnen met niet al te vette diersoorten. Dus bijv. kippennek en parelhoenkarkas of kwartelkarkas en dan bijv. rundvlees en paardenvlees (of een ander vlees zoals bijv. kalkoen) en bijv. lamsnier, lamshart en runderlever (liefst biologisch). Dat kun je altijd uitbreiden als het goed gaat.
Het tweede is dat hij een te traag werkende schildklier heeft, waarvoor hij 2x daags Forthyron krijgt. Zijn er dingen die ik abosluut niet mag geven?  Ik weet bijv. al dat ik de groente uit kruisbloemenfamilie beter niet kan geven. Zijn er ook andere dingen die niet goed voor hem zijn? Bij de laatste bloedcheck is gebleken dat zijn ureum zeer licht verhoogd is, maar verder was alles ok. Moet ik me hier zorgen over maken? Ik dacht dat dit vaker het geval is bij honden die vlees eten?
Je mag best koolsoorten geven, maar gewoon niet teveel en niet te vaak. Verder kan ik eerlijk gezegd niks bedenken.

Was je hond nuchter, toen ureum werd getest? Wat is licht verhoogd?
Waarde van zijn rode bloedcellen zat op 39. De endocrinoloog vindt dat er sprake is van lichte bloedarmoede, maar mijn eigen dierenarts vindt de waarden tussen 35 en 55 heel normaal!? Weet echt niet wat ik hiervan moet denken. 

Alle tips zijn welkom!
Volgens mij is 39 gewoon binnen de normaalwaardes en dus ga ik met jouw DA mee.
Door Flips
#2114738
Bedankt voor je reactie Lizzy.
Ja, ik weet dat Renske geen KVV is, ik wilde alleen maar aangeven wat hij tot nu toe te eten heeft gekregen. Dit krijgt hij ook niet vaak, maar soms wil hij zijn Duck en andere kvv gewoon niet opeten. Als ik dan een pauze van een dag of twee inlas dan eet hij zijn kvv weer graag.

Wat vleessoorten betreft, ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest  :-[. Als ik zeg twee soorten dan bedoel ik daarmee in een enkele maaltijd. Dus niet altijd alleen maar twee soorten vlees, maar op een dag bijv. alleen kippennekken en Schapensnippers, volgende dag eendennekken en lamsvlees. Een andere keer weer alleen pens etc.  
Ben absoluut van plan om zoveel mogelijk vleessoorten  te voeren, alleen niet teveel door elkaar zeg maar. Is dat een goed idee bij gevoelige darmen?

Ja, hij was toen nuchter. Effe zoeken naar de testrapport.... waarde 9.9 mmol/L (normaal 2.5 - 9.6).
Lizzy schreef: Wat je wel kunt doen ter ondersteuning is alleen probiotica geven, zonder die vezel die in Darm Clear zit.
Aan wat voor probiotica denk je dan? Groene Os Probio Forte bijv.?
Laatst gewijzigd door Flips op wo 21 sep 2011, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2114754
Hoe oud is je hond? En hoe dik/dun? Kan het zijn dat hij meer dan voldoende te eten krijgt en daardoor niet alles opeet? Hoe is z'n gebit? Hoe lang miept hij al met z'n eten?
Door Flips
#2114774
Mevroi Kruim schreef: Hoe oud is je hond? En hoe dik/dun? Kan het zijn dat hij meer dan voldoende te eten krijgt en daardoor niet alles opeet? Hoe is z'n gebit? Hoe lang miept hij al met z'n eten?
Hij is 4 jaar jong, en het is een havanezer van 5.1kg. Soms eet hij 3 plakken Duck per dag bijv. en een andere keer maar eentje en met veel moeite nog ook. Ik moet hierbij wel zeggen dat hij aan de magere kant is, en dat we dagelijks veel lopen/rennen/spelen. Hij is niet moe te krijgen  ::).
Dan zijn er ook nog dagen dat hij totaal niks wil hebben, dus dan eet hij helemaal niet. Ik ga op zo'n dag niet iets anders aanbieden in de hoop dat hij dan alsnog gaat eten, want dan is het einde helemaal zoek. Hij is al kieskeurig genoeg.

Moeilijk doen met eten....tja zijn hele leven al...het hoort een beetje bij het ras zeg maar. Heel veel mensen met havanezers herkennen dit gedrag. Natuurlijk zijn er ook havanezers die alles graag eten, maar ik heb dus zo eentje die zeer kieskeurig is.
Zijn gebit is ok, is al een keer onder narcose schoongemaakt trouwens. Daar is dus niks mis mee.

Moeilijke eter...het hoort een beetje bij hem denk ik. Is nooit anders geweest. Hij is totaal niet voergericht wat lastig kan zijn als je wilt trainen. Dit moet dan met heel veel enthousiasme gepaard gaan, want dat vindt hij de 'lekkerste' beloning die er is :P.
Door Lizzy
#2114971
Flips schreef: Bedankt voor je reactie Lizzy.
Ja, ik weet dat Renske geen KVV is, ik wilde alleen maar aangeven wat hij tot nu toe te eten heeft gekregen. Dit krijgt hij ook niet vaak, maar soms wil hij zijn Duck en andere kvv gewoon niet opeten. Als ik dan een pauze van een dag of twee inlas dan eet hij zijn kvv weer graag.

Wat vleessoorten betreft, ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest  :-[. Als ik zeg twee soorten dan bedoel ik daarmee in een enkele maaltijd. Dus niet altijd alleen maar twee soorten vlees, maar op een dag bijv. alleen kippennekken en Schapensnippers, volgende dag eendennekken en lamsvlees. Een andere keer weer alleen pens etc.  
Ben absoluut van plan om zoveel mogelijk vleessoorten  te voeren, alleen niet teveel door elkaar zeg maar. Is dat een goed idee bij gevoelige darmen?

Ja, hij was toen nuchter. Effe zoeken naar de testrapport.... waarde 9.9 mmol/L (normaal 2.5 - 9.6).
Aan wat voor probiotica denk je dan? Groene Os Probio Forte bijv.?
Oh sorry, ik heb je dan inderdaad verkeerd begrepen!

Voor een kleine hond is 9.9 inderdaad wat hoog maar ik zou me hier niet direct zorgen over maken en over een paar maandjes gewoon nog een keer laten testen.

Ik vind zelf de probiotica van Arkopharma heel goed. Gewoon te koop bij veel drogisten en reformwinkels.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door