Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2108669
Hoi iedereen,

Nu zo'n 3 week geleden heb ik er weer een Birmaan kitten bij gekregen van 14 week oud.
Nu is het me opgevallen dat èen van de andere katten, Izzy, een zowieso al snel gestresste poes
wat aan het afvallen is. Niet ernstig hoor, maar ik voel dat er minder spek op d'r rug zit, je voelt haar
ruggengraat iets beter dan normaal. Verder is ze wel normaal, ja, ze eet ook wat meer. Ik geef haar ook vaker
nu omdat ze dunner wordt.
Maar ik heb zelf het vermoeden dat dit te maken heeft met stress ivm het nieuwe kitten en
het feit dat èen van de andere katten haar af en toe flink kan pesten, op de grond houden en bijten
in nekvel in paarhouding, ( is een kater ). Hier heeft ze ook nogal wat stress van.
Ze is verder volkomen normaal, niets aan te merken. Ze is ook wel een stuk actiever nu
dit kitten er is want ze bemoederd hem een beetje en wordt vaak wakker gemaakt om te spelen
of komt zelf op zijn gemauw af bijv. Ze slaapt dus ook wat minder..
Wat denken jullie als jullie het zo horen ? Een geval van afvallen door stress ?

Ik wil niet meteen naar de DA rennen omdat ik het idee heb dat er verder niets aan de hand is, ze is immers zichzelf en
speelt en drinkt en eet gewoon goed.
Door *Yvje*
#2110150
Ze vind het overduidelijk niet leuk. Probeert weg te vluchten, blaast en slaat etc..
Maar goed, ik kan er verder niets aan doen.. af en toe moet ie haar blijkbaar op haar plekje zetten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2110185
*Yvje* schreef: Ze vind het overduidelijk niet leuk. Probeert weg te vluchten, blaast en slaat etc..
Maar goed, ik kan er verder niets aan doen.. af en toe moet ie haar blijkbaar op haar plekje zetten.
Dat vind ik te makkelijk klinken. Je poes lijdt er duidelijk onder en dat is erg nadelig voor haar welzijn.
Hang een feliwaystekker op (of meerdere bij huis groter dan 50 m2), leidt kater af, geef haar de ruimte om te ontsnappen, schakel voor mijn part een gedragstherapeut in. Probeer ook uit te vogelen waarom je kater zulke agressie naar zn zus uit.
Door *Yvje*
#2110842
Ik heb al een Feliway stekker, katten krijgen beide homeopatische pilletjes tegen stress,
heb het hem af proberen te leren met een plantenspuit maar werkt niet, ruimte om te ontsnappen
heeft ze zat, ze mogen hier overal op, heb dingen aan de muur, kattenmeubels, trapeze, tonnen.
Hij doet het al vanaf de eerste week dat ze hier kwam ..
#2111458
Is de kater gecastreerd?
En op welke leeftijd dan? Is hij eerst sexueel actief geweest?

Het is geweten dat sommige katers het nooit meer afleren om te gaan 'paren', ookal zijn ze gecastreerd, net als sproeien.
En sommige katers doen het ook gewoon onderling, ook als ze wel allemaal op tijd gecastreerd zijn. In dat geval is het gewoon dominantiegedrag.  
Maar als de onderliggende kat het zo erg vind, lijkt me dat niet erg normaal.
Dat je het niet kan afleren lijkt me wel normaal, maar misschien is er wel iets dat je kan doen om het te verminderen.
Daarvoor moet je echter goed weten waar je op moet letten in hun onderling gedrag.  
Weet je vb of de poes zijn gezag in twijfel trekt?  Staart ze hem soms aan, gaat ze niet lopen als hij staart, wordt 1 van beide opgewacht als ze van de bak komen, wie krijgt het eten als er maar 1 bakje is dat ze beiden heel graag willen? Wie bied er zijn kont aan als hij voorbij de ander komt, wie gaat er dwingend onder de staart snuffelen?  Zo'n zaken.  En heel subtiel, vaak...
Als het echt dominantie is, is er denk ik inderdaad weinig aan te doen, behalve zeker niet ingrijpen en hem erop aanspreken of zo.  Je hebt kans dat het zich oplost, maar enkel als ze het zelf kunnen uitmaken. Anders blijft het gewoon duren omdat hij haar er nooit helemaal onder krijgt omdat jij haar helpt.  Hij moet het eens duidelijk kunnen stellen, en daarmee is de kous af, maar als dat niet lukt, blijft hij het proberen...
Ook als ze zich schikt (maar meppen hoort daar eigenlijk niet echt bij), kan het dus zijn dat hij het blijft doen, gewoon omdat hij daar eens zin in heeft, en ja, dan kan je kiezen wat je doet...
Dit is stresserend voor haar, dat is zeker zo, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat er iets aan te doen valt...
Hoe vaak doet hij het eigenlijk?

Hier bij mij is mijn meisje (Kleintje) nog steeds de baas.  Ze is de oudste (7 jaar) en de anderen zijn jongens van 1 en 2 jaar. Nu is vooral Luis van anderhalf een vrij dominante karaktertje en die zou dus graag dat trapje in rang stijgen.  Kleintje is ontzettend bang en onzeker tegenover andere katten en het heeft een hele tijd geduurt voor ik haar zover kreeg dat de jongens haar mochten aanraken zonder dat ze in paniek schoot.  Als Luis haar gaat 'aanvallen' omdat hij dominant wil tonen, dan kruipt ze dus in eerste instantie volledig weg, en krijst de hele buurt bij elkaar.  Ik greep dan ook in. Tot iemand me uitlegde waarom dat eigenlijk niet mocht.
Ik dacht dan: ok, korte pijn, eens hij erboven staat, zal ze zich schikken en is de ruzie voorbij, krijgt ze weer rust.  
Zo ging het echter niet.  Kleintje veerde helemaal op, beet van zich af en staat nog steeds boven aan de rangorde.  Soms probeert Luis het weer eens en dan gaat ze nog steeds de eerste dagen blazen en weglopen, maar na een paar dagen wordt ze plots veel zelfzekerder van zichzelf en zet hem weer op zijn plaats.  Telkens opnieuw.  
Ze weegt nochtans anderhalve kg minder dan hij, maar desnoods springt ze gewoon met haar hele gewicht in zijn hals en duwt hem neer.  Heel mooi om zien.  Ik merk dus ook dat het voor haar stress eigenlijk beter is dat ik niets doe en ze het zelf oplost, dan dat ik haar probeer te helpen, maar Luis maar blijft proberen omdat hij het gevoel heeft dat hij haar aankan en de rangorde niet stabiel is.
Ik weet niet in hoeverre dat in jouw situatie iets helpt, maar het kan geen kwaad het even uiteen te zetten. ;)
Feliway heb ik trouwens niet veel vertrouwen in (werking is ook nooit bewezen en de theorie erachter kan ik echt niet volgen), maar valeriaan werkte hier wonderlijk in de eerste introductie (heeel erg moeilijk hier omdat Kleintje dus panisch was).

Om nog even op je eerste vraag te antwoorden, ik denk ook dat het afvallen eerder een kwestie van meer bewegen zal zijn dan puur de stress. Bllijkbaar heeft ze van de kitten niet veel stress, en de kater was er voorheen ook al.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 17 sep 2011, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#2111514
katten hebben geen 'absolute dominantie'

die's afhankelijk van meerdere factoren, en daardoor verschillende situaties, en dus niet absoluut,

of/en tenzij,
ze te weinig ruimte tot hun beschikking hebben (te veel katten op te weinig oppervlakte)
#2111540
Ja ok, maar normaal maken ze het wel uit zodat er niet steeds weer ruzie over hoeft te ontstaan... Of niet steeds weer op haar plek gezet moet worden. Dat is dan toch een teken dat iets niet helemaal duidelijk is...
Door *Yvje*
#2111645
Ja, nou, Izzy kan hem ook lopen uitdagen, idd staren doet ze wel eens.
Meestal lopen ze aan elkaars achterste te snuffelen, niet echt èen die het aanbiedt ofzo of èen die doordramt.
Axl heeft een hoger energieniveau als Izzy, Izzy is altijd van karakter al rustig en terughoudend geweest
en ook wel wat onzeker en snel schrikkerig. Ik heb zelf ook het idee dat dit het is, ze zitten niet op hetzelfde energie nivo.
Als er èen bakje eten staat gaan ze wel beiden van hetzelfde bordje eten, Izzy loopt er dan eerst een beetje omheen
maar gaat er dan gewoon naast zitten, Axl laat dit toe..

Ik heb ook al een tijd lang de "niet mee bemoeien methode " geprobeert, ook dit maakte niets uit.
Ze laat hem wel duidelijk weten dat ze het niet wil maar Axl trekt zich er niets van aan, ze
komt op zo'n moment ook niet echt sterkt over, slaat en mept wel maar blijft heel onzeker.
Axl neemt haar totaal niet serieus dus.

Het gebeurt overigens niet iedere dag en duurt ook niet langer als een minuut of 3. Ik denk zo'n 3 keer in de week.
Momenteel even wat vaker weer ivm met Liam het nieuwe kitten denk ik zelf.
Axl is op tijd gecastreerd trouwens.
Het gebeurt vaak met spelen, eerst leuk achter elkaar aan rennen en dan vind Izzy het nog leuk en daagt zelf ook uit en
bespringt hem ook en dan ineens krijgt Axl de kolder in de kop ofzo, en gaat ie achter haar aan op die manier..

Ik heb er al eens aan zitten denken om een kattentolk in te schakelen maar heb moeite met een vinden waar
ik een goed gevoel bij heb. Ja, er was èen vrij bekende, naam eff kwijt maar die doet het momenteel niet..
Door flin
#2111730
pearlsofpassion schreef: Ja ok, maar normaal maken ze het wel uit zodat er niet steeds weer ruzie over hoeft te ontstaan... Of niet steeds weer op haar plek gezet moet worden. Dat is dan toch een teken dat iets niet helemaal duidelijk is...
uhm, neej, dat hoeft duzz niet;

bv: 'ik verveel me' ; jij bent nu pispaal..

of: ''jij ligt op de lekkerste plek in de zon ' ; ja?? , ik lag hier eerst? je mag erbij komen als je normaal doet

of: " ik lig hier lekker te slapen" en de drukteschoppert jaagt de slapert weg, om er zelf te gaan liggen....

~~
Ik heb ook al een tijd lang de "niet mee bemoeien methode " geprobeert, ook dit maakte niets uit.
Ze laat hem wel duidelijk weten dat ze het niet wil maar Axl trekt zich er niets van aan, ze
komt op zo'n moment ook niet echt sterkt over, slaat en mept wel maar blijft heel onzeker.
Axl neemt haar totaal niet serieus dus.
3 katzels right?
1 jongeling en 2 ouderen  + doggie

'k gebruik hier zelf regelmatig de methode die @Vanaalst gebruikt heeft (zie bartopic), en ja, dan hebben we 't over honden:

afleiden met voertjes dus  :D en jawel, dat werkt, daarnaast gebruik ik clicker training om de katzels veel zelfvertrouwen te geven (èn wat leuks te doen natuurlijk!)
Door *Yvje*
#2111892
Misschien dat ik ze kan leren te komen op het geluid van een clicker ofzo ? Dat ze dan iets lekkers krijgen ?
Maar ik ben bang dat ik ze dan juist beloon ...
Door Mevroi Kruim
#2111911
Een clicker is bedoeld om gewenst gedrag te markeren en niet als bv aandachttrekker of hierkom-commando. Je kunt hem natuurlijk wel zo gebruiken maar waarom zou je? Aandachttrekken of 'hier' roepen gaat ook goed met je stem. Een clicker moet je aanleren, je kat of hond weet in het begin helemaal niet wat dat vreemde geluid betekent. Je moet ze dus eerst leren dat dat klik-geluidje betekent dat er iets lekkers komt. Dat doe je door te clicken en direct daarna een snoepje te geven. Dat herhaal je een keer of 5 tot 10, totdat je kat bij het horen van de klik verwachtingsvol naar jou kijkt: 'waar blijft de hap?'. Dan is de clicker 'geladen'  :biggrin2:

En dan kun je dat geluidje gebruiken om gedrag te markeren dat je graag ziet. Dus bv als je kat naar je kijkt - klik - snoepje. Na een tijdje gaat de kat de link leggen tussen kijken - leuk want lekkers. Met de klik kun je exact het moment markeren waarop de kat het gedrag vertoont dat je graag ziet. Met je stem is dat veel lastiger leert de ervaring.

Je kunt je kat zo ook leren komen als je roept. Alleen is hierkomen geen simpel gedrag maar samengesteld uit meer delen: reageren op de stem, kijken naar de baas, opstaat (als ' ie zit), in beweging komen, richting baas bewegen, bij baas aankomen. Met de clicker kun je dat gedrag stap voor stap aanleren, shapen oftewel vormgeven wordt dat genoemd. Vaak begin je dan bij het laatste stukje van het gedrag en werk je steeds een stapje terug, maar in dit geval kun je ook vooraan beginnen. Meestal begin je met aanleren zonder commando. Je wacht gewoon tot de kat naar je kijkt en je clickt en beloont. Als de kat dat goed door heeft kun je het moeilijker gaan maken door te wachten met de click tot hij opstaat. En dan totdat hij in beweging komt, enz enz tot uiteindelijk de click pas volgt als hij voor je neus staat. Als het hele gedrag spontaan goed loopt kun je er een commando aan koppelen.

En inderdaad, je beloont. En wel het gedrag dat je graag wilt zien. Katten en honden koppelen een beloning of een straf aan het laatste gedrag dat ze vertoond hebben; dat gedrag zullen ze herhalen als ze de beloning willen dan wel laten als ze geen straf willen. Zo kun je dus bv heel snel je hond leren om niet te komen als je roept, door hem op z'n kop te geven als hij eindelijk een keer komt. Hij associeert de straf niet met het feit dat hij niet snel gereageerd heeft op je roepen of fluiten, maar op het laatste dat hij deed, nl bij de baas komen. De volgende keer zal hij dus helemaal niet meer komen want komen wordt bestraft.
#2113957
*Yvje* schreef:
Het gebeurt vaak met spelen, eerst leuk achter elkaar aan rennen en dan vind Izzy het nog leuk en daagt zelf ook uit en
bespringt hem ook en dan ineens krijgt Axl de kolder in de kop ofzo, en gaat ie achter haar aan op die manier..

Ik heb er al eens aan zitten denken om een kattentolk in te schakelen maar heb moeite met een vinden waar
ik een goed gevoel bij heb. Ja, er was èen vrij bekende, naam eff kwijt maar die doet het momenteel niet..
Ik zou het nog wat afwachten. Als alles goed gaat zou het goed kunnen dat Liam wel met Axl gaat spelen zoals deze wil, hij daar wel zijn ei mee kwijtraakt en Izzy wat meer gerust zal laten. ;)
Zoals je het vertelt, lijkt dat meest waarschijnlijk het probleem.
Het kan wel zijn dat Izzy Axl in twijfel trekt, maar als ze zowiezo wat meer opgejaagd wordt dan ze wil, is het normaal dat ze zich wat onzeker gaat gedragen en misschien iets proberen gewoom omdat ze niet helemaal lekker in haar rol voelt.
Hopelijk kan Liam Axl wat 'kalmeren' (tevreden stellen dus) en wordt Izzy daardoor wat zekerder. 
Dat zal vast wel goed komen. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door