Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2112413
Goedenavond,

Ik had een vraag gesteld op het Russisch Blauw forum waar ik lid van ben, en daar werd ik voor deze vraag naar dit forum doorverwezen. Hopelijk kunnen jullie een onafhankelijk advies geven wat te doen.

Twee weken geleden is een van onze twee Russisch Blauwe katers ziek geworden. Hij ging overal in huis plassen, kon zijn draai niet vinden. Toen zijn we naar de dierenarts geweest, die aangaf dat we er net op tijd bij waren geweest. Bleek dat hij een blaasontsteking had en dat hij nog maar een klein beetje ruimte in z'n blaas over had. Hij heeft toen twee dagen bij de dierenarts moeten opknappen aan een katheder. Gelukkig lijkt het erop dat hij nu weer de oude is. Afgelopen woensdag ben ik ter controle weer naar de dierenarts geweest en zijn urine was in orde.
Tijdens het eerste dierenarts bezoek, kregen we brokjesvoer mee: Urinary S/O van Royal Canin. Dit zou hij volgens de dierenarts de rest van z'n leven moeten eten.

Normaal gesproken geven we onze katten Carnibest en af en toe wat brokjes, maar het basisvoer is Carnibest. We vinden het een beetje vreemd overkomen dat brokjesvoer beter zou zijn dan vers voer. Reden die de dierenarts hiervoor aangeeft, is dat dat voer zorgt voor een juiste opbouw/afbouw van kristallen en mineralen en als hij Carnibest zou gaan eten, zou dit verstoord worden en kan de blaasontsteking weer terugkomen.

Heeft een van jullie hier ervaring in en kunnen jullie een deskundig advies geven wat beter is om te doen?

Alvast hartelijk dank voor een reactie.
#2112416
Hmmmmmm.. mijn eerste ingeving zou ook zijn vers vlees ipv brok hoor. Helaas heb ik ( gelukkig ) niet
echt veel ervaring met blaasproblematiek bij mijn katten. Denk dat er zat andere mensen zijn hier
die je ook vers aan kunnen raden en het ook nog goed kunnen uitleggen waarom ..
#2112423
Bandit heeft een mix voor blaasproblemen, geen idee wat daaraan anders is.

Heeft de gewone carnibest niet wat granen erin zitten? Ik meen van wel, dan zou ik sowieso switchen naar de varianten zonder granen/rijst, of een ander merk. Maar verder heb ik helemaal geen verstand van blaasproblemen, dus kan ik je niet verder helpen.
#2112428
:hi: qua voer zit je wel goed hier  ;)
Je da is helaas ook voor zijn inkomsten afhankelijk door de verkoop van dieetvoer dus natuurlijk raad hij je dat aan.
Versvoeren is echter beter, dit bevat vooral meer vocht (en geen overbodige granen) waardoor de blaas ook beter doorspoelt.

Had je wel eens een ander merk kvv dan carnibest geprobeert? Welke versie CB geef je nu?
Bvb tinlo of haaksbarf? Het voordeel van deze merken is dat er geen rijst in zit zoals bij CB (heeft kat niet nodig) tenzij je nu de diabetes-versie van CB geeft. (zit ook geen rijst in, en nee daar krijgt je kat géén diabetes van als je dat geeft)
#2112676
Zoals je wellicht hebt kunnen zien is dit forum specifiek voor versvoeren van de huiscarnivoor. Dit kan zowel kvv als barf (zelf samenstellen van allerlei onderdelen) zijn. Vandaar dat je naar hier bent doorverwezen.
Ik heb ook zo mijn bedenkingen bij het advies van de DA.

De DA heeft erg vanuit zijn voorgebakken plaatje gedacht: blaasproblemen is speciale brok en moet diertje de rest van zn leven eten. Deze DA is vast niet op de hoogte van allerlei andere mogelijkheden en ik acht hem in de praktijk niet zo sterk in probleemoplossend en probleemsturend denken  :P

Ik heb het hier vaker gelezen dat katten op enkel cb toch nog gruis kregen. Struviet wel te verstaan. De interne samenstelling van cb of het minieme gedeelte rijst in de gewone versies kan voor sommige katten toch net de trigger wezen om er struviet op te ontwikkelen. Een ander merk kvv, eentje helemaal zonder granen, kan dan uitkomst bieden.
Hier spreken we over een enkele blaasontsteking. Bij katers is dit ook nog steeds risicovoller dan bij poezen, wegens nauwere en langere plasbuis en ontsteking kan nu eenmaal wat gruis geven en gruis bij een kater is altijd acute spoed.
Die enkele blaasontsteking kan allerlei oorzaken hebben, maar het zou wel erg fijn zijn als dit bij een eenmalig iets zou blijven. Blaasontstekingen bij kat ontstaan volgens mij vaker vanuit stress/kleine veranderingen/idiopatisch (zonder oorzaak). Heel soms is er een bacterie in het spel, maar ik dacht dat er dan meestal ook een niet goede vorm van de blaas is (bv blaaspunt), zodat deze niet goed uitgeplast kan worden en er een residu achterblijft iedere keer.
Om stress te kunnen achterhalen zou je eens kunnen kijken of er een (vervelende) buurtkat iedere keer in hun territorium zit; de aanwezigheid van een andere vreemde kat kan al voldoende zijn om stress op te leveren. Gaat het onderling met de broertjes nog allemaal naar wens, of hebben ze soms een opstootje of meningsverschil? Zijn er voldoende kattenbakken in huis met vrije toegang? Kunnen ze elkaar genoeg ontlopen als dat nodig is? Hebben ze genoeg materialen en ruimtes om te ontspannen/slapen en spelen? etc

Verse rauwe voeding is voor katten echt zoveel beter.
Katten zijn van nature steppedieren en halen daarmee hun primaire vocht uit hun eten. Dat kan niet met brokjes, want daar zit maar 7% ofzo vocht in, tegenover 70-75% bij een prooidiertje/barf/kvv. De tong en mond van katten zijn anatomisch gewoon niet geschikt om goed te kunnen bijdrinken; flin heeft er hier een keer wat meer over verteld en ik dacht ook plaatjes/filmpjes laten zien (de zoekfunctie kan je helpen het te achterhalen). Op alleen of primair brok raakt een kat dus systematisch en chronisch uitgedroogd, met alle gevolgen van dien. Daarom zijn er tegenwoordig zoveel katten met blaas- en nierproblemen en schijnt het bijna normaal te zijn geworden. Terwijl het nog steeds ernstige aandoeningen zijn met mogelijk dodelijke afloop!
De meeste dierenartsen zijn niet op de hoogte van versvoeren, hebben er te weinig kennis van om te weten dat het echt beter is dan brok, of zijn blijven steken in vooroordelen dat iedere versvoerder alleen spiervlees geeft en zn kat zo risico laat lopen op All Meat Syndrome. Met een goed menu of een compleet kvv is er geen risico op All Meat Syndrome, omdat de kat (of hond) zo voldoende verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.
#2112751
Wat koekje zegt  ;)

Met een kleine aanvulling: ook zonder stress leiden brokken dus vaak tot gruis en de beschadigingen aan de blaaswand door het gruis vervolgens tot blaasontsteking (en dus niet andersom). De blaasontsteking leidt dan wel weer tot minder zure urine en dus meer gruisvorming en zo heb je een proces dat zichzelf in stand houdt. Door het basische milieu in de blaas krijgen bacterien ook een kans, enz enz.

Niet alleen het feit dat brokken veel te droog zijn geeft problemen, ook de samenstelling. Veel brokken bestaan voor meer dan 70% uit granen, graanproducten en graanafvalproducten. Die zorgen voor een minder zure urine waarin gruis makkelijk kan ontstaan doordat de urine sterk geconcentreerd is.

Door een goede kwaliteit vers te voeren zonder graan en met extra vocht, en de brokken aan de kliko te doneren maak je de omstandigheden in de blaas al veel ongunstiger voor bacterien en gruisvorming. Wil je helemaal zeker weten wat er in de kat z'n bakje gaat, dan kun je ook gaan barfen.

Nu is de blaas geirriteerd door het gruis en de ontstekingen en misschien ook wel bacterien, en het kan dus zijn dat dat niet meer verdwijnt met alleen graanvrij vers. In dat geval moet je ook extra gaan verzuren met bv vitC of appelazijn. Cranberry is ook heel goed om te geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door