Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2110771
Ik ben er weer. Misschien weten sommige het nog, ik heb een vrij lange topic gehad/ lopen over een eliminatiedieet bij jeuk. Voor degene die het alsnog willen lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 185.0.html

Tijdens mijn vakantie ben ik met mijn Berner bij Tannetje Koning geweest voor zijn jeuk, maar ook voor zijn onzekerheid. Ik heb druppels mee gekregen voor zijn onzekerheid die super goed werken en ik zie echt heel veel verschil. In positieve zin dan. We zijn er ook samen uitgekomen om konijn te geven. Tot die conclusie waren we al gekomen op het forum, maar zij heeft dit ook bevestigd dat dit een goede keuze is. Dus wil ik hiermee gaan starten, want mijn vriezer is eindelijk leeg.

O,ja het gaat om een Berner Sennen en ik ben uitgegaan van 2% van het lichaamsgewicht, dus 1100 gram. Is dit voldoende? Hij is namelijk 1 jaar en 4 maanden. Op dit moment krijgt hij 750 gram lotgering per dag. Hij kreeg 1 kilo, maar dit werd teveel. ik weet dat lotgering een vrij vette kvv is, vandaar dat hij daarvan minder eet. Maar is die 2% voldoende voor konijn, want ik begreep dat konijn vrij mager is.

Onderstaand is aangepast adv advies van Nienk, nu 50% vleesbot, 35% vlees en 15% orgaan

Willen jullie advies geven op onderstaand menu:
Week 1:
Maa: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram hart/long
Din: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165gram niertjes
Woe: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram hart/long
Don:550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram lever
Vrij: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram hart/long
Zat: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram niertjes
Zon: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram hart/long

Week 2:
Maa: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram lever
Din: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram hart/long
Woe: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram niertjes
Don:550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram hart/long
Vrij: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram lever
Zat: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram hart/long
Zon: 550 gram vleesbot (rugkarkas) + 385 spiervlees + 165 gram niertjes

Week 3 t/m 6 hetzelfde als boven

Wat vinden jullie van de verdeling van de organen, dit vind ik vrij lastig? En ik heb gekozen voor rugkarkas om daar mee te beginnen. Ik moet er erg aan wennen om hem dier te geven wat te herkennen is als dier. Dus rugkarkas lijkt mij vrij veilig. Ik wil het trouwens bij Lupa gaan bestellen en daar zijn het wat kleinere stukken, dus makkelijk te geven.

Daarnaast wil ik zelf dingen gaan drogen. Ik dacht aan konijnenoren, want die kosten gedroogd echt een vermogen. Verder wil ik organen gaan drogen voor trainingsbrokjes. Nog andere tips om konijnenproducten te drogen?

Alvast bedankt voor jullie adviezen en tips.

Groetjes Miranda
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op vr 16 sep 2011, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#2111043
hoi! hartstikke goed dat je gaat beginnen!

over de hoeveelheid: da's een kwestie van uitproberen. konijn is erg mager, dus dat hij er meer van moet hebben dan de (vrij vette) lotgering, dat lijkt me inderdaad zo. je merkt van zelf of het teveel of te weinig is.

je voert nu 25% orgaan. aangezien je geen pens voert, (wat in een 'normaal' menu de helft van het orgaan percentage is) is 25% orgaan vrij veel. ik zou zelf (kreeg dat advies hier toen ik net met Reus zijn barf konijn menu begon) minder orgaan voeren en dat aanvullen met spiervlees. dus max 15% orgaan ofzo.

de hart/kong kunnen heel goed in de droger, dat worden hele lekkere hapjes, volgens Reus. ook oren zijn een succes, lekker knabbelen. ik heb de lading van nu iets te lang er in laten zitten, nu zijn ze zo bros dat Reus er amper op hoeft te knagen. ook konijnenspiervlees lapjes droogt mooi, en ik denk dat je ook van gemalen konijnen vlees mooie beloningsbrokjes kan maken.

los van dat gedroogde konijnenoren super duur zijn, moet je er ook nog rekening mee houden dat je hond kan reageren op de toevoegingen. ook als er op de verpakking staat dat iets 100% puur natuur vlees is, kunnen er toch stoffen in/op/aan zitten waar een reactie op kan zijn. zo kan Reus wel tegen de konijnenoren van zooplus.nl, maar niet tegen die uit de dierenwinkel hier in de buurt.

wat krijgt ehm, hoe heet ie ook al weer? je berner, nu van Tannetje?

verder wens ik je veel succes!
#2111048
Oke, minder orgaan dus. Dank je.
Ik heb vandaag gebeld met Lupa, kreeg ze de hele dag niet te pakken, erg vervelend. Maar nou hebben ze problemen met het leveren van konijnenvlees, oftewel ze krijgen het niet geleverd. Ze hoopt het eind van aankomende week te krijgen. Als ze het hebben dan wil ik het dus gaan halen. Maar als ze het niet krijgen, dan moet ik nog langer wachten. Ik had eigenlijk gehoopt dat ze aankomende week konden bezorgen of ik het kon gaan halen.
Zijn jeuk is heel erg, dus nou zit ik eraan te denken om tijdelijk konijn te geven van of barfmenu of all animal. Maar ik ben daar toch een beetje huiverig voor voor eventuele toevoegingen die er niet op staan. Weet iemand een ander verkooppunt dat konijnenvlees verkooopt? Ik zal zelf ook nog even gaan speuren. Ik heb ook de marco gebeld, maar die hebben alleen konijnenbout.

Hij Freddy krijgt van Tannetje strezz druppels, zo heten ze ook. En bach bloesem, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet welke. Ik weet wel dat hij liefde en trauma krijgt en deze:
Rock Rose (Helianthemum nummularium)
Zonneroos. Moed en innerlijke vrede bij grote uitdagingen. Voor noodgevallen, plotselinge ziekte of ongelukken. Voor diepe angst, dreiging, paniek, hysterie. Wanneer je geen hoop meer hebt of wanneer het slechte en negatieve erg dichtbij komt.
#2111051
tinlo barf menu is een prima alternatief hoor! Reus is daarop begonnen, heeft het maanden gekregen, toen ik nog geen vriezer had. ik ben er zelf van overtuigd dat dat echt een betrouwbaar product is. ja het is  gemalen, dus je weet het niet 110% zeker. maar ik ben er hartstikke tevreden over.
#2111056
Oke, dan is dat in ieder geval een optie. Ik kan het ook hier in de buurt krijgen, dus dat is ook erg makkelijk. Er zit een dierenartspraktijk dat het verkoopt. Ik wist niet dat het niet in de vriezer hoeft, ik ging er eigenlijk vanzelf vanuit.
De jeuk is echt erg, dus ik wil het liefst zo snel mogelijk beginnen.
#2111058
mirjansen schreef: Oke, dan is dat in ieder geval een optie. Ik kan het ook hier in de buurt krijgen, dus dat is ook erg makkelijk. Er zit een dierenartspraktijk dat het verkoopt. Ik wist niet dat het niet in de vriezer hoeft, ik ging er eigenlijk vanzelf vanuit.
De jeuk is echt erg, dus ik wil het liefst zo snel mogelijk beginnen.
niet in de vriezer hoeft, omdat ik het deed toen ik me vriezer nog niet had? ik haalde een paar rollen, die dan precies in het vriesvakje in mijn koelkast pastte. met een klein hondje als Reus hoefde ik maar 1 keer in de week te halen. het blijft in de koelkast wel 2 daagjes goed hoor, maar om te bewaren moet toch echt in de vriezer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door