Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ellyE
#2108907
Hoi allemaal
Ik heb een probleem met mijn 3 jaar oude bouvier: hij heeft erg veel last van jeuk op zijn rug. Hijmbeet zijn hele huid kapot.
Misschien komt het van voer, sinds januari voer ik beide honden alle diersoorten en soorten voer door elkaar. 's morgens krijgen ze brokken. voor die tijd kregen ze alleen brokken. De jeuk is begonnen in juli, dusneerst denk je aan vlooien, maar die heeft hij nu echt niet. Hij krabt zich niet elke avond, maar het wordt nu steeds erger.
Vermoedelijk is hij allergisch voor bepaalde eiwitten, maar welke?
Heeft iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken? Hij krabt zich een half uur na de brokken, na Darf en vanavond kreeg hij alleen vers rundvlees met schapenvet. Hij heeft zich toen heel even bekrabt.
In Darf zit allerlei vlees maar is een complete maaltijd, in de brokken zit van alles, maar is toch allemaal gekookt, ze krijgen Prins Super.
Door bloemetje
#2109104
Of het van het eten vond kun je alleen uitvinden dmv een eliminatiedieet. Dan voer je 1 diersoort die ze daarvoor nooit hebben gegeten voor minimaal 6 weken en kijk je of de jeuk verdwijnt. Dat gebeurd nl niet in een dagje of een uurtje. Het lichaam moet herstellen en ontgiften in die 6 weken.
Als je dat wil doen raad ik je in dit geval aan een compleet KVV te nemen of een dier te voeren waar je ook bot en orgaan van kunt voeren. Het is verstandig ook de granen weg te laten. Dus geen rijst of aardappels erbij of graanloos kvv.

Voorbeeld:

Carnibest Eend diabetes (graanloze versie is dat!)
1 van de versies van Tinlo bijv konijn of eend.

Ik heb mijn hondje 6 weken spiervlees gevoerd en hij heeft 5 weken dun gepoept vandaar dat ik je dit aanraad. Je kunt het natuurlijk in samenspraak doen met je dierenarts. Na 6 weken zie je resultaat of hij nog jeuk heeft of niet. Dan kun je weer voorzichtig dingen toevoegen. 1 ding tegelijk over langere periode om te zien of hij erop reageerd.

Je kunt natuurlijk ook eerst proberen de brokken weg te laten en dat eerst 6 weken te proberen.
Door nienk
#2109118
hoi, naar dat je hond zo'n jeuk heeft!

heeft hij nooit eerder zomers last van jeuk klachten gehad? je zou namelijk ook nog kunnen denken aan een gevoeligheid voor iets van pollen ofzo. of zwemwater.

wat bloemetje zegt klopt, de enige manier om er achter  te komen voor welke diersoorten je hond eventueel allergisch is, is door middel van een eliminatiedieet. dit is een lang proces, en het kan even duren voor dat je resultaat ziet. de eerste diersoort voer je inderdaad MINSTENS 6 weken, maar liever langer. dan ga je 1 diersoort toevoegen. die voor je dan minstens 2 weken. als er helemaal totaal geen reactie is, kan je weer iets toevoegen. zo ga je verder. maar, als hij wel reageert, zul je weer voor minstens een aantal weken terug moeten naar de diersoorten die hij kreeg voor de diersoort waar hij op reageerde. je kan dan weer pas een diersoort toevoegen als hij een aantal weken klachten vrij is. ook als hij tussendoor bijvoorbeeld per ongeluk een normaal hondenkoekje krijgt en daar op reageert, ben je zo een paar weken verder.

dat je zegt dat je je hond alle diersoorten geeft? welke diersoorten bedoel je? voer je dit in kvv, of in barf? is er in juli iets veranderd in het merk kvv dat je voert? heb je hem misschien gewassen? heeft hij een nieuwe mand/tuigje? heb je zelf nieuw schoonmaakmiddel/wasmiddel/luchtverfrisser/e.d? ben je misschien op vakantie geweest in een heel ander gebied als waar de honden normaal komen?

er zijn heel veel verschillende oorzaken van jeuk. de een iets voor de hand liggender dan de ander, maar daardoor niet onmogelijk.

hoe dan ook stap1: doneer je brokken aan het asiel. ten eerste zitten brokken barstensvol met granen en is graan jeuk veroorzaker nummer 1 bij honden. ten tweede is brok en vers door elkaar voeren gewoon niet nodig. of goed. ik zou dus eerst die brok er uit gooien, en dan kijken hoe het gaat.
Door ellyE
#2109661
Ik heb inderdaad besloten om alleen maar rundvlees te geven: vers rundvlees met wat schapenvet erdoor en smuldier pens en vlees compleet. Zo krijgt hij volgens mij voldoende voedimgsstoffen voorlopig, ik had trouwens verwacht dat ik binnen een week wel zou kunnen zien of hij allergisch is voor het voer.
Hij krabde vanmorgen zelfs nog voor het eten, maar verder vandaag een beetje jeuk.
Ik wacht af
Door nienk
#2109688
bedoel je de smuldier pens, of pens compleet? in de pens compleet zitten granen.

om iets zinnigs te zeggen over zijn eventuele allergieën heb je echt (heel) veel meer tijd nodig dan een week.

als het na een week geen brokken voeren beter gaat, zou je wel kunnen zeggen dat die brokken niet zo'n goed idee zijn inderdaad.

maar, allergieën zijn een probleem met de weerstand van je hond. de kans is dan ook groot dat als hij allergisch is voor 1 ding (bijvoorbeeld graan), hij ook allergisch is voor andere dingen. rund is (samen met kip) de vaakst voorkomende eiwit(diersoort)allergie bij honden.

mocht het nou zonder brokken beter gaan, maar  nog niet goed genoeg, dan zul je toch moeten gaan elimineren.
Door ellyE
#2110364
Mijn hond heeft eerder altijd brokken gehad en toen had hij totaal geen last van jeuk. Mijn man stelt juist voor hem alleen maar brokken te geven en als dat allemaal goed gaat, er dan weer 1 vleessoort bij te geven.
Door nienk
#2110377
tjah terug op brok gaan zou voor mij echt geen optie zijn en ik raad je ook echt aan om door te zetten met volledig vers voeren om andere mogelijkheden van een allergie uit te sluiten en aan de weerstand van je hond te werken. maar het is uiteraard jou keuze.

wellicht heb je hier nog iets aan, dit is het topic wat ik sinds begin dit jaar bij heb gehouden over de allergie ellende bij mijn hond Reus.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 288.0.html

in barf vraag&antwoord staat momenteel ook een topic over een hond Hope, die recentelijk aan het eliminatiedieet is begonnen en waar nu al hele goede resultaten zichtbaar zijn.
Door ellyE
#2110732
Nienk, bedankt voor je verhaal, ik had het al gelezen.
Ik was toch bijna van plan geweest om weer terug te gaan naar de brokken, maar vanachter heeft hij zich niet gebeten en vanmorgen voor het eten ook niet! Hij heeft vanmorgen pens gehad en ik zal er nu beter op letten dat hij geen compleet voer meer krijgt waar granen aan zijn toe gevoegd, ik zal me weer helemaal in zijn voer gaan verdiepen.
Door nienk
#2110744
hartstikke goed idee! wat ik je nu nog aan zou willen raden, is om inderdaad granen vrij te gaan voeren. maar, het zou handig zijn als je er rekening mee houdt dat je in de toekomst wellicht alsnog moet gaan elimineren, omdat de klachten toch niet helemaal weg gaan. Ik zou dus 1 of 2 diersoorten besluiten niet te voeren, zodat je die kan gebruiken als 1e en 2e diersoort in je eliminatie dieet, diersoorten die hij dus nog nooit gehad mag hebben. ik denk dat aan konijn en eend. (van beide zijn kvv's te vinden waar het gehele dier in zit, alsook losse onderdelen. hier kan je dus een redelijk compleet menu mee maken voor de eerste paar maanden)

succes en ik hoop dat granenvrij voeren ook voor jou hond de oplossing is!
Door ellyE
#2110945
Konijn lust hij niet, haas wel, heeft hij al een tijdje niet gehad. Eend heb ik vorige keer een heleboel van gekocht, vindt hij heerlijk!
Ik was van plan ze vanavond kalkoen nek te geven, dat hebben ze nog nooit gehad, zal ik dat dan niet doen?
Ik kan hem alleen met rundvlees en schapenvlees voeren en daar groenten bij doen.
Ik zag dat in smuldier compleet overal tarwe bij in zat, dus dat is ook niet goed.
Door nienk
#2110968
ik zou vanaf nu even alleen de diersoorten geven die ze al gehad hebben, maar wel in een compleet menu. je bent nu aan het kijken of hij allergisch is voor graan. als je dan ook in je diersoorten gaat zitten wisselen weet je nog niets.
Door ellyE
#2121250
Even een update: ik ben gisteren met hem bij de DA geweest , die stelde voor eerst de jeuk weg te halen, plaatselijk met shampoo, Etiderm en met tabletten, Moderin. hij heeft een stuk vacht weggeschoren, zodat de huid goed te zien was. Allemaal bultjes en wat ontstoken. De DA heeft toch het idee dat het een vlooien allergie is, dus ik mocht Zygo weer gewoon voer geven, hij wist van alles van voeding, ik had het idee dat hij pro vers voer was. als later blijkt dat het een voedsel allergie is, dan had hij al een heel plan klaar liggen om dit te gaan onderzoeken, elimentatie dieet.
Zygo heeft een pipet tegen vlooien gehad, hoewel ik die beestjes niet bij mijn honden zie. Maar ik weet dat 1 vlooienbeet zulke jeuk  kan veroorzaken.
Ik wacht dus af, ik ben erg blij met de DA, ik heb het idee dat hij serieus meedenkt.
Door Mevroi Kruim
#2121281
Moderin is prednison, dat wil de jeuk wel onderdrukken idd. Zou niet mijn eerste keus zijn eerlijk gezegd maar goed, gebeurd is gebeurd. Zolang hij prednison krijgt zal de jeuk wel wegblijven dus dan kun je verder niks zeggen over de oorzaak.
Door ellyE
#2121310
Dat wist ik niet, ik dacht hetniets nieuws was of zo, de naam zei me niets. Ja, dan zal de jeuk wel even wegblijven, maar is wel even goed voor hem, kan hij even herstellen.
Door Martine-Tom
#2121338
[quote="ellyE"]
Dat wist ik niet, ik dacht hetniets nieuws was of zo, de naam zei me niets. Ja, dan zal de jeuk wel even wegblijven, maar is wel even goed voor hem, kan hij even herstellen.

[/quote]
Het heeft niks met herstellen te maken, je hebt alleen de klacht weggenomen met de pred, niet de oorzaak  ;)
Ikzelf zou streng gaan elimineren, zoals Nienk gedaan heeft.
Ik heb net een kat laten inslapen die zover gevorderd was met jeuken en ontsteken dat hij echt niet meer te helpen was, alle predjes en ab kuren hielpen niet meer, door het jarenlange gebruik (misbruik) van die middelen waren zijn darmen, nieren en alvleesklier naar de knoppen en kon hij de medicijnen die nog wel werkte niet meer krijgen...
Had ik eerder geweten wat ik nu weet...
Ik zou gaan elimineren met een goede kvv of barf.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door