Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Flyball-Junkies
#2090990
Zoals ik al in mijn eerdere topic (mijn 1ste weekmenu)geschreven heb.Ga ik binnenkort voor de 1ste keer bestellen.Ik wil als het mogelijk (qua ruimte in de vriezer)is maar 1 keer per maand (4 weken) bestellen daarom heb ik een poging gewaagd om een 4 weken menu te maken.Ik heb geprobeerd om jullie eerdere adviezen in deze 4 weken menu te verwerken.Willen jullie AUB kijken of deze vier weken menu zo goed is of dat ik er nog iets aan moet veranderen/toe moet voegen!!

Week 1:

Vleesbot: Kippennekken(Maandag t/m Zondag)
Groentemix: Div soorten groente's en 4 appelen(Maandag t/m Zondag)
Spiervlees: Rundvlees sucadelapjes(Dinsdag,Vrijdag) Gemalen hertenvlees(Woensdag,Zaterdag) Fazantenmix(Zon)
Organen: Runderhart Eendenlevers Lamsnieren (Maandag,Donderdag)
Organen pens: Runderpens (Maandag) Lamspens (Donderdag)
Vis: Pangiusfillet(Maandag) Zalm uit blik(Donderdag)

Week 2:De indeling van de dagen zijn het zelfde als week 1 (behalve de indeling van het vleesbot)

Vleesbot: Kippenrug(Maandag/Woensdag/Vrijdag/Zondag) Eendennek(Dinsdag/Donderdag/Zaterdag)
Groente: Zie week 1
Spiervlees: Geitensnippers Paardenvlees Konijnenmix
Organen: Runderhart Eendenlevers Lamsnieren
Organen: Runderpens Lamspens
Vis: Vette Vismix

Week 3:De indeling van de dagen zijn het zelfde als week 2:

Vleesbot: Kippennekken Eendenkarkas
Groente: Zie week 1
Spiervlees: Kalfsborst Schapenvlees Kippenmix
Organen: Runderhart Eendenlevers Lamsnieren
Organen pens: Runderpens Lamspens
Vis: Sardines Tonijn uit blik

Week 4:De indeling van de dagen zij het zelfde als week 3

Vleesbot: Eendennekken Kippenruggen
Groente: Zie week 1
Spiervlees: Gemalen Hazenvlees Kalkoendijvlees Bosduifmix
Organen: Runderhart Eendenlever Lamsnieren
Organen Pens: Runderpens Lamspens
Vis: Vette Vismix

Verder voeg ik toe: Iedere dag:1Theelepel Biofood Natuurkruiden,wat Yoghurt
                                Om de dag:1 teentje uitgeperste knoflook per hond
Door Flyball-Junkies
#2091785
Ik wilde eerst de vis verdelen over de maandag en donderdag maar ik denk achteraf dat het toch beter is als ik het verdeel over de dinsdag en vrijdag.Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2092363
Ziet er super uit! Veel variatie  :)
Ook de verdeling lijkt me prima.

Paar hele kleine puntjes:

- Pangiusfilet is witvis en voegt niet echt wat toe. Dat kun je beter vervangen door vette vis (zalm, sardientjes enzo).
- tonijn uit blik voor een keer is prima natuurlijk. Maar bedenk dat in Tonijn aardig wat kwik zit wat zich opstapelt in het lichaam over langere tijd. Ik zou dit dus niet standaard in je menu zetten.
- Even opletten of de combinatie op maandag en donderdag goed gaat omdat pens/orgaan en vis niet altijd goed samengaan.
- bosduifmix zijn gemalen karkassen met orgaan er nog in (zonder spiervlees eraan dus). Dit lijkt me geen spiervlees. Naast dat ik denk dat je honden het niet gaan eten waarschijnlijk. Hier eet maar 1 hond van de 7 dat, alle andere vinden duif echt vies  ;)
- Biofood natuurkruiden klinkt leuk, maar er staat bij dat er toegevoegde vitamine's en mineralen. Ik zou dat niet gauw toevoegen omdat je geen idee hebt welke vitamines je toevoegt. Een goed barfmenu heeft ook geen aanvulligen van die aard nodig.

Een eitje per week is ook gezond.
Verder lekker gaan bestellen, je menu ziet er echt al super uit  :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2092527
Leuk menu!
Omdat ik zelf nog het volop aan het leren ben een vraag.
Je hebt ontzettend veel variatie, maar niet in de organen. Dat is iedere week runderhart, eendenlever en lamsnier.
Misschien dat iemand die al langer barf geeft mij (en jou, haha) kan vertellen of dat uitmaakt? Moet je gewoon verschillende diersoorten geven in het totale menu, of moet je ook afwisselen in de verschillende groepen (orgaan, spiervlees, vleesbot).

Vond ik even interessant om te weten  ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2093161
Idd wat Senta zegt je hoeft orgaan niet persé af te wisselen.
5 diersoorten die een beetje verdeelt zijn over de week (weken) is prima en daar haalt je hond genoeg voedingsstoffen uit.
Ik heb hier ook vrij standaard dingen qua orgaan. Runderhart, konijnorgaan en lamslever en lamsnier.
Nu vind ik het wel leuk om af en toe af te wisselen dus bestel ik eens wat anders, maar meestal niet.
Door Flyball-Junkies
#2093681
[quote="May Linn"]
Ziet er super uit! Veel variatie  :)
Ook de verdeling lijkt me prima.

Paar hele kleine puntjes:

- Pangiusfilet is witvis en voegt niet echt wat toe. Dat kun je beter vervangen door vette vis (zalm, sardientjes enzo)De pangiusfillet is een krijgertje wou dat graag opmaken ik lust namelijk zelf geen vis en vond het zonde om het weg te gooien.- tonijn uit blik voor een keer is prima natuurlijk. Maar bedenk dat in Tonijn aardig wat kwik zit wat zich opstapelt in het lichaam over langere tijd. Ik zou dit dus niet standaard in je menu zetten.Bedankt voor de tip zal het niet meer op het menu zetten- Even opletten of de combinatie op maandag en donderdag goed gaat omdat pens/orgaan en vis niet altijd goed samengaan.Heb het veranderd in dinsdag en vrijdag
- bosduifmix zijn gemalen karkassen met orgaan er nog in (zonder spiervlees eraan dus). Dit lijkt me geen spiervlees. Naast dat ik denk dat je honden het niet gaan eten waarschijnlijk. Hier eet maar 1 hond van de 7 dat, alle andere vinden duif echt vies  ;)Fijn dat je me dat even verteld ik heb het veranderd in hazenmix- Biofood natuurkruiden klinkt leuk, maar er staat bij dat er toegevoegde vitamine's en mineralen. Ik zou dat niet gauw toevoegen omdat je geen idee hebt welke vitamines je toevoegt. Een goed barfmenu heeft ook geen aanvulligen van die aard nodig.

Een eitje per week is ook gezond.
Verder lekker gaan bestellen, je menu ziet er echt al super uit  :)Dank je voor je antwoorden
[/quote]
Laatst gewijzigd door Flyball-Junkies op do 25 aug 2011, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Flyball-Junkies
#2093683
[quote="Hope"]
Leuk menu!
Omdat ik zelf nog het volop aan het leren ben een vraag.
Je hebt ontzettend veel variatie, maar niet in de organen. Dat is iedere week runderhart, eendenlever en lamsnier.
Misschien dat iemand die al langer barf geeft mij (en jou, haha) Goede vraag bedankt :) :) kan vertellen of dat uitmaakt? Moet je gewoon verschillende diersoorten geven in het totale menu, of moet je ook afwisselen in de verschillende groepen (orgaan, spiervlees, vleesbot).

Vond ik even interessant om te weten  ;)
[/quote]
Door Flyball-Junkies
#2114035
Jewel-Lhouba en Yakhymo-Diamond krijgen nu 1 week alleen barf daarvoor hebben ze twee weken alleen kvv (smuldier) gegeten ze vonden dat heerlijk ze speelde heelveel en waren vol energie en daarvoor weer vier weken brokken en kvv (steeds meer Kvv en minder brokken).Ze vinden eigenlijk alles wat ze tot nu toe gekregen hebben lekker.Alleen lijkt het nu (sinds ze alleen barf kriigen) dat ze alle twee in energie achteruit gaan(kan verbeelding zijn omdat ik nog steeds bang ben dat ik iets fout doe en dat ze daarom teweinig voedingstoffen binnen krijgen).Eerst aten ze nog rustig maar nu is het hap slik weg zelfs de vleesbotten.Jewel-Lhouba de ontlasting is best wel erg hard terwijl ze nu nog alleen maar kippennekken/kippenrug en eendennek als vleesbot heeft gehad.Ik ga nu twijfelen of ik niet te snel op geheel barf ben overgestapt.Wat vinden jullie?.Ik zit er aan te denken om de ene week 3xKvv(2x Smuldier vleescompleet met 1x een eitje en 1 keer een ander merk ik weet nog niet welke of een complete merk bv Darf eco of bv alaska konijn,paard of iets dergelijks Welke raden jullie me aan?)en 4xbarf.De andere week wil ik ze 4xkvv(2xsmuldier vleescompleet met 1x en eitje en 2x een andere kvv)en 3x barf geven.Uiteindelijk krijgen ze dan de ene dag barf en de andere dag kvv.Kan dit?ook voor onbepaalde tijd en hoe kan ik dan het beste het bovenstaande menu zo aanpassen (mijn vriezer zit nu namelijk vol ik kan nu geen andere spullen meer kwijt)dat ze de ene dag kvv en de andere dag barf krijgen maar dat ze niet teveel  aan organen(hart/lever/nier),vleesbotten en spiervlees binnen krijgen of te wel dat het menu niet zo uit het verband wordt getrokken dat het daardoor weer niet goed is.Oja ze krijgen trouwens niet meer de biofood natuurkruiden.
Laatst gewijzigd door Flyball-Junkies op di 20 sep 2011, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lida. S
#2114292
Ik heb mijn honden in het begin iedere dag wat kvv gegeven en wat barf. Eerst was de verhouding ca 75% kvv en 25 % barf. Zo wist ik zeker dat ze niets te kort kwamen en langzamerhand heb ik dat opgebouwd naar 100% barf (voor de grote honden).  De kleine hondjes krijgen nog steeds deels kvv. Zij eten maar 100 tot 150 gram per dag. Ik vind het heel  moeilijk om voor hun een compleet barf menu in elkaar te zetten, dus voor de zekerheid krijgen ze een deel kvv (vnl Darf). Ze doen het er goed op en het is voor mij makkelijk om een beetje te experimenteren met barf zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze iets te kort komen. Ik vind het op deze manier prettiger dan ze de ene dag 100% kvv te geven en de andere dag 100% barf, maar dat is mijn beleving, ik zou niet durven te zeggen dat dit de goede manier is. het bevalt mij (en de honden) in ieder geval wel
Door Lizzy
#2114358
Flyball-Junkies schreef: Jewel-Lhouba en Yakhymo-Diamond krijgen nu 1 week alleen barf daarvoor hebben ze twee weken alleen kvv (smuldier) gegeten ze vonden dat heerlijk ze speelde heelveel en waren vol energie en daarvoor weer vier weken brokken en kvv (steeds meer Kvv en minder brokken).Ze vinden eigenlijk alles wat ze tot nu toe gekregen hebben lekker.Alleen lijkt het nu (sinds ze alleen barf kriigen) dat ze alle twee in energie achteruit gaan(kan verbeelding zijn omdat ik nog steeds bang ben dat ik iets fout doe en dat ze daarom teweinig voedingstoffen binnen krijgen).Eerst aten ze nog rustig maar nu is het hap slik weg zelfs de vleesbotten.Jewel-Lhouba de ontlasting is best wel erg hard terwijl ze nu nog alleen maar kippennekken/kippenrug en eendennek als vleesbot heeft gehad.
Het kan best dat ze wat last hebben van de overgang naar koolhydraat-vrij eten. Ik zou zeggen : even doorzetten. De vleesbotten zou ik, als ze dat in 1 keer naar binnen gloepen, even meppen. En dan aan Jewel-Lhouba wat minder vleesbot geven. Hoeveel % vleesbot geef je?
Ik ga nu twijfelen of ik niet te snel op geheel barf ben overgestapt.Wat vinden jullie?.Ik zit er aan te denken om de ene week 3xKvv(2x Smuldier vleescompleet met 1x een eitje en 1 keer een ander merk ik weet nog niet welke of een complete merk bv Darf eco of bv alaska konijn,paard of iets dergelijks Welke raden jullie me aan?)en 4xbarf.De andere week wil ik ze 4xkvv(2xsmuldier vleescompleet met 1x en eitje en 2x een andere kvv)en 3x barf geven.Uiteindelijk krijgen ze dan de ene dag barf en de andere dag kvv.Kan dit?ook voor onbepaalde tijd en hoe kan ik dan het beste het bovenstaande menu zo aanpassen (mijn vriezer zit nu namelijk vol ik kan nu geen andere spullen meer kwijt)dat ze de ene dag kvv en de andere dag barf krijgen maar dat ze niet teveel  aan organen(hart/lever/nier),vleesbotten en spiervlees binnen krijgen of te wel dat het menu niet zo uit het verband wordt getrokken dat het daardoor weer niet goed is.Oja ze krijgen trouwens niet meer de biofood natuurkruiden.
Nee, ik denk van niet. Ik schakel logee honden hier trouwens in 1 keer over op BARF, nog nooit problemenh gehad. Wat je beschrijft kan. Ik zou het zelf niet doen.

Die biofood kruiden zullen ook best invloed hebben en misschien merken ze dat. Ik zou het echter niet opnieuw gaan geven. Ik heb naar de samenstelling gekeken en ik vind het echt 3 keer niks. Dit is gewoon een zooitje kruiden bij mekaar gekieperd..... :-\
Door Flyball-Junkies
#2114531
[quote="Lizzy"]
Het kan best dat ze wat last hebben van de overgang naar koolhydraat-vrij eten. Ik zou zeggen : even doorzetten. De vleesbotten zou ik, als ze dat in 1 keer naar binnen gloepen, even meppen. Ik probeer de botten fijn teslaan met een vleeshamer maar dat lukt niet echt terwijl ik toch wel wat kracht ervoor gebruik. En dan aan Jewel-Lhouba wat minder vleesbot geven. Hoeveel % vleesbot geef je?Momentueel krijgen ze 45% vleesbot. tot nu toe hebben ze alleen kippennekken/eendennekken en kippenrug gehad vanaf volgende week komt daar ook eendenkarkas bij.iIk durf nog geen andere soort botten tegeven.Nou moet ik wel zeggen dat de kippenruggen en de eenden karkas echt heel goed bevleesd is of tewel meer vlees dan bot.Ik ben bang dat als ik ze minder vleesbot ga geven dat ze dan weer teweinig echt bot (dus zonder het vlees)binnen krijgen.En dat ze zo teweinig calcium krijgen.
Nee, ik denk van niet. Ik schakel logee honden hier trouwens in 1 keer over op BARF, nog nooit problemenh gehad. Wat je beschrijft kan. Ik zou het zelf niet doen.

Die biofood kruiden zullen ook best invloed hebben en misschien merken ze dat. Ik zou het echter niet opnieuw gaan geven. Ik heb naar de samenstelling gekeken en ik vind het echt 3 keer niks. Dit is gewoon een zooitje kruiden bij mekaar gekieperd..... :-\
[/quote]
Laatst gewijzigd door Flyball-Junkies op wo 21 sep 2011, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2114673
[quote="Flyball-Junkies"]
Ik probeer de botten fijn teslaan met een vleeshamer maar dat lukt niet echt terwijl ik toch wel wat kracht ervoor gebruik. En dan aan Jewel-Lhouba wat minder vleesbot geven. Hoeveel % vleesbot geef je?Momentueel krijgen ze 45% vleesbot. tot nu toe hebben ze alleen kippennekken/eendennekken en kippenrug gehad vanaf volgende week komt daar ook eendenkarkas bij.iIk durf nog geen andere soort botten tegeven.Nou moet ik wel zeggen dat de kippenruggen en de eenden karkas echt heel goed bevleesd is of tewel meer vlees dan bot.Ik ben bang dat als ik ze minder vleesbot ga geven dat ze dan weer teweinig echt bot (dus zonder het vlees)binnen krijgen.En dat ze zo teweinig calcium krijgen.
[/quote]

Wat ik doe met vleesbot dat ik fijn wil slaan: ik doe er een plastic diepvrieszak van de Lidl omheen (die zijn lekker dik/stevig). Dan leg ik het vleesbot op een steen in de tuin. En dan ros ik er met een goede hamer op. Nou, moet jij eens kijken :biggrin2:

Hoe geef je de vleesbotten? Ik bedoel, geef je ze in combinatie met vlees of orgaanvlees? Zo niet: dat zou ik dan gaan doen. Een keer per dag eten geven en dan een maaltijd geven bestaande uit vleesbot + spier of orgaanvlees + groenten. In de groenten kun je dan wat meer bladgroenten verwerken, bladgroenten heeft een iets laxerende werking.
Door Flyball-Junkies
#2114833
[quote="Lizzy"]
Wat ik doe met vleesbot dat ik fijn wil slaan: ik doe er een plastic diepvrieszak van de Lidl omheen (die zijn lekker dik/stevig). Dan leg ik het vleesbot op een steen in de tuin. En dan ros ik er met een goede hamer op. Nou, moet jij eens kijken :biggrin2: Ok dat ga ik ook proberen in ieder geval kan je zo wel al je frustraties afreageren ;D ;D

Hoe geef je de vleesbotten? Ik bedoel, geef je ze in combinatie met vlees of orgaanvlees? Zo niet: dat zou ik dan gaan doen. Een keer per dag eten geven en dan een maaltijd geven bestaande uit vleesbot + spier of orgaanvlees + groenten.Ik Voer ze 'smorgens de helft van de vleesbotten en de helft van de spiervlees/orgaanvlees en de groente 'savonds krijgen ze de andere helft.Het is per dag wel verschillend wat ze aan orgaanvlees en spiervlees/vis krijgen. In de groenten kun je dan wat meer bladgroenten verwerken, bladgroenten heeft een iets laxerende werking. Goede tip ga ik de volgende keer doen nu heb ik alleen maar andijvie in mijn groentemix als bladgroente zitten.
[/quote]
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door