Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Juultje
#208966
Ik ben sinds de zomer begonnen met mijn hond rauw te voeren.

Dit is wat hij zoal krijgt.

's morgens: lams/kalfsbotten of kippenekken/vleugeltjes

's avonds: lam/schapenvlees (soms een beetje gekookt) met een beetje groentemix erdoorheen. Af en toe wat gekookte rijst of brood

3 x per week geef ik hem een bekertje hüttenkäse of turkse yoghurt. Af en toe ook een rauw ei door het eten.

Het komt ook wel voor dat ik geen vlees heb kunnen krijgen. Dan geef ik hem brokken met rauw gehakt erdoorheen. Soms doe ik het gehakt een beetje koken.

In het (afval) vlees zit vaak ook orgaanvlees in verwerkt.
Wat er ook vaak bijzit is schapenvet. Dit durf ik hem niet zo goed te geven.
Ook van de poelier kreeg ik vandaag een zak mee met veel kippevet erbij. Ik weet niet of ik hem dat mag geven.

Ik koop ook weleens versvoer van Rodin of Duck.

Naar mijn idee is het nog een beetje rommelig allemaal.
Ik heb ook weleens vis geprobeerd maar dat laat hij staan.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groetjes!!
Door Juultje
#209758
Even nog wat aanvullen:

Snow heeft eigenlijk geen vaste etenstijden.
Hij laat zijn voer vaak staan tot hij er wel aan wil beginnen.
Wat ik hierboven geschreven heb is eigenlijk wat hij zoal op een dag krijgt.

Ik kook het vlees ook soms een beetje, omdat hij het rauw laat staan. En als ik het gekookt hebt eet hij het wel.

Ook vind ik het moeilijk om het eten precies afgewogen te geven, omdat hij het vaak laat staan en een paar uur later er weer aan begint.
Wat eten betreft heeft heeft hij soms net het gedrag van een kat.
De botten gaat hij ook vaak eerst begraven en begint er dan weer later aan.

Soms wil hij helemaal niet eten.

Ik vind het best moeilijk want ik wil natuurlijk dat hij goed en gezond eet.

Toen ik hem kreeg was hij 1 en had hij veel problemen met zijn darmen en maag.
De door de dierenarts geadviseerde brokken at hij ook niet echt heel goed. Hij liet ze staan en ging af en toe naar zijn bak om wat te eten.
Zijn ontlasting bleef wisselend. Van heel waterig tot normaal. Meer dun dan normaal.

Afgelopen zomer ben ik begonnen met vlees van de islamistische slagerij en van de poelier.
Dat gaat heel goed wat het eten betreft. (De brokken at hij op het laatst niet meer,en hij vermagerde ook) Hij is nu dikker geworden, maar zijn ontlasting blijft wisselend dun tot hard.

Hij is nu 4.
Ik wil natuurlijk heel graag een goed menu voor hem samenstellen wat gezond voor hem is. En wat hij goed eet.

Wie heeft ook zoiets dergelijks meegemaakt met zijn hond?

Groetjes van Juultje
Door Lizzy
#209767
[quote="Juultje"]
Ik ben sinds de zomer begonnen met mijn hond rauw te voeren.

Dit is wat hij zoal krijgt.

's morgens: lams/kalfsbotten of kippenekken/vleugeltjes

's avonds: lam/schapenvlees (soms een beetje gekookt) met een beetje groentemix erdoorheen. Af en toe wat gekookte rijst of brood

3 x per week geef ik hem een bekertje hüttenkäse of turkse yoghurt. Af en toe ook een rauw ei door het eten.

Het komt ook wel voor dat ik geen vlees heb kunnen krijgen. Dan geef ik hem brokken met rauw gehakt erdoorheen. Soms doe ik het gehakt een beetje koken.

In het (afval) vlees zit vaak ook orgaanvlees in verwerkt.
Wat er ook vaak bijzit is schapenvet. Dit durf ik hem niet zo goed te geven.
Ook van de poelier kreeg ik vandaag een zak mee met veel kippevet erbij. Ik weet niet of ik hem dat mag geven.

Ik koop ook weleens versvoer van Rodin of Duck.

Naar mijn idee is het nog een beetje rommelig allemaal.
Ik heb ook weleens vis geprobeerd maar dat laat hij staan.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Groetjes!!
[/quote]

Hoi Juultje, ik denk zelf dat het combineren van brokken met zelfsamengestelde voeding niet echt ideaal is. De kans dat je hond daar slappe ontlasting bij blijft houden is zeer groot. Ik zou dus geen brokken meer geven en ik zou ook de brokken absoluut niet mengen met rauw vlees (of gekookt). Vlees en brokken verteren op een andere manier. Het maagzuur wordt van brokken automatisch richting neutraal en voor vlees is een zuur maagzuur nodig.

Goed, verder denk ik dat je moet stoppen met het vlees te koken. Vlees dien je rauw te geven. Eet hij het niet: heeft hij pech, krijgt hij het de volgende maaltijd weer aangeboden. Eet hij het niet, weer bak weghalen (lege bak terug zetten) en de maaltijd erop pas weer eten aanbieden. Moet jij eens kijken hoe snel hij leert dat hij zijn bak moet leegeten!

Qua vlees en vleesbotten geef je dus: kippennek, kippenvleugel, lamsbot/vlees en kalfsbot? Ik denk dat je dit wel iets uit zou mogen breiden voor de afwisseling.

Mij word uit jouw verhaal trouwens niet duidelijk wat je nou precies wel en niet voert aan orgaanvlees? Wat is dat, dat afvalvlees? (als je niet precies weet wat er in zit, dan moet je je afvragen of je het moet geven....). Geef je dit afvalvlees nu wel of niet?

Geef je je hond wel eens vuile pens? Ik denk dat dat erg goed zou zijn voor zijn gevoelige darmen!!

Verder kan ik niet uitrekenen of je qua percentages een beetje goed zit omdat je er geen gewichten bij hebt gezet. Op het eerste gezicht lijk me dat wel redelijk in orde.

Vis moet je vaak langzaam opbouwen. Veel honden moeten erg aan de smaak wennen. Ik weet niet welke vissoort je geprobeerd hebt? De meeste honden vinden vooral sardientjes (rauw/heel) lekker maar om het een hond te leren eten kun je sardientjes in stukjes knippen en dit mengen met bijv. een blikje vis (sardien of makreel of zalm of haring in tomatensaus) en een lepel kwark.
Door Juultje
#209857
Dank je wel, Lizzy voor de tips.

Ik zal de brokken niet meer kopen nu.
Het vlees wat ik bij de islamitische slagerij koop is afvalvlees. Daar zit niet altijd hetzelfde in. De ene keer zit er veel orgaan vlees bij: niertjes, levertjes, dingen die ik niet kan analyseren ;D, hersentjes heb ik weleens gezien. Maar een andere keer zit er heel veel vet bij van schapen denk ik.
Dat durf ik niet goed te geven. Wat denk jij? Is dat schadelijk? Of juist goed?
Ik heb ook weleens hart en kippelevertjes voor hem gekocht bij de slager maar dat laat hij staan. Tenzij ik het weer kook. En ook dan eet hij de kippelever niet.

Ik wil hem graag meer variatie in de botten geven. Ik heb alleen nog geen adres gevonden waar ik dat kan halen.
Laatst heeft hij zo'n heel kuiken gehad (van de aldi), maar dat gaat hij na een tijdje begraven. En dan blijft het vaak liggen.

Vuile pens daar kan ik tot nu toe ook nog niet aankomen. Misschien kan ik hem 1 keer per week ofzo Rodin geven?

Van de poelier kreeg ik van de week een zak (gratis) kippevet mee. Maar is dat wel gezond voor een hond?
Ik durf het eigenlijk niet goed te geven.

De vis ga ik uitproberen!

Groetjes!
Door Lizzy
#209864
Juultje schreef: Dank je wel, Lizzy voor de tips.

Ik zal de brokken niet meer kopen nu.
Het vlees wat ik bij de islamitische slagerij koop is afvalvlees. Daar zit niet altijd hetzelfde in. De ene keer zit er veel orgaan vlees bij: niertjes, levertjes, dingen die ik niet kan analyseren ;D, hersentjes heb ik weleens gezien. Maar een andere keer zit er heel veel vet bij van schapen denk ik.
Dat durf ik niet goed te geven. Wat denk jij? Is dat schadelijk? Of juist goed?
Zo te lezen kun je dit gerust geven. Zowel de organen als schapenvet is prima. Maar, ik zou zeggen: geef niet meer als 10% van het totale voer dat je geeft.
Ik heb ook weleens hart en kippelevertjes voor hem gekocht bij de slager maar dat laat hij staan. Tenzij ik het weer kook. En ook dan eet hij de kippelever niet.
Kippenlever vind onze Pinkel ook niet te eten. De enige manier waarop ik dat naar binnen krijg is door het in hele kleine stukjes te knippen en door eten te doen dat ze wel lekker vindt (bijv. pens + groente + kippelever). Ik zou zo proberen of anders vergeten. Maar ga het niet koken.... zonde.....
Ik wil hem graag meer variatie in de botten geven. Ik heb alleen nog geen adres gevonden waar ik dat kan halen.
Laatst heeft hij zo'n heel kuiken gehad (van de aldi), maar dat gaat hij na een tijdje begraven. En dan blijft het vaak liggen.
Heeft je Islamistische slager niet meer botjes? Kun je aan een Makro-pas komen? Heb je misschien een zelfslachtende slager in de buurt? Poelier (voor kip en wild)? Een verkooppunt van Bibi of Carnibest anders?
Vuile pens daar kan ik tot nu toe ook nog niet aankomen. Misschien kan ik hem 1 keer per week ofzo Rodin geven?
Bedoel je Rodi?

Je zou inderdaad ook de pens van Rodi kunnen geven. Wel de vuile nemen!
Van de poelier kreeg ik van de week een zak (gratis) kippevet mee. Maar is dat wel gezond voor een hond?
Ik durf het eigenlijk niet goed te geven.

De vis ga ik uitproberen!

Groetjes!
Kippenvet? Ik weet niet zo goed wat ik me daar bij voor moet stellen? De vellen? Van teveel vet zou een hond aan de diarree kunnen gaan maar een beetje vet kan beslist geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 23 nov 2004, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juultje
#211211
Goed, verder denk ik dat je moet stoppen met het vlees te koken. Vlees dien je rauw te geven. Eet hij het niet: heeft hij pech, krijgt hij het de volgende maaltijd weer aangeboden. Eet hij het niet, weer bak weghalen (lege bak terug zetten) en de maaltijd erop pas weer eten aanbieden. Moet jij eens kijken hoe snel hij leert dat hij zijn bak moet leegeten!



Hoi Lizzy,

Ik heb vandaag twee keer de bak weggehaald toen de hond niet wilde eten en een lege terug gezet.
Ik heb hem toen wel een bekertje cottage cheese gegeven.
Pas vanavond heeft hij rauw spiervlees op (lams en kalfs), een eetlepel tafelrest (andijviestamp), een eetlepel groenten (roerbakmix met taugé en wortel), en peterselie en een rauw ei erdoorheen geroerd.
Maar de bak was niet leeg, toch maar weer voor de helft leeg. :-\

Kan ik hem trouwens drumsticks geven? De poelier had deze week geen nekken over. Toen heb ik maar drumsticks gekocht. Later bedacht ik me dat het geen botten mogen zijn van dragende delen.
Kan ik hem anders gewone chicken wings geven?

Groetjes van Juultje
Door Helen
#211218
Ja hoor, drumsticks zijn prima. Die geef ik ook soms. Ik denk dat je de bak niet dezelfde dag weer aan moet bieden. Laat haar maar 24 uur vasten en bied de bak dan maar weer aan. Geen cottage cheese niks, alleen water. Eet ze weer niet na 24 uur, hoppa weer 24 uur vasten. Blijkbaar heeft ze er geen behoefte aan om zo vaak te eten. Is het gewoon gepriegel van haar, dan leert ze snel genoeg dat ze heel vlot haar bak leeg moet eten.
Door Jolly
#211254
Kan het niet gewoon zijn dat je hond zelf heel goed inziet hoeveel zij nodig heeft? en daarom maar de helft opeet?
Door Lizzy
#211264
[quote="Helen"]
Ja hoor, drumsticks zijn prima. Die geef ik ook soms. Ik denk dat je de bak niet dezelfde dag weer aan moet bieden. Laat haar maar 24 uur vasten en bied de bak dan maar weer aan. Geen cottage cheese niks, alleen water. Eet ze weer niet na 24 uur, hoppa weer 24 uur vasten. Blijkbaar heeft ze er geen behoefte aan om zo vaak te eten. Is het gewoon gepriegel van haar, dan leert ze snel genoeg dat ze heel vlot haar bak leeg moet eten.
[/quote]

Helemaal eens!
Door Lizzy
#211266
[quote="Jolly"]
Kan het niet gewoon zijn dat je hond zelf heel goed inziet hoeveel zij nodig heeft? en daarom maar de helft opeet?
[/quote]

Ja, dat kan. Maar waarschijnlijk heeft zij ook geleerd "als ik nou een beetje moeilijk doe met mijn eten en de helft maar op eet, dan krijg ik vast iets lekkerders".

En ik geloof dat dit aan de hand is, anders zou zij de cottage cheese ook laten staan.....
Door Juultje
#211921
[quote="Helen"]
Ja hoor, drumsticks zijn prima. Die geef ik ook soms. Ik denk dat je de bak niet dezelfde dag weer aan moet bieden. Laat haar maar 24 uur vasten en bied de bak dan maar weer aan. Geen cottage cheese niks, alleen water. Eet ze weer niet na 24 uur, hoppa weer 24 uur vasten. Blijkbaar heeft ze er geen behoefte aan om zo vaak te eten. Is het gewoon gepriegel van haar, dan leert ze snel genoeg dat ze heel vlot haar bak leeg moet eten.
[/quote]


??? Poeh, ja.... Maar hij gaat wel ver hoor in het niet eten! Het is toch al geen dikke hond, en hij valt zo een paar kilo af. Dus.. ik weet niet of ik dat aankan! Hahaha ;)
Vandaag heb ik de bak van gisteren weer gegeven en vanaf vanmiddag laten staan. Hij eet dan af en toe wat. Net als een poes.

Wat jij zegt Lizzy, dat kan inderdaad best waar zijn. Dat hij wacht tot hij wat lekkerders krijgt. Hoe krijg ik hem dat afgeleerd? 24 uur wachten en dan weer aanbieden? Dat is wel heel streng toch? :-\
Hij eet eigenlijk alleen regelmatig als hij met meer honden samen is. Ik breng hem wel eens naar een vakantieadres als ik een weekendje weg moet ofzo,en dan eet hij wél zijn bak leeg.

En misschien heeft hij inderdaad niet zo veel eten nodig.
De dierenarts zei dat Husky's niet zo'n grote eters zijn....

Bedankt in iedergeval voor jullie tips.

Groetjes van Juultje
Laatst gewijzigd door Juultje op vr 26 nov 2004, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#211967
Als hij zijn eten niet eet, zou ik het pas weer de volgende maaltijd weer aanbieden. Eet hij het weer niet: weer direct weghalen. Blijkbaar houd hij wel van een beetje concurrentie. En die concurrentie moet jij nu gaan vormen.
Door ireen
#220481
Hoi, het doet me een beetje denken aan hoe kinderen hun ouders kunnen bespelen..........
Streng zijn is niet erg, een kind en zeker ook een hond heeft erg veel behoefte aan duidelijkheid en consequent zijn. Alleen DAN krijgen ze door wat er van hun verwacht wordt!
Bord niet leegegeten? Jammer dan, weghalen en NIET laten staan. Dan geef je het verkeerde signaal.

Op deze manier ben je hele dag met je hond bezig én met zijn eten, dat kan niet de bedoeling zijn, maar je hond zal het vast duidelijk heerlijk vinden, al die aandacht voor hem. Hij heeft je gewoon door, nu jij nog ;)

Kom op Juul, je kan het! Wees consequent.

Groet Ireen, die spreekt uit ervaring met drie kids en hond.
Laatst gewijzigd door ireen op wo 08 dec 2004, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#221733
[quote="ireen"]
Hoi, het doet me een beetje denken aan hoe kinderen hun ouders kunnen bespelen..........
Streng zijn is niet erg, een kind en zeker ook een hond heeft erg veel behoefte aan duidelijkheid en consequent zijn. Alleen DAN krijgen ze door wat er van hun verwacht wordt!
Bord niet leegegeten? Jammer dan, weghalen en NIET laten staan. Dan geef je het verkeerde signaal.

Op deze manier ben je hele dag met je hond bezig én met zijn eten, dat kan niet de bedoeling zijn, maar je hond zal het vast duidelijk heerlijk vinden, al die aandacht voor hem. Hij heeft je gewoon door, nu jij nog ;)

Kom op Juul, je kan het! Wees consequent.

Groet Ireen, die spreekt uit ervaring met drie kids en hond.

[/quote]

Ja, hier ben ik het wel mee eens hoor. Hoewel ik geen kinderen heb.... ::). Maar ik heb weinig spatie met hondjes die niet willen eten omdat ze denken dat ze iets lekkerders krijgen als ze zeuren en mokken....

(volgens mij is het maar goed dat ik VeelMaten heb).

Mijn vriendin had een Tibetaanse Terrier. Ook zo'n zeurpiet. Meneertje had bij 8 weken al besloten dat tie brokjes niet at. Slim. Maar meneer vond 2 dagen achter elkaar kip ook niet goed genoeg. De dag erop wilde hij zeker rund of kalkoen of wat anders. En zonder extra virgin olijfolie en Parmasan Reggiano vrat hij het sowieso niet. Ik had daar echt het hubeskelubes van gekregen, maar zij hielden het keurig vol met dit 'monstertje'.

Blijkbaar is het ook een heel klein beetje ras-eigen?!
Door Juultje
#228899
Mijn vriendin had een Tibetaanse Terrier. Ook zo'n zeurpiet. Meneertje had bij 8 weken al besloten dat tie brokjes niet at. Slim. Maar meneer vond 2 dagen achter elkaar kip ook niet goed genoeg. De dag erop wilde hij zeker rund of kalkoen of wat anders. En zonder extra virgin olijfolie en Parmasan Reggiano vrat hij het sowieso niet. Ik had daar echt het hubeskelubes van gekregen, maar zij hielden het keurig vol met dit 'monstertje'.

Hahaha... ooh wat erg.. maar inderdaad. Ik herken dit.
Hij kan zijn neus ophalen voor kippenvleugeltjes. Of inderdaad met wat kaas erdoor heen. Dan eet hij wel.
Wat hij écht lekker vind; En wanneer hij zijn bak ook helemaal schoonlikt is: als ik rauw gehakt met groenten en wat peterselie en een rauw eitje er door heen geef. Ook vaak met een boterham erdoor. Dan kan de bak weer terug in de kast. ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door