Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Vivianneb
#2111679
Ik ben nu al weken aan het zoeken naar de juiste verhouding organen vs. de rest.
Maar zodra er ook maar meer dan 1 niertje bij het eten wordt toegevoegd.. diaree. Hetzelfde geld voor hart en lever.
Het gekke is, zolang het in een karkas zit is het geen probleem. Maar combineer ik bot/spier van het ene met orgaan van een ander dier is het mis. Daarnaast vind ik dat ik in verhouding best hoog met vleesbot moet gaan zitten om de poep stevig te houden. Ik geef ook een groentenmix erbij sinds kort omdat ik merk dat het dan wel wat verbeterd. Maar zodra ik me hou aan de hoeveelheid orgaan wat zou moeten is het weer mis. Kan het dat sommige honden minder orgaan kunnen verdragen?
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2111793
Ik heb net als groentenmix een orgaanmix (nier, lever, hart) en de orgaanmix heel langzaam opgebouwd.
Omdat ze in eerste instantie het niet lustte (hart wel, de rest niet).
Ik deed dus maar letterlijk een theelepeltje door de groentenmix en zo bouwde ik het over een aantal weken uit.
Ook niet letterlijk iedere dag maar om de dag oid. Ze mogen bij mij 1 ons per hond per dag officieel.
Nu (vr)eten ze hun groentenmix met lange tanden als het er niet doorheen zit  ::)
Geloof wel dat bij hun de darmen er makkelijker aan konden wennen (poedels zijn erg gevoelig op maag/darmen).l
Door Vivianneb
#2111795
Okay dus ehm even kijken hoor

Jiro moet in totaal 890 gram orgaan hebben per week (even uitgaande van 7 dagen BARF)
Waarvan:
85 gram nier
170 gram lever

Dan gooi ik dat dus voor de hele week bij elkaar en maal ik het. En dan begin ik dus ipv die 127.5 gram per dag op 1/3 daarvan?

Zo begrijp ik het verhaal althans  :biggrin2:
Door Nadia
#2111797
Je kunt het jezelf makkelijk maken ja, maar niet door een zak orgaanmix te voeren, want dan weet je nog niet exact wat je voert, of je moet het gaan uitpluizen. Want als hij dan diarree krijgt, weet je nog niet waarvan.

je voert 890 gram orgaan. Je hond zal dan een kilo of 41-42 wegen met 15% orgaan?
Van die 890 voer je dan de helft pens. dan hou je 450 gram over (ik rond af).
Wat ik je zou aanraden is het orgaan te verdelen dus 7 dagen orgaan, en dan dus ook 7 dagen spiervlees bot en groente.
Als dit beter gaat kun je terug gaan naar 5 dagen orgaan. (mits je dit wilt uiteraard). Sommige honden moeten hier inderdaad even aan wennen.

Kijk ook even kritisch naar het orgaan wat je voert, dan vooral de lever en nier, zit om de nier nog veel vet? haal dit eraf. van welk dier is het afkomstig? Rund/kip zit veel afvalstoffen in. Konijn ook wel.
Probeer eens wild of biologisch.
Door Lizzy
#2111824
Vivianneb schreef: Okay dus ehm even kijken hoor

Jiro moet in totaal 890 gram orgaan hebben per week (even uitgaande van 7 dagen BARF)
Waarvan:
85 gram nier
170 gram lever

Dan gooi ik dat dus voor de hele week bij elkaar en maal ik het. En dan begin ik dus ipv die 127.5 gram per dag op 1/3 daarvan?

Zo begrijp ik het verhaal althans  :biggrin2:
Zo krap hoeft het allemaal niet. Zo hoef je het allemaal niet uit te splitsen. Ik zou zeggen: begin eens met de helft pens en de andere helft geef verdeel je over nier, lever, hart, long, etc. En als 170 gram lever te veel is, geef je minder en geef je (tijdelijk) meer hart. En verder zou ik het over zoveel mogelijk dagen verdelen. Dus beginnen met 7 dagen per week wat orgaanvlees te geven en combineer dan pens + een klein beetje hart, lever, nier. En dat in een maaltijd met vleesbot en de rest.

Mijn honden reageren qua orgaanvlees trouwens het best op biologisch runder orgaan.
Door Vivianneb
#2111831
Van orgaan voer ik vooral veel eend en konijn (niet pens, dat is biolam / geit). En ik haal om de niertjes inderdaad al het vet weg.
En ik snap dat het met die cijfers allemaal wat rigide lijkt maar dat heb ik als richtlijn nodig anders snap ik het niet meer (ingewikkeld verhaal... maar als er bijv in een recept staat een theelepeltje zout, dan kan ik een recept al niet meer uitvoeren, want ik heb namelijk verschillende grotes theelepel in mijn la liggen.. dus ik heb niets aan een "gevoels"maat). Als ik eenmaal die richtlijn ken dan kan ik er wel omheen fiebelen.

Jiro weegt 34 kilo, maar krijgt 2.5% van zijn lichaamsgewicht, want op 2 wordt hij ineens errug mager. Dus ja 15% inderdaad.

Maar moet ik dan wel op die 170 gr lever en 85 gr nier in de week zitten in totaal of kan ik daar ook wat vanaf halen en vervangen met hart?
Door Jump
#2111851
Vivianneb schreef: Oh ik bedenk me opeens dat ik nog een zak kiezebrink orgaanmix in de vriezer heb liggen... ik kan het mezelf natuurlijk heeeeeeeeel gemakkelijk maken he :P
Met die orgaanmix hebben ze hier ook orgaan leren eten,en ze vinden het nog lekker ook,(en geen diarhee)
er staat trouwens op de Lupa site exact wat erin zit.
Door Nadia
#2111986
Vivianneb schreef: Maar moet ik dan wel op die 170 gr lever en 85 gr nier in de week zitten in totaal of kan ik daar ook wat vanaf halen en vervangen met hart?
Je kunt daar prima wat vanaf halen hoor.
Wat ik een tijd deed, was gewoon mijn gewicht van orgaan nemen, wat ik moet voeren. Dan kun je zeggen, ik heb 5 verschillende orgaan dingen (lever, nier, hart, maag, testen).

De 500 gram deel ik dan door 5 en voer van alles 100 gram. Zo kun je zelf een beetje spelen, wat voor jouw werkt en voor je hond uiteraard.
Zolang je niet die 500 gram telkens voert als lever (oid) is er niks aan de hand. Gewoon een beetje even redig verdelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door