Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Valerie*
#2112920
Een paar jaar geleden ben ik met de inmiddels overleden Tyra naar de spoedkliniek gegaan omdat er stukken bot vast bleven steken in haar slokdarm.
Kiyoshi (akita pup) at laatst een fazantkarkas te snel, gaf het weer over en begon erna bloed over te geven. Waarschijnlijk had een stuk bot zijn slokdarm geraakt of iets in zijn keel.
Nu is een achterneef van hem net geopereerd na het doorslikken van een te groot stuk bot.
Eerlijk gezegd ben ik nu erg huiverig geworden voor het geven van karkassen, en dan vooral de grotere. Kippenruggen of konijnenribben vind ik niet eng, maar als wat groter is inmiddels wel.
Ik vraag mij af hoe jullie ertegen aankijken? Hoe gevaarlijk is het voeren van karkassen?
Door Lizzy
#2112941
Mij zul je nooit horen zeggen dat het eten van vleesbot 100% veilig is. Dat is het niet, dat is de afgelopen 15 jaar gebleken uit stuk of 3 a 4 vervelende gevallen en met die van jou erbij 5 a 6. Als je nagaat dat we het over 15 jaar hebben en over duizenden honden die elke dag weer vleesbotten eten, dan kun je toch niet anders concluderen dan dat het behoorlijk veilig is.

En ieder geval dat mis gaat, wordt breed uitgemeten hier op Barfplaats. Want wij doen niet vervelend, wij proberen ongelukken niet onder het kleed te moffelen, net te doen alsof het niet gebeurd. Het gebeurd. Punt. En als jij het risico niet meer wilt nemen, neem je 'm niet. Ja, zo simpel is het! Ik vind daarbij overigens wel dat je moet afwegen of het niet voeren van vleesbot niet ook risico's met zich meebrengt. Bijv. voor het gebit van de hond (meer daarover is te lezen in "Raw Meaty Bones van Tom Lonsdale. Een dikke vette pil dat vrijwel uitsluitend gaat over hoe gevaarlijk het is om brok of gemalen prak aan je hond te voeren, gebits-technisch). Maar, ik laat die beslissing graag bij iedereen zelf. Want als je dood zenuwachtig wordt van elk vleesbot dat je aan je hond geeft, dan breng je die stress ook over op je hond, hetgeen ook de hond niet ten goede komt.

Ik weet wel dat 1 van mijn honden erger schrokt wanneer ze last heeft van stress, om welke redenen dan ook. Als je daar als een gestresste bij gaat staan met een houding van "oohhwww, gaat dit wel goed?!?!" dan gaat het dus juist niet goed. Geef je haar het idee dat je het laatste stuk van haar bot misschien wel af gaat pakken, naaaah, weet je niet wat je mee maakt! Ze voelt dat gelijk aan! En ze schrokt de hele bende naar binnen voordat je met je ogen hebt kunnen knipperen! Dus rust en kalmte is echt ontzettend belangrijk, bij het geven van voeding. Rust van de baas, rust in huis, geen gestress van andere honden er omheen en dergelijke. En als dat niet lukt omdat je gewoon te zenuwachtig bent dat er iets mis gaat: geef je het beter of totaal plat geslagen of gemalen.

Verder vind ik trouwens wel dat je vleesbotten moet voeren dat past bij je ras. En bij je gemoedsrust. Een hele grote hond is in de regel beter af met een wat groter karkas, waar hij goed op moet kraken. Maar, uitzonderingen bevestigen de regel, je hebt er altijd grote snuiters bij die het verdommen om goed te kraken en een hele poot in 1 keer naar binnen kieperen. Als je deze honden veilig vleesbot wilt laten eten, is een heel groot vleesbot, zelfs van een heel prooidier, dus misschien helemaal niet veiliger en ben je veiliger af met nekken, ingeknipte vleugels (platgeslagen vleugels) of kleine karkassen. Dus voer vleesbotten met je eigen verstand en niet alleen met wat geroepen wordt. Ik heb bijv. een Dalmaatje, die eet hartstikke netjes. Maar oh wee als ik haar een haaskarkas of geiten/lamsribben geeft.... Ik weet niet wat er gebeurd, er lijkt wel een soort knop om te gaan. Dat wil ze echt zo snel mogelijk naar binnen kiepen. Echt, heel raar! Nou, haaskarkas is best hard. En rib soms ook. Ik zit daar niet zo op te wachten, dat ze dat zo naar binnen gloept. Dus gut, ze mag dan wel volwassen wezen, haaskarkas sla ik fijn met een knappe vleeshamer. En ribben, daar knip ik de lengte van de ribben vanaf (zodat ze dus het zachtere deel van de wervel eet + een klein stukje rib van ongeveer 2 a 3 cm. En als ik de ribben niet door kan knippen, krijgt ze het sowieso niet). Ik heb ook een Dalmaatje, die eet echt alles met zo'n enorme nauwkeurigheid, die kun je zelfs de stukken rib geven die ik van dat andere stuk heb afgeknipt. Met grote rust en kalmte knaagt zij stukje voor stukje van de ribbetjes af.

Pas je vleesbotten dus aan aan je hond. 

Hoe gevaarlijk is dus in mijn ogen het voeren van karkassen? Ja, ik vind ze niet gevaarlijk. Mits en maar, zie hierboven.
Door BlissSpirit
#2112984
Ben het helemaal eens met het verhaal van Lizzy.
Ook bij het voeren van karkassen moet je kijken naar het eetgedrag van je eigen hond.
Mijn jongste belg kauwt elk hapje tot in den treuren, terwijl de oudste het liefst twee keer krak hoort en dan slikt.
Dus idd worden er hier voor haar bijv. de haaskarkassen bewerkt met een moker.

En natuurlijk is het vreselijk als je een situatie meemaakt waar het mis is gegaan, dat gun je helemaal niemand.
Maar dat is gelukkig een zeldzaamheid en voor mij geen reden om anders te gaan voeren.
Denk zelf dat het risico dat ze verstopt raken door het eten van stenen, stuk hout, veel gras, speeltjes of botten uit de DSZ een stuk groter is.

Maar volg je eigen gevoel, je moet je er zelf ook lekker bij voelen en anders de botten malen of alles platslaan.
Zo heb ik geen lekker gevoel bij het voeren van lams/geitenribben, dus voer ik die ook niet.
Door Parelridder
#2113024
Niet zo lang geleden waren er hier ook een paar honden die op de operatietafel waren beland tgv een stukje bot wat problemen veroorzaakte. Net als nu leidde het ene verhaal tot het vertellen van een vergelijkbare ervaring. Het delen er van gebeurde in ieder geval door één eigenaar wat aarzelend, vanuit de vrees dat het paniek zou veroorzaken, mensen geen vleesbot meer zouden durven voeren. Het komt dus denk ik vaker voor dan we hier weten en zeker vaker dan 5-6 keer in 15 jaar (er vanuitgaande dat het niet eerste 14 jaar nóóit voor kwam, om nu ineens wel te gebeuren).
De aanleiding tot dit topic is een operatie nav het naar binnen werken van een slecht gekauwde parelhoenpoot. Ik herinner me van andere situaties een schrikbarend klein botje als probleemveroorzaker: gewoon goed gekauwd en van een zacht vleesbot afkomstig (kip?) Ik meen ook een hondje wat problemen had nav een kippennekje?? Hoe dan ook, dat was een heel andere stuk bot qua formaat en ongelukkigerwijze veroorzaakte dit ernstige problemen.

Meestal gaat dit natuurlijk allemaal goed, de meeste botten die gegeten worden, al dan niet goed gekauwd, komen er van voren of van achteren weer zonder schade te veroorzaken uit. Maar doen ze dat niet, dan kan het wel een levensbedreigende situatie opleveren en is een best ingrijpende operatie noodzaak.
Ongemalen karkassen eten is dus niet zonder gevaar, maar het percentage keren dat het gewoon goed gaat is natuurlijk wel heel hoog. Dat blijkt ook wel, anders zouden vele diersoorten al lang zijn uitgestorven aan hun eigen voedingsgewoonten. Ik denk dus dat het in z'n algemeenheid een aanvaarbaar risico is, voor wie graag ongemalen vleesbot geeft. En als je - zoals ik - honden hebt met een verhoogd narcose risico of bijv. een hond hebt die wegens eetgewoontes verhoogd risico lijkt te hebben, dan een extra keertje denken over of de voordelen opwegen tegen het risico.

Kauwen op ongemalen bot biedt gebitsverzorging, dus het voeren van gemalen vleesbot (en ook brokken) zou m.i. ideaal gezien gepaard moeten gaan met gebitsverzorging: poetsen. De gezondheid van het gebit heeft heel veel invloed op de gezondheid van de rest van het lichaam.
Maar het gebit in de gaten houden is (dus) ook bij vleesbot-etende honden niet onbelangrijk. Wie gezegend is met aanleg voor tandsteen krijgt dat - zij het in mindere mate - ook als ze dagelijks kauwt. En daarnaast kan er natuurlijk vanalles anders mis gaan met een gebit, waarbij het waardevol is dat tijdig op te merken.
Ik lees ook over volledige BARFende honden geregeld dat er soms tandsteen wordt weg gekrabt. Dat is eenvouding te voorkomen door bij honden die dat ontwikkelen preventief te poetsen. Niks onnatuurlijkers dan het weg te krabben, maar wel met minder risico en beter mondverzorging..
Door Minhie
#2113025
Najah aan mijn reactie heb je niet zoveel, want je weet het wel
Kaiyou (achterneef  :biggrin2:) is dus gestikt en ik durf het echt niet meer. Ik ga kijken of ik een maalmachine ga halen en/of gemalen vleesbot en anders kvv.

De kans, dat het fout gaat is misschien niet heel groot.. maar het hoeft maar 1 keer fout te gaan. Ik ben zo geschrokken, dat ik niet meer durf.
Door nienk
#2113047
ben het eens met wat Lizzy en BlissSpirit schrijven. Ja het is een risico, maar ik vind zelf de voordelen van vleesbot heel veel zwaarder wegen dan dat risico. Natuurlijk, 1 vervelende ervaring kan dat compleet veranderen. Iedere hondenbaas moet doen waar hij of zij achterstaat en zich goed bij voelt. ongeveer een jaar geleden belanden een hondenvriendje van Reus (volwassen labradoodle) op de operatie tafel omdat hij een piepspeeltje van Reus in zijn geheel had ingeslikt (botvormig speeltje, circa 20 centimeter lang). duizenden honden spelen met dergelijke speeltjes. 1 keer gaat het fout. Achteraf bleek dat de hond in kwestie wel vaker inslik/opeet neigingen had. als ik dat had geweten, had ik hem nooit laten spelen met dat speeltje. (zijn eigen baasje was er wel bij) Dus, ken je hond, weet hoe hij eet en geef hem waar je vertrouwen in hebt.
Door Lizzy
#2113248
Parelridder schreef: Niet zo lang geleden waren er hier ook een paar honden die op de operatietafel waren beland tgv een stukje bot wat problemen veroorzaakte. Net als nu leidde het ene verhaal tot het vertellen van een vergelijkbare ervaring. Het delen er van gebeurde in ieder geval door één eigenaar wat aarzelend, vanuit de vrees dat het paniek zou veroorzaken, mensen geen vleesbot meer zouden durven voeren. Het komt dus denk ik vaker voor dan we hier weten en zeker vaker dan 5-6 keer in 15 jaar (er vanuitgaande dat het niet eerste 14 jaar nóóit voor kwam, om nu ineens wel te gebeuren).
De aanleiding tot dit topic is een operatie nav het naar binnen werken van een slecht gekauwde parelhoenpoot. Ik herinner me van andere situaties een schrikbarend klein botje als probleemveroorzaker: gewoon goed gekauwd en van een zacht vleesbot afkomstig (kip?) Ik meen ook een hondje wat problemen had nav een kippennekje?? Hoe dan ook, dat was een heel andere stuk bot qua formaat en ongelukkigerwijze veroorzaakte dit ernstige problemen.

Meestal gaat dit natuurlijk allemaal goed, de meeste botten die gegeten worden, al dan niet goed gekauwd, komen er van voren of van achteren weer zonder schade te veroorzaken uit. Maar doen ze dat niet, dan kan het wel een levensbedreigende situatie opleveren en is een best ingrijpende operatie noodzaak.
Ongemalen karkassen eten is dus niet zonder gevaar, maar het percentage keren dat het gewoon goed gaat is natuurlijk wel heel hoog. Dat blijkt ook wel, anders zouden vele diersoorten al lang zijn uitgestorven aan hun eigen voedingsgewoonten. Ik denk dus dat het in z'n algemeenheid een aanvaarbaar risico is, voor wie graag ongemalen vleesbot geeft. En als je - zoals ik - honden hebt met een verhoogd narcose risico of bijv. een hond hebt die wegens eetgewoontes verhoogd risico lijkt te hebben, dan een extra keertje denken over of de voordelen opwegen tegen het risico.

Kauwen op ongemalen bot biedt gebitsverzorging, dus het voeren van gemalen vleesbot (en ook brokken) zou m.i. ideaal gezien gepaard moeten gaan met gebitsverzorging: poetsen. De gezondheid van het gebit heeft heel veel invloed op de gezondheid van de rest van het lichaam.
Maar het gebit in de gaten houden is (dus) ook bij vleesbot-etende honden niet onbelangrijk. Wie gezegend is met aanleg voor tandsteen krijgt dat - zij het in mindere mate - ook als ze dagelijks kauwt. En daarnaast kan er natuurlijk vanalles anders mis gaan met een gebit, waarbij het waardevol is dat tijdig op te merken.
Ik lees ook over volledige BARFende honden geregeld dat er soms tandsteen wordt weg gekrabt. Dat is eenvouding te voorkomen door bij honden die dat ontwikkelen preventief te poetsen. Niks onnatuurlijkers dan het weg te krabben, maar wel met minder risico en beter mondverzorging..
Ik denk dat dus absoluut niet. Ik weet niet precies hoe lang je hier nu komt, maar mijn ervaring na 8,5 jaar is dat mensen de weg naar dit en andere rauw fora direct weten te vinden. En voordat Barfplaats bestond, hadden we andere fora en vooral yahoo lijsten. En in al die jaren zijn ongelukken met nare afloop dus werkelijk zeer zeldzaam, als dat niet zo was, zou ik dat niet beweren. En dan zal het meer zijn dan 5 a 6 maar zoals jij het nu doet overkomen zijn er al tig honden dood neergevallen en dat is dus ook niet het geval.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 19 sep 2011, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minhie
#2113263
En toch als ik hier op het forum zoek, vind ik nog aardig wat hits over verstoppingen en verslikkingen. Mits je hond echt heel rustig eet, zou ik gewoon karkassen blijven geven. Maar bij een hond zoals kaiyou, zou ik dat niet doen.
Door Parelridder
#2113265
Lizzy schreef: (...) zoals jij het nu doet overkomen zijn er al tig honden dood neergevallen en dat is dus ook niet het geval.
??? Lizzy, dat staat noch in -, noch tussen de regels.. In tegendeel zou ik zelfs zeggen...
Door Lizzy
#2113270
Minhie schreef: En toch als ik hier op het forum zoek, vind ik nog aardig wat hits over verstoppingen en verslikkingen. Mits je hond echt heel rustig eet, zou ik gewoon karkassen blijven geven. Maar bij een hond zoals kaiyou, zou ik dat niet doen.
Ja natuurlijk vind je hits. Maar daarna zul je dan toch de topics moeten gaan lezen en moeten kijken naar wat de werkelijke oorzaak is geweest. En dan zul je toch tot de conclusie komen dat dit zeker niet in al die gevallen veroorzaakt is door een heel vleesbot, zoals bij jouw hond. En dat het ook niet altijd zo naar is afgelopen met operaties of zelfs de dood.
Door Lizzy
#2113276
Parelridder schreef: ??? Lizzy, dat staat noch in -, noch tussen de regels.. In tegendeel zou ik zelfs zeggen...
Nee, je hebt gelijk. In je eerste alinea niet echt, maar dat nuanceer je daarna inderdaad weer. Mijn excuus.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 sep 2011, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#2113281
ik begrijp dat je huiverig wordt als er iets gebeurt... van de andere kant, er kan altijd iets gebeuren.. tuurlijk kun je risico's minimaliseren, botten aanpassen aan je hond.. zo voer ik zelf bijv een hond geen kippen of andere poten.. die gaan er standaard uit omdat ik weet dat dat niet werkt..

als je een vervelende ervaring hebt gehad zul je moeten zoeken wat de oorzaak is en wat de oplossing is.. malen en dan langzaamaan weer gemepte karkassen voeren, of helemaal geen ongemalen/ongeplet bottenwerk, die verantwoording zul je zelf moeten nemen, incl het risico..
Gebruikersavatar
Door Hope
#2113285
Het zal inderdaad een risico zijn.
Maar gisteren hoorde ik een verhaal van een konijn dat gestikt is in een konijnenkorrel en dat zou toch risicoloos moeten zijn.

Mijn hond zat in 2006 nog vrolijk aan de brokken. Geen risico dus.
Helaas heeft hij toen iets van straat geplukt en lag hij 4 dagen later alsnog op de operatietafel.

Ik geloof dat ik het met Lizzy eens ben. Het is lastig dat je altijd de negatieve verhalen onthoud, terwijl er iedere dag zoveel honden zijn die bot eten en waarbij het gewoon goed gaat. Dat weet je ook wel, maar als je dan van die verhalen leest dan ben je weer even extra alert, extra waakzaam maar ook misschien wat bang.
Zo is het met veel dingen. We stappen iedere dag in onze auto, zelf stap ik iedere dag op paard en over die risico's denk ik pas écht weer heel goed na als ik ergens heb gehoord dat het is mis gegaan.
Door Minhie
#2113532
Lizzy schreef: Ja natuurlijk vind je hits. Maar daarna zul je dan toch de topics moeten gaan lezen en moeten kijken naar wat de werkelijke oorzaak is geweest. En dan zul je toch tot de conclusie komen dat dit zeker niet in al die gevallen veroorzaakt is door een heel vleesbot, zoals bij jouw hond. En dat het ook niet altijd zo naar is afgelopen met operaties of zelfs de dood.
Ik zeg ook nergens dat die gevallen veroorzaakt is door een heel vleesbot. Maar ik heb wel hier en daar verstoppingen gelezen door bot.
Maar goed zoals gezegd ik denk dat je goed moet kijken naar je eigen hond. Heb je ontzettend rustige eters dan zou ik ook gewoon vleesbot geven, wie weet geef ik ooit wel weer alleen zachte karkassen en de rest gemalen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2113544
Ik denk dat jij eerst even helemaal over de schrik heen moet zijn.
Dus gewoon lekker gemalen geven, en dan komt er misschien vanzelf een dag dat je weer andere dingen erbij gaat doen.
Lijkt me helemaal niet gek hoor, het is ook gewoon schrikken!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door