Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2111472
Hoi mensen,

ik heb me eens verdiept in het zelf samenstellen van Kvv. Lijkt me toch voordeliger maar ook wat duidelijker
wat betreft ingredienten.

Alleen ik ben niet bepaald een rekenwonder en lees verschillende dingen over de percentages.

Ik ben uitgegaan van 50 % vleesbot
                                  35 % spiervlees
                                  15 % orgaanvlees

Dan kom ik met een kitten dat 180 gram Kvv krijgt  op : 0.50 x 180 gram = 90 gram vleesbot, 63 gram spiervlees en 27 gram orgaanvlees.
Klopt dit een beetje of zit ik er compleet naast ?
En welke percentages moet ik nu gaan aanhouden dan ?

Axl krijgt zo'n 120 gram per dag .. das dan volgens mij 60gram vleesbot, 42 gram spiervlees, 18 gram orgaanvlees.

En hier heb ik dan een menu'tje voor twee katten :

vleesbot : kippennekken
spiervlees: kipfilet, rundvlees, dit is dan 31.5 gram van allebei
orgaanvlees : runderhart, kippenlever, dit is dan 22.5 gram van allebei ...

Uiteraardt is dit maar voor èen dag hè .. de andere dagen hebben ze dan totaal andere ingredíenten en dieren...
Laatst gewijzigd door *Yvje* op za 17 sep 2011, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2111499
in theorie klopt je berekening  ;)

  en neej, je 'moet' helemaal nix, behalve kijken naar je beessies, om te zien of ze mooi poëppen, en er goed uit zien  ;)
met natuurlijk in je achterhoofd: de min of meer verhoudingen van een kompleet dier

'k ben zelf beginnen te malen omdat er een nieuweling bijkwam,(die altijd brok tot z'n beschikking had) en daarnaast 1 kneuter heb die zeer selectief at,
  malen kost wel wat tijd, maar 'k heb zelf in de hand watter in de mix gaat, en tis iets goedkoper  :)

zelf gebruik 'k vaak deze:

40 % vleesbot: (afhankelijk van kale karkassen, of flink bevleesde delen)
                          knijn, haas, kwartel, duif, patrijs, parelhoen, eendnek, kipnek

20 % orgaan: hart (5), lever (5), nier (3), long strot, maag + knijn/kwartel-kop (ook gedeeltelijk gerekend als vleesbot)

30 % vlees

5 % kuikens

5 % vette vis: meestal sardientjes, soms zalm

succes !
#2111610
Ow.. das ook wel een handige manier idd.. gewoon kleine procenten en dan meerdere ingrediënten erdoor..

Ik moet eerst ook nog eens kijken of het wel in mijn vriezer past, jammer genoeg heb je bijna alleen maar
1 kg verpakkingen bij Caroba en Lupa en het moet wel via online shop ivm geen auto ..

Neemt het veel meer ruimte in dan Kvv ? Ik hen zo'n koelkastmodel vriezer, zo'n lage.
#2111617
Hmmm.. oei.. denk dat ik dan al een probleem heb, kan het nu al bijna niet kwijt, heb namelijk ook al 12 kg aan kvv voor de hond erin liggen..
en dan zijn het nog ronde rollen, dit zijn zakken met allerlei uitstekende dingen ...  :(

Nu met nog 10 kg Kvv voor de katten moet ik al een gedeelte kwijt in mijn eigen vriezer, heb zelf maar èen la en de beesten 6 !!  :biggrin2:
#2111877
flin schreef: groningen toch?

oproepje samen bestellen (= geen vervoerskosten), dus minder volumes in 1 keer

nond op barf zetten

katzel-voer zsm malen in mooie pakketjes...

klaar is yvje :D

Hahaha ..ja, idd meteen alle porties klaarmaken .. eff in van die AH bakjes, neemt denk ik minder ruimte in ..
Daar vermaak ik me wel een dagje mee !

Hoe zit het met die vleesmolens ? Ik denk dat ik maar voor een handmolen ga ... of is dat minder handig ?
Die Westmark nr 10 is dat wat bijvoorbeeld ? Ook voor de karkassen ?
#2112296
DE WM 10 heb ik hier, is best een leuk ding en het krijgt ook wel wat weg qua bot. En handmolen is goed om spierballen te kweken...
Er zit n snijschijf 4,5 mm bijgeleverd maar dies te klein voor botwerk, met de 8 mm vind ik het wel te doen (iig div vogelkarkassen als kip,duif,parelhoen,eend maar ook konijn schijnt wel te doen te zijn...ik maal tot nu toe alleen die vogels erin)
#2112347
Aaaaaahh.. das helemaal geweldig, ik zat dus ook aan de Wm 10 te denken maar twijfelde of
het wel met een 8 mm zou gaan maar als jij zegt wel ga ik daar wel van uit. Helaas zijn er nergens meer
de Porkert 12 en 14 mm te krijgen.
Wordt het dan niet kleiner als Bibi of Haaksbarf ? Wil namelijk dat ze wat meer te kauwen hebben..
Iig niet kleiner als dat bedoel ik.. het prijsje van de WM bij En- garde valt me ook reuze mee !

Ik hoop echt wel dat ze het lekker gaan vinden dan wat ze nu krijgen trouwens, heb ik alles straks voor jan lulgekocht !
Ik kan iig meer en beter varieren, das wel lekker, lijkt me ook best leuk om te doen, ik dacht dat het erg lastig was
met rekenen enzo maar als je er even voor gaat zitten en voor 7 dagen in de week een andere menu'tje dan wil het wel.
Ik neem aan dat dat genoeg variatie is, nu krijgen ze ook maar 3 soorten Kvv, ook met alleen rund, lam, kip en kuiken.
#2112399
Ik vind het wel meevallen qua grootte/kleinte.
Het malen van botten doe ik hier vooral voor limpy (en voor door het orgaanprakje v/d andere 3) maar hij moet er toch nog goed op te kauwen.
Pfff, tis echt lang geleden dat ik bibi gevoerd heb, weet dus niet meer hoe dat is, ik vind het wel wat grover dan HB.

Je zou anders een kunnen kijken of je een grotere snijschijf van porkert nr.10 kunt vinden, als je de aanzet-inkeping een beetje bij vijlt schijnt die ook in de WM10 te passen (das die inkeping aan de buitenkant)
Als je er een vindt wil ik graag weten waar je ´m vandaan hebt want ik wil ook evt een grotere erbij  ;D

Ik merk wel dat de katsels hier blij zijn met de molen want idd meer variatie met gemalen bot (ik doe er ook kleine beetjes in van soorten die ze anders niet zouden eten), spiervlees eten ze gelukkig wel genoeg variatie.
#2112411
Ja, ik heb al het hele internet afgezocht naar een online shop waar ze de grote porkerts verkopen, de schijven bedoel ik.
Helaas niks kunnen vinden voor de 10, wel weer voor de andere soorten .. mja.. daar schiet ik niets mee op, dan heb je ook
meteen weer een kleinere molen.. als het iets grover is als Hb is het prima, is zo'n beetje gelijk..

Ik hoop dat zelf samenstellen een einde maakt aan de eeuwige kieskeurigheid hier, met name van Axl wordt je moe !!
Daarnaast hoop ik dat ze nu op deze manier ook smaken eten die ze van de Kvv niet willen zoals konijn en eend bijv.
Dan weet ik zeker dat ik goed zit toch !
Laatst gewijzigd door *Yvje* op zo 18 sep 2011, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2112422
Gewoon kleine beetjes erbij doen, dat lukt het wel.
Ik heb hier afgelopen winter ook eens ijverig 5 kg karkassen staan wegmalen, hoofdmoot was kip en kwartel (mjammie) met wat parelhoen (gaat net) en zelfs wat duif erin (echt bah, alleen pekke lust dat puur) maar dat ging schoon op ondanks de duif!!
#2112425
Ja, ik ga gewoon eens proberen  .. waarschijnlijk pas eind oktober, komt me financieel iets beter uit,
ik wil namelijk wel nog wat over houden voor het geval het er echt niet in gaat en ik het kan mengen
met Bibi en Cb enzo ... alleen moet ik dus wel wat extra inslaan .. plus de molen, al valt dat me erg mee !
Ik heb er gewoon zin in , kan eigenlijk niet zo lang wachten !! Voel me net een klein kind een dag voor
d'r verjaardag !  ::) ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door