Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bishy
#2110140
Hallo allemaal,

Al een paar weken lees ik mee op dit informatieve forum vanwege het overzetten van mijn 3 katten op KVV.

Hond Bishop (die officieel van mijn broer is, maar bijna elke middag bij mij is) blijkt grote Barf neigingen te hebben. Prima, natuurlijk!!
Hij krijgt nu 2x per dag brok en ik zou hem liever over te zetten op 's avonds KVV of Barf.

Bishop is overigens een Duitse Herder rue van 8 jaar met lichte artrose (rechterpols) en sinds kort een kleine hernia. Hij weegt 40 kilo.
Hij krijgt nu Hills J/D brokken.

Maar goed, mijn vraag: Wat is makkelijk/beste om hem te geven?
Kippennekken en eendennekken kauwt hij goed. Vandaag heb ik hem een konijnvoorstuk gegeven, die was ook snel op. Vorige week heeft hij de kwartel van de kat gegeten en de rat van de kat nam hij ook in zijn bek (moest hij loslaten van mij, want mijn kitten was aan het gillen omdat hij zijn rat terug wilde).
Gister heb ik runderstrot gehaald, maar lees op het forum dat het diarree kan veroorzaken.

Ik ben bang dat ik iets verkeerd doe omdat mijn kennis op dit gebied minimaal is. Zijn poep is al aan de zachte kant.
KVV gaat er goed in, ik doe er heet water overheen, maar zonder heet water eet hij het ook met veel smaak. Het heet water doe ik er over heen omdat hij het niet met regelmaat krijgt. Al vindt hij kattenkvv ook bijzonder smakelijk.

Barf voor honden is voor mij nieuw en heb me maanden ingelezen voor ik de katten overzette. Bish is niet zo geduldig.  ;D

En ik ben trouwens Mireille  ;)
#2110149
hoi en welkom hier!

heb je deze allemaal gelezen:

http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf

barf voor beginners: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

vers vlees voor beginners : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 428.0.html

barf&kvv in 1 bak: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html

zo niet, begin daar dan eens mee.

en, het zal je wellicht niet verbazen, maar de meeste mensen hier zijn alles behalve voorstander van een menu van brok en kvv/barf. het is niet raadzaam. vers vlees vraagt om een heel ander maagmilieu, andere stofwisseling en andere verbranding voor energie (eiwit verbranding ipv. koolhydraat). daarnaast is het in vrijwel alle gevallen ook onnodig om brok te geven. mocht het een probleem zijn omdat de hond alleen s avonds bij jou is, dan zouden jij en je broer kunnen gaan proberen om de de hond geen ontbijt meer te geven, maar ipv daarvan bijvoorbeeld een gedroogd stuk vlees of een klein hapje kvv. dit zou ik wel pas gaan doen nadat de hond volledig gewend is aan vers. en de hond zal alleen volledig wennen aan vers en het goed gaan verteren, als hij geen brok meer krijgt.
#2115386
Bishy schreef: Bishop heeft afgelopen weekend genoten van riblap, eendennekken, kipvleugels en KVV.
Inmiddels krijgt, hij vanwege diarree, gekookte kipfilet en ter ondersteuning probiotica.

Tips blijven welkom, hoor!  :-\
Is de diarree na de overschakeling gekomen? Zolang hij er niet ziek bij is, geen koorts heeft, niet ook overgeeft (en dus snel kan uitdrogen) en het er niet uit spuit, moet je je niet teveel zorgen maken. Wat voor tips ben je naar op zoek?
Door Bishy
#2118578
Sorry voor mijn late reactie.
Vandaag is door een orthopeed het vermoeden uitgesproken dat Bish degeneratieve Myelopathie heeft. :'(
Ik heb morgen een afspraak met een hollistisch dierenarts. Hij kan me vast vertellen welke supplementen hem kunnen ondersteunen in zijn huidige comditie.
#2119246
Bishy schreef: Wat ben ik blij om dat te lezen (ook al lopen de tranen sinds vanmiddag). Bish is net 8 geworden. Ik hoop dat we nog heel erg lang van hem kunnen genieten!
Ik duim voor jullie dat het ook heel langzaam gaat! Een 'voordeel' vind ik wel dat de hond geen pijn heeft. En honden zijn vaak erg goed in het accepteren van hun beperkingen, ze leven gewoon bij de dag ipv te piekeren over vroeger of morgen.
Het moeilijkste vond ik om te bepalen wanneer het genoeg geweest is. Mijn Jorka werd niet alleen alsmaar wiebeliger op haar poten maar ook doof en dement. Dat maakte het erg moeilijk om te zien of ze nog een enigszins hondwaardig bestaan had.
Door Bishy
#2127954
Sinds een week is Bishop volledig over op KVV/BARF.  :)
Het bevalt hem goed en eet met veel smaak. Zijn ontlasting is nog een beetje te zacht, afgelopen weekend was het juist weer te hard (na het eten van een konijn van ruim een kilo).

Voor wat betreft zijn conditie zijn we vorige week begonnen met acupunctuur behandelingen en over 2 weken wordt er een MRI gemaakt zodat we echt weten wat er aan de hand is en of er iets aan te doen is.
#2127959
klinkt goed!

je zou even een tijdje kunnen opschrijven hoe zijn ontlasting is en wat hij gegeten heeft, dan zie je misschien een patroon en kan je wat aanpassingen maken in je menu. bijvoorbeeld niet 2 dagen achter elkaar hetzelfde voeren, of geen combinaties van bepaalde diersoorten.

succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door