Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door salinah
#2113116
Hallo allemaal,

Al een tijdje volg ik het forum en ben er erg over te spreken. Tot nu toe heb ik nog niet echt vragen gehad en vond ik eigenlijk de antwoorden wel op het forum. Maar nu is het anders.

Laat ik mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben 30 en heb een kleinschalige zwerfkitten opvang in huis. Daarnaast ben ik het trotse personeel van 4 katers Bandit, Ferrell. Alvino en Tjundi. Ze zijn tussen 3,5 jaar en 1 jaar (allemaal gecastreerd uiteraard) en het trotse baasje van een jack-Russel reu genaamd Lex van 11,5 jaar. Ik voer zelf niet 100% kvv want ze krijgen hier ook onbeperkt brokjes aangeboden. Dit ivm de opvang kittens en moederpoezen die hier rond lopen. Wel krijgen ze naast de brokjes dagelijks ook kvv aangeboden waar over het algemeen erg goed van gesmikkeld wordt.

Dat was even over mij.
Nu mijn vraag. Mogelijk staat het hier al ergens maar dan heb ik het gemist. Mocht dat het geval zijn is een link naar dat topic ook goed.

Mijn ouders hebben sinds afgelopen vrijdag een (herplaatsing) boxer teef van 4 (met stamboom) in huis genomen. Werkelijk een fantastisch dier waar je opslag verliefd op wordt. Ze luistert perfect en is ontzettend vriendelijk met een zacht karakter. Geen min puntjes tot nu toe te vinden.  Smiley Ze zijn er ook heel erg blij mee Smiley

Maar wat wel echt heel sneu is...ze is echt veel te mager ja echt waar je ziet haar ruggewervels, ribben en heupen volledig uitsteken.  Shocked
Helaas kan zij echt geen brokken o.i.d. eten omdat haar gebit ook te wensen over laat en bij het kauwen op een gevuld kauwbot begint haar tandvlees direct te bloeden. Ook heeft ze last van waterig traanvocht uit haar oogjes. Ze is wel een hongerige hond en eet werkelijk alles wat je in haar bak doet. We willen haar dus volledig op kvv zetten omdat dit voor haar het beste is denken wij. Wat ze weegt, vandaag gewogen, schrik niet 21,5 kilo en dat voor een volwassen boxer teef. Mijn ouders gaan op korte termijn ook even langs de dierenarts voor een algemene check. (ze is ook al 3 jaar niet gezien door een dierenarts en is ook al die tijd niet ingeënt) de verwachting is dat onze dierenarts haar nog niet gaat inenten vanwege haar algemene conditie die slecht is.

Maar hebben jullie misschien tips hoe we haar rustig en op een verantwoorde manier kunnen gaan laten aansterken? Ze krijgt nu 1x daags 400 gram smuldier compleet of carnibest kip/rijst of lams/rijst en 1x daags gekookte kale pasta (macaroni e.d.) met een goed merk natvoer gemengd voor de smaak en extra voedingstoffen. Helaas bleek dit gisteren er weer uit te komen omdat haar maag de hoeveelheid van de maaltijd niet aan kon. Ze krijgt ook tussendoortjes maar wat zijn bijv gezonde tussendoortjes die ook caloriën e.d. bevatten?

Tot nu toe is haar ontlasting goed en plast ze netjes.
#2113159
laat de macaroni en natvoer maar achterwege...evenals een gevult kauwbot..
dat heeft ze helemaal niet nodig!
zal haar enkel op de carnibest gaan zetten..
400gr is niet veel om voor aan te komen......zal haar iets meer gaan geven en aangezien ze dat of niet gewend is of nog niet aankan zal ik
haar op 2x per dag zetten, bv s'morgens 250 gr en s'avonds 300gr...en eventueel de kvv met warm water wat aanmengen
wat is er met haar gebit?
je zou haar platgeslagen kippenekjes kunnen geven als extraatje
Laatst gewijzigd door me and my boys op ma 19 sep 2011, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2113193
vanaalst schreef: wat is er met haar gebit?
Wat er precies mee is weten we nog niet heel goed. Maar zoals het eruit ziet is het versleten/geschaafd/ beschadigd (volgens de eigenaar komt het door het slepen en bijten in stokken e.d.) maar ook haar tandvlees lijkt erg zwak te zijn want zodra ze gaat knauwen begint het te bloeden. Binnen kort (zal ergens deze week zijn denk ik) gaan mijn ouders even langs onze dierenarts voor een algemene check en dan zal er ook goed naar de tanden gekeken worden. Met takken spelen en knauwen op botten vind ze wel heel leuk..... :D en wordt er erg vrolijk van.
Door M@rina
#2113199
welkom en fijn dat je oudes deze boxer een goed thuis willen geven.
V.w.b je vraag: Inderdaad natvoer en macaroni achterwege laten en alleen op carnibest zetten, voorlopig. Indien ze  de hoeveelheid in 1 of 2 maaltijden niet kan verdragen dan 3x per dag een kleinere hoeveelheid gaan geven. Wil ze een beetje gaan aankomen dan zou ik 3x 200 gram per dag gaan geven. Kijken hoe ze het daar op doet.
langzaam aan  de hoeveelheid bij 2 maaltijden vergroten en bij 1 terug brengen naar 0. Mijn honden krijgen altijd twee maaltijden per dag dus daar kan je het op houden als je toch liever 1x per dag voert dan hetzelfde doen als van 3 naar 2 maaltijden.


Laat haar ook op gedroogde pensstaafje kauwen dat masseert ook het tandvlees (een lap verse pens scheuren is nog beter)
Door nienk
#2113334
eens met mijn voorgangers. je zou ook kunnen kijken om  haar een wat vettere kvv te geven. dit is misschien voor haar buik wel wat zwaar, dus het zou ook averechts kunnen werken, dat wel. maar met een kvv van bijvoorbeeld eend, (carnibest diabetes eend bijvoorbeeld), zou ze minder grote porties kunnen eten, om toch wat aan te komen.

goed dat je ouders met haar naar de DA gaan, eerst medische oorzaken uitsluiten. misschien kan ze, als tussendoortje, een gevulde kong krijgen? daar heb je immers geen tanden voor nodig. kvv kan ook gewoon in een kong geprakt worden, en dan heeft ze toch wat te doen voor haar eten.
#2113485
Welkom!

Maar jeetje, een boxerteefje van 21,5 kilo... Onze Laika weegt net geen 28 kilo en dat is al een superslanke den, en dat bij een bescheiden schofthoogte! Wat geweldig lief van je ouders dat ze zich over Smiley ontfermd hebben! Geef ze maar een dikke zoen van me!

Qua adviezen is alles al voorbij gekomen, daar sluit ik me bij aan. Meer eten, verdeeld over meer maaltijden per dag. Na een tijdje zal haar maag hopelijk wel in staat zijn grotere hoeveelheden te verwerken. Ter vergelijking: Laika (nu 2,5 jaar oud) krijgt bijna 1100 gram voer per dag (exclusief wat ze bij de katten weet te nassen :biggrin2:).

Een met kvv gevulde kong is een goed idee, en wat vettere soorten ook. Rijst en andere koolhydraten zou ik ook weglaten. Misschien dat Smiley na verloop van tijd wat licht barfmateriaal aankan, ondanks d'r gebit? Zou leuk zijn, want het houdt toch wat langer het hongergevoel weg dan kvv. En je wordt er zo lekker moe van, als hond... Onze Laika is bijna niet plat te krijgen, maar ze heeft een vrij inefficiënt gebit en doet dus heel lang over haar eten, en daarna gaat ze toch echt tegen de vlakte van (tevreden) vermoeidheid.

Hoe dan ook: heel veel succes met je de boxerdame van je ouders! Onze Laika is een herplaatser, zelf waren we nooit op de gedachte gekomen een boxer te nemen, maar mijn hemel, wat is het een heerlijk ras! Knettergeschift, maar om op te vreten! Geniet van Smiley!
#2113488
Bedankt allemaal voor jullie fijne, lieve en helpende teksten!   :-*

Ze krijgt niet alleen 400 gram kvv maar daarnaast ook een blik natvoer (van wel een goed merk). Het totaal aan grammen is dus wel veel hoger, alleen natvoer is natuurlijk niet zo voeding rijk als kvv.

Ik ben bij mijn ouders geweest en heb samen met mijn moeder wat door het forum gelezen en ook verschillende sites bezocht van kvv aanbieders. Toen ik binnen kwam (na het lieve nieuwe scheetje even uitgebreid gedag te hebben gezegd en haar meteen een pensstaaf te geven, die ik slim genoeg had meegenomen) zei mijn moeder, we gaan het niet de hele tijd over het eten hebben hoor...maar langzaam aan begon ze zelf ook enthousiast te worden over kvv.  :)

Ze gaan nu langzaam de carnibest wat opbouwen in kleinere en meerdere porties en zijn ook enthousiast om bijv carnibest actief aan te schaffen. Dit zou beter zijn om honden te laten aansterken als we de site moeten geloven? Zo willen ze met het natvoer langzaam  afbouwen. Omdat het voor ons nog een nieuwe hond is en wij dus niet goed weten hoe ze op alles reageert wat nieuw eten betreft lijkt het ons beter het ene op te bouwen en het andere af te bouwen gezien naar spijsvertering en darmen e.d. Ze leeft ten slotte al 4 jaar op vanalles en nog wat (behalve echt goede voeding) dat een beetje rustig aan doen misschien wel handig is? Met braken of diarree, bereiken we alleen het tegenover gestelde van wat we willen. Vandaag ging het gelukkig al wel weer wat beter omdat ze nu in 3 voedingen de hoeveelheid hebben geven. Ook gaan ze haar elke week wegen (hier in de dierenspeciaal zaak hebben ze een speciale weegschaal voor honden) als ze voer gaan halen. Zo kunnen ze per week checken hoe het gaat los van wat je met het oog kan zien.  Ze willen het dus echt serieus aanpakken en vinden dit prioriteit nummer 1.

Weet iemand misschien of er richtlijnen zijn van wat een boxer teef min/max mag/moet groeien per week?
Ik ben zelf helemaal thuis in de kittens en moederpoezen maar dit is wel even iets anders whaha.
Dit zal niet met 100 gram per week gaan verwacht ik zo. :biggrin2:

De tip met de kong had ik al eerder ergens hier op het forum gelezen en wordt al toegepast bij haar als tussendoortje.
Dit vind ze ook echt geweldig en is ze lekker zoet mee.  :P

Verder had ik ooit ergens gelezen over extra caloriën door bijv peuter opvolg melk, pap of vanille vla e.d. te geven als tussendoortje, ook zag ik een soort spuitroom van kong voor in de kong in de winkel, weet iemand hier toevallig iets ook meer over?

Ik wil trouwens ook even zeggen dat ze wel van een geweldige fokster af komt! Deze heeft bemiddeld en is nog een dagelijkse steun voor mijn ouders (het botert namelijk nog niet helemaal met de hond en de 2 katten van mijn ouders...dit is vanuit de kant van de katten hoor de hond is gewoon lief maar enthousiast). De fokster is ook echt heel betrokken en heel begaan met het lot van deze hond en doet haar uiterste best om van afstand te helpen waar ze kan! Echt helemaal top  :)
Laatst gewijzigd door salinah op di 20 sep 2011, 06:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#2113492
Anne in Duitsland schreef: Welkom!

Maar jeetje, een boxerteefje van 21,5 kilo... Onze Laika weegt net geen 28 kilo en dat is al een superslanke den, en dat bij een bescheiden schofthoogte! Wat geweldig lief van je ouders dat ze zich over Smiley ontfermd hebben! Geef ze maar een dikke zoen van me!

Hoe dan ook: heel veel succes met je de boxerdame van je ouders! Onze Laika is een herplaatser, zelf waren we nooit op de gedachte gekomen een boxer te nemen, maar mijn hemel, wat is het een heerlijk ras! Knettergeschift, maar om op te vreten! Geniet van Smiley!
Ja ze is echt veel te mager hoor. Mijn ouders schrokken ook echt toen ze het op de weegschaal zagen. Dat ze te mager was zagen ze natuurlijk maar zo licht, arm ding. Ze heet trouwens geen Smiley dat is een foutje met de icoontjes  ;) maar het is wel een hele leuke naam die zo bij haar past. Het is echt een smiley met die lekkere hangwangen. De naam die ze nu heeft vinden we niets om eerlijk te zijn en zoeken dus een andere naam die wel op haar oude naam lijkt maar dat valt mee want er rijmt gewoon niets op ...

Grappig wat je schrijft over dat jullie nooit aan een boxer hadden gedacht...Hier ging het ongeveer ook zo...mijn ouders hebben 2 teckels gehad (daarvoor nog andere honden) en toen bijna 2 weken geleden de laatste teckel overleden is na bijna 16 jaar, hadden ze nooit gedacht nu al een nieuwe hond in huis te hebben. Mijn vader riep al een tijd...de volgende hond wil ik uitzoeken en dan wordt het een boxer waar wij erg de slappe lach van kregen... We zagen het al voor ons zo'n "grote" hond met ADHD helemaal hyper met lekkere modder poten e.d. mee in de camper op reis....maar het heeft zo moeten zijn op een 1 of andere manier want ze zijn als een blok voor haar gevallen... en wat je schrijft het is echt een heerlijk ras en we zijn er allemaal nu al helemaal weg van...alsof ze al jaren bij ons is.
#2113503
natvoer niet meer geven, doet niks goeds voor de hond, daar kan je gewoon gelijk mee stoppen en helemaal over op de cb!
ze heeft toch al vanalles gegeten dus daar zal het niet aan liggen..
en helemaal niet beginnen aan peutermelk vla en dat soort dingen, daar zal ze van aan de spuitpoep gaan en dat schiet helemaal niet op!
gewoon cb geven en de hoeveelheid opschroeven over meerdere maaltijden per dag!
dan zal je zien hoe snel ze opknapt!
Door eelke
#2113581
Inderdaad gewoon meer normale voeding geven. Dingen als macaroni en peutermelk achterwege laten. Ik kan me voorstellen dat jullie haar het liefst snel weer op gewicht zien, maar ik denk dat je dat beter kunt doen met volwaardige voeding. Een soort kwaliteit-kwantiteit verhaal.

Om te vergelijken, onze golden reu van 32 kilo krijgt 800 gram kvv, dus ik denk zeker dat zij dat ook wel mag hebben. Als ze goed op gewicht is, kun je later altijd nog gaan kijken wat je echt nodig heeft.
#2113785
salinah schreef: Ja ze is echt veel te mager hoor. Mijn ouders schrokken ook echt toen ze het op de weegschaal zagen. Dat ze te mager was zagen ze natuurlijk maar zo licht, arm ding. Ze heet trouwens geen Smiley dat is een foutje met de icoontjes  ;) maar het is wel een hele leuke naam die zo bij haar past. Het is echt een smiley met die lekkere hangwangen. De naam die ze nu heeft vinden we niets om eerlijk te zijn en zoeken dus een andere naam die wel op haar oude naam lijkt maar dat valt mee want er rijmt gewoon niets op ...

Grappig wat je schrijft over dat jullie nooit aan een boxer hadden gedacht...Hier ging het ongeveer ook zo...mijn ouders hebben 2 teckels gehad (daarvoor nog andere honden) en toen bijna 2 weken geleden de laatste teckel overleden is na bijna 16 jaar, hadden ze nooit gedacht nu al een nieuwe hond in huis te hebben. Mijn vader riep al een tijd...de volgende hond wil ik uitzoeken en dan wordt het een boxer waar wij erg de slappe lach van kregen... We zagen het al voor ons zo'n "grote" hond met ADHD helemaal hyper met lekkere modder poten e.d. mee in de camper op reis....maar het heeft zo moeten zijn op een 1 of andere manier want ze zijn als een blok voor haar gevallen... en wat je schrijft het is echt een heerlijk ras en we zijn er allemaal nu al helemaal weg van...alsof ze al jaren bij ons is.
O, haha, geen Smiley dus! Had ik zelf misschien op kunnen komen, maar het was al laat (of vroeg, hoe je wilt) toen ik dat typte...  :biggrin2: Hoe heet ze? Misschien kunnen wij hier helpen bij het bedenken van een rijmende nieuwe naam? Altijd leuk om te doen!

Hebben jullie enig idee waar het aan ligt dat ze zo mager is? Ze komt blijkbaar van een betrokken fokster, heeft een stamboom, is lief en luistert goed... je zou denken dat zo'n hond niet vier jaar aan ketting op een verlaten boerenerf heeft doorgebracht. Heeft ze kwalitatief zodanig minderwaardig voedsel gehad al die tijd, of is ze zwaar allergisch voor iets of zo? Ben daar toch wel benieuwd naar.

Ik vind het in ieder geval fantastisch dat jullie je zo voor haar inzetten en er alles aan doen om haar op gewicht te krijgen! :-* :-* :-*
#2113788
Wij hebben een boxer die nu 22.8 kg weegt en ze eet nu 1.5 kg per dag. Dat heeft ook heel erg lang geduurt om haar maag te laten wennen aan die hoeveelheid.

Wat inderdaad al gezegd is, alles behalve de kvv de deur uit kieperen, ook géén tussendoortjes geven maar haar eerst laten wennen aan 2x per dagen een flinke bak carnibest. En dan heeeeeeeeeeeeel langzaam grotere hoeveelheden gaan geven. Mocht ze wel een keer de kvv uitspugen eet ze het dan wel weer op? (okay, wel vies, maar goed, zo werkt een hondensysteem nou eenmaal)  :-* :-*
#2113821
calimero_a schreef: Wij hebben een boxer die nu 22.8 kg weegt en ze eet nu 1.5 kg per dag. Dat heeft ook heel erg lang geduurt om haar maag te laten wennen aan die hoeveelheid.

Wat inderdaad al gezegd is, alles behalve de kvv de deur uit kieperen, ook géén tussendoortjes geven maar haar eerst laten wennen aan 2x per dagen een flinke bak carnibest. En dan heeeeeeeeeeeeel langzaam grotere hoeveelheden gaan geven. Mocht ze wel een keer de kvv uitspugen eet ze het dan wel weer op? (okay, wel vies, maar goed, zo werkt een hondensysteem nou eenmaal)  :-* :-*
Da's ook geen reus trouwens! En ik maar denken dat er bij onze Laika nog wel een paar kilo bij mogen. Of heb je een dwergboxer? :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 20 sep 2011, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door