Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door simonev
#2111120
Jawel, weer een vraag  :-[
Vandaag kreeg ik m'n bestelling van lotgering binnen, had kippen en eendennekken meebesteld maar ik was wel een beetje verbaasd over die eendennekken. Is dit beginnersbot? Ik vond het nogal een stevig en vrij groot bot en was toch een beetje bang dat Yentl die in één keer zou proberen naar binnen te werken. Terecht of onterecht? (heb hem nu maar geruild met wat anders toen ze al het vlees eraf had gegeten, had er niet zo'n vertrouwen in dat ze dit bot doormidden zou krijgen)

Yentl is overigens een mechelse herder pup van 15 weken.
Door crutz
#2111122
Een MH pup van 15 wk krijgt eendennekken prima weg, anders voor t leren knagen even vasthouden aan 1 kant.
Door Lizzy
#2111124
Voor een MH is dit wel een beginnersbot ja. Eendennek verteerd serieus heel makkelijk en er zitten geen grote harde stukjes in dus de hond leert het bot zo goed verteren. Ik houd vleesbot nooit vast omdat mijn ervaring is dat ze allen maar hebberiger worden en het sneller weggewerkt willen hebben. Wat je wel kunt doen, als je het eng vindt, is de nek even plat slaan met een (vlees)hamer.
Door simonev
#2111136
Vasthouden wil inderdaad niet, ze eet dan niet meer rustig. Maar ze zou het in principe dus kapot moeten krijgen, gaan we het morgen weer proberen.
Door Kemi
#2111144
Ik sla de eendennekken ook plat met een vleeshamer, gaat prima. Vasthouden had hier ook het tegenovergestelde effect.
Kemi heeft 1 keer een hele nek doorgeslikt (Witte Herder, was toen maand of 4 oud) maar die kwam er na wat vreemde geluiden weer keurig uit (en toen at ze hem met smaak weer op  :biggrin2:).
Door mvans
#2112094
Jambo slikt nog steeds eendennekken in keer door  :( geen problemen tot zover gehad.

Maar ik knip ze gewoon door met een schaar. Het is zo zacht bot dat je het zo doorknipt
Door simonev
#2112466
Dan twijfel ik toch serieus of dit wel eendennekken zijn, deze kun je echt niet doorknippen met een schaar.
Yentl eet ze overigens ook niet op, het bot laat ze liggen en speelt daar hooguit nog wat mee.
Kippennekken gaat wel goed, al doet ze niet veel moeite om die door te bijten, dat is gewoon hap slik weg.
Door Anne in Zweden
#2112477
simonev schreef: Dan twijfel ik toch serieus of dit wel eendennekken zijn, deze kun je echt niet doorknippen met een schaar.
Yentl eet ze overigens ook niet op, het bot laat ze liggen en speelt daar hooguit nog wat mee.
Kippennekken gaat wel goed, al doet ze niet veel moeite om die door te bijten, dat is gewoon hap slik weg.
Met een snoeischaar niet? (Zo'n ding waarmee je dunne takken kunt afknippen?) Hm. Fotootje misschien? Misschien heb je per ongeluk een kalkoennek te pakken? Wat weegt één zo'n nek?
Door Nathascha
#2112667
Ik had voor mijn pupsels ook de eendennekken van Lotgering. Toen ze 6 weken waren mepte ik ze nog plat voor ze. Maar met 8 weken knaagde ze de eendennekken gewoon op.
Door Veerle-scrappyToo
#2112707
Bij Gizmo verliep het "leren" verteren van bot iets trager en dus mepten wij de eendenekken ook plat.  Wij hebben immers nog gehad dat hij wilde poepen maar een nekwervel van een eendenek gewoon bleef haken ( waardoor we dus even assistentie hebben gegeven  ::)  )
Als je je er niet goed bij voelt: gewoon tot moes kloppen en langzaam aan steeds minder meppen.
Eerlijkheidshalve...Gizmo heeft ook wel wat tijd nodig gehad om rustig te leren eten  :D dus die slurpte nekken graag binnen na een beet of 2-3.  Neem daar die slechte vertering bij en je komt bij de hamer terecht.
Door mvans
#2112723
Een eendennek is zo tussen de 10 en 15 cm terwijl een kalkoennek toch zeker nou zo'n 25 a 30 cm lang is. En een kalkoennek is inderdaad ook wel wat harder. Maar ik zou zeggen maak een foto en plaatsen :D
Door nienk
#2112728
hmm de eendennekken die ik hier heb zijn wel iets langer, maar iets wat niet met de snoeischaar door 2en kan lijkt me  geen eendennek!
Door simonev
#2113586
Het ligt te ontdooien, zal er later vandaag even een foto van maken. De kippennekken zijn geen probleem, die bijt ze zo doormidden (als ze ze al doorbijt) en zijn ook een flink stuk kleiner dan het andere bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door