Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2112395
http://i944.photobucket.com/albums/ad28 ... C04962.jpg

http://i944.photobucket.com/albums/ad28 ... C04963.jpg
ik heb dit vandaag gekregen van de slager. het is van schaap of lam....was turkse slager.
kan ik dit aan mn hond geven of zeggen jullie nee niet doen...

groetjes bordie
het bot en het bruine is overigens keihard hoor, kan er niet in knippen ofzo......
Laatst gewijzigd door bordie op zo 18 sep 2011, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#2112405
Met name  het grote stuk ziet eruit als borstbeen met wat beginnend rib eraan. Borstbeen is niet erg hard, daar zou je met een snoeischaar wel in moeten kunnen knippen (de beginnende ribben glibberen vaak wat, daar heb je dan niet goed grip op met de snoeischaar - althans bij borstbeen van kalf - maar in principe kun je er wel doorheen komen).
Zo te zien is het vrij poreus bot, en dus goed te knagen voor een hond. Hangt ook van de hond af natuurlijk; wat voor ras heb je? O wacht, "bordie"... je hebt dus waarschijnlijk geen rottweiler! ;D Maar is je bordie al helemaal aan barf gewend, of bevind je je nog in de beginfase? Als dat zo is, dan kun je dit beter niet geven. Als je hond al een ervaren barfer is, dan ben ik  geneigd te zeggen dat je dit wel kunt geven - als het inderdaad borstbeen is. Maar wacht nog even af wat anderen hiervan zeggen, want vanaf een foto is het vaak toch lastig te beoordelen! 
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op zo 18 sep 2011, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#2112410
nee hij is nog niet helemaal gewend aan barf
er komen soms nog wel eens stukjes onverteerd bot uit aan de achterkant.....
geef kipkarkas en kippebotjes, konijn heel, heb lamskop besteld bij sw, die komt eind van de maand
we barfen sinds 22 juli2011, dus ik ben voorzichtig....
het bot wat ik kreeg was gratis en heb t meeste vlees er af geknipt, dus t kan ook in de kliko....
#2112415
Oké, nee, dan geef het hem nog maar niet. Die lamskop ook niet trouwens, dat is echt Bot Voor Gevorderden! Je kunt die best bewaren voor later hoor, net als dit borstbeen (ervan uitgaande dat dit borstbeen is), maar als je nog maar net bent begonnen, is het voor dit soort botwerk nog te vroeg. Let inderdaad op de ontlasting van je hond; zolang je nog regelmatig onverteerde stukjes ziet, is het maagzuur nog niet optimaal om zwaarder bot te verteren. 
#2112420
Anne in Duitsland schreef: Oké, nee, dan geef het hem nog maar niet. Die lamskop ook niet trouwens, dat is echt Bot Voor Gevorderden! Je kunt die best bewaren voor later hoor, net als dit borstbeen (ervan uitgaande dat dit borstbeen is), maar als je nog maar net bent begonnen, is het voor dit soort botwerk nog te vroeg. Let inderdaad op de ontlasting van je hond; zolang je nog regelmatig onverteerde stukjes ziet, is het maagzuur nog niet optimaal om zwaarder bot te verteren. 
goede tip anne
ik blijf nog even aan de kipnekken en karkas dan...
wanneer denk je dat ik zwaarder werk kan geven?
poep was trouwens vandaag weer droog....meer orgaan en spier geven morgen....heb smuldier te ontdooien gelegd, even voorzichtig doen.

groetjes
#2112438
bordie schreef: goede tip anne
ik blijf nog even aan de kipnekken en karkas dan...
wanneer denk je dat ik zwaarder werk kan geven?
poep was trouwens vandaag weer droog....meer orgaan en spier geven morgen....heb smuldier te ontdooien gelegd, even voorzichtig doen.

groetjes
Dat verschilt per hond, maar de ontlasting is meestal wel een goede indicatie: als die echt een tijdje goed is (dus zonder duidelijk zichtbare stukjes onverteerd bot, en mooie keutels waar je meteen de hele buurt bij wilt roepen om te komen bewonderen, zo trots als je je voellt! :biggrin2:) ) dan kun je meestal wel met zwaarder geschut beginnen. Maar let op: ook dan nog even wachten met lamskoppen! Denk eerder aan kalkoennekken, eendenkarkassen, dat soort dingen. Harder dan kippenbotjes, maar nog steeds relatief makkelijk te knagen. Voor de overgangsperiode zou je ook aan eendennekken en konijnenkoppen kunnen denken, bijvoorbeeld. Zo'n lamskop is echt iets voor honden die geleerd hebben de tijd te nemen voor een flinke kluif en die niet proberen hem in twee minuten naar binnen te wurgen.

Af en toe een droge keutel is geen ramp hoor, als het maar niet standaard is. (Ze moeten natuurlijk niet al onderweg naar de grond uiteenstuiven  ;D)
#2112444
Anne in Duitsland schreef: Dat verschilt per hond, maar de ontlasting is meestal wel een goede indicatie: als die echt een tijdje goed is (dus zonder duidelijk zichtbare stukjes onverteerd bot, en mooie keutels waar je meteen de hele buurt bij wilt roepen om te komen bewonderen, zo trots als je je voellt! :biggrin2:) ) dan kun je meestal wel met zwaarder geschut beginnen. Maar let op: ook dan nog even wachten met lamskoppen! Denk eerder aan kalkoennekken, eendenkarkassen, dat soort dingen. Harder dan kippenbotjes, maar nog steeds relatief makkelijk te knagen. Voor de overgangsperiode zou je ook aan eendennekken en konijnenkoppen kunnen denken, bijvoorbeeld. Zo'n lamskop is echt iets voor honden die geleerd hebben de tijd te nemen voor een flinke kluif en die niet proberen hem in twee minuten naar binnen te wurgen.

Af en toe een droge keutel is geen ramp hoor, als het maar niet standaard is. (Ze moeten natuurlijk niet al onderweg naar de grond uiteenstuiven  ;D)
nou momenteel is t weer iets te hard, en stuift t om mn oren hahahahaha, jij bent ook grappig met je stuifsel haha lig dubbel hier.
#2112465
Anne in Duitsland schreef: Waha, ik heb ook beeld! Maar inderdaad, beetje meer spiervlees en/of orgaan, dan komt het wel goed!
ja gaat goed komen. vrijdag ga ik kiporgaan halen in blokker 1,35/kg  en karkas en nek. 50/60 ct/kg

hij vind gedroogd vlees heel lekker. net snackies hihi
#2112478
Ik heb zelf eig. het idee dat het de ruggegraat is met  een stuk van de rib.
Voor borstbeen  lijkt het me gewoon te dik .
Daarnaast is de verhouding vlees/bot erg scheef hier, er zit weinig vlees aan.
Ondanks dat ik een hond heb van een grot ras, zou ik dit waarschijnlijk niet geven.
#2112510
bordie schreef: http://i944.photobucket.com/albums/ad28 ... C04962.jpg

http://i944.photobucket.com/albums/ad28 ... C04963.jpg
ik heb dit vandaag gekregen van de slager. het is van schaap of lam....was turkse slager.
kan ik dit aan mn hond geven of zeggen jullie nee niet doen...

groetjes bordie
het bot en het bruine is overigens keihard hoor, kan er niet in knippen ofzo......
Ik zou dit niet geven maar direct in de prullenbak kieperen. Dikke kans dat hier zo'n stuk rib af komt en hij het in 1 keer naar binnen werkt. Dat bruine is het probleem niet, dat is vrij bros. Die stukken rib vind ik ongeschikt. Het is bovendien nog kaal ook.
#2112625
Ik vind het ook veel te kaal en zou dit zelf niet voeren . Mijn eigen honden eten wel ribben maar dan een goed bevleesde ribbenboog , waar ik zelf zo met de snoeischaar doorheen kom . En dan hoef ik niet eens abnormaal veel kracht te zetten .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door