Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2111989
Hoi,
ik voor mijn Berner een eliminatiedieet starten. Maar mijn andere hond, een Golden wil ik eigenlijk ook over doen op Barf. En ik denk dat mijn Golden een goed voorbeeld is hoe je de botten moet eten. Mijn Berner snapt het niet zo.
Alleen is het voor mij dus de eerste keer. Ik heb me aardig ingelezen en heb dus geprobeerd een menu samen te stellen. Om te beginnen wil ik het niet zo ingewikkeld maken. En ik denk dat het in het begin iets makkelijker is als ik elke dag compleet ga voeren of er in te komen.
Ik heb ervoor gekozen om de botten 's avonds te geven. 's Avonds doen wij geen grote wandelingen dus dan kunnen ze lekker uitbuiken. Leek mij gezonder.

700 gram per dag =
350 gram vleesbot, 50%
140 gram vlees, 20%
105 orgaanmix, 15% konijnenhartje, lamsniertjes en ? lever
105 gram groentemix, 15%
Kloppen deze percentages?

aangepaste versie adv tips Nienk
Maandag
Ochtend: 140 gram paardenvlees
               105 gram groentemix  
Avond: 350 gram kippenrug
            90 gram lamspens
Extra: rauw ei

Dinsdag
Ochtend: 140 gram paardenvlees
               105 gram groentemix  
Avond: 350 gram eendennek
            125 gram orgaanmix
           
Woensdag
Ochtend: 140 gram geitenvlees
               105 gram groentemix  
Avond: 350 gram konijnenrug
               90 gram lamspens
Extra Vis: haring of sardientje

Donderdag
Ochtend: 140 gram geitenvlees
               105 gram groentemix  
Avond: 350 gram kippenrug
               125 gram orgaanmix

Vrijdag
Ochtend: 140 gram rundvlees
               105 gram groentemix  
Avond: 350 gram eendennek
               90 gram lamspens
Extra: rauw ei

Zaterdag
Ochtend: 140 gram rundvlees
               105 gram groentemix  
Avond: 350 gram konijnenrug
               125 gram orgaanmix

Zondag
Ochtend: 140 gram paardenvlees
               105 gram groentemix  
Avond: 350 gram kippenrug
               90 gram lamspens

Graag wil ik ook wat tips over extra dingen die goed zijn om erbij te doen, zoals een eitje en vis. En ik snap het nog steeds niet zo goed hoe het nou zit met pens. Dus het kan zijn dat ik dat niet goed heb.
Ik heb ervoor gekozen om 2 dagen achter elkaar hetzelfde vlees en orgaan te geven, omdat me dat gewoon iets makkelijker lijkt.

Dus schiet er maar op en alvast bedankt voor jullie tips.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op zo 18 sep 2011, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2112001
goed idee om je Golden ook over te zetten! lekker voor hem sowieso, en wellicht gaat je Berner dan het hele principe van  botjes eten begrijpen.

over je menu een paar opmerkingen:

- de pens: de helft van het percentage wat je aan orgaan voert, 'mag' pens zijn. met een orgaan percentage van 15%, voer je in een week tijd 735 gram orgaan. hier van zou je dus iets meer dan 365 gram pens voeren. de andere 365 gram bestaat uit hart/lever/nier. grof weg dus 120 gram hart, 120 gram lever en 120 gram per week. ik zou er zelf voor kiezen om een orgaan mix te maken, dus het hart lever en nier door elkaar te mengen. hier voer je dan iedere dag 60 gram ofzo van. de pens kan je wel in 1 of 2 keer geven, in een stuk. daar kan ie wel wat dun van gaan poepen. ik zou dat dus niet 2 dagen achter elkaar geven.

- ik tel meer dan 5 diersoorten. prima!

- je kan er voor kiezen om je beide honden langzaam aan te laten wennen aan maar 1 maaltijd per dag voeren. dan hebben ze lekker alles bij elkaar, grote hap, lekker eten en voldaan uitbuiken. ik vind het ook een stuk praktischer.

- 2 eitjes per week, en wat vis is prima! als hij straks wat gewend is aan het knagen, alles goed verteerd en netjes eet, kan je ook zalmkoppen gaan geven. enorm lekker (vindt Reus) en ook echt even goed knagen.
#2112031
Bedankt voor de tips.
Ja, mijn Golden krijgt toch kvv, dus kan hem net zo goed ook gaan Barfen. Ik heb trouwens net een grote vriezer besteld en krijg deze van de week. Anders gaat het echt niet lukken. Helemaal niet met de botten.

Goed idee van de orgaanmixen en de pens is nu helder.

Ik wil idd mijn honden eraan gaan wennen om uiteindelijk alleen 's avonds te eten. Maar als ik mijn andere hond halve konijnen ga geven dan mag hij er daarvan 2 per dag. En dan hou ik niks over om hem 's ochtends te geven, want ik wil ze liever niet zelf uit elkaar gaan halen. Als hij verder is in zijn dieet en ik orgaan en vlees los kan geven, dan kan ik het langzaam aan gaan verschuiven. En 'ochtends steeds minder geven. Maar dat is dus een beetje de langere termijn vanwege mijn andere hond.

Ik vroeg me nog iets anders af. Vanwege het eliminatiedieet van mijn andere hond ga ik tussendoortjes ed zelf drogen. Ik wil konijnenoren gaan drogen als knabbel en organen als trainingsbrokjes. Moet ik dit van hun eten afhalen? Of is dat niet nodig omdat het om best weinig gaat? Nu haal ik de tussendoortjes er niet af en daar doen ze het prima op.

Als ik verse vis koop is het dan beter om het altijd eerst in de vriezer te doen? Wat doen jullie, want ik lees daar wat verschillende dingen over. Ws doe ik dat toch wel omdat ik hem dan telkens 1 visje geef en de rest in de vriezer doe.
#2112035
over de beloningen:

ik houd er bij Reus wel rekening mee. hij krijgt hart gedroogd, en dat zit niet in de orgaanmix, bijvoorbeeld. Maar ja, Reus is maar een klein hondje (6kilo) dus als hij een paar gedroogde brokjes krijgt telt het al rap mee in zijn menu. zijn menu heb ik zo gemaakt dat hij het er samen met de tussendoortjes, goed op doet. maar als ik bijvoorbeeld lamsmix (vrij vet) gedroogd heb als beloningen, ipv konijnenhart (enorm mager) dan minder ik wel zijn menu een beetje.

maar dat zal met een grotere hond minder hoeven!
#2112039
Ik haal het er nu niet vanaf, maar het zijn idd grote honden. En ze krijgen bij mij best veel tussendoortjes. Mijn Berner wordt onrustig als ik weg ga, of als ik weg ga met mijn andere hond. Dus hij krijgt best veel, vooral als ik weg ga met mijn andere honden. Dan krijgt hij soms 3 gedroogde stukken. Afhankelijk van hoelang ik weg ga, maar ja hij is nog in de groei, dus kan het hebben.

Ik zal het wel uitproberen. Als ze te dik worden, dan ga je sowieso minderen en dan kan ik er rekening mee houden. Ik was meer bang dat ze dan teveel orgaan zouden krijgen. Op de trainingsdagen kan ik er sowieso wel rekening mee houden, want dan krijgen ze beide meer.

O, ja van welk dier kan ik het beste lever nemen?
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op zo 18 sep 2011, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2112884
Ik heb hier lamslever voor Hope gehad.
Het is mooie lever, van jonge dieren dus weinig opgeslagen afvalstoffen en antibiotica.

Wat betreft je percentage van 2%.
Onze hond moest juist aankomen en ik kreeg toen de tip om gewoon 2% van een gezond lichaamsgewicht te nemen.
Hij woog toen hij nog op brokken ging 24,5 kg maar ik wilde hem terug op zijn 29 kg hebben. Dus ben ik uitgegaan van 2% van 29 kg. Nu was dat voor hem nog te weinig, dus toen 2,5 % van 29 kg genomen.
Ik denk dat dit bij jou Golden ook zou kunnen werken.
Hij weegt nu 35 kg, stel je wil hem naar de 30 kg hebben, neem je 2 % van 30.

Leuk dat je gaat beginnen! Dan zijn we samen beginnende-eliminatie-barfers  ;)

Verse vis haalde ik altijd aan het einde van de dag op de markt, dan is het namelijk het goedkoopste. En zalmkoppen mocht ik bij de plaatselijke visboer zo komen ophalen, anders gooide hij ze weg.
#2112972
Ik zat ook te denken aan lever van lam, ovm de afvalstoffen enzo. Dus dat heb ik dan goed bedacht.

Mijn Golden is nu zwaarder dan 35 kilo. Zijn normale gewicht hoort 35 kilo te zijn, daarop doet hij het goed. En hij is niet brood mager. Dus ik ben al uit gegaan van het gewicht dat ik wil bereiken. Ik heb geen idee hoeveel hij nu weegt. Je tilt hem niet eventjes op, want hij maakt zich super zwaar, gaat liggen. Ik voel altijd aan zijn ribben. Ik merk daaraan dat hij nu al wat is afgevallen en ik merk dat hij weer meer energie krijgt. Hij leek wel een oude hond, terwijl hij pas 3 is.
Maar dan hou ik gewoon de 2% aan van 35kilo, zijn streef gewicht. En mocht ik willen dat hij toch nog wat afvalt, dan kan ik hem altijd wat minder geven en meer groente. Het komt ook doordat hij en over is gegaan op lotgering, vrij vet en ik ze weinig beweging heb kunnen geven door een operatie aan mijn knie. Inmiddels kan ik weer met ze naar het bos. En hij is in 1 week tijd al 3 keer achter de eenden aan gegaan, dus veel calorieen verbrand.
#2115471
Nav een tip van Hope, heb ik het vlees en orgaan omgedraaid. Hij gaat nu het vlees samen met het bot krijgen. Het schijnt dat sommige honden het hierop beter doen met de ontlasting en verteren van het bot.

Vandaag heb ik het eten besteld en morgen ga ik het halen bij Lupa, leuk. 
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door