Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jeanine1984
#2112324
Ik zit erover na te denken om te gaan barfen voor mijn 2 katten. Maar ineens bedacht ik me het volgende:
Hoe zorg ik er voor dat beide katten alles in de juiste verhouding binnenkrijgen? Er staan nu namelijk altijd (wel afgepast) 2 bakjes kvv en ze wisselen onderling van bakje af en ze eten het ook nooit in 1x op.
Voor hetzelfde geld eet de ene bijvoorbeeld al het orgaanvlees op en de andere helemaal niet!
Door Limpy
#2112339
Hier moeten ze van mekaars bakje afblijven als de ander daar nog van zit te eten.
(weglopen = klaar en dan mag een andere vreetschuur (meestal pekke) er wel aan verder gaan)

Maar ik neem aan dat je niet een maaltijd alleen maar orgaanvlees zult geven? Zou er hier alleen maar hart gevroten worden, rest zou blijven liggen en het is laxerend op deze manier.
(ik maal organen met karkassen en wat spiervlees en dat geef ik 2-3x per week als prakje, bakjes gaan schoon leeg en ze gunnen het mekaar dan ook niet)
Door *Yvje*
#2112349
Ja, dat bedacht ik me ook ineens, ik reken alles gewoon apart uit en dan op die vriesbakjes van de AH de nummers zetten
van de 7 menu'tjes plus de naam..
Door Jeanine1984
#2112378
Ik zou inderdaad niet 1 maaltijd alleen maar orgaan ofzo geven. Maar ik begrijp dat jullie het malen. Dan is het voor mijn gevoel net kvv. Ik wil eigenlijk de hele stukken gaan geven zodat ze ook, net als in de natuur, lekker kunnen scheuren. Is goed voor hun tanden en ze hebben lekker wat te doen. Maar dan kunnen ze dus eruit pikken wat ze het lekkerst vinden en de hun inziens minder lekkere dingen laten liggen en dan kloppen de verhoudingen natuurlijk niet meer.  :-\
Door Limpy
#2112387
Ik maal alleen diverse organen samen omdat ze anders geen nieren eten, en voor opa gaan er dan ook karkassen mee omdat hij moeilijk bot eet soms.
Voor de rest knagen ze hier ook gewoon, voor limpy snij/knip ik het wel wat kleiner.

Dan zul je dus moeten gaan trainen dat ze van mekaars bakjes afblijven, zelfs mijn anarchisten begrijpen dat wel...
Door *Yvje*
#2112397
Limpy schreef:
Dan zul je dus moeten gaan trainen dat ze van mekaars bakjes afblijven, zelfs mijn anarchisten begrijpen dat wel...
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen ? Izzy blijft wel van dat van Axl af, andersom meestal ook, maar nu de kleine Liam
er is steelt ie het als het aan hem ligt voor hun neus weg !! Ik zorg nu maar dat Liam als eerst wat krijgt, dan kunnen de andere
twee rustig gaan eten..
Door Jeanine1984
#2112401
Oké, als ik ga merken dat ze een bepaald onderdeel niet lusten kan ik dat gaan malen.
Wat betreft dat trainen dat ze van elkaars bakje blijven: zolang ik thuis ben zullen ze zich daar misschien nog wel aan houden, maar is de kans niet heel groot dat ze daar als ik niet thuis ben alsnog gewoon lak aan hebben?
Door fem fatale
#2112407
Ik geef hele beesten, dan kunnen ze niet uitzoeken. Ze delen het allemaal wel, maar soms begint de ene, en dan de andere, dus volgens mij gaat het redelijk goed verdeeld.
Door Limpy
#2112417
Heb een brulboei die indruk maakt ::)

Maar das de pest met kittens: volwassen katten laten het toe dat ze bietsen tot ze ± een half jaar zijn want ook zij vinden kids leuk.
Met pekke ben ik ook wat strenger geworden dan met blixa of obi-wan vroeger want hij blijft ook door bietsen.
Steeds terug zetten bij eigen bak en bij andersmans bakken weghalen als de eigenaar daarvan nog zit te eten.
Jeanine1984 schreef: Wat betreft dat trainen dat ze van elkaars bakje blijven: zolang ik thuis ben zullen ze zich daar misschien nog wel aan houden, maar is de kans niet heel groot dat ze daar als ik niet thuis ben alsnog gewoon lak aan hebben?
Tuurlijk gaan ze daar lak aan hebben. Als ik weg ga zorg ik dat ik de katten ruim van te voren eten geef en dat ze alle 4 al flink wat op hebben, de rest verdelen ze maar hoor.
Ze krijgen hier ook alle 4 hetzelfde te eten elke dag dus dat maakt dan niet uit.
Het enige verschil hier is dat blixa geen rund eet (allergie?) maar mevrouw weet rund=kotsen dus ze blijft er vanzelf al af.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2112647
Ik maal alleen voor Ot, want die weigert te knagen, tenzij prooitje.
Sien heeft het overigens nooit toegestaan dat Ot wat kwam bietsen, maar Sien heeft dan ook zo haar complexen.
Hier is het eten uit eigen bakje van eigen vreetkleedje. Sien mag het bakje van Ot soms uitlikken als dat zo goed als leeg is en Ot al klaar is. De vreetkleedjes liggen hier niet naast elkaar, ze zitten met de ruggen naar elkaar toe te eten, ieder in een eigen hoek.
Door Mevroi Kruim
#2112738
Hier laat ik in principe geen eten staan. Ze kunnen het gelijk opeten en ik sta erbij om te zorgen dat iedereen (4 stuks) uit zijn/haar eigen bak eet. Weglopen = bak weg en kat verwijderen. Na een kwartier of zo haal ik de bakjes sowieso weg, tenzij ze echt heftig knaagspul hebben gekregen. Het went heel snel, de Frummels weten al precies hoe het hoort. Ze besluiten ook zelf op een gegeven moment wie waar eet  :biggrin2: dus elke kat heeft z'n eigen plekje binnen de kattenkamer.
Door Jeanine1984
#2112849
Mevroi Kruim schreef: Ze besluiten ook zelf op een gegeven moment wie waar eet :biggrin2: dus elke kat heeft z'n eigen plekje binnen de kattenkamer.
Zo te lezen heb je daar ook fijn de ruimte voor. Ik heb maar een 2-kamerwoning, dus sowieso geen aparte kattenkamer.
En sinds ik mijn Beagle Kyra heb staan de voerbakjes van de katten op de eettafel, anders jat zij alles.
Maar als ik het, net als jou, zou weghalen na een kwartiertje kan ik ze tijdens dat kwartiertje gewoon in de slaapkamer of in het halletje laten eten en Kyra in de woonkamer kunnen laten wachten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2112870
Hier eten Ot en Sien in de woonkamer, aangezien ik ook geen kattenkamer heb en mijn volledige huis maar 36 m2 is. Na het eten gaan de bakjes dus weg. Tenzij ze leeg zijn, dan laat ik ze rustig staan tot het volgende eetmoment met weer schone bakjes. De vreetkleedjes worden eens in de zoveel tijd (om de week ofzo) uitgewassen in de machine.
Door Too
#2113076
Hier heeft elke dame haar eigen theedoek [dat werkt als een speer tegen t sjouwen met de hap]...
bakje zet ik op de theedoek voor poes 1 in de keuken en voor "voorheen-bange-poes" in de douche [en ikkes hou een klein oogje in t zeil, al is dat eigenl;ijk niet meer nodig], als de douche-eter wat meer tijd nodig heeft vanwege zzzerieuze knagerij gaat de deur dicht en heeft ze alle rust van de wereld.


Wie niet eet heeft pech: die krijgt even de tijd om tóch te beginnen [ca 2 minuten] eet ze niet... de volgende keer staat er t zelfde opt menu

Ook in de brokkentijd kregen ze elk een eigen afgepaste portie en beperkte eettijd... zelfs asiel-kleuters snappen dat binnen een week
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door