Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Flips
#2113907
Hallo,

Wil van de week een nieuwe vriezer gaan kopen, maar vraag me nu af wat handiger is, een kast of een kist model vriezer? Ik heb zo het idee dat er veel meer in een kist kan dan in zo eentje met lades. Wat zijn jullie ervaringen?
NB. Ik zal geen grote botten en dergelijke gaan invriezen (rare vormen zeg maar), omdat ik maar een kleintje van 5 kg thuis heb  ;).

Binnenkort gaan we voor een tweede hond van hetzelfde ras, dus vraag me ook af aan hoeveel litter ik dan genoeg zal hebben als ik zeg maar genoeg voor 2 maanden wil invriezen?
Door Mevroi Kruim
#2113914
Je bent niet de eerste met die vraag  ;)
In een kist kan idd meer dan in een kast maar het is wel lastiger om er iets onderuit te halen. De meeste mensen brengen toch iets van een verdeling aan ipv alles er hop! in te werpen op een grote hoop en dat neemt dan ook weer plek in. Ik heb bv grote sterke boodschappentassen onderin staan en 3 manden bovenin hangen zodat ik iig de spullen kan verdelen en overal bij kan. Als ze passen zijn plastic kratten super handig.
De kist is hier wel duidelijk zuiniger dan de kast trouwens, omdat de kou binnen blijft als je 'm opendoet.

In een kist kun je grofweg 1/3 van de inhoud in liters kwijt in kilo's, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus heb je een kist van 90 liter dan kan er ong. 30 kilo in. In een kast gaat bij mij ongeveer 1/4 van de liters aan kilo's. Barf pakt wat minder efficient in dan kvv.
Door Nynke
#2114092
ik vind een kist duidelijk makkelijker dan een kast  :) en sowieso is deze zuiniger in gebruik dan een kast, omdat de kou er niet uit kan vallen als de deur opengaat  :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2114249
hier 2 dames van 7 en 8 kilo die dus geen 3  kilo per week eten  :biggrin2:
hier heb ik 2 kisten van 0ngeveer 100 liter staan en gebruik nog 2 lades  .....als deze dus vol zitten kan ik zeker een jaar vooruit :biggrin2: ::)
nu heb ik wel plaats genoeg voor aanbiedingen  ....nadeel , mezelf kennende zal ik na een tijdje moeten reorganiseren in de vriezers ....vandaar dat ik de menus voor de komende 2 weken uitgezocht in de lade leg

als ik het over zou kunnen doen zou ik 1 kist nemen van ongeveer 200 liter ( goedkoper dan 2 draaiende vriezers voor de honden)
Gebruikersavatar
Door nova
#2114336
Kasten en kisten, ze hebben alle 2 andere nadelen en andere voordelen.
EEn kast met lades is heel overzichtelijk, maar je hebt meer verloren ruimte.
Bij een kist minder verloren ruimte, maar als je net het pakje wil hebben waarvan je weet dat het op de bodem ligt, dan wordt het rommelen.., vaak ligt daarna  alles door elkaar .

Waar  je zo een beetje vanuit kunt gaan wanneer het om de grootte gaat:
Eenderde van de inhoud van de vriezer  is ongeveer  de hoeveelheid barf die je kunt opslaan in een vrieskist.
Simpel gezegd:

Een kist van 300 ltr, is goed voor ong. 100 kilo barfmateriaal
Misschien is dit ook nog een idee voor je wat je kan helpen bij het maken van je keuze:
[/url]http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 080.0.html[/url]
Door mvans
#2114350
De keuze is natuurlijk persoonlijk. Het heeft ook te maken met de ruimte die je hebt om de vriezer neer te zetten. Ik heb beide voor ons zelf een vriezer met lade das toch welk lekker overzichtelijk. Maar die "gebruik" ik aanzienlijk minder dan de "hondenvriezer" Daar heb ik een kist voor. Daar heb ik dan DE handinge indeling voor gemaakt zie deze link http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  :biggrin2: ECHT SUPER

Ik moet wel zeggen ik bestel zeg maar 1 keer grote bestelling met daarbij als je nodig is nog kleinere daarnaast. En ik maak hem wel bijna iedere keer tegen de tijd dat ik een "grote" bestelling doe leeg. Zodat ik een goed overzicht hou van wat ik heb. En dat er niets onderin blijft liggen. Ben ook even zoekende geweest hoe ik het allemaal moest doen maar vind nu dat ik wel een handig systeem heb voor mezelf.

Succes met je keuze
Door smulpaap
#2114405
Het hangt idd erg van de ruimte af die je hebt . Maar ook wel van het ras en de hoeveelheid honden die je hebt , en natuurlijk ook van de hoeveelheden die je wilt inslaan . Met kleine rassen heb je vind ik eigenlijk niet zo,n hele grote kist nodig als je elke twee maanden besteld . Kleintjes eten maar weinig en dan vind ik het zelf handiger als je overzicht hebt . Voor een klein ras vind je in een vrieskast bv makkelijker een stukje karkas van bv 100 gram terug als je het gelijk portioneert bij levering . In een kist kan dat natuurlijk ook maar dan zal je moeten gaan werken met bv tassen en kratjes , een vrieskast heeft zo,n 7 lades en daar stouw je ook erg veel in weg voor kleintjes . En zo,n kast kan je eigenlijk overal makkelijk neerzetten
Gebruikersavatar
Door rupa
#2114508
wat ik makkelijk vind van een tafel model kast is dat je nog een tafel model kast er boven op kan zetten, en kan onder een werkblad geplaatst worden. ik zelf heb een tafel model kast en als ik nou nog eens een goedkope tafel model kast tegen komt dan kan die mooi boven op de andere tafel model kast.

groetjes paulien.
Door Flips
#2114513
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!
Ja, alle twee modellen hebben zo hun voor- en nadelen, en omdat ik maar een kleintje heb (straks hopelijk nog eentje!) denk ik dat in mijn geval een kast voldoende zal zijn. Wel eentje van minimaal 200 liter. Vind het wel makkelijker om iets terug te vinden en ook de vloerruimte wordt minder ingenomen. Deze is op dit moment niet een probleem, ruimte genoeg, maar ja, je weet nooit wat het leven gaat brengen he. Dus het wordt een vrieskast hier.
Nogmaals bedankt voor jullie berichten!
Door Miranda 1
#2114858
Ik heb gister een vrieskist ontvangen.  ;D Ik heb gekozen voor een kist omdat ik twee grote honden heb en daar het meeste in kwijt kan.
Enne die link naar het indelen van de vriezer is echt super. Ik zat al te denken hoe ik het het beste kon doen. Top
Door Jump
#2115348
In een ander topic over no-frost vriezers staat een goede vergelijking
tussen kast en kist.Als je toch voor een kast gaat kan ik een no-frost
aanbevelen,ik heb ook een grote(en een klein kistje)en het werkt echt super,
nooit meer ontdooien! :D
Door Benjy en Misty
#2116246
Zelf heb ik 2 kasten, erg handig want je hebt goed overzicht en komt best makkelijk overal  bij maar inderdaad; je verliest ruimte en het zal ongetwijfeld minder energiezuinig zijn als een kist.
Door Mevroi Kruim
#2116263
Als je kratten in een kist plaatst kun je je spullen beter indelen, en ze er ook uithalen. Kost wel wat kracht maar je kunt er iig goed bij. De kratten zelf nemen wel iets ruimte in maar gemak dient de mens  :D
De indeling met platen mdf is heel mooi maar het nadeel vind ik dat je dus nog steeds op je kop in je vriezer moet staan graaien om iets onderuit zo'n vak te vissen.
Door smulpaap
#2116543
Benjy en Misty schreef: Zelf heb ik 2 kasten, erg handig want je hebt goed overzicht en komt best makkelijk overal  bij maar inderdaad; je verliest ruimte en het zal ongetwijfeld minder energiezuinig zijn als een kist.
Als je bv van je spier en orgaanvlees echt platte porties maakt dan kan je erg veel kwijt hoor in een kast , ik laat de hompen ietsje ontdooien en maak er dan gelijk platte porties van
Door Benjy en Misty
#2117250
Klopt. Ik maak de zakjes ook niet meer dicht met  een clip maar vouw ze nu om en maak ze zo plat als mogelijk zodat je ze kunt stapelen. Dat scheelt echt een hoop aan ruimte. Ook karkassen duw ik zo veel als mogelijk ineen en de grote zakken vouw ik dan evenees dicht. Mijn man had laatst toen ik ziek was de kip verpakt op zijn manier (gewoon in de zak gooien dus) en ik kon toen echt het verschil merken. Ik heb voor 10 kg normaal maar 1 la nodig maar hij had 3 lades nodig.  :-\

Helaas zit er tussen de lades in natuurlijk wel ruimte verlies maar ik hoor wel eens van mensen dat ze er een la tussen uit halen. Zelf heb ik dit nooit gedaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door