Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Linneke
#2114469
Ik heb een herplaatspoes opgenomen bij mijn beestenbende. Nu beweren de oude eigenaars dat de poes als kitten wel enting(en) heeft gehad, maar hier is geen boekje/bewijs van. Nu ga ik er dus vanuit dat dit gewoon niet gebeurd is. Wat is nu wijsheid mbt enten?

Ze is een kleine poes van 9 maanden en 2.7 kg zwaar.
Door flin
#2114717
Tannetje over titeren:
Voor kattenziekte is het wel betrouwbaar maar mijn ervaring is dat alle katten die ooit geënt zijn allemaal beschermd zijn voor levenslang.

~

helaas is kattenziektevaccin niet alleen/apart te verkrijgen, dan zit er zowiso niesziekte (calici en herpes) bij

er bestaat sinds enige tijd een extra vaccin tegen niesziekte Nobivac Bb. Deze enting wordt gegeven d.m.v. een druppel in de neus en beschermt de kat tegen de bacterie die niesziekte kan veroorzaken. Deze bescherming is niet verwerkt in de overige vaccins.
(zelf geen ervaring mee...)
~

wat is wijsheid?

titeren op kattenziekte: en mogelijk alsnog 1 malig de coctail (katten + niesziekte) geven, of als je niet wil laten titeren, toch die cocktail geven

niesziekte: op zich, als de katzel een goede weerstand heeft, zou die een niesaanval goed moeten kunnen doorkomen (eventueel met medicijnen) maar is niet dodelijk, anders zou je kunnen overwegen om 3 weken na de cocktail alleen een niesziekteenting te geven,
nies verandert regelmatig , net als een griepvirus, dus je kunt idd enten, maar is geen garantie
Door Linneke
#2114940
Dank jullie wel,

Ik denk dat ik haar dan gewoon nu laat enten. Ze moet ook nog gesteriliseerd en gechipt worden, daar ga ik dan meteen een afspraak voor maken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2114946
Niet alles tegelijk laten doen, dat is teveel. Sterilisatie kan best tegelijk met chip (heb ik ook laten doen, zo'n dikke stopnaald bij bewustzijn leek me zo zielig), maar ook tegelijk vaccineren lijkt me erg stevig.
Door Linneke
#2114957
Nee, dat is zeker niet de bedoeling. Ik ga vrijdag eerst vacineren en chippen en dan over een maandje ofzo het steriliseren inplannen. Ik weet dat vacineren al heftig is, en ben er ook niet zo dol op. Maar toch wil ik zeker weten dat ze wel 1x een enting heeft gehad.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door