Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoaKaj
#2108948
Hoi allemaal,

Sinds een maand of 3-4 ben ik voor een groot deel overgestapt op KVV. In de jaren ervoor heb ik Orijen gevoerd in combinatie met goed natvoer en 's avonds rauw soepvlees voor de tandjes. Jarenlang waren er hooguit 5 van mijn 10 katten geïnteresseerd in het rauwe vlees maar door nieuwe aanwas bleek het ineens bijna de hele groep te zijn. Dat was het moment dat ik KVV kon introduceren en het is gelukt, zelfs de meest kieskeurige eet het nu.

Er is een maar: ze zijn nogal eenkennig. Ik heb grote hoeveelheden nodig, waardoor bepaalde merken al direct afvallen. Een kilo per dag in worstjes van 250 gram is natuurlijk heel onvoordelig. Carnibest wordt collectief niet gewaardeerd, Tinlo zijn ze beu en van Haaks Barf eten ze alleen konijn. Darf Eko wordt ook gegeten. Als ik barf-dingen aanbied, zijn ze diep beledigd en ze hebben geen idee wat ze ermee moeten doen (behalve mij aankijken of ik misschien de vleesjes eraf wil snijden voor ze) dus dat heb ik inmiddels opgegeven.

In verband met een forse voorraad Orijen eten ze dat zeer beperkt erbij, ik hoef de bakjes niet meer dan 2x per week bij te vullen. Het menu ziet er nu als volgt uit: Darf Eko en HB Konijn om en om, met een zeer beperkte hoeveelheid Orijen erbij. Ik heb ook een kat die helemaal geen brokjes meer eet. Op termijn is het de bedoeling dat de brokjes worden afgeschaft, maar daarvoor moet ik eerst nog een kilo of 30 opmaken.

Haaks Barf is echter zo'n merk waarvan vier soorten in drie weken moeten worden gegeven. Is dit verantwoord? Of kan/moet ik zorgen dat de HB wordt aangevuld met vitamines en mineralen?
Door NoaKaj
#2109022
Klopt, het bestaat uit:
7.5% organen (lam/kip/rund) waarvan de helft lever
12.5% eetbaar bot (kip/lam)
80% spiervlees (rund/kip/lam)

Dus dat geldt als vier diersoorten samen met de HB waardoor het compleet is?

Ik heb ook de zalm van HB geprobeerd, dat leidde tot een collectieve hongerstaking, geen enkele kat keurde het ook maar een blik waardig. Ik heb de andere drie kilo in de kliko gegooid. Kip vonden ze een beetje te eten, maar dan wel met Gourmet erdoor, Rund en Eend kon ik grotendeels weggooien. Bij de volgende bestelling wil ik het nog één keer proberen maar ik vrees hetzelfde resultaat.
Door Limpy
#2109031
Jup, zijn dan 4 diersoorten. Is zo´n beetje het minimum aan diersoorten, maar als ze niet meer blieven houd het op natuurlijk.
Had je al eens eendagskuikentjes geprobeerd? Of zie je dat zelf niet zitten?
Is volgens 3 katten hier helemaal het summum (nr 4 blieft geen prooidieren)
Weggoien? Is zonde, je kunt het ook herplaatsen via de vraag en aanbod hoek bij de honden (ook kattenmensen posten daar)
Door NoaKaj
#2109060
Ik heb allemaal visioenen dat je de diepvries opentrekt en dat er dan een paar bevroren oogjes je aanstaren. Ik ben een redelijk watje op het gebied van prooidieren, zeker ook omdat ik vroeger o.a. gerbils, konijnen en muizen als huisdier heb gehad :-[
#2109372
KVV heet compleet (we zijn een bietje van de ouwe spelling  :D) vers voer omdat het in principe compleet is. In de zin zoals brokken en blik compleet zijn: de dingen waarvan de voedingswetenschap vindt dat ze er in moeten zitten zitten er in. Dus over het compleet zijn kun je je even veel of even weinig zorgen maken als bij brok en blik.

Nou zijn wij als barfers net een beetje kritieser  8) en vinden we dat de wetenschap het lang niet zo goed weet als Moeder Natuur met haar tig miljoen jaar ervaring. En Ma Nature heeft onze katten en honden ingericht op het eten van meer dan 1 soort dood beest. Voeg daarbij dan nog dat de bio-industrie beesten die wij voeren niet echt meer de beesten zijn die Moeders in gedachten had bij het ontwerp en je snapt dat we het graag nog wat zorgvuldiger aanpakken. Vandaar het idee dat meer diersoorten altijd beter is dan minder. Wat de ene soort mist zit weer in de andere soort en omgekeerd.

Dat van die bevroren oogjes, daar kan ik inkomen  ;) zijn we niet echt meer gewend als stadse lui die hun eten kant en klaar in plastic verpakt bij de super halen en alleen nog maar in de pan hoeven mikken, of zelfs alleen de magnetron nog maar aanzetten. Het drukt je weer met de neus op de feiten van waar je eigen hap vandaan komt. Niet verkeerd vind ik zelf.

De ervaring leert dat het voor de meeste mensen een kwestie van wennen is. Het konijn in de vriezer is toch weer wat anders dan het konijn in de ren in je tuin, al is het dezelfde soort. Vaak is het een kwestie van rustig an beginnen met minder confronterende onderdelen en langzaam toewerken naar het echte werk, zeg maar.
Door NoaKaj
#2110162
Ik ben 14 jaar vegetariër geweest en ik zou het zo weer worden als je in de supermarkt je kip moest aanwijzen die dan ter plekke werd geslacht. Ik ben dus meer van de anonieme vleesjes, je hebt gelijk. Maar mijn kattenbeesten zijn echt niet van de botjes, zelfs beginnersdingen als kippennekjes worden niet gesnapt (ik heb ze zelfs in hapklare brokjes gesneden, veel makkelijker kun je het toch niet maken). Ik zie ze echt niet een karkasje verorberen.

Maar inmiddels heb ik overlegd met een collega, die sinds kort fanatiek KVV'er en barfer is, en ik ga proberen om een of twee keer per week een zalmfiletje te introduceren of bv. iets van koolvis. Da's dan toch weer diersoort nummer 5.
#2111886
Zalmfilet is altijd een goed idee, lekker vet visje erbij voor de goede vetten. Het wil nog wel eens laxerend werken dus ik zou met kleine beetjes beginnen.
Ik ben begonnen met volledig platgemepte nekken in hele kleine stukjes tussen het spiervlees. Dat ging er wel in en geleidelijk aan ook steeds minder platgemept spul.
Door Limpy
#2114871
Ik haal ze meestal bij de islamitische slager (die eten de nekjes blijkbaar wel zelf, als ik zie hoeveel daarvan verkocht wordt bij mn marokkaans slager)
De poelier hier op de markt heeft ze meestal ook wel (vooral voor zn turkse/marokkaanse klanten vermoed ik)
De meeste online diervoeder leveranciers hebben ze ook.

Edit: moet je eens om kippenniertjes gaan vragen, vinden poeliers ook erg grappig.  :biggrin2:
#2115194
Karin&Philip schreef: waar halen jullie die kippennekjes?? Hier bij de slager en poelier kijken ze me aan of ze water zien branden als ik erom vraag... ::)
Vroeger hadden we hier op de markt een poelier die zelf fileerde, die bracht gewoon een krat nekken of een krat ruggen voor me mee. Nu staat er zo'n muts die alles kantenklaar inkoopt >:(
Ik bestel nekken meestal bij een barf-leverancier, met de rest van de spullen (er gaat bij mij best wat door met 2 honden en 4 katten, dus ik heb 2 flinke vriezers). Je zou kunnen kijken of er iemand bij jou in de buurt woont die regelmatig grotere hoeveelheden barfspul bestelt, dan kun je misschien meebestellen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door