Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Irene
#2111360
Mijn mini-pincher van 12 jaar oud weegt 3,5 kilo. Je zult dan begrijpen dat je maar weinig kan geven. Toen ze hier kwam (in februari) was ze erg mager en kreeg ze ruim 3-4% vlees, ze kwam toen heel goed aan. Door verschillende omstandigheden waardoor ze soms minder goed at, ging het eten wat wisselend.

De laatste weken is ze qua gezondheid heel erg goed en ze eet dan ook als een tierelier  :biggrin2: . Het probleem is alleen dat ze nu echt dikker wordt. Ik geef haar nu 2% op een dag, dat is 35 gram per keer en dat is al zo weinig!! Ze staat me dan ook echt aan te kijken van 'is dit het'? En dat voelt niet lekker.
Ze beweegt trouwens wel heel goed en veel.

Zijn er hier mensen die mij tips/advies kunnen geven?
#2111389
Ohw, dat is niet handig nee.

Ik weet niet hoe er verder op gereageerd wordt, maar gekookte rijst erbij? Groente prutje maken? In iedergeval de kvv ergens mee aanvullen wat weinig voedingsstoffen bevat.
#2111402
1 keer op een dag voeren.
Er is ergens een topic waarin de voordelen van 1 keer per dag voeren staan, en blijkbaar geven veel hondeneigenaren alles in 1 keer net omdat ze dan wel voldaan zijn en in 2 keren per dag niet en dan steeds met honger blijven lopen.  De hoeveelheid blijft wel gewoon hetzelfde, maar toch geen honger. ;)
#2111430
Als ik het goed begrijpm is de portie nog maar heel kort gelden verminderd. Een kleinere portie ervaren als voldoende kost wat tijd. Ik ben mete en kat wel eens overgestapt op andere voeding waarvan ze niet eens de helft nodig hadden. In het begin precies wat jij beschrijft: verbijstering of ik nou werkelijk meende dat dat lilafje een complete maaltijd was.. Maar na een poosje was de maag er aan gewend, was ze wel verzadigd a.d.h.v. haar nieuwe portie.
Verder kun je de duur van de maaltijd wat vergroten mbv een Kong (kan ze na afloop ook nog even met de lege kong rommelen, op hoop van zegen ;))
#2111432
Kan volgens mij ook aan de soort kvv liggen. Paar mensen op het bull forum voeren lotgering en kunnen hier maar heel weinig van geven omdat ze anders dichtgroeien. Zo zullen er nog wel meerdere "vette" kvv's zijn.
#2111738
Klopt, lotgering is een vette variant. Je kunt misschien ook een kvv met konijn voeren, bijvoorbeeld tinlo barfmenu of all animal. Het is dan wel alleen konijn, maar je kunt dan zelf een groente prakje toevoegen. Konijn is namelijk mager vlees, dus daar kan ze misschien wat meer van eten.
Jeetje, 35 gram per keer. Mijn Berner een 1 kilo kvv per dag, haha. Geweldig die verschillen.

Mijn Golden moet afvallen en die geef ik er nu gekookte sperciebonen bij. Die geven namelijk vulling. Ik heb wel begrepen dat de meningen hierover verdeelt zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Golden het er heel goed op doet en het is bij hem ook tijdelijk. Hij moet nu ff afvallen en dan kan ik straks, als hij op gewicht is, zijn eten aanpassen met de juiste hoeveelheid.

En ik doe ook de kvv in een kong. Deze geef ik als tussendoortje.
#2112010
Bedankt voor de reacties en tips!
Groenten geef ik er al geregeld bij, dat eet ze dan ook goed op.

Eén keer per dag voeren zie ik zelf niet zo zitten (is mede ook een gevoel hoor). Ik begrijp de redenatie erachter, maar ik heb zelf het idee dat Belle de hele dag bij wijze van kan eten. Ik heb hier ook nog 5 andere honden en die hebben nooit honger tussen de maaltijden door.

De portie is trouwens al maanden lang hetzelfde, alleen at ze regelmatig een ochtend niet omdat ze niet lekker was en 's middags ook weleens weinig. Sinds een paar weken slaat ze geen maaltijd meer over, dus vandaar dat ze waarschijnlijk nu toch dikker wordt.

Ja, 35 gram is echt weinig als je dat zo in het bakje ziet liggen. Ik geef idd Lotgering en wellicht speelt dat ook nog mee. Ik zal anders eens proberen met wat konijn te mengen of af te wisselen, goede tip!

Het eten in een kong doen is een idee, alleen weet ik niet of het echt iets is voor Belle. Ze houdt er normaal helemaal niet van om de 'frutten' of met speeltjes bezig te zijn. Ik houd het in ieder geval in gedachten.
#2112024
[quote="Irene"]
Het eten in een kong doen is een idee, alleen weet ik niet of het echt iets is voor Belle. Ze houdt er normaal helemaal niet van om de 'frutten' of met speeltjes bezig te zijn. Ik houd het in ieder geval in gedachten.
[/quote]

maar ze  houdt wel van eten! dus wellicht is het precies wat ze nodig heeft.
#2112044
Heeft lotgering geen soorten die wat minder vet zijn. Volgens mij zijn eend en lam ook vrij vet. Ze hebben volgens mij ook dieet paard, ik weet niet of paard magerder is? Anders even lotgering bellen en kijken wat zij adviseren voor diersoort.
Ik zag dat tinlo barfmenu bij ons in de buurt in de pets place wordt verkocht, dus misschien kun je dat ook makkelijk krijgen bij jou in de buurt? Rodi heeft volgens mij ook een variant met konijn, maar daar zit iets bij. Misschien is die ook wel in de supermarkt te verkrijgen. 
#2112192
[quote="Irene"]

Ja, 35 gram is echt weinig als je dat zo in het bakje ziet liggen. Ik geef idd Lotgering en wellicht speelt dat ook nog mee. Ik zal anders eens proberen met wat konijn te mengen of af te wisselen, goede tip!

[/quote]

Even om een voorbeeld te geven. Bull eigenaar van een ander forum geeft zijn 10 maanden oude teefje 3x 80 gr lotgering + 50 ram sperzieboontjes, van meer word ze te dik. Mijn teefje eet + 500 gr per dag zonder uit te zetten, reutje eet 600 +- per dag, zelfde leeftijd. Ik geef darf/haaksbarf/enegique nr4/bandit en 3 barf dagen. Jullie zitten natuurlijk wel met 6 honden dus overstappen is misschien wat moeilijker. Als het mogelijk is zou ik toch eens voor een andere kvv kijken voor dit hondje of wat barf (platgemept) in het menu steken als ze zo gevoelig is voor overgewicht. Nadeel met meerdere honden en de rest doet het er goed op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door